يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۵۳۶۴
زمان انتشار: ۱۰:۱۹     ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
آمریکا که به «قاتل زنجیره‌ای توافقات بین‌المللی» مشهور است با حربه «جنگ کلمات» در پی آن است تا با وعده‌های نسیه، طرف مقابل را به سوی اقدامات نقد کشانده و در ادامه و پس از اجرای اقدامات طرف مقابل، وعده‌ها را به فراموشی بسپارد.
نبه گزارش پایگاه 598، شست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت‌های ایران و گروه 1+4 و نماینده اتحادیه اروپا عصر سه‌شنبه در شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد. دور دوم گفت‌وگو‌ها میان اعضای کمیسیون مشترک برجام روز جمعه (۹ آوریل، ۲۰ فروردین) در وین برگزار می‌شود.

مقامات دولت بایدن در اظهاراتی گستاخانه صراحتا اعلام کردند که در پی دائمی کردن محدودیت‌های برجامی ایران و ضمیمه کردن توان موشکی و قدرت منطقه‌ای کشورمان به توافق هسته‌ای هستند.

این دقیقا تکرار زیاد‌ه‌خواهی‌های مقامات دولت ترامپ درباره توافق هسته‌ای است. ترامپ و مقامات دولت وی مدعی بودند که برجام ناقص است و با کلید زدن برجام موشکی و منطقه‌ای و دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران، توافق کامل می‌شود.

فریبکاری آمریکا
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، موضوع برطرف کردن تحریم‌ها را یکی از محورهای اصلی مذاکرات وین دانست و گفت می‌پذیریم که تحریم‌های ناسازگار با برجام برداشته شوند.

پرایس افزود: دو گروه در وین در حال کار هستند، یکی از آنها به چگونگی بازگشت ایران به تعهدات خود می‌پردازد و گروه دیگر بر روی گام‌هایی که آمریکا باید برای کاهش تحریم‌ها بردارد تا به انطباق با تعهدات خود تحت برجام بازگردد.

وی مدعی شد: سایر نگرانی‌های ما نسبت به ایران بر کسی پوشیده نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: آنچه در وین جریان دارد، رسیدن به این نقطه است که چه کاری ایران برای انطباق با تعهداتش باید انجام دهد و چه گام‌هایی را آمریکا باید برای بازگشت به اجرای تعهداتش بردارد. ما به رسمیت می‌شناسیم که تحریم‌های ناسازگار با برجام باید برداشته شوند و کارگروه مربوطه هم در این زمینه کار می‌کند.

پرایس با بیان اینکه پیش‌بینی مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا را در وین نداریم هرچند که برای انجام آن کار حاضر هستیم، گفت: ما می‌دانیم که با چشمانی روشن با دیپلماسی اصولی درگیر شویم حتی اگر با کشوری همچون ایران تفاوتی عمیق داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تعهدات این کشور در توافق هسته‌ای را به برداشته شدن «تحریم‌های ناسازگار با برجام» محدود کرده و کاملا مبهم در این باره سخن گفته است. این در حالی است که خواسته ایران کاملا آشکار و منطقی است و آن چیزی نیست جز لغو کامل تمامی تحریم‌های ضدایرانی.

آمریکا باید ابتدا تمامی تحریم‌های ضدایرانی را لغو کرده و سپس این اقدام توسط ایران راستی آزمایی شده و در صورت تایید، آنگاه ایران به تعهدات کامل ذیل برجام بازخواهد گشت. این مسئله کاملا آشکار و واضح است و نیاز به مذاکره ندارد. بنابراین بهترین پاسخ ایران به زیاده‌خواهی و فریبکاری آمریکا، ترک کردن نشست وین است.

وبگاه لبنانی النشره در روزهای گذشته در گزارشی با مقایسه اوضاع ایران در زمان امضای توافق هسته‌ای در زمان رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و بررسی چالش‌های کنونی واشنگتن، نوشت که اکنون این اروپا و آمریکا هستند که به توافق با ایران نیاز دارند نه تهران. تجربه ثابت کرده است که آمریکا که به «قاتل زنجیره‌ای توافقات بین‌المللی» مشهور است با حربه «جنگ کلمات» در پی آن است تا با وعده‌های نسیه، طرف مقابل را به سوی اقدامات نقد کشانده و در ادامه و پس از اجرای اقدامات طرف مقابل، وعده‌ها را به فراموشی بسپارد.

در حال حاضر گزارش‌ها از طرح فریب آمریکا برای ادامه تحریم‌ها حکایت می‌کند. دولت های- دموکرات و جمهوری‌خواه- آمریکا حداقل در 6 سال اخیر- از امضای برجام تاکنون- به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده و تا بحال هیچ تغییری در این سیاست سلطه گرانه ایجاد نشده است.

ایران تقسیم‌بندی تحریم‌ها را نمی‌پذیرد
یک مقام ارشد ایرانی روز چهارشنبه به شبکه پرس تی‌وی‌ گفت که جمهوری اسلامی تقسیم‌بندی تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا به تحریم‌های برجامی و غیربرجامی را نمی‌پذیرد.

این مقام ایرانی - که نامش فاش نشد - تاکید کرد: «ایران هرگز تقسیم‌بندی تحریم‌های اعمال‌شده در زمان دولت [دونالد] ترامپ علیه ایران، به تحریم‌های مرتبط با برجام و غیرمرتبط با برجام را قبول نمی‌کند».

پرس تی‌وی به نقل از وی گزارش داد: «از نظر ایران، تمام تحریم‌های آمریکا - چه آنها که در دوران [باراک] اوباما اعمال شدند، چه تحریم‌هایی که توسط ترامپ احیا گردیده و همچنین تحریم‌هایی که در دوران ترامپ به‌عنوان غیرهسته‌ای عنوان شدند - باید کاملا لغو شوند».

این مقام ایرانی ضمن تاکید بر لزوم رفع کامل تمام تحریم‌ها علیه تهران، تصریح کرد: «ایران تقسیم‌بندی تحریم‌ها را نمی‌پذیرد و به‌رسمیت نمی‌شناسد. شرط ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی، برداشته‌شدن کامل و دائمی تمام تحریم‌ها است».

بر اساس این گزارش، وی با بیان اینکه آمریکا و اروپا در ادامه باید تضمین دهند که تحریم‌ها بعد از برداشته‌شدن مجدداََ بر ایران اعمال نشوند، اظهار داشت که «یک بازه زمانی کوتاه» برای راستی‌آزمایی کردن از لغو شدن تحریم‌ها کافی نیست.

عراقچی: طرح گام به گام نداریم
عباس عراقچی سه شنبه شب پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اظهار داشت: جلسه روز سه شنبه نشست معمولی کمیسیون مشترک بود که هر سه ماه یکبار برگزار می‌شود. البته الان مصادف شده بود با شرایط جدیدی  که به وجود آمده و فرصتی که برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام پیش آمده است. نشست اول را روز جمعه به صورت ویدیو کنفرانس برگزار کردیم و این نشست جلسه دوم بود.

عراقچی افزود: این جلسات کارشناسی در قالب دو کارگروه تشکیل می‌شود، وظیفه آنها این است که مجموعه اقداماتی را که آمریکایی‌ها باید انجام بدهند تا رفع کامل تحریم‌ها در یک مرحله صورت بگیرد را مشخص کنند. فهرستی از اقداماتی که باید صورت بگیرد و تحریم‌هایی که باید رفع شود اینها همه در یک مرحله خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در کمیسیون مشترک هم پذیرفته شده است که بازگشت طرفین به صورت گام به گام نیست و احتیاجی به سیاست‌های گام‌به‌گامی نداریم. اقداماتی که آمریکایی‌ها باید انجام بدهند کاملاً روشن است و همینطور کارهایی که ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی خود باید انجام دهد مشخص است. بنابراین هر دو مجموعه اقدامات در یک مرحله می‌تواند انجام شود البته ما مجموعه اقدامات خود را پس از آنکه آمریکایی‌ها انجام دادند و راستی‌آزمایی کردیم صورت خواهیم داد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تأکید کرد: حرکت گام به گام نداریم و همه مراحل در یک گام نهایی صورت می‌گیرد و مذاکرات ما درخصوص همان گام نهایی است. مقصود از مذاکره در حقیقت گفت‌وگوهای فنی و حقوقی است که صورت می‌گیرد. درخصوص برجام هیچ مذاکره‌ای نداریم چه برسد به فرا برجام یا موضوعات دیگر. ما فقط در مورد اینکه بازگشت به برجام شامل چه اقداماتی باید باشد گفت‌وگوهای  فنی و حقوقی را در قالب این دو گروه کارشناسی انجام می‌دهیم.

عراقچی در ادامه گفت: امیدوار هستیم که ظرف روزهای آینده گروه‌های کارشناسی به نتایجی برسند وما به طور مرتب کار این گروه‌ها را رصد خواهیم کرد. قرار ما این هست که روز جمعه صبح یک بار دیگر کمیسیون مشترک کار این دو کارگروه را بررسی بکند و پیشرفت کار، مشکلات و موانع را ارزیابی بکنیم اگر هم پیشرفتی وجود نداشته باشد ما به کار خود خاتمه خواهیم داد.

وی اظهار داشت: من قبل از جلسه کمیسیون جلسات جداگانه‌ای را با هیئت‌های چین و روسیه داشتم، ما همواره رایزنی‌های نزدیک با این دو کشور داشتیم و الحمدلله مواضع مان در راستای خوبی با یکدیگر قرار دارد و همکاری خوبی هم در جریان کمیسیون مشترک بین سه کشور صورت می‌گیرد. با طرف اروپایی هم صحبت داشتیم. قبل از جلسه کمیسیون مشترک دوبار با آقای مورا دیدار داشتم و تنظیمات اجرایی و ترتیبات کار را مشخص کردیم.

خطیب‌زاده: ما فقط یک گام داریم
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با پرس‌.تی.وی تاکید کرد: موضع ایران کاملا روشن بوده است و ما این مسئله را برای همه کاملا شفاف کرده‌ایم که آن‌چه باید انجام گیرد، این است که آمریکا باید به انطباق کامل بازگردد و این نیازمند هیچ‌گونه گفت‌وگو یا طرح گام به گامی نیست.

خطیب زاده اضافه کرد: ما فقط یک گام داریم، آن هم رفع تمامی تحریم‌هایی است که به صورت غیرقانونی علیه ملت ایران اعمال شده است.

وی بیان کرد: آمریکا بدون هرگونه دیدار، گفت‌وگو یا مشورتی با ایران یا حتی دوستانش، برجام را ترک کرد و اکنون هم برای بازگشت آمریکا نیازی به این کار نیست.

پکن: آمریکا باید تمام تحریم‌های ایران را بردارد
نماینده چین در مذاکرات روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین خواستار برداشته شدن تمام تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی شد.

پیش از این نیز «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین و همچنین «چانگ هووا» سفیر چین در ایران نیز بر لزوم بازگشت بدون قید و شرط ایالات متحده به برجام و همچنین برداشته شدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی تأکید کرده بودند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش سه‌شنبه در سخنانی موضع آمریکا در مذاکرات وین درباره توافق هسته‌ای ایران را «متعادل» توصیف کرده و افزود که تیم  آمریکا به صورت فعال در تلاش است تا بفهمد چه خبر است.

دیدار گروسی با رابرت مالی
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییتی از دیدار خود با «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که ریاست هیئت آمریکایی را در وین برعهده‌دارد، خبر داد.

وی با انتشار عکسی از این دیدار در مقر آژانس، نوشت: تبادل نظری به موقع با رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران داشتم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کار خود ادامه می‌دهد و آمادگی دارد از جایگاه فنی بی‌طرفانه خود، از رایزنی‌های در جریان (در وین) حمایت کند.

همچنین نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای در وین با نماینده دولت آمریکا در امور ایران دیدار کرد و طرفین در زمینه احیای کامل برجام رایزنی کردند.

رابرت مالی در مصاحبه اخیر خود با پایگاه «ان‌.‌پی‌.آر» به تکرار ادعاها درباره برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران پرداخت و آن را مایه نگرانی برای آمریکا توصیف و ادعاهایی را درباره توافق طولانی‌تر با ایران مطرح کرد.  

مرکز تحقیقات کنگره آمریکا در گزارشی که به تازگی منتشر شده تصریح کرده تحریم‌ها در ادوار مختلف تأثیری بر تغییر رفتار ایران نداشته‌اند.

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که لازم است ایران به تعهدات فنی خود در برجام عمل کرده و آمریکا نیز تحریم‌ها را لغو کند.

ادعای طرف آلمانی درباره تعهدات ایران در حالی است که این کشور در کنار فرانسه، انگلیس و آمریکا در پرونده برجام به ایران بدهکار هستند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد، بعد از اجرای قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و با استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته، میزان اورانیوم ۲۰ درصد ایران به ۵۵ کیلوگرم رسید.

 به گزارش فارس، چهار سناتور جمهوری‌خواه از دولت آمریکا خواستند تحریم‌های ایران را به عنوان یک اهرم فشار حفظ کند و به توافق هسته‌ای بازنگردد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها