کد خبر: ۴۸۶۲۱۷
زمان انتشار: ۱۲:۰۲     ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
به دنبال پاسخ قاطع رهبری به هم‌صدایی ظریف با آمریکا:
نقطه ثقل سخنان رهبری معظم انقلاب تذکری قاطعانه بود بر اینکه تعامل با دنیا باید با همراهی تمامی ارکان نظام صورت گیرد و برجام نمونه کاملی بود از درستی تمامی نگرانی‌ها و تذکرات ایشان به تیم هسته‌ای که سوگمندانه نادیده گرفته شد و طنز ماجرا آنجاست که برجامیون برای فرار از پاسخگویی به عملکردهای خود در بخش سیاست خارجی کشور بی میل نیستند تا همچنان در افکار عمومی رهبری را هزینه اشتباهات خود معرفی کنند.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانی که شب گذشته در رابطه با ایام لیالی قدر بیان فرمودند به موضوعات سیاسی این روزهای جامعه نیز اشاراتی داشتند که تأکید بر آن‌ها در این نوشتار ضروری جلوه می‌کند:

1- نقش بی‌بدیل و توأمان دیپلماسی و قدرت میدانی سپاه قدس و مشخصاً سردار شهید سلیمانی در تثبیت قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی.

2- تذکر به همه دست‌اندرکاران ساختار سیاسی کشور در این خصوص که تعیین‌کننده سیاست خارجی هر کشور توسط تصمیم‌گیرندگان بالادستی صورت می‌گیرد و این کار تنها به عهده وزارت امور خارجه نیست.

3- اشاره بالادستی در تصمیم سازی سیاست خارجی که در کلام رهبری معظم انقلاب به آن اشاره داشتند مشخصاً از شورای عالی امنیت ملی نام بردند و این امر تأکید بر این موضوع داشت که در موضوع برجام نیز دولتمردان اعتدال و شخص حسن روحانی به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور و دبیر این شورا که زمانی وزیر دفاع دولت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نیز بوده است در بسترسازی و اجرای مراحل مختلف از صدر تا ذیل مذاکرات برجامی نقش غیرقابل‌انکاری داشته‌اند.

رهبری از اول جریان مذاکرات هسته‌ای چشم‌انداز خوبی را برای این مذاکرات پیش‌بینی نکردند و ظاهراً با درخواست روحانی و دیگر دولتمردان برای انجام مذاکره موافقت کرده بودند تا اثباتی باشد برای بدعهدی‌های طرف غربی ... تا آقایان هم با چشم سر و هم با چشم دل ببینند که غربی‌ها از اول هم قصد همکاری و تعامل سازنده با کشور را نداشتند.

ظریف در جایی می‌گوید: آمریکایی‌ها در مذاکره یک استراتژی همیشگی دارند و آن این است که مال من مال من است و مال تو قابل مذاکره. آقایان به‌خوبی طرف خود را می‌شناختند و به نتایج احتمالی آن نیز واقف بودند لذا نباید در اینجا از خود سؤال کنیم که آیا امکان ندارد که آقایان با دانستن این امر بازهم به مذاکرات تقریباً هیچ برجامی وارد شدند و تمام داشته‌های فرزندان این مرز و بوم را به ثمن بخس از دست دادند تا نظام جمهوری اسلامی را در مقابل عمل انجام شده قرار داده و در نهایت نظام و ولایت را مقصر شرایط اقتصادی ناشی سوء تدبیر و مدیریت دولتی‌ها جلوه دهند؟!

تیری با دو نشان: هم ایران را به دهکده جهانی به کدخدایی آمریکا وارد می‌کردند و هم نظام و ولایت را مقصر وضعیت اقتصادی فعلی قلمداد می‌کردند و فشار افکار عمومی را به سمت رهبری هدایت می‌کردند

رهبری بارها در مکاتبات و سخنرانی‌های خود به خطوط قرمز مذاکره با طرف‌های غربی و حیله‌های ایشان اشاره داشتند اما به اعتراف خود وزیر خارجه بازهم از این خطوط توسط تیم مذاکره‌کننده که سوگمندانه جاسوس‌ها نیز در آن نقش مؤثری داشتند عبور کردند و تعهداتی بی‌سابقه را به طرف‌های غربی دادند که حتی کشوری مانند روسیه و جین را در این مذاکرات هاج و واج و انگشت‌به‌دهان از این همه وادادگی و انفعال کردند.

4- انفعال در دیپلماسی از نکاتی بود که رهبری در ادامه جایگاه و نقش وزارت خارجه در ترسیم سیاست خارجی کشور به آن اشاره کردند. این اشاره و تأکید بر دیپلماسی فعال شهید سلیمانی و سپاه قدس به نظر این قلم تیر خلاصی بود بر حیات سیاسی ظریف زیرا هم رهبری امروز و هم حسن روحانی در سخنان روزهای گذشته خود به رفتار محمدجواد ظریف در قضیه نوار صوتی درز کرده از مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری نمره قبولی ندادند و برخلاف نظر ظریف که دیپلماسی فعال سردار سلیمانی سنگین تر از دیپلماسی خنده و ذلت وزارت خارجه بود.

درنتیجه گیری باید تأکید کرد که نقطه ثقل سخنان رهبری معظم انقلاب تذکری قاطعانه بود بر اینکه تعامل با دنیا باید با همراهی تمامی ارکان نظام صورت گیرد و برجام نمونه کاملی بود از درستی تمامی نگرانی‌ها و تذکرات ایشان به تیم هسته‌ای که سوگمندانه نادیده گرفته شد و طنز ماجرا آنجاست که برجامیون برای فرار از پاسخگویی به عملکردهای خود در بخش سیاست خارجی کشور بی میل نیستند تا همچنان در افکار عمومی رهبری را هزینه اشتباهات خود معرفی کنند.

* رضا احمدزاده
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها