أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۸۱۱۳۵
زمان انتشار: ۱۲:۳۵     ۰۶ آذر ۱۳۹۹
ارتباط بین غلظت بالای ذرات ریز و شدت موج آنفلوآنزا برای متخصصان همه‌گیری به‌طور کامل شناخته‌شده است و در حال حاضر، یک گروه میان‌رشته‌ای از دانشگاه ژنو (UNIGE) و شرکت Meteodat (شرکت انحصاری ETH زوریخ و ارائه‌دهنده خدمات در زمینه‌های هیدرولوژی، اقلیم‌شناسی و هواشناسی) فعل‌وانفعالات احتمالی بین سطوح بالای ذرات ریز و سرایت بیماری ویروس کرونا را بررسی کردند.
به گزارش پایگاه 598، ارتباط بین غلظت بالای ذرات ریز و شدت موج آنفلوآنزا برای متخصصان همه‌گیری به‌طور کامل شناخته‌شده است و در حال حاضر، یک گروه میان‌رشته‌ای از دانشگاه ژنو (UNIGE) و شرکت Meteodat (شرکت انحصاری ETH زوریخ و ارائه‌دهنده خدمات در زمینه‌های هیدرولوژی، اقلیم‌شناسی و هواشناسی) فعل‌وانفعالات احتمالی بین سطوح بالای ذرات ریز و سرایت بیماری ویروس کرونا را بررسی کردند.

نتایج تحقیقات این گروه نشان می‌دهد که غلظت زیاد ذرات در اندازه کمتر از ۲.۵ میکرومتر ممکن است امواج آلودگی سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲) را تعدیل یا حتی تقویت کند و تا حدودی مشخصات خاص همه‌گیری کووید -۱۹ را توضیح دهد. افزایش ذرات ریز به‌طورکلی با وارونگی دمای هوا، شکل‌گیری حالت مه یا نفوذ گردوغبار هوا همراه است. این تحقیق اقدامات پیشگیرانه مرتبط با آلودگی هوا را برای محدود کردن شیوع بیماری و مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا در آینده را فراهم می‌کند.

متخصصان اپیدمیولوژی در مورد این‌که بین غلظت بالا و محلی ذرات ریز و شدت امواج آنفلوآنزا همبستگی وجود دارد، توافق زیادی دارند. ماریو روهرر، محقق موسسه علوم محیطی دانشکده علوم ژنو (UNIGE) و مدیر شرکت Meteodat می‌گوید: "ما بررسی کرده‌ایم که آیا چنین ارتباطی با سرایت بیماری کووید-۱۹ نیز وجود دارد یا خیر. "

تاخیر زمانی عجیب

تحقیقات انجام‌شده در مورد کووید-۱۹ در ایتالیا و فرانسه نشان می‌دهد که SARS-CoV-۲ در اواخر سال ۲۰۱۹ در اروپا وجود داشته است، درحالی‌که افزایش شدید بیماری و مرگ‌ومیر فقط در بهار سال ۲۰۲۰ در پاریس و لندن ثبت‌شده است.

ماریو روهرر، محقق موسسه علوم محیطی دانشکده علوم ژنو و مدیر شرکت Meteodat اظهار کرد: "این تاخیر زمانی، عجیب است، همچنین نشان می‌دهد که چیزی غیر از تعامل افراد ممکن است باعث انتقال ویروس و به‌ویژه شدت عفونت شود. "

گروه تحقیقاتی وی نشان دادند که این موارد در مراحل بعدی با افزایش سطوح ذرات ریز هوا بیشتر شده است. این گروه مشاهدات مشابهی را در بخش تیچینو (Ticino) سوئیس انجام داد، جایی که آلودگی ذرات ریز در طول یک دوره مه سطحی در دشت ماگادینو (Magadino) و سوتو سنری (Sotto Ceneri) در پایان فوریه سال ۲۰۲۰، به‌شدت افزایش یافت.

ماریو روهرر گفت: "کمی بعد، افزایش بسیار زیاد پذیرش در بیمارستان به دلیل کووید-۱۹ در تیچینو ثبت شد. واقعیت این‌که یک رویداد بزرگ با حدود ۱۵۰ هزار بازدیدکننده هم‌زمان برگزار شد که شاید تاثیر اضافی بر شیوع ویروس داشت. "

این اطلاعات برای سوئیس مهم است زیرا افزایش غلظت ذرات ریز به‌ویژه در هنگام وارونگی‌های حرارتی تکرار می‌شود، یعنی وقتی مه در فلات سوئیس شکل می‌گیرد، تبادل توده‌های هوا محدود می‌شود. در این شرایط، ذرات منتشرشده در لایه هوا زیر مه جمع می‌شود. در این تحقیق همچنین به سوئیس که اغلب درگیر غبار طوفان‌های شن صحرا است، اشاره‌شده است.

عامل تشدیدکننده

گروه تحقیقاتی سوئیس نشان می‌دهد که غلظت شدید ذرات ریز، به‌ویژه آن‌هایی که کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر هستند، باعث التهاب دستگاه تنفسی، ریوی و قلبی عروقی شده و خون را غلیظ می‌کند. وی می‌گوید: "در ترکیب با عفونت ویروسی، این عوامل التهابی می‌تواند منجر به پیشرفت جدی بیماری شود. التهاب همچنین باعث اتصال ویروس به سلول‌ها می‌شود. علاوه بر این، ویروس کرونا نیز ممکن است توسط ذرات ریز منتقل شود. "

روهرر اضافه می‌کند: "این موضوع پیش‌ازاین در مورد آنفلوآنزا به اثبات رسیده است و یک تحقیق ایتالیایی RNA ویروس کرونا را بر روی ذرات ریز پیدا کرد. البته همه این‌ نتایج نیاز به اثبات دارند، اما احتمال آن وجود دارد. "

همه‌گیری چندعاملی

بااین‌وجود، محققان تاکید می‌کنند، اگرچه آلودگی ذرات معلق می‌تواند بر سرایت ویروس و احتمال پیشرفت شدید بیماری تاثیر بگذارد، اما عوامل فیزیولوژیکی، اجتماعی یا اقتصادی نیز به‌وضوح می‌توانند روند بعدی بیماری همه‌گیر را تحت تاثیر قرار دهند. ماریو روهرر نتیجه می‌گیرد که یافته‌های این تحقیق امکان انجام اقدامات پیشگیرانه در صورت افزایش غلظت ذرات ریز را در آینده فراهم می‌کند و افزایش ناگهانی شیوع بیماری و مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ را محدود می‌کند.

نتایج این تحقیق در مجله Earth Systems and Environment منتشرشده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها