أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۲۳۲۲
زمان انتشار: ۲۰:۲۳     ۰۸ دی ۱۳۹۹
فرمانده ستاد کرونای استان تهران از لغو امتحانات حضوری دانش آموزان تهرانی در تمامی پایه‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه 598، دکتر علیرضا زالی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده در ستاد ملی کرونا تقریباً تمام امتحانات حضوری دانش‌آموزی ملغی شده است، گفت: حضور کلیه دانش آموزان به صورت کامل حتی برای پایه های اول و دوم نیز منتفی است.

وی در رابطه با شهر تهران، گفت: شهر تهران چون در شرایط نارنجی به سر می‌برد و فعالیت‌های حضوری مدارس جزو محدودیت های کرونایی است، بنابراین در تهران آزمون‌ها و امتحانات، مجازی و غیر حضوری باید برگزار شود.

آخرین اخبار از واکسن های وارداتی و تولید داخل

دکتر زالی همچنین درباره آخرین اخبار واردات واکسن کرونا و تولید واکسن داخلی نیز گفت: در حال حاضر ۱۵۶ شرکت در عرصه جهانی در زمینه تحقیقات و پژوهش بر روی واکسن کرونا کار می‌کنند که از این تعداد ۱۲ مورد از باقی شرکتها جلوتر هستند که از جمله می‌توان به شرکت سینوفارم چین اشاره کرد که از متداول‌ترین انواع واکسن‌ها بوده و در کنار مدرنا، فایزر و آسترازانکا در مرحله توزیع جهانی است.

وی با تاکید بر اینکه برای تامین واکسن‌ها به یک سبد متنوع نیاز داریم، گفت: چرا که مکانیزم ساخت در زمینه واکسن‌های وارداتی متنوع و متفاوت است و طبیعتاً باید توجه کنیم که اثربخشی بیشتری داشته باشند.

وی در رابطه با واکسن چینی مطرح کرد: واکسن چینی یک تفاوتی با واکسن‌های دیگر دارد به این صورت که مجموعه کل ساختار ژنومی ویروس در تهیه واکسن مورد استفاده قرار گرفته ولی تکنولوژی برخی از واکسن‌های دیگر برپایه mRNA بوده و این تفاوت‌های ساختاری وجود دارد.

زالی ادامه داد: البته در کنار بحث واردات مکفی که جزو مطالبات عمومی است و باید با چابکی در زمینه تامین آن به خصوص برای گروه‌های اولویت دار و آسیب پذیر اقدام شود، در ایران خبرهای خوبی نیز در رابطه با توسعه واکسن داخلی وجود دارد، به گونه‌ای که در حال حاضر ۳ تا ۵ پلتفرم آماده شده که از نظر زمانی و طی کردن مطالعات انسانی زمان اندکی باهم فاصله دارند و به زودی شاهد شکل گیری برخی از این پلتفرم‌ها در کلینیکال ترایال انسانی در ایران خواهیم بود. تاکنون مطالعات انجام شده در بخش‌های پری کلینیکال و آزمون‌های حیوانی بسیار امیدبخش، موثر، کارا و ایمن بوده است.

رییس ستاد کرونای استان تهران همچنین در رابطه با تعداد واکسن‌های مورد نیاز در کشور، عنوان کرد: برای اینکه بتوان یک مصونیت عمومی در جامعه ایجاد کرد باید ۷۰ درصد آن جامعه مورد واکسیناسیون قرار بگیرند، اما در هیچ کجای دنیا با این شتاب امکان واکسیناسیون وجود ندارد و پیش بینی می‌شود که در عرصه جهانی بین ۱۸ تا ۲۴ ماه برای دستیابی به این رکورد اختلاف زمانی وجود دارد.

وی افزود: با این حال طبیعتاً در همه کشورها از جمله ایران گروه‌های پرخطر و به خصوص سالمندان دارای بیماری‌های زمینه‌ای و پرخطر، سالمندان در گروه های سنی مختلف، بانوان باردار، گروه‌های پرخطر و دارای بیماری‌های خاص و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی در خط مقدم و افراد در خانه‌های سالمندان در اولویت دریافت واکسن هستند.

ضرورت تدوین یک برنامه منسجم آینده نگارانه و پیشگیرانه برای ارتقای بهداشت روان جامعه

دکتر زالی همچنین در حاشیه نشست هم اندیشی بررسی پیامدهای اجتماعی روانی ناشی از کرونا، با بیان اینکه بیماری کرونا یک بیماری چند وجهی است و تبعات اجتماعی، اقتصادی و روانشناختی متفاوتی در جوامع به جا می‌گذارد، گفت: در همین راستا لازم بود در شهر تهران که پیچیدگی‌های خاص خود و شرایط منحصر به فرد و متفاوتی دارد، یک جلسه هم‌اندیشی با حضور کلیه نهادهای حقوقی و زیربط در مسائل اجتماعی و برخی از کارشناسان و اندیشمندان حوزه روانشناسی و روانپزشکی برگزار شود.

وی با اشاره به بررسی وضعیت موجود و آسیب شناسی برون‌دادها و رخدادهای ناشی از شکل‌گیری بیماری کرونا در جامعه و بخصوص در شهر تهران، عنوان کرد: بر این اساس قرار شد که یک کارگروه منسجم در ذیل ستاد کرونای استان تهران در رابطه با بحث بررسی و ساماندهی مشکلات روانی و اجتماعی شهر و استان تهران شکل بگیرد.

وی با اشاره به پیشنهادات ارایه شده در این زمینه، گفت: تعمیق مطالعات جامعه شناختی و روانشناختی در حوزه عوارض و تبعات کرونا، افزایش سرمایه اجتماعی و بالا بردن و ترویج جلب مشارکت عمومی، ترغیب حمایت‌های جمعی و کاهش سطح اضطراب و وسواس‌های عمومی به عنوان عارضه اجتناب ناپذیر بحث اپیدمی‌ها، توجه به بحث تغییر در الگوی نوین زیستی، ترغیب شهروندان برای مراودات اجتماعی و نگاه آسیب شناسانه به برخی از برون‌دادها در زمینه اضطراب و وسواس و تغییرات رفتاری و وجود یک برنامه منسجم آینده نگارانه و پیشگیرانه برای ارتقای بهداشت روان جامعه در این راستا مورد توجه قرار گرفت.

دکتر زالی همچنین با اشاره به زیرساخت‌های مطلوب تهران در حوزه روانشناسی، گفت: باید بیش از گذشته با تجمیع این توانمندی‌ها در جهت پاسخ به نیازهای روانی و اجتماعی که طبیعتا بعد از بحران کرونا افزایش چشمگیری در سطح جامعه خواهد داشت، اقدام کنیم، چراکه مردم بیش از هر زمان دیگری به کاهش تنش نیاز دارند و باید از خدمات روانپزشکان و روانشناسان استفاده مطلوب شود.

رییس ستاد کرونا در استان تهران با اشاره به پیشنهاد بعدی در این راستا، عنوان کرد: همچنین پیشنهاد شد که در دوران کرونا برای افزایش ظرفیت پاسخ دهی به مطالبات و نیاز عمومی و رو به تزاید مردم و شهروندان در زمینه مشاوره‌های روانشناسی و گفتمان‌های آرامبخش و تنش زدا؛ از ظرفیت بیمه پایه استفاده شود تا مردم بتوانند از خدمات روانپزشکی و روانشناسی با حداکثر حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار شوند.


اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها