أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۰۵۱۲
زمان انتشار: ۱۰:۰۸     ۲۰ آبان ۱۳۹۹
تولید واکسن کرونا؛ پایان کابوس برای فوتبال؟
‌تولید واکسن کرونا می تواند پایانی بر این فصل عجیب و متفاوت فوتبال باشد.
به گزارش پایگاه 598، شرکت داروسازی فایزر مدعی شد واکسن کرونایی تولید کرده که در بیش از نود درصد موارد از انتقال ویروس کرونا پیشگیری کرده و این خبر را می توان به منزله پایان کابوس چند ماهه بشریت قلمداد کرد. به نظر می رسد این واکسن قادر است مصونیت از ابتلا را 28 روز بعد از اولین تزریق و هفت روز بعد از دومین تزریق در انسان ایجاد کند. البته شرکت فایرز مدعی شد این دارو با همکاری شرکت آلمان بایون تِک ساخته شده و به زودی به تولید انبوه خواهد رسید.

 

 

 

این خبر را می توان به مثابه پایان روزهای تلخ و متفاوت فوتبال در ماه های اخیر دانست. از اواخر سال گذشته شمسی بود که در ایران و سراسر جهان اجازه حضور هواداران در استادیوم ها داده نمی شد و بسیاری از مسابقات مهم از جمله لیگ قهرمانان اروپا نیز تحت تاثیر این بیماری به شکلی متفاوت برگزار شد.

فصل گذشته پس از وقفه ای سه ماهه از سر گرفته شد و در نهایت نیز به اتمام رسید هرچند که برخی لیگ ها مثل فرانسه و هلند نیمه تمام باقی ماندند.

 

فصل 21-2020 نیز از دو ماه پیش شروع شد و سازمان‌های لیگ فوتبال اروپا به فکر برگزاری مسابقات با تماشاچی در ماه های آینده هستند و طرح مفصلی را هم ارائه داده‌اند؛ با اقدامات و محدودیت‌های سفت و سخت. با این حال فوتبال بعد از کرونا دیگر مثل سابق نخواهد شد. به‌خصوص اثرات اقتصادی این ویروس شاید برای همیشه این ورزش را تغییر دهد.

 

 

 

 

اثر منفی کرونا روی درآمدهای روز مسابقه به‌دلیل برگزاری مسابقات بدون تماشاچی روشن است. این منبع درآمدی در اروپا به‌خصوص برای باشگاه‌های دسته‌های پایین‌تر که درآمد تلویزیونی ندارند، حیاتی است. برای باشگاه‌های دسته‌های بالاتر درآمد روز مسابقه تنها 15 تا 20 درصد کل درآمدهای عملیاتی را تشکیل می‌دهند. اگر با طرح‌های برگزاری بازی در حضور تماشاگران از فصل آینده موافقت شود و دست‌کم بخشی از تماشاگران دوباره بتوانند به استادیوم بروند، بخشی از این درآمد هم جبران می‌شود.

درآمدهای تلویزیونی هم با توجه به از سرگیری مسابقات - با تماشاگر یا بدون تماشاگر- تغییر چندانی نخواهد کرد.

 

 

 

 

اما آنچه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد تاثیر کرونا بر درآمدهای تجاری است. درآمدهای تجاری شامل فروش حقوق اسپانسرینگ و کالاهای هواداری، همواره پایدارترین و قابل‌کنترل‌ترین منبع درآمدی باشگاه‌ها بوده‌اند. صنعت اسپانسرشیپ در فوتبال طی دهه‌های اخیر رشد خیره‌کننده‌ای هم تجربه کرده است.

 

شاید مهم‌ترین پیامد پاندمی کرونا فشار بیشتر روی باشگاه‌ها برای کاهش هزینه‌های سربه‌فلک کشیده‌شان باشد. آنچه ده‌ها طرح و مقررات کنفدراسیون‌ها برای کنترل هزینه‌ها موفق به انجام آن نشدند، حالا یک ویروس با خشونت تمام انجام داد. این برای فوتبال بدون شک یک فرصت استثنایی است؛ چراکه در میان ذی‌نفعان هم آمادگی بیشتری برای اجرای این تغییرات وجود دارد.

 

 

 

 

مهم‌ترین هزینه باشگاه‌ها، هزینه دستمزد است. اکثر باشگاه‌ها در اروپا در زمان تعطیلی لیگ‌ها توانستند با بازیکنان خود بر سر کاهش۲۰ تا ۳۰ درصدی حقوق‌شان به توافق برسند. بازیکنان هم که خطر ورشکستگی و از دست دادن کارشان را لمس کردند، راحت‌تر از بخشی از دستمزدشان گذشتند. حتی با وجود این هم اتحادیه بازیکنان فوتبال حرفه‌ای پیش‌بینی کرده که بازیکنان زیادی در این تابستان به‌دلیل بحران کرونا کار پیدا نکنند. بر اساس آمار سایت ترانسفر مارکت در لیگ برتر انگلیس و در بوندس‌لیگای آلمان در حال حاضر حدود 7 درصد بازیکنان قرارداد ندارند. در لیگ یک فرانسه 6.3 درصد، در لالیگای اسپانیا 4.9 درصد و در سری آ ایتالیا 2.9 درصد.

 

 

 

 

همچنین رقابت های المپیک 2020 توکیو و جام ملت های اروپا نیز به علت شیوع این بیماری یک سال به وقفه افتاد و حالا تولید واکس کرونا می تواند ورزش دوستان در سراسر جهان را به بازگشت شرایط به اوضاع عادی امیدوار سازد. البته هنوز این خبر به صورت قطعی از سوی سازمان جهانی بهداشت تایید نشده، اما همین نیز بارقه های امیدی در دل هواداران فوتبال و دیگر ورزش ها ایجاد کرده است.

منبع : ورزش سه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها