أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۸۳۷۰۲
زمان انتشار: ۱۳:۳۲     ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
پنهانکاری دولت در خصوص ماهیت واکسن آکسورد–آسترازنکا؛
15 بهمن ماه «کوواکس» نهاد هماهنگ کننده تهیه واکسن زیر نظر سازمان بهداشت جهانی، برنامه توزیع دور اول واکسن به کشورهای عضو را اعلام می‌کند که بر اساس برنامه اولیه قرار است بیش از ۴ میلیون دوز واکسن استرازنکا به ایران تحویل بدهد. تاکید رهبرانقلاب مبنی بر ممنوعیت خرید واکسن از آمریکا و انگلیس، همچنین پنهانکاری‌ها درخصوص ماهیت واکسن آکسورد–آسترازنکا و اقدام به تهیه ۴.۲ میلیون از این واکسن درحالی است که دولت روحانی در موارد متعددی بارها سعی کرده است که نظر خود را برخلاف نظرات کارشناسی شده و فارغ از درنظر گرفتن تبعات آن اجرایی کند.
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، ماه گذشته رهبرانقلاب طی سخنرانی ضمن ابراز بی‌اعتمادی به آمریکا و انگلیس، تهیه واکسن از این کشورها را ممنوع اعلام کردند و گفتند: گاهی این واکسن‌ها برای آزمایش بر روی ملت‌ها است. البته ایشان افزودند: با سابقه‌ای که فرانسوی‌ها در قضیه خونهای آلوده دارند، به آنها هم خوش‌بین نیستم، اما تهیه واکسن از کشورهای دیگر هیچ مشکلی ندارد.

روز چهارشنبه 15 بهمن ماه، «کوواکس» نهاد هماهنگ کننده تهیه واکسن زیر نظر سازمان بهداشت جهانی، برنامه توزیع دور اول واکسن به کشورهای عضو را اعلام می‌کند که بر اساس برنامه اولیه قرار است بیش از ۴ میلیون دوز واکسن «استرازنکا» به ایران تحویل بدهد. «سعید نمکی» وزیر بهداشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران بدون اشاره به ماهیت شرکت آسترازنکا اظهار داشت که این شرکت به ما اعلام کرده است که در ماه فوریه، ۴.۲ میلیون دوز واکسن کرونا از طریق کوواکس به ما تحویل خواهد داد.

اما قضیه آن‌جایی عجیب می‌شود که درست یک روز بعد از بیانیه کواکس و اظهارات آقای نمکی، سفارت انگلیس در تهران طی بیانیه‌ای خبر خریداری ۴.۲ میلیون دوز واکسن کرونا توسط ایران را تایید کرده و اعلام می‌کند که که واکسن مذکور توسط دانشگاه آکسفورد انگلستان و شرکت سوئدی استرازنکا تولید شده است. در بخش دیگری از اطلاعیه این سفارت آمده است: "همه واکسن‌های موجود در بریتانیا از استانداردهای جهانی دقیق و جهانی ایمنی برخوردار هستند."



جست‌وجوی نام این شرکت در صفحات اینترنتی نیز نشان می‌دهد که آسترازنکا شرکت بریتانیایی–سوئدی است که اگرچه در چند کشور خط تولید دارد اما دفتر مرکزی آن، در مرکز شهر لندن مستقر است. همچنین واکسن کرونای این شرکت، اولین بار توسط وزارت بهداشت بریتانیا مورد تایید قرار گرفت. نکته قابل تامل ماجرا این‌جاست که در منابع خارجی، نام کامل واکسن مذکور، «آکسورد–آسترازنکا» است که به دانشگاه محل ساخت واکسن و شرکت آن اشاره دارد؛ با این حال برخی افراد در ایران ترجیح می‌دهند که نام آسترازنکا برای این واکسن به کار برده و آن را تنها سوئدی قلمداد کنند.

واکسن آکسفورد–آسترازنکا از یک آدنو ویروس سرماخوردگی که از مدفوع شامپانزه‌ها جدا و اصلاح شده؛ ساخته شده است. همچنین اثرگذاری آن حدود ۷۰ درصد تخمین و گفته شده است؛ با این حال کمیسیون دائمی واکسیناسیون آلمان گفته است که واکسن آسترازنکا بیشتر برای افراد میان ۱۸ تا ۶۴ ساله مناسب است و اثربخشی این واکسن برای افراد بالای ۶۵ ساله قطعی نیست. همچنین شرکت دارویی آسترازنکا می‌گوید واکسن ضدکرونای این شرکت از کارایی محدودی در برابر انواع جدید ویروس کرونا برخوردار است که این موضوع می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های روی این واکسن را با تردید همراه کند.

تاکید رهبرانقلاب مبنی بر ممنوعیت خرید واکسن از آمریکا و انگلیس، همچنین پنهانکاری‌ها درخصوص ماهیت واکسن آکسورد–آسترازنکا و اقدام به تهیه ۴.۲ میلیون از این واکسن درحالی است که دولت روحانی در موارد متعددی بارها سعی کرده است که نظر خود را برخلاف نظرات کارشناسی شده و فارغ از درنظر گرفتن تبعات آن اجرایی کند. عینی‌ترین نمونه این خودسری‌ها «برجام» و بی‌توجهی به هشدارهای رهبرانقلاب در این خصوص است. بی‌توجهی که دود آن در وهله اول به چشم مردم ایران رفت و باعث از بین رفتن بخشی از ظرفیت‌های کشور و افزایش سرسام‌آور نرخ تورم در کشور شد.

گفتنی است چندی قبل حجت‌الاسلام سید حمیدرضا هاشمی گلپایگانی مدیر خانه ‌ای‌بی، در گفتگویی با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی 598 گفته بود: بیماران پروانه‌ای از یک نوع پانسمان خاص به نام مپی لکس (Mepilex) که ساخته شرکت مونلیکه کشور سوئد هست استفاده می‌کنند. ایشان میگوید: متأسفانه تلاش ما در خانه ای‌بی با وجود نامه‌نگاری‌های زیاد با شرکت سوئدی موفق به تهیه پانسمان برای حدود هشتصد نفر از اعضای خانه خود نشدیم و همین امر باعث شد فقط در یک سال اخیر به دلیل عفونت، پانزده نفر از بیماران ای‌بی فوت کردند. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها