أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۷۰۴۴۰
زمان انتشار: ۱۴:۰۲     ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
بررسی اجمالی عملکرد «سایت انتخاب» در مسئله قم هراسی؛
بررسی آماری بر اساس جستجو کلمه کرونا در صفحه نخست و بررسی محتوایی عناوین مهم خبری سایت انتخاب نشان می‌دهد از 1040 مطلب کار شده در این زمینه، حدود 57 درصد مطالب، بار منفی دارد و تنها 18 درصد مطالب با اثر مثبت روی ذهن خواننده همراه است. این سایت همچنین با ضریب‌دهی به اخبار شیوع کرونا در شهرهای مذهبی کشور و تحریف برخی نقل‌ و قول‌ها و وقایع، اهتمام ویژه‌ای در بحث دین هراسی و تضعیف نهادهای دینی به خرج داده است.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، بیماری کرونا علاوه بر ایجاد میدان مبارزه بهداشتی و درمانی برای ملت ایران یک جنگ روانی و رسانه ای حجیم نیز به وجود آورد. برخی رسانه‌های داخلی و خارجی در این مدت، توان خود را صرف اخبار منفی پیرامون این بیماری کردند. سایت اصلاح طلب انتخاب یکی از مجموعه های فعال در بین رسانه های داخلی ایران است که با گزینش و تحریف اخبار، ضریب دهی به شایعات، القای غم و نا امیدی و ... نقش محوری در انتشار اخبار منفی پیرامون شیوع کرونا در کشور ایفا کرده است.

بررسی آماری بر اساس جستجو کلمه کرونا در صفحه نخست و بررسی محتوایی عناوین مهم خبری سایت انتخاب نشان می‌دهد از 1040 مطلب کار شده در این زمینه، حدود 57 درصد مطالب، بار منفی دارد و تنها 18 درصد مطالب با اثر مثبت روی ذهن خواننده همراه است. این سایت همچنین با ضریب‌دهی به اخبار شیوع کرونا در شهرهای مذهبی کشور و تحریف برخی نقل‌ و قول‌ها و وقایع، اهتمام ویژه‌ای در بحث دین هراسی و تضعیف نهادهای دینی به خرج داده است.

بعد از شیوع کرونا در ایران، حجم قابل توجهی از تمرکز رسانه‌ای در جهان به شهر قم تعلق گرفت. شبکه‌هایی که دشمنی دیرینه‌ای با مرکز جهان تشیع و حوزه علمیه داشتند به عقده گشایی وحشتناکی روی آوردند. انتخاب در موضوع «قم هراسی» نیز دست به یک گزینش کلی درعناوین مهم خبری خود زده است. اخبار زیادی علیه قم هراسی، قرنطینه و با بار معنایی مثبت درباره قم وجود داشت که انتخاب یا آن ها را حذف کرده است و یا به آنها ضعیف پرداخته است. این گزینش انتخاب در نهایت باعث شد که چهره منفی از شهر قم و حوزه علمیه آن به مخاطب این سایت القا شود.

این در حالی بود که اخبار مثبت فراوانی از قم وجود داشت که انتخاب می‌توانست آن را منتشر کند. مثل تبعیت تولیت حرم‌ها در خصوص تعطیلی مضاجع شریفه ، خدمت رسانی نیروهای جهادی بسیج، حوزه و دانشجویان در قم، تشکر نماینده سازمان جهانی بهداشت از کادر درمانی قم، تبعیت حوزه علمیه و بزرگان آن از تصمیمات شورای تامین و ستاد مقابله با ویروس کرونا، عدم مخالفت بزرگان حوزه علمیه با قرنطینه قم، فتاوی و اظهار نظر علما و مراجع تقلید درباره کرونا، شجاعت و تشخیص دقیق کادر درمانی شهر قم با وجود نزدیکی به انتخابات و... اخبار مثبت و علیه قم هراسی از قم حتی در خبرگزاری های نزدیک به دولت نیز کم و بیش انعکاس داده شده است اما انتخاب از انتشار آنها خودداری کرده است.

 علاوه بر این، انتخاب در شایعه پراکنی و تحریف اخبار نیز ید طولایی دارد. در هفته دوم شیوع کرونا در ایران بود که نشریه «گلوبال تایمز» به نقل از دیپلمات‌های چینی در ایران نوشت: "در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، حکومت چین شهروندان خود را از این کشور خارج می‌کند." خبری که در رسانه سعودی العربیه با این تیتر بازتاب داده شد: "چین دانشجویانش را به دلیل انتشار کرونا در قم از ایران خارج می‌کند" نکته قابل تامل ماجرا اینجاست که در متن خبر العربیه، خبری از نام «قم» در نقل و قول‌ها نیست و این رسانه سعودی خود دست به چنین تحریفی زده است. تحریفی که فارغ از بررسی سقت و سقم آن، عینا در تیتر و متن خبر سایت انتخاب بازنشر داده می‌شود.

در مسئله هجوم به حرم حضرت معصومه(س) انتخاب به دنبال به حاشیه کشاندن جریان تشیع انگلیسی در این واقعه و برجسته سازی معدود طیف های منتسب به جریان انقلابی حاضر در صحنه است و از آبرو بر باد رفته روحانیت و جمهوری اسلامی می‌گوید.

در آخرین مورد از این حملات، انتخاب هم‌نوای با رسانه‌های ضدانقلابی همچون «ایران اینترنشنال» به بهانه سخنان آیت‌الله میرباقری پیرامون توطئه‌های در پس بیماری کرونا، بدون در نظر گرفتن و بازتاب استدلال‌های مطرح شده به ایشان تاخته است.

روی هم رفته بررسی اخبار و مطالب این سایت در رخدادها و بازه‌های زمانی دیگر نیز حکایت از یک «رویه» دارد. رویه‌ای که انتخاب به تنهایی به عنوان یکی از قطعات پازل تقابل با مفاهیم انقلاب اسلامی در کنار ده‌ها سایت و شبکه داخلی و خارجی دیگر تعریف می‌شود. این که سایتهای داخلی با می‌توانند بخشی از عملکرد و اهداف خود را در پس قوانین با جهت‌دهی، ضریب و یا سانسور اخبار پیش ببرند به کنار، اما جای سوال است که چرا در برابر خط آلوده کردن فضا در قالب شایعه پراکنی، نیت‌ خوانی‌ و بی‌اخلاقی‌هایی که امثال انتخاب در داخل کشور دنبال می‌کنند؛ تعلل وجود دارد!؟

*  منبع : کانال روزنه

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها