يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۳۱۳۷
زمان انتشار: ۰۲:۱۶     ۲۰ تير ۱۳۹۹
معاون دانشگاه علوم پزشکی اظهارکرد: بیشتر کرونایی‌های اخیر قم در مجالس روزهای گذشته مبتلا شدند.

به گزارش پایگاه 598، سیامک محبی، معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی چهارشنبه شب دریکصد و نودمین جلسه شورای فرهنگ عمومی قم در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: شرایط قم از نظر شیوع کرونا نسبت به استان‌هایی که در وضعیت قرمز، نارنجی و حتی زرد قرار دارند بهتر است.

وی افزود: البته باید گفت به رغم افزایش شمار کرونایی ها در روزهای اخیر بازهم شرایط قم همچنین در مقایسه با وضعیتی که در اسفندماه سال گذشته و فروردین ماه امسال داشت، نیز بهتر می‌باشد.

محبی با ذکر این مطلب که روند شیوع بیماری و تعداد فوتی‌ها در قم نیز نسبت به ابتدای شیوع کرونا کمتر است، اظهارکرد: با این وجود تضمینی برای حفظ این وضعیت وجود ندارد. متاسفانه استان‌ها و شهرستان‌های هم مرز با قم از جمله کاشان و استان مرکزی نیز وارد وضعیت قرمز شدند، و این انتظار می رود که با توجه به آمد و شدهایی که به شهر صورت می گیرد و همچنین وضعیت فعلی این بیماری در قم، روزهای سختی را در پیش داشته باشیم.

محبی با یادآوری اینکه تقریبا از اواخر فروردین شاهد شیب ملایم و نزولی کرونا در قم بودیم، گفت: حدود یک ماه ثبات بیماری را در استان داشتیم به نحوی که فقط ۸۰ تا ۸۵ تَن بستری بودند، ولی طی دو هفته اخیر در حال افزایش بیماری در سطح استان هستیم.

وی اضافه کرد:آن دوره یک ماهه را باید دوره مدیریت و مهاربیماری قرار دهیم چون همه مردم ودستگاه‌ها با مشارکت هایی که داشتند، موفق شدند شرایط مطلوبی را برای استان رقم بزنند.

وی با بیان اینکه دو مرکز درمانی درقم درحالت آماده باش هستند و به تازگی یک مرکز دیگر نیز وارد مدارمستقیم پذیرش بیماران کرونایی شده‌است، گفت: امیدواریم با کمک مردم اتفاق‌های اسفندماه را تجربه نکنیم و روزهای آرامی را داشته باشیم.

معاون علوم پزشکی قم با اذعان به اینکه نگرانی ما از فصل سرما است، خاطرنشان کرد: آنفلوانزای فصلی می‌تواند همراه با کرونا شرایط بدی را ایجاد کند. درصورت حفظ شرایط موجود، نگرانی افزایش فوتی‌های ناشی از کرونا در استان وجود دارد، از این رو باید برای پیشگیری از گسترش این بیماری تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه توجه مردم استان به شیوه‌نامه های بهداشتی کاهش پیدا کرده و بخشی از این موضوع به دلیل روند طولانی مدت این بیماری قابل قبول و منطقی است، گفت: فارغ از این مساله عوامل دیگر مانند بازگشایی‌های صورت گرفته نیز در افزایش مجدد بیماری موثر می‌باشد.

محبی درادامه دید و بازدید و میهمانی‌ها را نیز از علل تاثیرگذار در اوج گیری دوباره کرونا در قم عنوان کرد و گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده بیشتر بیماران کرونایی که در قم بستری هستند، طی هفته‌های گذشته یا پذیرای میهمان بودند و یا به استان‌های دیگر سفر داشتند.

وی با تاکید بر ضرورت لغو برنامه‌های غیرضروری دراستان گفت: طی دو سه هفته اخیر از سوی سازمان‌هایی که گروه های آسیب‌پذیر را تحت پوشش دارند، برای برگزاری اردو مکاتبه‌هایی با مدیریت بحران و مرکز بهداشت قم صورت گرفته است.

وی اظهارکرد: برخی از این برنامه ها به دلیل چرخه بالایی که ویروس در استان دارد، امکان پذیر نیست. اجتناب از اردوها، سمینارها و همایش ها در استان ضروری است.برخی از افرادی که در بستر بیماری هستند، در نشست و سمینارهای اداری به کرونا مبتلا شدند.

محبی با بیان اینکه مجالس عروسی و عزا باید به شکل مدیریت شده باشد، گفت: این مجالس یا باید توسط استان منع، و یا با حفظ حرمت صاحبانشان با کمترین مخاطرات ممکن همراه شود. در خصوص فعالیت اصناف پرخطر قم نیز محدودیت‌هایی را به ستاد ملی کرونا پیشنهاد دادیم تا با تصویب آن روند آرامی که در گذشته داشتیم را بار دیگر تجربه کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها