أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۸۳۲۸۲
زمان انتشار: ۱۴:۵۷     ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
رئیس سازمان ملی استاندارد در نشستی خبری تاکید کرد که با توجه به دستور مقام معظم رهبری امکان ترخیص خودروهای آمریکایی از گمرک وجود ندارد.
به گزارش پایگاه 598، نیره پیروزبخت در نشستی خبری درباره وضعیت ترخیص خودروها از گمرک گفت: عموما مشکلات ترخیص کالاها در گمرکات، مربوط به مسائل بانکی یا نداشتن ثبت سفارش است. در بحث خودروهای بنز، بی ام دبلیو و پورشه که اخیرا خبرساز شد هم فقط بحث استاندارد نبوده و قوانین و مقرراتی هم مانند مقررات گمرکی یا اظهار نشدن کالا هم دخیل هستند.

وی افزود: همچنین بر اساس دستور صریح مقام معظم رهبری خودروی آمریکایی، حتی اگر در کشور دیگری تولید شده باشد یا اگر خودرویی محصول کشور دیگری باشد، اما در آمریکا تولید شده باشد، اجازه ورود به کشور ندارد که این موضوع به صورت بخشنامه به گمرکات کشور ابلاغ شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین گفت: یکی از افرادی که در مجلس نام و نشانی دارد از من سوال کرد که چرا اجازه واردات خودروهای آمریکایی را نمی‌دهید؟ من در پاسخ گفتم اگر فردی این ماشین‌ها را  در خیابان ببیند به سازمان استاندارد ایراد می‌گیرد که چرا خلاف دستور رهبری عمل کرده است. به همین دلیل هر چقدر هم یک خودرو استاندارد باشد نمی‌توانیم برخلاف ضوابط اجازه واردات بدهیم. همچنین در مورد خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی منع قانونی وجود دارد و نمی‌توانیم با واردات آنها موافقت کنیم.

پیروزبخت با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد یکی از سازمان‌هایی است که کمترین مشکل را در این رابطه دارد، چرا که کالای وارداتی را سریع تعیین تکلیف می‌کنیم و با انجام آزمایش‌ها و کنترل‌های لازم اگر کالایی از استاندارد لازم برخوردار نباشد، مشمول عدم انطباق با استاندارد شده و از واردات آن جلوگیری می‌شود، تصریح کرد:  آمار بالایی برای استاندارد در این زمینه وجود ندارد مگر اینکه موردی مانند واردات ۱۴۰ هزار تن ذرت غیراستاندارد مطرح باشد که چند سال پیش اتفاق افتاد و با توجه به اینکه این ذرت‌ها به سلامت مردم لطمه می‌زنند، اگر ۱۰۰ سال دیگر هم در گمرک باقی بمانند با ترخیص آنها موافقت نخواهیم کرد که این مسئله ماندگاری کالا محسوب نمی‌شود. این موضوع درس خوبی شد و بعد ازآن فقط ۱۰ هزار تن نهاده دامی مغایر با استاندارد به کشور وارد شد.

وی افزود: این سازمان آمادگی دارد تا نسبت به ورود خودروهایی که محدودیت‌های یاد شده را نداشته و در عین حال استانداردهای ۸۵گانه را پاس می‌کنند، با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط اجازه دهد.

مصالح ساختمانی استاندارد است

رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین در مورد استاندارد مصالح ساختمانی نیز با بیان اینکه در حال حاضر صادرات مصالح ساختمانی انجام می‌شود، گفت: تولیدات داخل دارای کیفیت و استاندارد مناسبی هستند،  اما اینکه از این مصالح به چه صورت در ساخت و ساز استفاده شود، موضوع مهمی است. به عنوان مثال تیرآهنی که برای سقف یک ساختمان دو طبقه کفایت می‌کند نباید در ساخت یک برج استفاده شود و نمی‌توان توقع داشت که در برابر زلزله مقاومت داشته باشد. بنابراین مصالح ساختمانی تولید داخل استاندارد هستند، ولی باید از آنها درست استفاده شود.

کلیپ‌هایی برای تخریب تولید داخل

وی در ادامه با بیان اینکه بیشتر کلیپ‌ها و اخبار نامناسب در مورد مواد غذایی ساخت داخل در فضای مجازی را دروغ دانست و گفت: اکثر این کلیپ‌ها حقیقت ندارد و از سوی رقبای داخلی و یا از خارج برای تخریب تولید داخلی در ایران منتشر می‌شود.

ماجرای کلوچه غیر استاندارد ایرانی در آلمان چه بود؟

به گفته این مقام مسئول اخیرا ایراداتی که در آلمان به یک کلوچه ایرانی وارد شده بود هم بررسی شده که نشان می‌داد این کلوچه مطابق با استانداردی که قرار است از سال ۲۰۲۱ در اروپا اجرا شود نبوده، البته کلوچه هم در بین محصولات غذایی که قرار است استاندارد آن‌ها تغییر کند نبوده و به هر حال این کشورها می‌توانند استانداردهای جدید خود را از تولیدکنندگان مطالبه کنند.

فقط ۱۱ تله کابین مجوز دارند

پیروز بخت درباره وسایل تفریحی، ورزشی و شهرهای بازی نیز گفت: ۴۴ تله کابین در کشور وجود دارد که ۱۱ تله کابین مجوز دریافت کردند.  وضعیت هفت تله کابین در حال بازرسی و بررسی است و ۲۶ تله کابین در بعضی شهرها بدون مجوز فعالیت می‌کنند که عموما با مجوز مسئولان استانی و برای جذب گردشگر فعالیت خود را آغاز کردند. بنابراین در این زمینه سازمان ملی استاندارد مقصر نیست و حتی این سازمان در این زمینه شکایت کرده است.

استاندارد ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در حوزه هوای پاک و مقابله با آلودگی هوا نیز چندین استاندارد برای سوخت گاز طبیعی و روغن موتور در دست تهیه بوده، گفت: همچنین تدوین استاندارد ملی راهبری و نگهداری ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا تدوین شده است.

وی افزود: در ۹ ماهه امسال، نزدیک به ۷۷ هزار دستگاه نازل‌های سوخت مایع در کشور مورد بازرسی قرار گرفتند، همچنین بیش از ۹۸ هزار دستگاه وسایل توزین سبک در واحدهای صنفی بازرسی شد. همچنین در این مدت ۴۱۲۷ دستگاه نازل‌های سی. ان. جی و ۱۰ هزار و ۱۰۰ دستگاه باسکول‌های جاده‌ای سنگین بازرسی شدند.

صدور ۴۵ گواهی حلال کالاها

این مقام مسئول در ادامه سازمان ملی استاندارد را تنها مرجع صدور گواهی حلال در کشور عنوان کرد و گفت: تاکنون ۴۵ گواهی حلال برای محصولات مختلف به‌ویژه مواد غذایی صادر شده است.

پیروزبخت درباره استانداردهای مرتبط با شیوع ویروس کرونا نیز گفت: در زمینه بهداشت مواد غذایی، گوشت، کنترل سیستم‌های واردات و بازرسی واردات مواد غذایی، استانداردهایی در کدکس وجود دارد و این سازمان برنامه‌ریزی کرده تا در سریع‌ترین زمان ممکن با کمک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، استانداردهای مربوطه را تدوین کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها