أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۹۱۶۹
زمان انتشار: ۱۴:۲۳     ۲۴ مهر ۱۳۹۹
بازار دو سر باخت سهام عدالت؛
هفته جاری، روز‌های خوبی برای دارندگان سهام عدالت نبود. فروش سهام عدالت که دو هفته‌ای بود به حالت تعلیق درآمده بود در حالی از ابتدای هفته از سر گرفته شد که با نارضایتی عمیق سهام‌داران همراه بود. افرادی که همزمان با دوران شیوع ویروس کرونا و افزایش شدید قیمت‌ها قصد داشتند بخشی از سهام عدالت خود را به فروش رسانده و در مقابل مبالغ موردنیاز خود را دریافت کنند، این در حالی است که واقعیت بازار سرمایه با تصورات آن‌ها فاصله قابل توجهی داشته است.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، هفته جاری، روز‌های خوبی برای دارندگان سهام عدالت نبود. فروش سهام عدالت که دو هفته‌ای بود به حالت تعلیق درآمده بود در حالی از ابتدای هفته از سر گرفته شد که با نارضایتی عمیق سهام‌داران همراه بود. افرادی که همزمان با دوران شیوع ویروس کرونا و افزایش شدید قیمت‌ها قصد داشتند بخشی از سهام عدالت خود را به فروش رسانده و در مقابل مبالغ موردنیاز خود را دریافت کنند، این در حالی است که واقعیت بازار سرمایه با تصورات آن‌ها فاصله قابل توجهی داشته است.

اقتصاد ۲۴ در ادامه نوشت: این شروع دوباره چند ویژگی داشت که گلایه و نارضایتی سهامداران را به‌دنبال داشته است؛ کاهش ارزش سهام، واریزی‌های نامنظم و خُرد از صد هزار تومان تا صد تک تومانی و تاخیر‌های طولانی و عدم پاسخگویی بانک‌ها و کارگزاری‌ها همگی منجر به نارضایتی شدید سهامدران شده تا آن‌ها نام «سهام عذاب» را روی سهام عدالت خود بگذارند و خواستار امکان لغو فروش شوند.

بازار دو سر باخت سهام عدالت

بازار بورس بعد از جهش بی‌سابقه، مدتی ریزشی است و سیاست‌های حمایتی دولت مانند بازارگردانی حقوقی‌ها و الزام آن‌ها به خرید سهام و تزریق نقدینگی هم کمکی به آشفته‌بازار بورس نکرد. در این میان سهام عدالت با بیش از ۴۰ میلیون نفر سهام‌دار دچار نوسان سقوط شده است.

هر برگه سهام عدالت ۴۹۰ هزارتومانی دارندگان این سهام، به ۱۴ میلیون و هفتصد هزار تومان رسیده است. سهام داران عدالت که اکثرا از طبقات با درآمد پایین هستند، وضعیت شکننده‌ای در بورس پیدا کرده‌اند و سیاست‌هایی مربوط به این حوزه و در کنار آن عملکرد کارگزاری‌ها هم این وضعیت را تشدید کرده است. صاحبان سهام عدالت که به پول خود احتیاج داشته و سهامشان را برای فروش گذاشتند، حالا هم ارزش سهامشان به شدت افت کرده و هم پولی دستشان را نگرفته است.

از یک ماه و نیم پیش قرار بود واریزی‌های خرد برداشته و پول سهام عدالت به صورت عمده واریز شود، اما در پرداختی‌های این هفته حتی واریزی‌های کمتر از ۲۰ هزار تومان وجود دارد و موجب انتقادات تند سهامداران شده است؛ انتقاداتی که عملکرد دو سمت را نشانه گرفته: دولت و کارگزاری‌ها.

سهام عدالت برای همه نان داشت جز مالکان اصلی‌اش!

حامد فرامرزاده از فعالین بازار بورس در توئیتی نوشت: سهام عدالت شده حکایت مال بی‌صاحب که همه به آن چنگ می‌اندازند

یک دوره حیاط خلوت تعاونی‌ها بود و حالا هم کارگزاری‌ها!

بلوکی می‌خرند و با نوسان شیرین در بازار می‌فروشند، پول مردم را هم تا چند ماه نمی‌دهند!

از همه بدتر بازار را هم بهم می‌ریزند.


فعال دیگر بازار سرمایه نوشت: معامله بلوکی بخشی از سهام عدالت توسط حقوقیها در نماد #شپنا امروز در ۱۹۵۴۰ ریال بعد تایم بازار و فردا همین را ۵ درصد بالاتر تحویل حقیقیهای بازار میدهند!


من نمیفهمم اگر بنا بوده که سهام عدالت کلهم در پورتفوی حقیقی ها بشیند چرا لقمه را دور سر خودشان میچرخانند! مردم را گیر آوردند؟! این وسط حقوقی‌ها ۵ درصد بر بدن بزنند؟!

حسنلو، مدیرفنی سهام عدالت نیز گفت: از روز ۱۰خرداد تا روز ۲۲مهر حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سهام عدالت به فروش رفته که ۷۲۰۰ میلیارد تومان آن به صورت بلوکی فروخته شده
مبلغ کل سهام عدالت معادل یک عرضه اولیه است
افسوس میخورم که چرا برخی میگویند #سهام_عدالت باعث افت بازار شد
(تجارت نیوز)


در پایان گفتنی است ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۷۷۵ هزار تومان و ۲۷ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید.

با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۸۶۵ هزار تومان رسیده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها