أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۳۱۴۳
زمان انتشار: ۱۳:۳۶     ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
فردی به نام دیاکو حسینی که گفته می‌شود "مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری" است، طی 2 روز اخیر صحبت‌های عجیبی را پیرامون "جو بایدن" در رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب ابراز کرده است.

به گزارش پایگاه 598، فردی به نام دیاکو حسینی که گفته می‌شود "مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری" است، طی 2 روز اخیر صحبت‌های عجیبی را پیرامون "جو بایدن" در رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب ابراز کرده است.

آنچه که در ادامه می‌خوانید بخش‌هایی از اظهارات این فرد در خبرگزاری‌های ایرنا و ایلنا است:

_ بایدن از گفتگوی ایران با کشورهای منطقه برای حل و فصل اختلافات حمایت خواهد کرد.

_ آرایش سیاسی منطقه‌ای که ما در گذشته دیدیم، عمدتا بر محور فشار بر ایران متمرکز بود و با این هدف شکل گرفت و امروز که بایدن قرار است این سیاست را کنار بگذارد؛ طبیعتا مقداری این آرایش‌ها تغییر می‌کند و کشورهای منطقه خود را برای دوره ای آماده می کنند که احتمال کاهش تحریم ها و فشارها بر ایران و افزایش تعامل با تهران وجود دارد.

_ به قدرت رسیدن بایدن و یک دوره ای شدن ترامپ به خودی خود می‌تواند برای ایران یک فرصت محسوب شود زیرا سیاست‌های ترامپ هیچ نتیجه ای جز ویرانی، تخریب روابط ایران و همسایگان و بالا بردن تنش ها نداشت و حتی می توانست به جنگ منجر شود.

_ روی کار آمدن بایدن می‌تواند شروعی برای ترمیم بخشی از اختلافات با هدف کاهش تنش‌های غیرضروری و هزینه ساز نه فقط برای ایران بلکه برای آمریکا و منطقه باشد؛ بنابراین اهمیت دادن به دیپلماسی و استفاده از پنجره‌هایی که برای ما باز شده اهمیت بسیار زیادی دارد.

_ روی کار آمدن بایدن نه‌تنها فرصتی برای کاهش تنش‌ها در منطقه و تقویت صلح و همکاری است بلکه فرصتی برای دور کردن رژیم صهیونیستی از کشورهای منطقه است.

_ ایران اعلام کرده است برداشتن تحریم‌ها نسبت به بازگشت آمریکا به برجام تقدم و اولویت دارد. اگر بازگشت آمریکا به برجام به معنای لغو هر چه سریعتر تحریم‌هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام وضع شده است، باشد، در آن صورت ایران نیز از این بازگشت استقبال می‌کند!

_ اگر معنای بازگشت به برجام صرفاً تدارک نیل به مذاکره برای آمریکا و چانه زنی‌های باشد که ایران در مورد آنها توافق ندارد و این اتفاق در حالی بیفتد که تحریم‌های آمریکا هنوز لغو نشده‌اند و چشم‌انداز کوتاه‌مدتی نیز برای لغو آن موجود نباشد، طبیعتا مورد قبول ایران واقع نمی‌شود و این آن چیزی است که توسط مقامات رسمی ما گفته شده است. بنابراین اولویت ایران لغو تحریم‌ها است و نه الزاماً بازگشت آمریکا به برجام و اگر این بازگشت منجر به لغو در زمان کوتاه مدت و معین شود طبیعتا مورد حساب قرار می‌گیرد.[1][2]

*مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در دولت آقای روحانی به یک نهاد مشکوک تبدیل شده است که حرکاتی مثل "تئوریزاسیون اغتشاش میلیونی علیه نظام" نیز در آن دیده می‌شود.[3]

فلذا شنیدن آنچه که در لسان آقای حسینی مورد اشاره قرار گرفته جای تعجب چندانی ندارد.

پر واضح است که صحبت‌های بالا یک تقلای آشکار جهت خریدن زمان برای جو بایدن آمریکایی است تا بتواند پیش‌شرط صریح نظام اسلامی مبنی بر "لغو تمام تحریم‌ها برای بازگشت به برجام" را دور بزند و "بازی انتظار" را دوباره برای دولت ایران تکرار کند.

سفیدسازی جو بایدن و در حالت خوشبینانه "ندیدن دست چدنی در زیر دستکش مخملی" نیز بخش مصرّح اما در لفافه این اظهارات است که تأمل در آنها از سوی مردم و چشمان بیدار جامعه یک ضرورت است.

برخی محافل تحلیلی معتقدند جمع‌بندی این حرکات که در میمنه آنها شاهد به راه افتادن دوباره "بازی انتظار" و در میسره آن شاهد سیاه‌نمایی از وضعیت کشور، بازی روانی در بورس و فراخواندن مردم به اغتشاش هستیم؛ "فتنه اقتصادی" است و این تحرّکات قصد دارند گلابی موعود خود را نه از درخت برجام که از چاه ویل فتنه اقتصادی برچینند.

پیش از این، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت آقای روحانی هم صحبت‌های تمجیدآمیزی پیرامون "جو بایدن" آمریکایی مطرح کرد که با توجه به تجربه تلخ "پیاده‌روی با جان کری"، از آقای ظریف بعید بود این حد از عبرت نگرفتن از درس‌های روزگار...[4]

گفتنیست، مقام معظم رهبری چندی قبل در سخنرانی خود به مناسبت سالروز قیام 19 دی، با وضع پیش‌شرط لغو تحریم‌ها برای بازگشت آمریکا به برجام فرمودند: "بحث میکنند که آمریکا برگردد به برجام یا برنگردد. ما هیچ اصراری نداریم، هیچ عجله‌ای نداریم که آمریکا به برجام برگردد؛ اصلاً مسئله‌ی ما این نیست که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد. آنچه مطالبه‌ی منطقی ما و مطالبه‌ی عقلانی ما است، رفع تحریمها است؛ تحریمها باید برداشته بشود. این حقّ غصب‌شده‌ی ملّت ایران است؛ چه آمریکا، چه اروپا -که آویزان به آمریکا و دنباله‌روِ آمریکا است- وظیفه دارند این حقّ ملّت ایران را اداء کنند. اگر تحریمها برداشته شد، خب آن برگشت آمریکا به برجام معنایی خواهد داشت -البتّه مسئله‌ی خسارتها هست که جزو مطالبات ما است و در مراحل بعدی دنبال خواهد شد- امّا اگر چنانچه تحریمها برداشته نشد، برگشت آمریکا به برجام ممکن است حتّی به ضرر ما تمام بشود؛ به نفع ما که نیست، [بلکه] به ضرر ما هم ممکن است باشد."

***

1_ www.irna.ir/news/84189706/

2_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1025507


منبع : مشرق
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها