يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۰۱۲۹
زمان انتشار: ۲۰:۵۸     ۱۲ آبان ۱۳۹۹
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با پایگاه ۵۹۸:
عموئی گفت: یک فوریت این طرح راهبردی را پیش از انتخابات آمریکا به تصویب رساندیم تا اعلام کنیم برای ایران تفاوتی ندارد چه کسی ساکن کاخ سفید شود بلکه برای ما مهم این است که مسیر فعلی اعمال فشار بر ایران و تحریم ها برداشته شود.

به گزارش سرویس خانه ملت پایگاه 598، مجلس شورای اسلامی امروز با تصویب یک فوریت طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» گام مهمی برای وادار سازی آمریکا و اروپا به لغو تحریم‌ها برداشت. تکلیف دولت به تولید سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد، راه اندازی هزار سانتریفیوژ IR-۲m در بخش زیر زمین تاسیسات نطنز، نصب و راه اندازی هزار سانتریفیوژ IR-۶ تا پایان سال جاری در فردو و اقدام فوری برای احیای قلب راکتور اراک به شرایط قبل از برجام، از جمله مهم ترین بخش های این طرح راهبردی است.

ابوالفضل عموئی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگویی با خبرنگار سرویس خانه ملت پایگاه خبری 598 در توضیحات تکمیلی در خصوص این طرح راهبردی گفت: روند بررسی این طرح که مسیر تقریبا طولانی را طی کرد از اوایل مهرماه شروع شده بود. پس از بد عهدی اروپایی ها و تلاش های آمریکا برای فعال سازی مکانیزم ماشه و تحریم هایی که طی چند مرحله اجرا کرده بود، طرح های مختلفی از طرف همکاران برای مقابله با اروپا و آمریکا در مجلس مطرح شد. همین امر باعث شد که رئیس مجلس، از کمیسیون امنیت ملی درخواست کند همه این طرح ها تجمیع شده و به صورت یک طرح جامع درآید. ما در کمیسیون امنیت ملی پس از برگزاری جلسات بسیار و تجمیع تمامی دیدگاه ها و نظرات دستگاه های مختلف، توانستیم تمامی طرح های مختلف را به صورت یک طرح واحد در آوریم.

وی ادامه داد: ما در کمیسیون اصرار داشتیم که این طرح پیش از انتخابات آمریکا تصویب شود تا این واقعیت را بیان کنیم که برای ما فرقی نمی کند که بایدن رئیس جمهور شود یا ترامپ؛ آن چیزی که برای ما تعیین کننده است سیاست ها و اقدامات آمریکایی ها می باشد. همانطور که مشاهده کردید، بایدن و ترامپ برای اعمال فشار بر ایران، یک هدف را دنبال می کنند. بر این مبنا نگاه ما در مجلس این نبود که معطل بشویم تا نتیجه انتخابات آمریکا مشخص شود؛ ما برای اینکه تحت تأثیر آن فضا قرار نگیریم تصمیم گرفتیم که به فوریت تصویب این طرح، سرعت بدهیم که الحمدالله این اتفاق امروز افتاد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که در یکی از بند های این طرح راهبردی آمده است (پس از 3 ماه از تصویب این قانون، اگر روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت توسط آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید.) آیا به نظر شما در کمیسیون این برداشت وجود دارد که ممکن است اروپایی ها بتوانند مستقل از آمریکا و تصمیمی بر خلاف آمریکایی ها بگیرند، گفت: ما تحلیلی در این زمینه نمی کنیم، مجلس مطالبه روشنی از طرف اروپایی ها دارد که آن را اعلام می کند.

وی در پایان با اشاره یکی از بندهای این طرح که به تکلیف دولت پس از تصویب این قانون اشاره دارد(چنانچه پس از ۳ ماه از تصویب این قانون طرف‌های مقابل برجام به اجرای تعهدات خود در برجام بازگشته باشند، دولت مکلف است پیشنهاد اقدام متقابل ایران در بازگشت به تعهدات برجامی را به مجلس ارائه کند.)، گفت: به جهت اینکه دولت وظیفه مذاکره و همچنین امکان تهیه گزارش در این زمینه را به دوش دارد، مجلس از دولت فقط درخواست گزارش می‌کند ولی تصمیم گیری نهایی با مجلس می‌باشد.


* علی شعبانی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها