أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۰۶۷۷
زمان انتشار: ۱۴:۱۶     ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: خرید و فروش کودکان به صورت غیرقانونی قابل پیگرد است و در واقع فرد فروشنده و خریدار تخلف می‌کنند این موارد می‌تواند حکم قاچاق کودک را داشته باشد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: خرید و فروش کودکان به صورت غیرقانونی قابل پیگرد است و در واقع فرد فروشنده و خریدار تخلف می‌کنند این موارد می‌تواند حکم قاچاق کودک را داشته باشد.

حبیب‌الله مسعودی‌فرید در جمع خبرنگاران با اشاره به مسئله فرزندخواندگی اظهار کرد: این موضوع در همه جا دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخودار است و دولت‌ها نظارت خاص و ویژه‌ای بر فرآیند واگذاری کودک به خانواده‌ها دارند، همچنین پس از واگذای کودک به خانواده نظارت‌های ویژه‌ای انجام می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ زمانی که کودک وارد یک خانواده می‌شود قاعدتاً باید آن خانواده صلاحیت لازم را در جنبه‌های مختلف از جمله اخلاقی و روانی و اینکه توان لازم را برای نگهداری کودک داشته باشد؛ علاوه بر آنکه خانواده‌ اعتیاد به مواد مخدر نداشته باشد و از تمکن مالی لازم نیز برای نگهداری کودک برخوردار باشد.

مسعودی فرید با اشاره به تغییرات صورت گرفته در فرآیند فرزندخواندگی در قانون سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی نسبت به قانون سال ۵۳ گفت: این قانون بسیار مترقی‌تر است چرا که در این قانون امکان فرزندخواندگی را بیشتر کرده و آمارهای سازمان بهزیستی نیز این مسئله را تأیید می‌کند. در واقع هر ساله حداقل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد واگذاری کودکان به خانواده‌ها افزایش یافته است و سالانه نزدیک به ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کودک در انواع فرزندخواندگی به خانواده‌های مختلف سپرده می‌شوند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در قانون جدید که در سال ۹۲ در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و آئین‌نامه‌های آن در سال ۹۴ به تصویب هئیت دولت رسید حتی خانواده‌هایی که دارای فرزند هستند نیز می‌توانند متقاضی فرزندخواندگی باشند و کودک را به فرزندخواندگی بگیرند و چنانچه کودکی پدر و مادر داشته باشد و عدم صلاحیت خانواده برای قاضی احراز شود، می‌تواند با اعلام حکم سلب حضانت کودک را به خانواده دیگری تحت عنوان فرزندخوانده واگذار کند.

وی اضافه کرد: در قانون قبلی رده سنی برای فرزندخواندگی زیر ۱۲ سال بود اما هم اینک تا ۱۶ سالگی این احتمال وجود دارد که این موضوع مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته است. همچنین در سالهای گذشته فرایند واگذاری کودکان دارای بیماری خاص افزایش یافته است. به عنوان مثال در سال ۹۸ نزدیک به ۱۶۰ کودک دارای بیماریهای خاص به فرزندخواندگی سپرده شدند؛ علاوه بر اینکه ۱۳۰ کودک دختر را نیز به خانم‌های مجرد بالای ۳۰ سال به عنوان فرزندخواندگی سپرده شده است.

فرید با اشاره به اینکه فرآیند فرزندخواندگی باید بر اساس قوانین و مقررات انجام شود، افزود: اخیراً مواردی در ارتباط با خرید و فروش کودکان مطرح شده است که باید اعلام کنیم که این موادر غیرقانونی است و قابل پیگرد است. در واقع فرد فروشنده و خریدار تخلف می‌کنند. این موارد می‌تواند حکم قاچاق کودک را داشته باشد که در همین زمینه جلسات متعدی با پلیس فتا و قوه قضائیه داشتیم و این جلسات به طور مدام وجود دارد و با این افراد برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که باید فرآیند واگذاری کودک مشخص باشد و تقریباً کسانی که در فرآیند غیرقانونی واگذاری کودک قرار می‌گیرند کسانی هستند که شرایط لازم و صلاحیت مورد نظر را برای واگذاری کودک ندارند و براساس تحقیقاتی که در بیش از ۱۰ کشور انجام شده است فرآیند واگذاری کودک سختگیرانه‌تر از ایران است و صلاحیت خانواده متقاضی از جهات مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مسعودی فرید با مطرح کردن این پرسش که چرا تمام نظارت‌های بهزیستی در فرآیند واگذاری کودک قبل از واگذاری انجام می‌شود، گفت: اگر در این فرآیند دقت نشود آسیب روحی جدی به کودک وارد می‌شود و این آسیب قابل جبران نیست و لطمات زیادی را به کودک وارد می‌کند. سازمان بهزیستی با هر نوع آگهی در رابطه با خرید و فروش کودک برخورد می‌کند که البته برخی از این آگهی‌ها دروغ است. از هموطنان درخواست می‌شود اگر با موردی در ارتباط با خرید و فروش نوزاد مواجه شدند این موارد را به مراجع قضایی، انتظامی و اطلاعاتی و بهزیستی گزارش دهند تا دستگاه مسئول با افراد خاطی برخورد کنند. چنانچه کودکی در خارج از قوانین و مقررات قانونی و روال بهزیستی به عنوان فرزندخواندگی واگذار شوند ممکن است با قاچاق اعضای کودکان و استفاده از آنها برای تکدی‌گری، مواد مخدر مورد استفاده قرار بگیرند و تبعات این موضوع متوجه فرد خریدار و فروشنده خواهد بود.

وی همچنین به سامانه فرزندخواندگی اشاره کرد و گفت: در این زمینه بنا داریم شفافیت لازم را در فرآیند واگذاری کودکان فراهم و دسترسی آسانتری را برای کسانی که متقاضی فرزند هستند فراهم کنیم و بر فرآیند واگذاری کودکان نظارت داشته باشیم و براساس این سامانه حق کسی در فرایند واگذاری کودک تضییع نخواهد شد.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها