يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۹۴۰۰
زمان انتشار: ۱۱:۲۶     ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
یک شاعر معاصر گفت: سعدی فردی عالم و دارای آراء و اندیشه‌های بلندی بوده که در نوع خود بی‌نظیر است، همین امر سبب شده تا آوازه این شاعر بزرگ ایرانی به خارج از مرز‌های ایران نیز نفوذ پیدا کند و در سراسر جهان منتشر گردد.
به گزارش پایگاه 598، کامران شرفشاهی شاعر، پیرامون جایگاه سعدی در ادبیات ایران گفت:

سعدی مصلح بن عبدالله شیرازی یکی از بزرگترین شاعران ایران بوده که در قرن هفتم می‌زیسته است، وی از شاعران نامدار جهان نیز محسوب می‌شود.

وی به آراء و اندیشه‌های سعدی اشاره و اظهار کرد: سعدی فردی عالم و دارای آراء و اندیشه‌های بلندی بوده که در نوع خود بی‌نظیر است، همین امر سبب شده تا آوازه این شاعر بزرگ ایرانی به خارج از مرز‌های ایران نیز نفوذ پیدا کند و در سراسر جهان منتشر گردد، او علاوه بر معرفی شعر فارسی، عقایدش که بیانگر نوع دوستی و بر گرفته از فرهنگ ایران زمین است را به جهانیان مخابره کرد.

شرفشاهی در مورد ویژگی‌های شعر سعدی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های شعر سعدی سهل و ممتنع بودن آن است در عین حال سادگی و سلیس بودن سخن او جذابیت خاصی دارد، علاوه براین آثار این شاعر بزرگ ایرانی بار عاطفی بسیاری در خود نهفته دارد و به لحاظ اندیشه از سطح بالایی برخوردار است، در عین حال شخصیت ادبی شگفت انگیز سعدی در زمان خودش قابل توجه است، این مهم دستاورد جهان گردی این شاعر بزرگ محسوب می‌شود.

شرفشاهی پیرامون تجربیات سعدی ابراز کرد: جان بیدار و روح ماجرا جوی سعدی، زمینه کسب تجربیات فراوانی برای او شد همین امر باعث شد این شاعر بزرگ تجربیاتش را در اشعارش منعکس کند و خود را با عنوان چهره‌ای ارزشمند، دانا و با تجربه به دنیا معرفی کند، وی پس از پایان جهان گردی‌های خود به شیراز بازگشت و تجربیات به دست آمده خود را در کتاب‌های بوستان، گلستان و دیوان شعر خود پیاده کرد، با نگاهی به آثار وی می‌توان دریافت که او فردی با اندیشه‌های متعالی و انسان ساز بوده است.

وی پیرامون جذابیت های نهفته در شعر سعدی تاکید کرد: شعر سعدی را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد، شعری که در دیوان اشعارش و در کتاب بوستان سروده است و دیگر در کتابی که با نام گلستان بر نثر مسجع پایگذاری شده تاکید دارد که  بسیار دلپذیر و جذاب است، آثار سعدی توانسته اند توانمندی وی در حوزه ادبیات فارسی را به رخ جهانیان بکشند، کتاب‌های سعدی همواره در طول تاریخ دائره المعارف ارزشمند ادیبان بوده همچنین معیار و میزانی برای ادبیات و شعر فارسی به شماره آمده است.

شرفشاهی در همین راستا ادامه داد: کسانی که قصد آموختن فنون شاعری را داشتند به منظور روان شدن تب شعرشان به خواندن اشعار سعدی ممارست می‌کردند البته این کتاب‌ها همچنان شأن و منزلت خود را در بین جامعه حفظ کرده و مردم همچنان از آنان استقبال می‌کنند.

وی پیرامون محتوا و جایگاه آثار سعدی ابراز کرد: کتاب‌های سعدی هم از نظر محتوا و سطح بسیار ارزنده اند و هم از دیدگاه اجتماعی و دینی، لذا ترکیب این دو عنصر مهم موجب شده تا مخاطب امروز نیز از آن استقبال کند و به آن توجه ویژه داشته باشد از سوی دیگر شیوه بیان مسائل اجتماعی در آثار سعدی به گونه‌ای است که دربرگیرندگی بالایی دارد و مختص گروه خاصی نمی‌باشد و همین امر نیز باعث ماندگاری شعر سعدی شده است.

شرفشاهی به توصیف سعدی به عنوان شاعری ایرانی پرداخت و اظهار کرد: سعدی شاعری است که مضامین اشعارش را بدون هیچگونه پیچیدگی بیان کرده است او عالی‌ترین و مفاهیم عرفانی و اخلاقی را با ساده‌ترین زبان و زیباترین شکل در قالب شعر و یا نثر به مخاطب خود ارائه کرده، بی‌شک دغدغه اصلی سعدی در حقیقت انتقال پیام به مخاطب است و برای این منظور از شیرین‌ترین همچنین شیواترین سخنان استفاده کرده، بدین ترتیب مخاطب را با خود همراه کرده و از دیرباز خود را به عنوان شاعری توانمند در عرصه ادبیات فارسی شناسانده است.

وی به ویژگی‌های کلام سعدی در اشعارش پرداخت و افزود: سعدی فصاحت کلام خاصی داشت بدین وسیله نکات و مسائل ادبی را با شیوایی و آراستگی سخن مطرح می‌کرد و همین امر سبب شد که نام این شاعر در قرون گذشته به عنوان یکی از برترین شعرای ایران ثبت شود، با این همه امتیاز بزرگ سعدی سخنوری اوست که جایگاهش را در بین شعرا بسیار خاص و ویژه نموده است.

وی پیرامون نگاه سعدی به انسان بیان کرد: انسان‌دوستی سعدی و بیان والاترین ارزش‌های انسانی در آثار او خصوصاً کتاب گلستان سعدی، ویژگی برتری نسبت به دیگر آثار این شاعر ایرانی داده است. کتاب گلستان در نوع خود می‌تواند راهنمایی برای زندگی انسان‌ها باشد از سوی دیگر بهره گرفتن از آیات و احادیث و روایات سبب شده آثارش جایگاهی ارزشمند پیدا کند و نام سعدی را جهانی نماید. سعدی شاعری است که دارای مطالعات علمی، دینی و فلسفی بوده و با تکیه به این داشته‌ها به سرودن و نگارش می‌پردازد، نثر عمیق و ارزشمند او جذابیت فراوانی برای مخاطبان دارد.

وی جهانی شدن سعدی به عنوان شاعری بزرگ و بلندپایه را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: سعدی در بین مردمان فارسی زبان کاملا شناخته شده است او حتی در عرصه بین‌الملل نیز به عنوان یکی از شاعران بزرگ مطرح است و بسیاری از افراد با سخن و زبانش آشنا هستند به نحوی که نخست وزیر اسپانیا هنگام همدردی با جامعه خود و دعوت مردم کشورش برای دوستی در زمان شیوع بیماری کرونا از شعر معروف سعدی استفاده کرد و سخنان خود را با شعر شاعر بزرگ ایرانی آغاز کرد. سعدی به عنوان شاعری الهام بخش در دنیا شناخته می‌شود به نحوی که هانری ماسه ادیب نامدار فرانسوی در کتاب خود به ستایش این شاعر نامدار ایرانی پرداخته است.

شرفشاهی پیرامون وظیفه جامعه امروز در قبال خدمات ارزشمند سعدی به عنوان شاعر نامدار ایرانی خاطر نشان کرد: سعدی با زبان ظریف و ادیبانه خود توانست خود را در ردیف بزرگترین شاعران دنیا قرار دهد او با پیام صلح و نو دوستی جهان را دعوت به نگاهی متفاوت نسبت به انسانیت کرده است، با این حال لازم است که مترجمان و مسئولان فرهنگی تمام تلاش و سعی خود را برای معرفی مفاخری همچون سعدی به کار ببندند. اگرچه شیوع بیماری کرونا امسال اجازه نخواهد داد که مراسمی برای بزرگداشت این شاعر عزیز برگزار شود، اما نباید از مسئله گردشگری ادبی غافل بمانیم، زیرا این پتانسیلی ارزشمند است که باید همواره ارج نهاده شود.

منبع:میزان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها