أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۲۴۱۵
زمان انتشار: ۱۰:۱۲     ۱۱ دی ۱۳۹۹
اتفاقات عجیب فوتبالی؛
سال 2020 با کرونا و اتفاقات عجیب فوتبالی به پایان رسید و در این گزارش سعی داریم به مرور مهمترین لحظات فوتبال بپردازیم.
به گزارش پایگاه 598، تنها یک روز به پایان سال 2020 باقی مانده است. سالی که پر از حوادث عجیب فوتبالی بوده مهمترین آن را می‌توان شیوع پاندمی ویروس کرونا و تعطیلی 3 ماهه مسابقات دانست.

11 مارس 2020 (21 اسفند 98) و جدال جذاب لیورپول و اتلتیکومادرید در لیگ قهرمانان اروپا، آخرین دیدار پیش از دوران کرونا بود. در این مسابقه و در ورزشگاه آنفیلد 52267 نفر حضور داشتند و این مسابقه، آخرین دیداری بود که به صورت عادی برگزار شد.

با بازگشت فوتبال و عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها، مشکلات اقتصادی تیم‌ها بیش از پیش خودش را نشان داد. تعطیلی‌ها باعث شده بود تا برنامه‌ریزی‌ها فشرده‌تر، فشار بازی‌ها بیشتر و مصدومیت‌ها زیادتر شود. البته باعث شد تا از فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا رونمایی شود و به علت بازی‌های تک‌حذفی اتفاق‌های نادری مثل صعود لیون به نیمه نهایی اروپا رخ بدهد. 

در این گزارش سعی داریم به بررسی مهمترین اتفاقات فوتبال در سال 2020 اشاره کنیم.

*ادای احترام فوتبالیست‌ها به کوبی برایانت

در تاریخ 26 ژانویه  (6 بهمن98) ، بسکتبال آمریکا با درگذشت اسطوره خود یک مرتبه در شوک فرو رفت. کوبی برایانت، بازیکن افسانه‌ای لس‌آنجلس لیکرز به دلیل سقوط هواپیما به همراه دخترش و 7 نفر دیگر درگذشت تا ناراحتی این اتفاق به فوتبال هم سرایت کند. مراسم یک دقیقه سکوت در مسابقات فوتبال برگزار شد و بازیکنانی مثل نیمار و سانچو پس از گل، شادی خود را به برایانت تقدیم کردند.

*قهرمانی لیورپول

یورگن پس از 5 سال موفق شد لیورپول را به آرزوی خود برساند و این تیم پس از 30 سال قهرمانی لیگ برتر انگلیس شود. قرمزهای مرسی ساید فصل گذشته با اقتدار و اختلاف 18 امتیاز نسبت به منچسترسیتی جام جزیره را بالای سر بردند.

لیورپول با راجرز در سال 2014 نیز در یک قدمی قهرمانی جزیره قرار گرفت ولی مقابل چلسی و با لیز خوردن جرارد و پس از تساوی عجیب مقابل کریستال پالاس همه چیز را به باد داد.

لیورپول با 99 امتیاز توانست پس از منچسترسیتی 2018 بالاترین امتیاز در لیگ برتر انگلیس را بدست آورد.

*بازگشت لیدزیونایتد به جزیره پس از 16 سال

یکی از تیم‌های قدرتمند و کلاسیک لیگ برتر انگلیس در سال‌های گذشته، پس از 16 سال موفق شد با هدایت «مارسلو بیلسا» به لیگ برتر بازگردد. این مربی آرژانتینی در مراسم بهترین فیفا بین 3 نامزد نهایی بهترین سرمربی قرار گرفت.

این تیم در تاریخش 3 بار قهرمان انگلیس، یک بار قهرمان جام حذفی شده و توانسته نایب قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در سال 1975 نیز لقب گیرد.

 

*بارسلونا 2- بایرن مونیخ 8 ؛ استعفای بارتومئو

یکی از عجیب‌ترین نتایج دنیا در لیگ قهرمانان اروپا با درخشش تیم هانسی فلیک رقم خورد و آلمانی توانستند، سنگین‌ترین شکست تاریخ بارسلونا را رقم بزنند.

در تاریخ 14 آگوست 2020 (24 مرداد 99) در ورزشگاه استادیودالوژ لیسبون پرتغال، بایرن مونیخ با 2 گل مولر و کوتینیو و گل‌های پولیشیچ، گنابری، کیمیش و لواندوفسکی مقابل مسی و یارانش 8 گل به ثمر رساندند و سیاه‌ترین روز بارسا رقم خورد.

پس از آن شکست، بارسلونا با مشکلات بزرگی روبه‌رو شد و تغییرات زیادی را در ادامه دید که مهمترین آنها استعفای بارتومئو از ریاست باشگاه بود.

 

*مسی؛ اعلام خروج از بارسلونا

در ادامه شکست سنگین و تحقیرآمیز بارسلونا مقابل بایرن مونیخ، مسی یک‌مرتبه درخواست خروج داد و تصمیم گرفت پس از 16 سال نیوکمپ را ترک کند. این خبر به مهمترین خبر دنیای ورزش بدل شد و بسیاری از مقصد بعدی فوق ستاره آرژانتینی صحبت کردند.

پس از جنجال‌های بسیار باشگاه بارسلونا اجازه خروج مسی را نداد و این بازیکن مجبور شد یک سال دیگر در جمع آبی‌اناری‌ها بازی کند. هنوز وضعیت و آینده این بازیکن مشخص نیست و شاید تابستان آینده مسی، بارسلونا را به مقصد منچستر یا پاریس ترک کند.

از سیتی و سن ژرمن به عنوان اصلی‌ترین مقصدهای مسی صحبت می‌شود. (آخرین مصاحبه مسی که بامداد دوشنبه - 8 دی منتشر شد را در اینجا بخوانید)

 

*تکرار سه‌گانه مونیخی‌ها با هانسی فلیک

بایرن مونیخ فصل 2019-2020 را بسیار عجیب دنبال کرد. با نیکو کواچ فصل را آغاز کرد ولی عملکرد ضعیف مربی کروات و باخت سنگین 5 بر یک مقابل اینتراخت فرانکفورت باعث شد تا این مربی در تاریخ 15 نوامبر (24 شهریور 98) از هدایت بایرن اخراج شود. هانسی فلیک، دستیار یواخیم لو در تیم ملی آلمان، هدایت باواریایی‌ها را برعهده گرفت و کاری را انجام داد که کمتر کسی در تاریخ فوتبال اروپا توانسته انجام دهد.

تنها 8 مربی توانسته بودند در تاریخ فوتبال اروپا سه‌گانه تاریخی را بدست آورند و هانسی فلیک نیز توانست با اقتدار به این افتخار دست یابد. لوئیس انریکه با بارسلونا 2015، یوپ هانکس با بایرن مونیخ 2013، ژوزه مورینیو با اینترمیلان 2010 ،‌پپ گواردیولا با بارسلونا 2009، سرالکس فرگوسن با منچستریونایتد1999 ، گاس هیدینک با آیندهوون 1988 ، اشتفان کوواچ با آژاکس 1972 و جاک استین با سلتیک در سال 1967 دیگر افرادی بودند که به این افتخار دست یافتند.

*دیگو مارادونا

در تاریخ 5 آذر 99 و 25 نوامبر 2020 دیگو مارادونا در سن 60 سالگی درگذشت تا دنیای فوتبال غرق در ماتم شود. تمام فوتبالیست‌های دنیا ادای احترام کردند و مطبوعات جهان تیتر اصلی خود را به قهرمان آرژانتینی‌ها اختصاص دادند. تشییع جنازه او در کاخ ریاست جمهوری آرژانتین با حضور پرشمار مردم برگزار شد.

4 روز بعد مسی که پیش از این در دیدار بارسلونا مقابل اوساسونا گلی مشابه مارادونا را به ثبت رسانده بود، با پیراهن او در باشگاه نیولزاولدبویز، خوشحالی زیبایی را به ثبت رسانید.

*644 گل و شکسته شدن رکورد پله توسط مسی

پس از 46 سال، یک فوتبالیست در دنیا پیدا شد تا بتواند رکورد 643 گل پله افسانه‌ای در سانتوس را بشکند. مسی با 644 گل در باشگاه بارسلونا توانست عنوان بیشترین گل زده در یک باشگاه را از آن خود کند.

پله پس از این اتفاق به مسی تبریک گفت و این بازیکن نیز از اسطوره برزیلی‌ها تشکر کرد. مسی نوشت: زمانی که فوتبال را آغاز کردم، هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم که رکوردی که در دست پله بود را بتوانم بشکنم.

*شکست سنگین آلمان مقابل اسپانیا

در هفته پایانی مرحله گروهی لیگ ملت‌های اروپا، اسپانیا موفق شد عجیب‌ترین پیروزی این رقابت را از آن خود کند و آلمان را با 6 گل شکست دهد.

مانشافت پس از 66 سال، سنگین ترین شکست خود را تجربه کرد تا روزنامه‌های اسپانیایی از این برد به عنوان پیروزی تاریخی یاد کنند.

پس از این شکست، خبرهایی مبنی بر برکناری لوو مطرح شد ولی آلمانی‌ها تصمیم گرفتند که به سرمربی خود تا پایان یورو فرصت دهند.

آلمان در یورو 2021 در گروه بسیار سختی قرار گرفته و باید با فرانسه، پرتغال و مجارستان دیدار کند.

*لغو عجیب مراسم توپ طلا – لواندوفسکی بهترین بازیکن فیفا شد

در ابتدای روزهای کرونایی که مسابقات فوتبال لغو شده بود، فرانسه تصمیم گرفت در حرکتی عجیب لیگ خود را ناتمام گذارد. پس از این اتفاق مجله فرانس فوتبال نیز مراسم توپ طلای سال 2020 را لغو و به جای آن تیم منتخب تاریخ فوتبال را اعلام کرد.

اما فیفا مراسم خود را برگزار کرد و همانطور که انتظار می‌رفت جایزه به مرد گلزن بایرنی‌ها رسید. لواندوفسکی که نقشی مهم در سال فوق‌العاده مونیخی‌ها داشت توانست با پیشی از مسی و رونالدو به بهترین بازیکن سال فیفا انتخاب شود.

البته این مراسم سورپرایزهای دیگر هم داشت و عدم انتخاب هانسی فلیک به عنوان مربی سال انتقادهایی را به همراه داشت. حتی خود یورگن کلوپ که به بهترین مربی سال انتخاب شد، به این مسئله واکنش نشان داد و از تعجب خود سخن گفت.

 

سال 2020 پر از اتفاقات عجیب فوتبالی بود و باید دید در سال آینده این ورزش پرطرفدار چه مسیری را طی خواهد کرد. بازگشت طرفداران در برخی نقاط دنیا و زمزمه‌های واکسن ویروس کرونا این نوید را به جامعه فوتبال می‌دهد که با از میان رفتن این ویروس، درب‌ها به روی تماشاگران باز شود و هیجان اصلی به زمین‌های چمن بازگردد.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها