يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۰۸۱۹
زمان انتشار: ۱۲:۴۰     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نظرسنجی برخی مراکز معتبر افکارسنجی در کشور نشان می‌دهد که آیت‌الله رئیسی به‌دلیل اقدامات مثبتش در طول یک سال گذشته در قوه قضاییه، بالاترین محبوبیت را در بین سران قوا و مدیران ارشد اجرایی کشور دارد.
به گزارش پایگاه 598، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری احکام صادره برای چند تن از محکومان اخلال در نظام ارزی و نظام اقتصادی خودرو را اعلام کرد که در میان اسامی مجرمان نام مدیرعامل سابق و معاون سابق بازاریابی  و رئیس سابق حراست سایپا و همچنین محمد عزیزی و فریدون احمدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیده می‌شد.

اسماعیلی همچنین اسامی 21 تن از اخلالگران نظام ارزی را نام برد و موارد اتهامی آن‌ها را نیز اعلام کرد. از دیگر اقدامات مثبت دستگاه قضایی که به تازگی مورد توجه قرار گرفت، دستور رئیس قوه قضاییه  برای لغو محرومیت افراد تحت تعقیب در خارج از ایران از خدمات کنسولی بود.

اخبار امروز دستگاه قضایی یکی دیگر از اقدامات قابل توجه قوه قضاییه از زمان روی کارآمدن آیت‌الله رئیسی در مسند ریاست قوه است.

زمانی که در زمستان سال 97 زمزمه بازگشت سید ابراهیم رئیسی به قوه قضائیه پخش شد، امیدها برای تحولات اساسی در این نهاد مهم بالا رفت چراکه  برخلاف روسای سابق دستگاه قضا که اکثراً از شورای نگهبان به قوه قضاییه می‌آمدند، رئیسی از ابتدای پیروزی انقلاب تا 40 سال در بخش‌های مختلف این قوه انجام وظیفه کرده بود.

ورود وی به عرصه فعالیت‌های قضایی به سال 1359 و دادیاری شهرستان کرج برمی‌گردد وی پس از مدت کوتاهی که در این سمت بود، با حکم آیت‌الله قدوسی(دادستان کل وقت) به عنوان دادستان کرج معرفی و سپس در سال 64 عهده‌دار مسئولیت جانشینی دادستان دادگاه انقلاب تهران شد.

از دیگر مسئولیت‌های مهم وی می‌توان به دادستانی تهران، ریاست سازمان بازرسی، معاونت اول قوه قضائیه اشاره کرد و آشنا بودن او به زیر و بم بخش های مختلف قضایی در افزایش امید به ایجاد تحول نقش داشت. 

با آغاز ریاست وی بر قوه قضاییه برخی اقدامات صورت گرفته بیش از همه مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفت و آن هم رسیدگی به پرونده برخی "دانه‌درشت‌ها" و منتسبان به مسئولان مهم کشور بود. از سوی دیگر برخی دیگر از اقدامات حاشیه‌ای و تنقیح قوانین نیز موجب شد تا احساس رضایت نسبی و احساس عدالت بیشتری نسبت به قبل در بین مردم احساس شود.

از جمله مواردی که می‌توان بصورت خلاصه به آنها اشاره کرد به  این شرح است:

- محکوم شدن حسین فریدون(برادر رئیس‌جمهور) به 5 سال حبس قطعی و بیش از 31 میلیارد جزای نقدی

- رسیدگی به پرونده شبنم نعمت‌زاده و محکوم شدن به بیست سال حبس

- عفو و تخفیف مجازات گسترده 3552 نفر از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی در آبان‌ماه 98

- سفرهای استانی و بازدید سرزده و دیدار با زندانیان در زندان مرکزی سنندج، زندان زنان قرچک، زندان مرکزی اصفهان، زندان مشهد و... 

- رسیدگی به اتهامات متهمان بانک سرمایه

- رسیدگی نهایی به پرونده پدیده شاندیز و اعلام حکم مال باختگان پرونده پدیده شاندیز

- حمایت از گزارشگران فساد (سوتزنی)

- عزل اکبر طبری(معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه) و دستگیری وی

- اعطای مرخصی گسترده به زندانیان در ایام عید نوروز و تمدید مرخصی به‌دلیل شرایط کرونایی کشور

اینها تنها بخشی از اقدامات مثبت قوه قضاییه است که در افزایش اعتماد مردم به این نهاد و همچنین محبوبیت رئیس دستگاه قضایی تاثیرگذار بوده و در نظرسنجی‌ها نیز خود را نشان داده است.

در یکی از نظرسنجی‌ها که از سوی وزارت اطلاعات صورت گرفت و آبان‌ماه سال گذشته اعلام شد، 76 درصد از شرکت‌کنندگان اقدامات قوه قضاییه را در برخورد با مفاسد پسندیده و اظهار رضایت داشته‌اند.

همچنین نظرسنجی یکی از نهادهای افکارسنجی در تابستان سال گذشته نشان از افزایش محبوبیت 13درصدی آقای رئیسی پس از چندماه حضور در ریاست قوه قضاییه داشت.

که سریعترین رشد را میان شخصیتهای سیاسی که امور اجرایی برعهده داشتند نشان می‌داد. اخیراً نیز بررسی برخی مراکز معتبر افکارسنجی کشور نشان می‌دهد که در میان سوان قوا و مدیران ارشد کشور از جمله وزرا و معاونان رئیس جمهور، آقای رئیسی صدرنشین است. تا پیش از شهادت سپهبد سلیمانی براساس نظرسنجی، وی حائز بالاترین محبوبیت در میان مدیران ارشد کشور بود  و محموجواد ظریف و ابراهیم رییسی در رتبه‌های بعدی قرار داشتند که اکنون براساس داده‌های جدید، رئیس قوه قضاییه بالاترین میزان محبوبیت را داراست. 

کسب این جایگاه در توجه سید ابراهیم رئیسی به مقوله عدالت و حل و فصل مشکلات مردم، کارگران، زندانیان و سایر اقشاری بود که به نحوی با دستگاه قضایی سروکار داشتند و اگر این روند کماکان با شیبت صعودی تندتری ادامه پیدا کند، در بازسازی اعتماد مردم به نظام تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

با این حال، اگرچه عملکرد قوه قضائیه در مقابله با فساد بسیار مهم است، اما کاهش دادن نابرابری‌های غیرسازنده و رسیدگی جدی به عدالت نیازمند اقدامات بسیاری فراتر از قوه قضائیه است. در این باره قوای دیگر از جمله قوه مقننه و بالاتر از همه قوه مجریه نقش بسیار مهمی می‌تواند داشته باشد.

رشد محبوبیت قابل توجه سیدابراهیم رئیسی در طول مدت خدمت خود در قوه قضائیه نشان می‌دهد که «عدالت‌خواهی» زمینه بسیار خوبی در جامعه دارد و مسئولی که بتواند درباره عدالت کار درخوری انجام دهد به سرعت با رشد محبوبیت مواجه خواهد شد.

منبع:تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها