أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۶۱۵۹
زمان انتشار: ۱۵:۱۳     ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
یادداشت/
ریحانه احمدی دهکا
پایگاه 598: عصرحاضر، دوره"قدرت‌های منطقه‌ای نوظهور" است. برای ورود به آن باید از روش های جدید دیپلماسی استفاده کرد. درگذشته مهمترین ابزار قدرت در گفتمان "برنده-بازنده" یا ضعیف و قوی، می‌توانست در اتاق های هزارتوی سیاست پیشگان تعیین کننده باشد. اما در قرن ۲۱ مجموعه توانمندی‌های یک کشور (بلوک بندی‌های جدید) در میز مذاکرات تعیین کننده شده‌اند. و مهمترین این ابزار عبارتند از: ۱- انرژی‌های فسیلی و بازیافت پذیر و انرژی‌های نو و سازگار با محیط زیست ۲-نیروی انسانی فعال و پویا و کارآمد ۳- میزان سرانه درآمد ملی ۴- اقتصاد پویا و تولیدگر (غیرتک محصولی) ۵- پشتوانه ارزی و مالی و چرخه معیشتی ۶-دسترسی به انرژی هسته ای ۷- تکنولوژی‌های مدرن ۸- صنایع دفاعی راهبردی ۹- تولیدات علمی-صنعتی و دانشگاه های طراز بین المللی ۱۰- آزادی‌های مدنی و مردمسالاری دینی ۱۱- صنایع هوا-فضا و گسترش دانش ارتباطات ۱۲-مرزهای امن دریایی وهوایی و زمینی ۱۳-نظام دفاعی مقتدر و مدرن و پویا ۱۴- ارکان اصلی نظام حاکمیتی و سرزمینی با پشتوانه ملی و...

امروزه دیپلمات حرفه‌ای کسی هست که همه این توانمندی ها را بخوبی بشناسد. و با دانش و فن و هنرخود بتواند در راستای"حفظ منافع و امنیت ملی و بازداری از انواع تهدیدات" بموقع استفاده کند. وزارت امورخارجه ما در دوران حاکمیت دولت امید و تدبیر (دولت اعتدال و توسعه) با شعار مذاکرات"برجام" توانست با فریب ملت، زمینه کسب آرا را برای خود بوجود آورد. و با پنج سال مذاکره و کش و قوسهای فراوان، دستگاه دیپلماسی ما بجز بتون ریزی فردو، پلمپ آب سنگین اراک، کاهش فعالیت بمدت ۲۵ سال برای نطنز هیچ دستاورد دیگری نداشته است. زمین ماندن سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری ودستورالعمل ۹ ماده‌ای ایشان درمذاکرات نشان دادکه جریان روندمذاکره نیازمندبه حمایت‌های محور مقاومت می‌باشد. و عملا دیدیم اقدامات سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی، چگونه توانست با ایجاد کاتالیزورهای بجا مذاکرات را از بی رمقی و تهدید نجات داده، و امیدواری را جایگزین یاس از دست دادن منافع ملی سازد. اگرحاج قاسم سلیمانی در میدان عملیات دیپلماسی حضور فعال نداشت. امروزه حتما ما در موضع بدتر از شرایط فعلی بودیم. و مرزهای ما توسط رژیم صهیونیستی بصورت جدی باحمایت استکبار جهانی وکشورهای تروئیکا (انگلیس وآلمان وفرانسه) مورد تهدید و تجاوز قرار میگرفت. ملت ایثارگر ایران بخوبی میدانند امروزه دیپلماسی مماشات و خنده، با اشتباه راهبردی خود، و اعتماد به "امضاجان کری" نه اینکه اشتهای استکبارجهانی را سیر نکرد. بلکه طمع آنها را چنان زیاد کرد. که در میانه مذاکرات برجامی، آن‌ها مسائل حقوق بشری و اقلیت های مذهبی- قومی و فرقه های گمراه را هم مطرح می‌کردند. و از ما طلب التزام عملی نسبت به آنها را داشتند.

بنابراین باید بخوبی بدانیم که مذاکره ثمربخش زمانی میتواند منافع ملی ما را تامین کند. که از قدرت بازدارندگی نظامی در همه عرصه ها تا رفع تهدیدات استکباری-صهیونیستی در امان باشیم. باید جناب رئیس جمهور و دکتر ظریف و همه دولتی‌های موجود در برابر اقدامات دیپلماتیک-نظامی سپهبد شهیدحاج قاسم سلیمانی تمام قد احترام بگذارند و از روح شهدا و امام شهدا و مقام معظم رهبری و ملت بزرگوارایران عذرخواهی کرده و طلب حلالیت کنند و جایگاه خود را مدیون ایثارگری‌های شهدا و ملت بدانند و باور داشته باشند فردای تاریخ باخوش نامی از برجام سازان نام نخواهند برد.

دکتر ریحانه احمدی دهکا

دکتری علوم سیاسی وروابط بین الملل

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها