کد خبر: ۴۷۸۴۵۶
زمان انتشار: ۱۲:۱۰     ۰۹ مهر ۱۳۹۹
زمزمه‌هایی مبنی بر اجرای روح سند ۲۰۳۰ در نظام آموزشی به گوش می‌رسد، وقتی ما نسبت به چارچوب نظری سند تحول بنیادین به‌عنوان چارچوب تربیت نوع بشر بی‌توجهیم و به بسیاری از راهکارها و راهبردهای آن دقت نظر نداریم، یعنی عملا اقدامات عبث و بیهوده انجام می‌دهیم یا در حال ارتکاب اقدامات غلطی هستیم که به‌نوعی با سند ۲۰۳۰ تطابق دارد.

به گزارش پایگاه 598، طبق معمول با انکار و پنهان‌کاری می‌کوشند وضعیت را عادی جلوه دهند،انگار نه سندی آمده و نه سندی رفته، گویا تمایلی ندارند درباره آن سر سوزنی روشنگری کنند و دستگاه‌های مسئول هم به‌نحوی شایسته و بازدارنده به موضوع ورود نکرده‌اند و این سهل‌انگاری‌ها  سبب شده، مقام معظم رهبری مکررا زنگ خطر را به صدا درآورده و هشدار دهند، حال‌آنکه در نقطه مقابل، وزارت آموزش‌وپرورش هربار از در انکار به مسئله ورود کرده  و صرفا این سخن را بر زبان رانده اند که ۲۰۳۰ سندی بیهوده است. 

سکانداران این وزارتخانه در مقاطع زمانی مختلف مدعی بوده‌اند، دولت تمام‌قد از سند تحول بنیادین حمایت می‌کند، اما این اظهارات در شرایطی از سوی عالی‌ترین مقامات اجرایی وزارتخانه آموزش‌وپرورش بیان می‌شود که اولا باید از موضع قدرت و قاطعیت با اجرای این سند برخورد کرد و ثانیا به عمل کار برآید به سخن‌دانی نیست، بنابراین بیان این اظهارات که دولت از سند تحول بنیادین حمایت می‌کند و یا ۲۰۳۰ سندی بیهوده است قدری منفعلانه به نظر می‌آید، آن‌هم در قبال سندی که به اذعان صاحب‌نظران «تغییر در هویت و سبک زندگی فرزندان ما را دنبال می‌کند.»

از سوی دیگر علی‌رغم تأکیدات فراوان رهبر انقلاب بر بهره‌گیری هرچه‌سریع‌تر از سند تحول، تاکنون اقدام مؤثر و کاملی در به‌کارگیری و بهره‌برداری از این مهم انجام‌نشده که این موضوع چندین‌بار ناخرسندی ایشان را موجب شده است.

هشدارهای رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، امسال هم علی‌رغم سال‌های گذشته در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش‌وپرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش‌وپرورش با اشاره به اصرار غربی‌ها برای نفوذ در آموزش‌وپرورش کشورها باانگیزه تحمیل سبک زندگی غربی، از سند ۲۰۳۰ و یا نفوذ در آموزش‌وپرورش برخی کشورهای منطقه به‌عنوان نمونه‌ یادکردند و گفتند: «امروز فلسفه‌ اجتماعی غرب در خود غرب شکست‌خورده و مظاهر فساد انگیز آن از هالیوود تا پنتاگون کاملا نمایان است.»


رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر حساسیت در مقابل نفوذ دشمن افزودند: «دشمن قصد دارد کاری را که به‌وسیله نظامی از انجام آن ناتوان است، بانفوذ و از راه‌هایی مانند سند ۲۰۳۰ دنبال و انسان‌هایی تربیت کند که مثل او فکر و اهداف عملیاتی او را پیاده کنند تا زمینه غارت ملت‌ها فراهم بشود.» 

فارغ از توجیهات محسن حاجی میرزایی که مبنای همه اقدامات مدارس را در نظام آموزشی، سندهای بومی دانسته و اظهار کرده که نیازی به سند ۲۰۳۰ نداریم. برخی از والدین به اجرای برخی برنامه‌ها و آموزش‌های مشکوک در مدارس که می‌توان آن‌ها را در قالب سند ۲۰۳۰ تعریف کرد، نگرانی خود را نسبت به عواقب و پیامدهای مخرب آن بر روی فرزندانشان ابراز کرده‌اند.



سکاندار وزارتخانه آموزش‌وپرورش هم در پاسخ به این نگرانی‌ها صرفا مطرح کرده است: «هر کس درباره اجرای سند ۲۰۳۰ به ما گزارشی دهد، حتما با آن برخورد می‌کنیم.» مشابه این گفتار را محمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش وقت هم عنوان کرده بود که «آموزش‌وپرورش مصرانه برای توقف اجرای سند ۲۰۳۰ تأکید دارد و اگر در مواردی گزارش‌هایی مبنی بر اجرای این سند در مدارس و مناطق به ما برسد تیم سه‌نفره‌ای فعال هستند که وظیفه آن‌ها فقط بررسی این موضوع است و با ورود به مسئله با خاطیان برخورد جدی خواهند کرد» اماسرانجام هم اتفاق مؤثری رخ نداد و برخی شواهد نشانگر این واقعیت تلخ بوده و هست که برخی از افراد و مجموعه‌های خارج از آموزش‌وپرورش اجرای مواردی از این برنامه‌ها و دوره‌ها را در مدارس بر عهده‌دارند.


به‌تازگی علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به این مسئله به افرادی اشاره‌کرده که برخی از بند‌های این سند را به‌رغم مخالف و مغایر بودن با بندهای قانونی کشور اجرایی کرده‌اند و باید با این افراد برخورد شود: «ازآنجاکه مقام معظم رهبری و سایر دلسوزان کشور در مورداجرای آن به دولت هشدار داده‌اند پس‌ازآن زمزمه‌هایی مبنی بر اجرایی شدن بندهای این سند به‌صورت مخفیانه به گوش رسید.» 

منادی سفیدان که در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو این موارد را مطرح کرده، سند تحول بنیادین را از اولویت‌های کمیسیون آموزش مجلس عنوان نموده و تأکید کرده است که این کمیسیون، وزارت آموزش‌وپرورش را مکلف خواهد کرد این سند را اجرایی کند.

در همین حال، ۲۸ شهریورماه «رسول فرخی» نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی از طرح سؤال خود از محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش خبر داد و گفت: سؤال بنده از وزیر آموزش‌وپرورش در هشت محور تدوین‌شده که یکی از محورها به جلوگیری از اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ در آموزش‌وپرورش مربوط می‌شود. 

آموزش‌های جنسی به کودکان و حذف برخی مفاهیم قرآنی و ارزشی

بررسی‌ها حاکی از آن است که بحث‌برانگیزترین بخش این سند مربوط به «آموزش جامع جنسیت» است که در قالب آن پیشنهادشده، کودکان ۵ تا ۸ سال ضمن فراگیری آموزش‌های جنسیتی بیماری‌هایی که می‌تواند از فردی به فرد دیگر انتقال یابد را هم بیاموزند. همچنین برای کودکان در گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال نیز راهنمای آموزش جنسیتی مطرح‌شده است.

در این سند مواردی همچون برابری جنسیتی و ارائه آموزش‌های جنسی به کودکان و حذف برخی مفاهیم قرآنی و ارزشی از کتاب‌های درسی مورد تأکید قرارگرفته است و کتاب‌هایی به‌منظور تشریح آناتومی بدن زن و مرد و فرآیند لقاح در کتاب «لک‌لکی» در کار نیست، وارد بازار شده که از آن تحت عنوان کتاب‌ و ابزار کمک‌آموزشی  برای آموزش بهتر به کودکان یاد می‌شود. 

زمزمه‌هایی مبنی بر اجرای روح سند ۲۰۳۰ در نظام آموزشی به گوش می‌رسد

در همین زمینه «حجت‌الله بنیادی» به‌عنوان پژوهشگر حوزه آموزش، در گفت‌وگو با «رسالت» گفت: «نباید بنشینیم تا دیگران در حوزه آموزش و تربیت برای ما سند تدوین کنند، بلکه باید از اسناد تربیتی که توسط خودمان تدوین و تهیه می‌شود، استقبال کرده و الگویی برای تربیت نسل بشر ارائه نماییم و برای جهانی کردن اسلام تلاش کنیم.


از سوی دیگر زمزمه‌هایی مبنی بر اجرای روح سند ۲۰۳۰ در نظام آموزشی به گوش می‌رسد، وقتی ما نسبت به چارچوب نظری سند تحول بنیادین به‌عنوان چارچوب تربیت نوع بشر بی‌توجهیم و به بسیاری از راهکارها و راهبردهای آن دقت نظر نداریم، یعنی عملا اقدامات عبث و بیهوده انجام می‌دهیم یا در حال ارتکاب اقدامات غلطی هستیم که به‌نوعی با سند ۲۰۳۰ تطابق دارد.

همچنین از زمان تصویب سند تحول، ۹ سال گذشته و ۲۰۳۰ حدود چهار سال است که بحثش مطرح‌شده، اما قبل از آن‌هم کارهای غلطی در آموزش‌وپرورش انجام‌شده است و در حال حاضر هر کار غلطی که صورت می‌پذیرد را به ۲۰۳۰ منتسب می‌کنند که بعضا درست است، اما ممکن است ربطی به این سند نداشته باشد و به مدیریت ضعیف و ناصحیح آموزش‌وپرورش مربوط باشد.» 

بنیادی، در توضیح این رویه‌های غلط می‌گوید: «ما در سند تحول بنیادین و مبانی نظری آن گفتیم که دوره‌های تحصیلی باید به چهار دوره سه‌ساله تقسیم شود بدان معنا که دانش‌آموز از دوره اول تا سوم ابتدایی، در یک مدرسه با یک معلم خاص حضورداشته باشد و سه سال دوم هم به همین شکل باشد، اما مدارس ابتدایی را که قبلا ۵ کلاسه بود،۶ کلاسه کردند، این مسئله باعث شد، مباحث اخلاقی در مدارس ما افزایش یابد و در مدارس روستایی که پسر و دختر درکنارهم حضور دارند و دارای کلاس‌های چندپایه هستند، باز مسائل به شکل دیگری حادتر شد و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

نکته دیگر آن است که معاونت آموزش ابتدایی وزارتخانه یا وزیر آموزش‌وپرورش نمی‌گوید که ما در راستای سند تحول می‌خواهیم تصمیم بگیریم و طی چند سال آینده، مدارس ابتدایی۶‌پایه را به دو مدرسه سه‌پایه‌ای تبدیل کنیم، این کار غلط بوده و مغایر با سند تحول است.

این سند تأکید بر رویکرد مدرسه محوری دارد و مدرسه را به‌عنوان مجموعه متفکر و هوشمند و کار‌بلد می‌شناسد و به دنبال این است که از کارهای مدرسه گره‌گشایی کند. آنان که در حوزه ستادی آموزش‌وپرورش نشسته‌اند خود را عقل کل می‌دانند و فقط امرونهی می‌کنند و این‌ها مغایر با سند است.

سند تحول دریکی از راهکارهایش گفته، استقرار نظام استعدادیابی و هدایت تحصیلی؛ اما در نقطه مقابل، ما دم از مافیای کنکور می‌زنیم. اگر نظام استعدادیابی و هدایت تحصیلی مستقر شود، دانش‌آموز از همان دوره ابتدایی استعداد خود را می‌شناسد و بعدازاین‌که به سن ورود به دانشگاه رسید، تکلیفش با خودش معلوم است. درواقع به دلیل عدم توان مدیریت ما، مافیای کنکور شکل‌گرفته است.

از دیگر کارهای عبث، حذف مشق شب و حذف آزمون مدارس تیزهوشان بود و بسیاری از اتفاقاتی که در آموزش رخ‌داده، اتفاقاتی است که در راستای سند نبوده و چه‌بسا عبث و غلط بوده است. از طرفی این نکته را باید مورداشاره قرارداد که فهم عده‌ای از سند تحول، فهم ناصحیحی است و معتقدند برای اجرای سند تحول، بودجه مستدل می‌خواهیم و این به معنای فهم ناصحیح از سند است و تمام دلخوشی‌شان این است که در قالب سند ۲۰۳۰ ممکن است، بودجه‌ای اختصاص داده شود، چون الزام بین‌المللی است. لذا این نگرش که برای سند تحول بنیادین بودجه نیاز است، نگرشی غلط بوده، به این دلیل که سند تحول به معنای اصلاح روش‌های موجود است.

«آمریکایی‌سازی» هدف سند ۲۰۳۰

وی با اشاره به برابری جنسیتی که در سند ۲۰۳۰ مورد تأکید قرارگرفته عنوان می‌کند: «سند موسوم به ۲۰۳۰ به‌عنوان سند آموزشی یونسکو درباره برابری جنسیتی و حقوق بشر در جهت سیاست کهنه «جهانی‌سازی» یا به عبارت بهتر «آمریکایی‌سازی» به کشورهای دیگر تحمیل می‌شود که حاصل و نتیجه روش‌های به‌اصطلاح «برابری جنسیتی» در کشورهای اروپایی و آمریکایی، نتایج فاجعه‌بار و تکان‌دهنده‌ای به بار آورده است. یکی از نتایج فجیع همین به‌اصطلاح «برابری جنسیتی» موردادعای سند ۲۰۳۰ یونسکو، افزایش چشمگیر و گسترده تعرض و تجاوزات جنسی در مراکز آموزشی و دانشگاهی غرب بوده است.

روزنامه رسالت









نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها