أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۶۰۳۴
زمان انتشار: ۱۴:۲۹     ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰


پایگاه 598: فایل صوتی ظریف، آنقدر محتوا دارد که بتوان ماه‌ها درباره آن صحبت کرد.

ما چقدر نیازمند وجود این محتواها در فضای فکری و اندیشه ای هستیم.

اگر می‌خواهیم جامعه را از کشمکش‌های سیاسی و قبیله‌گرایی نجات دهید، ناگزیر از استقبال از این دست محتواهاییم.

بی‌تردید منتشرکنندگان این فایل صوتی، به دنبال جهت‌دهی افکار عمومی در آستانه انتخاب و موج سواری بر سر اصطلاحات و دوگانه های مطرح در مصاحبه دکتر ظریف هستند، ولی بدترین اتفاقی که برای جریان انقلابی می تواند بیفتد این است که بخواهد در این دوگانه ها بدمد و با موضع گیری ژورنالیستی و بعضا غیراخلاقی دوگانه ظریف ـ سردار سلیمانی یا دوگانه میدان ـ دیپلماسی را به #موضوعِ_نزاعِ_احساسی و هیجانی جامعه تبدیل کند.

دکتر ظریف، نماینده معقول و موجهی برای #جریان_توسعه‌گرا ست؛ نماینده‌ای که تبیین و نقادی استدلالها و ذهنیت‌های آن می‌تواند به رشد عقلانی جامعه و عبور آگاهانه مردم از جریان توسعه‌گرا بینجامد.

#اساس_اندیشه دکتر ظریف یک جمله بیشتر نیست. مدعای اصلی ایشان این است که علی‌رغم ظرفیت قانون اساسی در چند وجهی دیدن قدرت سیاسی که در ترکیب شورای عالی امنیت ملی (اصل 176) متبلور است، ولی واقعیت سیاست جمهوری اسلامی، بر اساس ذهنیتی #جنگ_سردی اداره می شود که نشانه‌ی آن، #تقدم ِاولویت‌های میدان جنگ بر اولویت‌های دیپلماسی است. ایشان این دوگانگی را در #تقابلِ تصمیمات شخصیت سردار قاسم سلیمانی و خودش توضیح می دهد و حرف نهایی‌اش این است که آنچه امروز بر سر ما آمده، نه نتیجه برجام و نافرجامی آن که نتیجه تصمیمات یکسویه و ذهنیت جنگ سردی سردار قاسم سلیمانی به عنوان نماینده‌ی این یک جریان فکری و مدیریتی در کشور است.

و اما چند نکته جالب این مصاحبه برای من:
1- ایشان مکرر از رابطه حسنه و محبت‌آمیزش با مقام معظم رهبری صحبت می کند و جالب این است که هیچ ردی از اختلاف دیدگاه راهبردی مقام معظم رهبری با مشی ایشان در این مصاحبه دیده نمی‌شود و تنها به چند تذکر رهبری به ایشان اشاره می‌شود که در ادامه نیز مشخص می شود که این تذکرات هم ناشی از اطلاعات غلطی بوده که به مقام معظم رهبری رسانده‌اندو خود معظم له نیز با توضیحات ایشان قانع شده اند! همراهی آقای سعید لیلاز (مصاحبه کننده) نیز در درخشان نشان دادن رابطه‌ی دکتر ظریف و رهبری شنیدنی است.

2- ایشان بیش از ده بار، تأکید می‌کند که ما دیپلماسی را هزینه میدان کردیم و میدان هیچ هزینه ما نکرد؛ دیپلماسی قدای میدان شد و از میدان هیچ نگرفت!

از عجایب فرمایشات دکتر ظریف نادیدن تأثیر پیروزی‌های منطقه‌ای ایران در سوریه و عراق در تغییر موازنه قدرت در مذاکرات و تعیین‌کنندگی توان موشکی و پهبادی ایران در منحصر کردن مواجهه غرب با ایران، در گزینه دیپلماسی و مذاکره و نرفتن ماجرا به سمت تهدیدات نظامی است. امری که به نظرم، با توجه ذکاوت و نکته‌سنجی دکتر ظریف، #غیرطبیعی‌تر از آن است که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.

3- سومین نکته قابل توجه مصاحبه، تأکید ایشان بر افزایش محبوبیت سردار سلیمانی به بیش از 90درصد و کاهش محبوبیت ایشان به زیر 60درصد در نظرسنجی‌های مردمی است.
به نظرم این بخش از مصاحبه، #سیاسی‌ترین بخش آن است. جایی که ایشان می‌خواهد بگوید نه تنها نگاه‌های تک ساحتی و جنگ سردی سردار سلیمانی و سردار سلیمانی‌ها، علت وضع موجود است، بلکه ریشه اصلی وضعیت نابسامان کنونی، #انتخاب_خود_مردم است! ایشان اصرار می کند که بگوید، خود مردم، #قهرمانانِ_میدان را بر #قهرمانان_دیپلماسی ترجیح می‌دهند و تا چنین ترجیحی وجود دارد مردم نباید کسی دیگر را بابت وضعیت بد کنونی سرزنش کنند. مدلول تلویحی این فراز از مصاحبه، #انتخاباتی‌ترین پیام این مصاحبه است که مردم اگر می‌خواهند از وضعیت فاجعه بار کنونی بیرون بیایند، می‌بایست کسی را قهرمان خود بدانند که جنگ سردی نگاه نمی‌کند و قدرت سیاسی را علاوه بر قدرت میدان، برآمده از وجوه اقتصادی، هم‌بستگی اجتماعی و دیپلماسی نیز می‌داند.

به نظرم جریان انقلابی اگر می‌خواهد فرهنگ سیاسی را ارتقاء ببخشد و پیروز بلامنازعه کارزار انتخابات باشد، لازم است سخنرانی دکتر ظریف را به نحو حداکثری منتشر کند و به نقد و بررسی عالمانه و انقلابی آن بپردازد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها