أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۸۶۱۳۸
زمان انتشار: ۱۸:۳۸     ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
آخرین اخبار کرونا در ایران؛
رئیس جمهور، درحالی نسبت به کنترل مرزهای شرقی کشور برای جلوگیری از ورود ویروس هندی تاکید می‌کند که ورود بدون دردسر گروه هندی نشان داد ضعف قابل توجه غربالگری در مبادی ورودی وجود دارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، حسن روحانی روز گذشته در کمیته تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا درحالی نسبت به مدیریت و کنترل مرزهای شرقی کشورمان برای جلوگیری از ورود احتمالی ویروس جهش یافته هندی تاکید کرد که گل‌گشت گروه 19 نفره هندی که روز یکشنبه وارد کشور شده بودند ثابت کرد ضعف قابل توجهی در مبادی ورودی به‌خصوص مرزهای دریایی و زمینی برای غربالگری وجود دارد.

نکته اصلی اینجاست که نباید فراموش کنیم مدیریت جزیره‌ای و البته نا هماهنگی‌های قابل توجه در مبادی ورودی ایران در شرایطی که همچنان ترددهای مرزی به‌خصوص در همان مرزهایی که رئیس دولت به کنترل آنها تاکید کرده می‌تواند فرصتی برای شکل‌گیری یک بحران تازه در کشورمان باشد و شاهدمثال آنهم اعلام مسئولان گمرکات در شرق کشور است که روز گذشته اعلام کرده‌اند هنوز هیچ دستورالعمل خاصی مبنی بر منع تردد گمرکی دریافت نکرده و تردد اتباع دو کشور پاکستان و افغانستان ادامه دارد.

این درحالی است که کارشناسان معتقدند درصورتی که پای ویروس هندی به کشورمان باز شود با درنظر گرفتن میزان کشندگی و سرایت‌پذیری یا حتی تاثیر پایین داروهای فعلی به ویروس جهش یافته سرزمین هفتاد و دوملت تجربه‌ یک بحران جدی از همه‌گیری کووید 19 در کشور دور از انتظار نیست که می‌تواند با ارقام قابل توجه موارد فوتی همراه باشد.

به گفته این گروه از متخصصان بهداشت و درمان اگر به رفتار ویروس کرونا بی‌توجه باشیم و درگیر عادی انگاری چه در بخش مدیریتی یا حتی عامه مردم بشویم قطعاً باید منتظر روزهای سیاه‌تری با درنظر گرفتن جهش‌های انجام شده ویروس داخل کشور یا حتی ورود نمونه‌های تغییر یافته خارجی باشیم.

سعید نمکی وزیر بهداشت  اوایل هفته جاری در جلسه‌ای گفت: کاهشی شدن برخی آمارها در روزهای آینده نشانه بهبودی اوضاع نیست و براساس رفتار ویروس کووید 19 دو هفته آینده احتمال افزایشی شدن تعداد موارد فوتی دور از انتظار نیست به این دلیل که رسیدن احتمالی بیماران به بخش مراقبت‌های ویژه دوره‌ای دوهفته‌ای دارد و براساس نرخ مرگ و میر این گروه از بیماران شاهد افزایش آمار متوفیان در دوره‌های دوهفته‌ای هستیم.

به این ترتیب اظهارات وزیر بهداشت حکایت از تحرکات سینوسی همه‌گیری در کشور داشته و اگر ویروس جهش یافته هندی سوار بر یکی از این موج‌ها بشود مدیریت و کنترل آن بدون تردید کاری دشوار و البته پر هزینه است.

افزایش قابل توجه موارد بستری جدید در تهران

این درحالی است که کاهش آمار تعداد موارد فوتی ناشی از کرونا در روز گذشته یعنی 9 اردیبهشت 1400 نشان می‌دهد که دقیقاً این موج‌های سینوسی چطور ایجاد می‌شوند و در آینده نزدیک یعنی 14 روز بعد چه اتفاقی را تجربه می‌کنیم.

البته نباید فراموش کرد که این امواج سینوسی در کلانشهرها بیشتر از سایر شهرستان‌ها است؛ چون پراکندگی جمعیت و همچنین میزان تردد روزانه در سطح شهرستان کاملاً تعیین کننده است. به عنوان مثال اظهار نظر فرمانده ستاد عملیات بیماری کرونا در کلانشهر تهران تاکیدی بر همین مدعاست.

علیرضا زاری روز گذشته با اشاره به شکست رکورد موارد بستری جدید در تهران گفت: برای اولین بار در طول روزهای اخیر مجموع تعداد بیماران جدید کرونایی  در تهران - نهم اردیبهشت 1400 -  از  مرز 1800 نفر عبور کرد.

به گفته دکتر زالی در شبانه روز گذشته  1618 بیمار جدید کرونایی در بخش‌های عادی و 202 نفر نیز در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های تهران بستری شده و همچنین 15800 بیمار به بخش‌های سرپایی درمانی و بهداشتی مراجعه کردند.

 وی بازتوزیع مراجعان سرپایی تهرانی به بخش‌های درمانی را بیش از بخش بهداشت ذکر کرد و یادآور شد که حال بیماران جدید از وخامت بیشتری برخوردار است .

البته این موارد درحالی مطرح می‌شود که اگر نیم نگاهی گذرا به تعداد موارد شناسایی شده جدید روز گذشته کشور داشته باشیم با عددی معادل 19899 روبرو می‌شویم و با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم حدودا در هر دقیقه 19 هموطن به این ویروس منحوس آلوده شده و چرخه ابتلا و همه‌گیری همچنان با قدرت درحال حرکت است.

نیمه پنهان آمار مراقبت‌های ویژه

هرچند این پایان ماجرا نیست و بررسی دوباره جداول آماری وزارت بهداشت که روزانه منتشر می‌شود و مقایسه آنها با اظهارنظر وزیر بهداشت و سایر مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا نیمه پنهان آمار در بخش مراقبت‌های ویژه را کاملاً واضح و شفاف نمایان می‌کند، چون براساس اظهار نظر این افراد میزان تلفات ناشی از بیماری کرونا رابطه‌ای کاملاً مستقیم با تعداد موارد بستری و انتقال بیماران بدحال به بخش مراقبت‌های ویژه دارد.

به این ترتیب اگرچه تعداد موارد شناسایی بیماران جدید در روزهای گذشته سیر نزولی داشته اما به گفته خود وزیر و البته سایر همکارانش در موج اخیر وخامت و بدحالی مراجعه کنندگان بیشتر از گذشته بوده و تعداد بیشتری از این بیماران راهی بخش مراقبت‌های ویژه می‌شوند که با مدنظر قرار دادن نرخ مرگ 3.6 درصدی در ایران می‌توانیم آینده یا همان دو هفته‌ای که وزیر از آن سخن گفته را پیش بینی کنیم. به عنوان مثال زالی درباره تهران دیروز گفت: درحال حاضر 8230 بیمار کرونایی در 105 بیمارستان‌ استان تهران بستری هستند که 2010 نفر آنان در بخش‌های مراقبت ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

وی همچنین تاکید کرد: تا زمانی که شاخص مراجعان سرپایی به افول نزدیک نشود کماکان سایر شاخص ها نیز سیر افزایشی خواهند داشت.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت افزود: کماکان تعداد بستری جدید بیمارستانی از موارد ترخیص فزونی دارد که نشان دهنده بالا بودن سطح اشباع بیمارستانی در تهران است و کماکان روند صعودی داریم و هنوز به نقطه قله‌ای و کفه‌‌ای نرسیدیم و پیش بینی می‌کنیم تا اواسط هفته آینده نیز این الگو تکرار شود.

وی در ادامه به افزایش الگوی بستری خانوادگی، کاهش میزان مراجعان و بستری بیماران زیر10 سال و افزایش آمار مبتلایان در رده سنی 70-30 سال اشاره کرد و گفت: 54 درصد میزان بستری و 85 درصد آمار مرگ و میر تهرانی‌ها در طول هفته اخیر مربوط به رده سنی بالای 55 سال بوده است.

روند صعودی مرگ‌و‌میر بیماران کرونایی در همدان ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، میزان مرگ و‌میر بیماران کرونایی در استان همدان بسیار بالاست به طوریکه در طول هفته گذشته روزانه بین 18 تا 22 بیمار مبتلا به کرونا فوت شدند.

آمار روزانه بیماران در بخش بستری نیز تاکنون روند کاهشی نداشته و همچنان تعداد زیادی از بیماران در گروه سنی جوان بخاطر تنگی نفس و علائم شدید کرونا در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند‌.

ظرفیت تخت‌های بیمارستانی تکمیل است و حتی یک تخت خالی‌‌هم برای بستری بیماران جدید کرونایی وجود ندارد. در روزهای اخیر یک بیمارستان صحرایی در همدان برپا شده که در آن به بیماران حاد تنفسی رسیدگی می‌شود.

دکتر محمد طاهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم‌ در همدان اظهار داشت: از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا تا کنون یک هزار و 921 بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه در طول 24 ساعت گذشته 552 بیمار کرونایی جدید در استان شناسایی و ثبت شده است تصریح کرد: در مجموع آمار بیماران سرپایی مثبت به 36 هزار و 966 نفر و بیماران بستری مثبت به 14 هزار و 898 نفر رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه در روز گذشته 926 بیمار تنفسی و مشکوک به کرونا به مراکز درمانی و اورژانس بیمارستان‌های استان مراجعه کرده‌اند گفت: 225 نفر از این مراجعان به بیمارستان‌ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: در حال حاضر 19 بیمار مبتلا کرونایی در بخش آی سی یو بستری هستند و وضعیت جسمی 59 بیمار وخیم گزارش شده است.

وی درباره وضعیت بیماری در شهرستان های استان اظهار داشت: تاکنون تعداد بیماران مثبت کرونایی بخش بستری در اسدآباد 609، بهار 820، تویسرکان 915، رزن 655، درگزین 240، فامنین 278  و کبودرآهنگ 905 بیمار ثبت شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: تاکنون دو هزار و 699 بیمار کرونایی در ملایر، یک هزار و 968  نفر در نهاوند و پنج هزار و 438 بیمار نیز در شهرستان همدان به علت ابتلا به کرونا بستری شده‌اند.

8 فوتی و 234 مبتلای جدید تنها در یک شبانه‌روز استان سمنان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، در روز گذشته و بر اساس آنچه که ستاد مقابله با کرونای استان سمنان اعلام کرد: هشت مبتلای قطعی به ویروس کووید 19 در این استان جان باختند تا یکی دیگر از روزهای سیاه کرونایی در استان سمنان رقم بخورد.

بر این اساس در روز گذشته 234 بیمار مبتلا به کرونا با تست مثبت قطعی در استان سمنان شناسایی شدند و مجموع بیماران قطعی شناسایی شده مبتلا به کرونا در این استان از ابتدای این همه‌گیری تا کنون به عدد 35 هزار و 828 نفر رسید.

بر این اساس و با توجه به جمعیت 700 هزار نفری استان سمنان ناظر به سرشماری سال 1395، تعداد آمار رسمی مبتلایان به بیماری کرونا در استان سمنان از 5 درصد مجموع جمعیت این استان گذشت و این آمار با شیب بسیار تندی در حال افزایش است.

با وجود ترخیص 71 بیمار بهبود یافته مبتلا به کرونا از بیمارستان‌های استان سمنان، همچنان 418 بیمار مبتلا به این بیماری با تست مثبت قطعی در بیمارستان‌های این استان بستری هستند و این در حالی است که با احتساب بیماران مشکوک به کرونا و دارای علائم تنفسی، تعداد بیماران بستری قطعی و مشکوک به ابتلا به کووید 19 در این استان بالاتر از این رقم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز تعداد بیماران کرونایی بستری‌شده در بیمارستان‌های زیر مجموعه این دانشگاه در روز گذشته را 29 نفر اعلام کرد.

نوید دانائی افزود: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون 24 هزار و 787 مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی‌شده‌اند.

کاشان همچنان با پیک افزایش فوتی دست و پنجه نرم می‌کند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  کاشان ، ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد به نحوی که به نظر می‌رسد بر اساس آمار و ارقام منطقه کاشان از نظر وضعیت کرونایی وخیم‌تر از شرایط قرمز باشد و وجود تعداد بالای بیماران بستری شده و مبتلایان گواه این مطلب است.

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته 51 بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد 41 بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان و 10 نفر نیز در بیمارستان سیدالشهداء آران و بیدگل بستری شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان  با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل 23 و حداکثر 98 سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیماران بستری شده در بیمارستان سیدالشهداء 25 سال و حداکثر 75 سال است که نشان می‌دهد که ویروس کرونا در این مقطع زمانی محدود به سن و سال نیست.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون 317 بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد 259 بیمار در شهرستان کاشان و 58 بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری هستند.

وی از بستری 61 بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی 24 ساعت گذشته متأسفانه دو بیمار 69 و 85 ساله خانم و دو بیمار 76 و 77 ساله آقا در شهرستان کاشان جان خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به 178 مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته 460 نفر و تعداد بیماران پذیرش شده در مراکز موقت به 397 نفر می‌رسد که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

عادی‌انگاری بلای جان  هموطنان در استان آذربایجان غربی 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، پیک چهارم کرونا در ایران برخلاف پیک‌های گذشته و مخصوصاً پیک سوم که با یک قرنطینه سه‌هفته‌ای جمع شد و این طرح به‌‌اندازه‌ای موفقیت‌آمیز بود که بعد از مدتی و در دی‌ماه بسیاری از شهرها آبی رنگ شدند و اگر کرونای انگلیسی وارد خوزستان نمی‌شد به گفته وزیر بهداشت آمار فوتی‌ها در کل کشور روزانه تک رقمی می‌شد و این در حالی است که رنگ شهرستان‌های آذربایجان‌غربی همچنان تغییر نکرده و سه شهر نارنجی و 14 شهر قرمز‌اند.

شرایط کرونا در پیک چهارم اما متفاوت‌تر از سه پیک قبلی بوده و تا به این‌ لحظه متأسفانه تغییر آنچنانی ظاهر مشاهده نمی‌شود و تعداد بستری‌‌ها و تعداد فوتی‌ها تقریباً در یک دوره در حال نوسان بوده و تنها امیدواری کاهش تعداد مبتلایان است که برای چندمین روز پیاپی، همچنان زیر یک هزار نفر بوده و برای اثر‌گذاری این کاهش ملموس هم باید یک تا سه هفته دیگر صبر کرد.

مبتلایان به کرونا در طی روز چهارشنبه هشتم اردیبهشت ماه 988 نفر بود که سبب شد تا تعداد کل مبتلایان در استان به 152 هزار و 226 نفر برسد که برای استان چند میلیونی چون آذربایجان‌غربی آمار بالایی است و به‌خصوص در پیک چهارم که سرعت ابتلا بسیار زیاد بوده و نمودار مبتلایان را به‌صورت نمایی افزایش می‌دهد.

تعداد مبتلایان در استان هرچند نسبت به روزهای اوج کرونایی کاهش یافته اما همین آمار و ارقام کنونی نیز بسیار بالا بوده و باید راه‌کارهایی غیر از قرنطینه‌ هم جستجو شود چرا که ظاهراً مردم به شرایط فعلی خو گرفته و استان دچار بلای عادی انگاری کرونا شده است.

تعداد بیماران کرونایی بستری‌ در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آذربایجان‌غربی هم تغییر محسوسی نکرده و همچنان یک هزار و 352 بیمار کرونایی تحت مراقبت‌های پزشکی هستند و متأسفانه در صورت تداوم شرایط کنونی و عدم کاهش بستری‌ها مشکل دیگری که گریبان‌گیر استان است، خستگی کادر بهداشت و درمان است چرا که با خیز چهارم، میزان کارکرد این جهادگران عرصه سلامت هم چندین برابر شده است.

بستری‌های روز چهارشنبه بار دیگر در ارومیه و خوی بیشترین تعداد بوده است به طوری که 98 بیمکار در ارومیه و 34 بیمار هم در خوی بستری شده‌اند اما رتبه سوم بیشترین آمار بستری‌های روزانه اغلب متعلق به میاندوآب و یا مهاباد بوده که این‌ بار نوبت مهاباد است که 28 بیمار در این شهر بستری شده‌اند.

فوتی‌های آذربایجان‌غربی هم‌چنان در بازه بین 10 تا 25 است به‌طوری که در روز هشتم اردیبهشت‌ماه 14 نفر در استان در اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند که چهار نفر اهل ارومیه، دو نفر اهل میاندوآب، سلماس و پیرانشهر و یک نفر هم اهل شهرهای اشنویه، تکاب، مهاباد و پلدشت بوده‌اند تا روی هم رفته چهار هزار و 167 نفر آخرین آمار فوتی‌های کرونایی در استان باشد.

کاروان کرونا در کرمانشاه به‌ راه افتاد + فیلم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، کرونا در موج چهارم سبب بیماری و فوت بسیاری از مردم در استان کرمانشاه شده است و هنرمندان این دیار برای هشدار مردم نسبت به رعایت دستورهای بهداشتی و در امان ماندن از کرونا، کاروان به راه انداختند.

به گفته مهدی عبدالمالکی معاون فرهنگی شهرداری کرمانشاه، هنرمندان به منظور حساس سازی همشهریان نسبت به خطرات شیوع ویروس کرونا، با اجرای نمایش خیابانی در معابر پر تردد کرمانشاه به اعلام پیام‌های بهداشتی و تشریح وضعیت کرونایی می‌پردازند.

این کاروان که به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه و دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده است در محلات نوبهار، خیابان مدرس و مسکن اجرا دارد تا مردم را نسبت به وضعیت قرمز کلانشهر کرمانشاه آگاه کند.

اکنون شهرستانهای سنقر و کلیایی، صحنه، گیلانغرب، پاوه، هرسین، کرمانشاه، سرپل ذهاب و کنگاور در وضعیت قرمز، شهرستانهای جوانرود، روانسر، اسلام‌آباد غرب در وضعیت نارنجی و شهرستانهای ثلاث باباجانی، قصرشیرین و دالاهو در وضعیت زرد قرار دارند.

کرونا در استان مازندران همچنان جهشی رشد دارد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  ساری،  مازندران استانی گردشگری و مسافرپذیر در همه ایام سال است. کرونا هم جلوی ورود مسافران را به استان نگرفته و ماه رمضان نیز فرصتی برای تفریح و اقامت چندین روزه برخی از ویلانشینان غیربومی در سواحل شده است.

بسیاری از سواحل شهرهای مازندران در شب‌ها و عصرها شاهد حضور انبوه مسافران و ویلاداران بوده که بدون رعایت موازین بهداشتی و پروتکل‌ها در کنار ساحل روزه خواری هم می‌کنند.

از سویی بی توجهی‌ها و تداوم تعطیلی صنوف و بازار، مردم را خسته کرده و آنان را نیز به خیابان‌ها کشانده و گاها پارک‌ها و تفرجگاهها در روز تعطیلی مانند امروز مملو از حضور مردم شهرنشین در شهرها و روستایی در جنگل‌ها بدون نصب ماسک بر صورتشان است.

بر اساس اعلام سید عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ظرف 24 ساعت گذشته تعداد 168 بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند و تعداد 211 نفر از افراد مشکوک بستری شده، از بیمارستان‌ها مرخص شدند و تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

وی افزود: هم اکنون 930 بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند که از این تعداد 212 نفر نیز با علائم حاد تنفسی در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.

فرزاد جلالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز با اشاره به پذیرش 45 بیمار جدید در مراکز درمانی زیرپوشش این دانشگاه، گفت: در 24 ساعت گذشته 40 بهبود یافته از بیمارستان‌ها مرخص و 252 بیمار با احتساب 49 بستری در بخش مراقبت‌های ویژه در مراکز درمانی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل مراحل درمانی را طی می‌کنند.

افزایش قابل توجه فوتی‌های کرونایی در استان هرمزگان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، در شبانه‌روز گذشته همچنان آمارها بیانگر افزایش موارد فوتی و بحرانی شدن اوضاع کرونایی استان هرمزگان است.

میزان بستری افراد بیمار همچنان بر مدار صعود است و روزانه بر تعداد افراد مبتلا افزوده می‌شود و تخت‌های بیمارستانی خصوصا در بخش آی‌سی‌یو پر می‌شوند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در روز گذشته شاهد افزایش موارد بستری در سطح بیمارستان‌های استان‌ بودیم. 

وی افزود: از ابتدای کرونا تا کنون در هرمزگان حدود 232 هزار مورد تست کرونا گرفته شده و تست گیری از افراد مشکوک به کرونا با سرعت ادامه دارد. 

دکتر فاطمه نوروزیان گفت: در حال حاضر 449 بیمار در بیمارستان‌های استان‌ بستری شده‌اند که از این تعداد 72 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند. 

وی تصریح کرد: متاسفانه افراد با وضعیت وخیم نیز در استان در حال افزایش هستند و هم اکنون 12 بیمار با شرایط سخت و وخیم بستری هستند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در شبانه روز گذشته متاسفانه 9 بیمار کرونایی شامل 6 زن و 3 مرد در محدوده سنی 59 الی 89 سال در شهرستان‌های بندرعباس، میناب و بندرلنگه جان خود را از دست دادند. 

وی افزود: با افزوده شدن این بیمار، متاسفانه تاکنون 1138 بیمار کرونایی به صورت قطعی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را در این استان از دست داده‌اند. 

نوروزیان با تاکید بر اینکه قرنطینه بیماران در منزل همچنان ادامه دارد، گفت: 6542 بیمار در قرنطینه خانگی به سر می‌برند که نسبت به بیماران بستری شرایط پایدارتری دارند و از حال عمومی مناسبی برخوردارند. 

تعداد بستری‌های استان قزوین نزولی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین با بیان اینکه آخرین آمار بستری‌های زیر 600 نفر ما مربوط به 23 فروردین‌ماه امسال بود، گفت: آمار بستری‌های کرونایی ما بالاخره بعد از 17 روز به زیر 600 نفر رسید که تداوم این وضعیت می‌تواند در جهت نزول موج پاندمی کرونا امیدوارکننده باشد. البته در 24 ساعت گذشته 589 بیمار در بیمارستان‌های استان بستری شدند که تفاوت فاحشی با روزهای قبل ندارد.

پیمان نامدار با اشاره به کاهش محسوس موج ابتلا به کرونا در 2 روز اخیر اضافه کرد: میزان مبتلایان قطعی کرونای انگلیسی در استان در 2 روز گذشته از کانال 600 مبتلا به کانال 400 مبتلا رسیده و تعداد مبتلایان سرپایی و بستری روزانه ما نسبت به چهارشنبه گذشته حدود 170 بیمار کاهش یافته است که در حال حاضر امیدواریم با تداوم محدودیت‌های کرونایی این آمار ابتلا باز هم کمتر از قبل شود.

نامدار با بیان اینکه تعداد بستری‌های امروز نسبت به روز گذشته 25 نفر کمتر شده است، ادامه داد: نکته کلیدی در خصوص فروکش کردن موج چهارم کرونا در استان قزوین کاهشی شدن روند بستری‌هاست که طی هفته اخیر مدام به شکل سینوسی بالا و پایین رفته؛ اما با توجه به اینکه تعداد مبتلایان در 2 روز اخیر کاهش یافته تعداد بالای بستری‌ها نشان از میزان بالای بیماری‌زایی کرونای سوش انگلیسی حکایت دارد.

وی همچنین به افزایش میزان فوتی‌های کرونایی در شبانه‌روز اخیر اشاره کرد و یادآور شد: دیروز 10 نفر از هم‌استانی‌ها را به خاطر ابتلا به کرونا از دست دادیم و امروز این آمار به 11 نفر رسیده که اگرچه تفاوت محسوسی با روز قبل ندارد، اما نشان‌دهنده موج فوت افرادی است که بعد از سفرهای نوروزی به دیدار اقوام و آشنایان خود رفتند و بعد از مدت‌ها ابتلا و بستری در بیمارستان در نهایت جان به جان‌آفرین تسلیم کردند.

اعمال محدودیت‌های هوشمند در شهرهای قرمز استان

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان قزوین همچنین از کاهش بهبودیافتگان کروتایی در 24 ساعت گذشته خبر داد و گفت: در این مدت 86 نفر از بیماران کرونایی از بیمارستان‌های ما مرخص شدند که در مقایسه با روز قبل 24 نفر کمتر بود؛ با این حال انتظار داریم این عدد در روز آینده از 100 نفر عبور کند.

نامدار با اشاره به جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در شنبه آینده (فردا) افزود: دانشگاه علوم پزشکی به عنوان بازوی کارشناسی و دبیر ستاد کرونا فردا تلاش می‌کند که با اعمال محدودیت‌های هوشمند در 4 شهر قرمز استان یعنی بویین‌زهرا، تاکستان، قزوین و آبیک فضای کاهش ابتلا در استان را استمرار بخشد تا بتوانیم به زودی حداقل رنگ این 4 شهر را نارنجی کنیم.

101 بیمار جدید کرونایی در خراسان شمالی بستری شدند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار داشت:  با اعلام نتایج قطعی آزمایش‌های انجام شده، طی 24ساعته گذشته و تاظهر امروز 10 اردیبهشت ماه، متأسفانه 4 نفر از مبتلایان به کرونا در استان فوت شد.

دکتر سید احمد هاشمی افزود: با بستری 101 بیمار جدید طی 24 ساعت گذشته، هم اکنون 455 بیمار دارای علایم بیماری کووید 19 در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

وی افزود: شرایط بحرانی را در استان تجربه می‌کنیم و تعداد موارد بستری و فوتی رو به افزایش است و هم اکنون خراسان شمالی جزو هفت استان کشور با شیب تند افزایش تعداد موارد بستری است.

 بی‌توجهی برخی کسبه و صنوف به اعمال محدودیت‌های کرونایی در کردستان 

 فرزین رضاعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج از تمدید یک هفته‌ای اعمال محدودیت‌های کرونایی تا 17 اردیبهشت‌ماه جاری در استان خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر شهرستان‌های "سنندج، قروه، بانه و دیواندره" در وضعیت قرمز؛ "بیجار، سقز، کامیاران و مریوان" در وضعیت نارنجی و "دهگلان و سروآباد" هم در وضعیت زرد هستند.

وی با بیان اینکه براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا در شهرهای قرمز تنها مشاغل گروه یک و در شهرهای نارنجی مشاغل گروه‌های یک و 2 مجاز به فعالیت هستند، گفت: در حال حاضر شیب شیوع کرونا در استان ملایم شده و از حالت انفجاری اپیدمی خارج شده‌ اما در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، روزهای خطرناکی در انتظار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با ابراز گله‌مندی از بی‌توجهی برخی از مشاغل و اصناف تصریح کرد: متأسفانه در این اوضاع کرونایی، برخی از کسبه و شهروندان کرونا را جدی نگرفته و مشغول به فعالیت و تردد هستند که تداوم این وضعیت، خطرناک و بحران‌آفرین خواهد بود.

استان کرمان همچنان باشیب صعودی کرونا 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کووید 19 در استان کرمان اظهار داشت: تا ظهر امروز موارد بستری قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 540 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 285 نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 49 نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 78 نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 8 نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 120 نفر در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان بستری هستند گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان کرمان تا به امروز 19 هزار و 62 مورد است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه موارد جدید بستری کرونا در 24 ساعت گذشته در استان کرمان 86 نفر است افزود: تعداد فوتی‌های قطعی کرونا در 24 ساعت گذشته در استان کرمان 4 نفر است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 3 نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان و یک نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بوده است گفت: سن فوتی‌ها 77،69،53 سال  و یک نوزاد است و مجموع جانباختگان استان کرمان به 2 هزار و 723 نفر رسیده است.

نقطه اوج شیوع بیماری کرونا در استان بوشهر شکسته و شیب آن نزولی شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، بر اساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر روزانه حدود 80 تا 90 بیمار در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری می‌شوند که این تعداد نسبت به بستری روزانه بیش از 120 نفر نشان از شیب نزولی این بیماری در استان بوشهر دارد.

رعایت پروتکل بهداشتی، پرهیز از دورهمی‌ها، لغو مراسم‌های تجمعی و مهمتر از همه استفاده مکرر از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری عامل اصلی نزولی شدن شیب ابتلا به کرونا در استان بوشهر و نتیجه همکاری و تعامل همگانی مردم است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از 35 هزار نفر در این استان مبتلا شده‌اند و اکنون وضعیت استان از نظر رنگ‌بندی کرونایی، 70 درصد نارنجی و 30 درصد قرمز است.

سعید کشمیری، از تمدید محدودیت‌های کرونایی در هفته آینده خبر داد و اظهار داشت: بر اساس اعلام کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونای محدودیت‌های کرونایی در  شهرستان‌های قرمز و نارنجی تمدید شده است که مشمول شهرستان‌های 10 گانه استان هم می‌شود.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با بیان اینکه محدودیت‌های کرونایی تا پنجشنبه هفته آینده در این استان تمدید شده است از ثابت ماندن تعداد بیماران بستری در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و گفت: با توجه به ثابت بودن تعداد موارد بستری ولی استان هنوز در پیک چهارم قرار دارد و باید دورهمی‌ها و نشست‌های سازمانی را تعطیل کرده و در این شرایط خطر مراقب جان خود و دیگران باشیم.

وی، با بیان اینکه اکنون 465 بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند خاطر نشان کرد: این تعداد بیمار کرونایی 47 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه می‌باشند که از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 24 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری، فوتی‌های کرونایی استان بوشهر را تاکنون یک‌هزار و 27 نفر دانست و تأکید کرد: گرچه آمار بستری‌های کرونایی همچنان 3 رقمی است، اما روند صعودی با تدابیری نظیر محدودیت و همکاری اصناف و افزایش نسبی رعایت پروتکل‌های بهداشتی شکسته شده و نیاز به ادامه همکاری است تا به طور کامل مهار شود.

 تشکیل صف‌های طولانی برای دریافت واکسن در استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، آذربایجان شرقی نخستین استان فاز دوم واکسیناسیون علیه کرونا در افراد بالای 80 سال بود که در فاز اول هم در واکسیناسیون پزشکان و پرستاران، پیشرفت خوبی دارد و در حال اتمام است.

فاز دوم واکسیناسیون کرونا هم شامل یک میلیون و 147 هزار سالمند در کشور و 70 هزار سالمند در آذربایجان‌شرقی می‌شود که تا دوشنبه هفته آینده واکسینه خواهند شد.

گروه بعدی واکسیناسیون هم سالمندان سنین 75 تا 80 سال پیشبینی شدند که به تدریج برای واکسیناسیون دعوت می‌شوند.

با این وجود، دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد که برای ثبت نام و تزریق واکسن، نیاز به مراجعه حضوری به مراکز درمانی نیست، اما برخی بدون توجه به این اطلاعیه در مقابل مراکز واکسیناسیون صف واکسن تشکیل دادند.

آخرین آمار و اطلاعات بستری‌های کرونایی استان را از عباسعلی درستی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز سوال کردیم که وی با اشاره به اینکه خوشبختانه میزان بستری‌های جدید در استان شیب نزولی به خود گرفته است اظهار داشت: تعداد بستری‌های موجود هم از 1600 روند کاهشی نشان می‌دهد اما همچنان بالاست.

وی افزود: متاسفانه تعداد بستری‌ بخش‌های ویژه، بیماران تحت ونتیلاتور و فوتی کرونایی همچنان بالاست و باید همچنان مراقبت‌ها را افزایش دهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اینکه امیدوارم مردم به کنترل بیماری قطع زنجیره شیوع کرونا کمک کنند، خاطر نشان کرد: باید سازمان‌های مسئول در زمینه کنترل و پیشگیری به وظایف خود عمل کنند.

وی خواستار همکاری اصناف و مشاغل در زمینه رعایت محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شد و گفت: با تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کاهش بیماری کمک کنیم تا این روند نزولی تداوم یابد.

درستی در پاسخ به دلیل تشکیل صف‌های طولانی برای واکسیناسیون افراد بالای 80 سال، گفت: این عزیزان به اطلاعیه توجه نکرده و در مرکز واکسیناسیون حضور یافتند در حالی که سالمندان عزیز باید به نوبت و با دعوت ما حضور یابند.

وی با اشاره به اینکه از فردا تعداد مراکز واکسیناسیون را افزایش می‌دهیم، افزود: باید این اطمینان را به مردم بدهیم که واکسن به تعداد افراد سالمند بالای 80 سال استان داریم.

این مقام بهداشتی استان، خاطرنشان کرد: نیاز به عجله و تشکیل صف نیست و به نوبت، افراد مشمول دریافت واکسن، دعوت خواهند شد.

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی رمز به شماره انداختن نفس‌های کرونا در اصفهان است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی رمز به شماره انداختن نفس‌های کروناست. تعداد مبتلایان کرونا در اصفهان نشان می‌دهد روزهای تیره و تار کرونایی همچنان ادامه دارد و قطع این روند جدیت مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را می‌طلبد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس تازه‌ترین آمار کرونا در 22 شهرستان استان طی 24 ساعت گذشته، اظهار داشت:  1721 بیمار جدید کرونایی شناسایی و 359 بیمار بستری شدند.

آرش نجیمی افزود: در همین مدت 28 بیمار  قطعی و مشکوک در اثر کرونا جانشان را از دست دادند و 384 بیمار نیز در بخش مراقبت‌های ویژه در حال دریافت خدمات درمانی هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه 294 بیمار بهبود یافته از بیمارستان‌های 22 شهرستان استان مرخص شدند، گفت: در حال حاضر 2370 بیمار کرونایی بستری هستند و امیدواریم هر چه زودتر با رعایت صحیح دستورالعمل‌های بهداشتی شاهد کاهش موارد ابتلا، بستری و فوت بیماران کرونایی باشیم.

وضعیت بحرانی در استان اردبیل ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  اردبیل ، شهرام حبیب زاده‌ امروز در رابطه با آمار آخرین وضعیت کرونا در استان اظهار داشت: با توجه به اینکه از حالت قرمز خارج شده ایم اما همچنان وضعیت استان خطرناک است و مردم باید در رعایت پروتکل‌ها همکاری کنند.

وی افزود:  براساس‌ آخرین وضعیت اعلام شده توسط وزارت بهداشت، هم اکنون شهرستان‌های پارس آباد، مشگین‌شهر و خلخال در وضعیت قرمز و شهرستان‌های اردبیل، گرمی و بیله سوار در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های نیر، نمین، سرعین، کوثر و اصلاندوز در وضعیت زرد قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل بیان کرد: 78 بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در شبانه‌روز گذشته در این استان بستری شده است که شمار مبتلایان جدید 43 نفر نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در هفته گذشته کاهش یافته است.

حبیب‌زاده تصریح کرد:  روند بهبود بیماران کرونایی نیز با توجه به میزان شدت بیماری از وضعیت مناسبی برخوردار بوده به طوری که در هفته گذشته به میزان هر بیمار بستری شده در بخش کرونایی یک بیمار بهبود پیدا کرده و مجموع بهبود یافتگان کرونایی به 594 نفر رسید.

وی با بیان اینکه باید سازمان‌های مسئول در زمینه کنترل و پیشگیری به وظایف خود عمل کنند، افزود: با تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کاهش بیماری کمک کنیم تا این روند نزولی تداوم یابد.

آمار بیماران سرپایی کرونا در استان زنجان روند نزولی به خود گرفت

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   زنجان ، پرویز قزلباش در نشست خبری روز جمعه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با بیان اینکه تعداد 4 هزار نفر از افراد بالای 80 سال تا کنون در واکسیناسیون شرکت کرده‌اند اظهار داشت: خوشبختانه تا به امروز استقبال خوبی صورت گرفته و امیدواریم هرچه سریعتر وارد مرحله بعد شویم. 

وی در ادامه افزود: باتوجه به اینکه مردم از طریق منابع گوناگون اطلاعات کسب می‌کنند امکان تناقض وجود دارد، به همین دلیل مردم دچار شک و تردید می‌شوند اما توصیه ما به مردم پیگیری منابعی است که اطلاعات درست و دقیق منتشر می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان عنوان کرد: تمامی واکسن‌هایی که از طرف وزارت بهداشت تایید شده، ایمنی داشته و تنها میزان اثربخشی آن‌ها متفاوت است. بر همین اساس سالمندانی که در معرض خطر قرار دارند در اولویت هستند زیرا سبب کاهش میزان مرگ و میر می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه عمده ویروسی که در حال چرخش می‌باشد از نوع ویروس انگلیسی است تصریح کرد: خوشبختانه در بخش سرپایی شاهد روند نزولی هستیم و امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد کاهش روند بیماران بستری نیز باشیم تا تغیر رنگ در وضعیت شهرستان‌ها اتفاق بیفتد و مشاغل بتوانند فعالیت خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کنند. 

قزلباش با بیان‌ اینکه روند بیماری در اکثر شهرها به صورت خطی و یا نزولی شده خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد 701 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که حدود 100 نفر از این بیماران در بخش ICU قرار دارند. در شب گذشته 51 مورد جدید به تعداد بستری‌ها اضافه شد و متاسفانه 6 نفر در اثر بیماری کرونا فوت کردند. 

وی با اشاره به واکسن پاستور گفت: مراسمی که روز گذشته با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد به صورت نمادین و در جهت اطمینان بخشی به مردم بود تا مردم از بابت واکسن‌هایی که برای مطالعه و تحقیقات وارد شده اطمینان حاصل کنند. 

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان در ادامه افزود: حدود 3 هزار نفر در این مطالعات می‌توانند شرکت کنند اما باتوجه به اینکه تعداد افراد شرکت کننده در مطالعات زیاد است، بر اساس شرایط ورود به مطالعه از طریق فرم‌هایی که پر کرده‌اند توسط کارشناسان انتخاب می‌شوند. بر همین اساس طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در دُز اول تزریق روزانه بین 100 تا 150 نفر واکسیناسیون خواهند شد و دُز دوم بعد از 28 روز تزریق می‌شود. 

وی با بیان اینکه مطالعات تا هفت ماه ادامه خواهد داشت اظهار داشت: افرادی که در استان زنجان و یزد در مطالعات شرکت کرده‌اند 28 روز بعد از دریافت دُز دوم، دُز سوم را دریافت می‌کنند و در طی این هفت ماه در صورت مشاهده هر علامتی از هر نوع بیماری مورد آزمایش و معاینه قرار می‌گیرند. 

قزلباش با بیان اینکه انسان با روابط عاطفی و اجتماعی زنده است اذعان کرد: بیماری کرونا تغییرات زیادی در زندگی انسان‌ها ایجاد کرد. افسردگی یکی از تغییراتی بود که بعد از شیوع کرونا در دنیا بسیار گسترش یافت و دولت‌ها باید در این زمینه دقت و توجه لازم را داشته باشند. در همین راستا در ابتدای شروع بیماری مراکزی تاسیس شد که با مردم تماس گرفته می‌شد و وضعیت روحی و روانی آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گرفت که در حال حاضر نیز وجود دارد اما نسبت به گذشته فعالیت کمتری دارد. 

وی در ادامه گفت: در همین راستا در استان زنجان نیز در مراکز جامع سلامت "روانشناس" حضور دارد تا به مسائل روانی جامعه بپردازد و حمایت روانی و همچنین آموزش لازم را با توجه به شرایط مردم ارائه دهند. مردم می‌توانند با مراجعه به این مراکز، مشاوره دریافت کنند و در صورت نیاز از همین طریق به متخصص معرفی می‌شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها