أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۶۶۶۶
زمان انتشار: ۰۹:۵۲     ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
آخرین روز ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری؛
ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت ۸ روز سه‌شنبه گذشته آغاز شده و تا ساعت ۱۸ امروز ۲۵ اردیبهشت به مدت پنج روز ادامه دارد.
به گزارش پایگاه 598، امروز 25 اردیبهشت آخرین روز مهلت پنج روزه داوطلبان ریاست جمهوری برای ثبت نام است.

روز گذشته، سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور با ارائه آمار ثبت‌نام کننده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مجموعاً در چهار روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، ۳۰۴ نفر نام نویسی کردند.

موسوی گفت: شنبه آخرین روز ثبت‌نام است و به طور قطع تمدیدی برای نام‌نویسی داوطلبان نخواهیم داشت.

*محمد جواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران هم داوطلب ریاست جمهوری شد.


*سعید جلیلی، معاون وزیر خارجه در دولت نهم، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی(86 تا 92) و نماینده کنونی رهبرانقلاب در این شورا برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.


 
سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: امید دارم که این انتخابات عرصه برنامه ها باشد نه اغوا.

وی افزود: چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که در این عرصه رقابت ها باید ناظر به مسائل واقعی کشور و پاسخ های معتبر به آنها باشد.

جلیلی تاکید کرد: در فضای انتخابات نباید مسائل موهوم جای مسائل اصلی را  بگیرد و امروز مسائلی چون معیشت و اشتغال مسائل واقعی مردم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: انشاءلله در این انتخابات لفاظی‌های ضعیف و بی اعتبار نتواند بر برنامه محوری غلبه پیدا کند. 

جلیلی با بیان اینکه کشور را با نمایش نمی توان اداره کرد، تصریح کرد: 8 سال گذشته این تجربه را نشان داد و بعصی از تجربه ها مشکلی از مسائل مردم را حل کند و نمایش نمی‌تواند جای کار واقعی را بگیرد. 
 
*رسول منتحب نیا، نماینده سابق مجلس و قائم مقام سابق حزب کروبی و دبیرکل فعلی حزب جمهوریت داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شد.


*زهرا شجاعی، دبیر کل مجمع زنان اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.


*محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد.
 

اظهارات مهم محسن رضایی بعد از ثبت‌نام:

*اقتصاد پادگان یا دادگاه نیست اما جای فلسفه‌بافی هم نیست؛ اقتصاد از فلسفه بافی آسیب جدی دیده است.

*یک عده اینجا زیر گریه زدند؛ یک عده گفتند نه چکش نه کلید! پس شما کجا بودید؟

*شما عامل بدبختی مردم بودید؛ اگر مجلس و دولت گذشته درست عمل می‌کردند آیا امروز گرفتار می‌شدیم؟

*بسیاری از افرادی که اینجا آمدند تراژدی همراه با اجرای یک نمایشنامه کمدی بودند.

*آقایانی که این چند روز آمدند از فساد گفتند، ولی چرا سهم خودشان از این فساد و تبعیض را نگفتند؟

*محمد شریعتمداری، وزیر کار و رفاه اجتماعی ظهر امروز (شنبه) برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات کشور شد. شریعتمداری رئیس ستاد روحانی در انتخابات سال 96 بود.


شوخی شریعتمداری بعد از ثبت نام: اگر شورای نگهبان ردصلاحیتم کند بیمه همه‌شان را قطع می‌کنم!

*عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی برای ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری در ساختمان وزارت کشور حضور یافت.


*محسن رهامی دبیرکل سابق انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها با حضور در ستاد انتخابات کشور داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 1400 شد.
 

* اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای ثبت‌نام در انتخابات در ساختمان وزارت کشور حضور یافت.
 

اسحاق جهانگیری پس از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای گشایش در زندگی مردم، توسعه ایران و آغاز مرحله نوینی از اصلاحات افق‌گشا می‌آیم و دولت ملت را تشکیل خواهم داد، اظهار داشت: هم‌وطنان عزیز! ایران ما در سال‌های اخیر با مسائل و تنگناهای گوناگون روبرو بوده و اکنون به شدت نیازمند افق‌گشایی‌های واقعی در زندگی مردم و توسعه همه‌جانبه کشور، بهبود معیشت مردم با رفع تحریم‌ها و رشد اقتصادی پایدار و اشتغال‌زا و حمایت از تولید و بازتوزیع عادلانه‌تر ثروت است.

وی بیان کرد: انتخابات را باید به عنوان فرصتی برآمده از آرمان‌های انقلاب اسلامی و ظرفیت‌های قانون اساسی برای اعمال حاکمیت ملی و اصلاح روند حکمرانی پاس داشت و تاثیرگذار کرد.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ماست. انتخاباتی که از آنِ همه و مظهر جمهوریت نظام است و به تاکید رهبر معظم انقلاب مشارکت گسترده و موثرتر در آن گشاینده راه برای توانمند شدن مردم و حکومت، عبور از بحران‌ها و افزایش اقتدار ملی است.

جهانگیری ادامه داد: در چهار سال پیش رو فرصتی طلایی داریم برای اینکه به سمت حل مسائل بنیادینِ ایران،‌ تامین منافع ملی و توافق و تنش‌زدایی در خارج و داخل برویم، روی ریل توسعه فراگیر و پایدار قرار بگیریم، به اقتضائاتِ تامین عدالت، تشکیل دولت رفاهِ فراگیر، فقرزدایی و افزایش شمول و کیفیتِ خدمات پایه همگانی، به ویژه در حوزه سلامت و آموزش، تن بدهیم و با شکاف درآمدی، تبعیض و فساد سازمان‌یافته مبارزه کنیم، ایران برای همه ایرانیان شود، صرف نظر از جنسیت و قومیت و مذهب و محل زندگی‌ آنان، به سمت توانمندسازی توامان نهادهای حکمرانی و نهادهای مدنی و افزایش ظرفیت‌های حل‌مسئله‌ایِ دولت و جامعه‌ ایران برویم، برای صیانت از حقوق و آزادی‌های اساسی همه شهروندان گام‌های عملی برداریم، در جغرافیای سیاسی منطقه و جهان امروز یک محور تردد و ترانزیت شویم و راه‌ها و لوله‌های مهم اقتصادی، ایران را دور نزنند، محیط زیست مشترک ایرانیان را از تخریب‌های جبران‌ناپذیر نجات بدهیم و به جای آینده‌خواری آینده‌سازی کنیم، ایران را با اتکای به بهترین متخصصان و کارآمدترین مدیران، به ویژه زنان و جوانان، اداره کنیم و حذف و طرد و تبعیض را کنار بگذاریم و به عنوان یک قدرت تعامل‌گرا در منطقه و جهان به رسمیت ‌شناخته شویم و کشوری باشیم که از همه سو قصد مهار و تضعیف‌مان را نداشته باشند.

ظریف نیامد، من آمدم
وی گفت: قصد ورود به این انتخابات را نداشتم و امیدوار بودم نیازی به حضورم نشود. اما با توجه به نیامدن برادر عزیزم دکتر جواد ظریف و عدم امکان ثبت نام تعدادی دیگر از کسانی که می‌توانستند این مسئولیت را بپذیرند، و این‌که جبهه ‌اصلاحات ایران، رهبران و شخصیت‌های دلسوز اصلاح‌طلب و بسیاری از جوانان و فعالان سیاسی و مدنی ‌تشخیص داده‌اند که باید به صحنه بیایم، به رغم میل و مصلحت شخصی و با توکل به خدا از قبول مسئولیت شانه خالی نمی‌کنم. آبرو و تجربه‌ام را که متعلق به ملت است تقدیم ملت می‌کنم، با آگاهی از شرایط دشوار امروز کشور و سردی‌ها و کناره‌گزینی‌ها وارد این میدان می‌شوم و از هیچ تلاش و اقدامی، تا آن‌جا که ارزشها و هویت‌ اصلاح‌گرانه‌ام را تهدید نکند،‌ دریغ نمی‌کنم.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: می‌دانم که چه شرایط سختی پیشِ روی رئیس جمهوری آینده است. اما نمی‌شد راه عافیت پیش گرفت. به مردم هم نمی‌توانم وعده‌های ناممکن دروغین بدهم. ما به خون شهدا و هم‌وطنانی که اسیر فقر و رنج و کولبری و سوخت‌بری و تبعیض‌اند مدیونیم. آینده را باید با هم بسازیم.

وی بیان کرد: امروز خوشبختانه زمینه احیای مجدد برجام و رفع تحریم‌ها که مقدمه‌ای برای گشایش در وضعیت کشور و معیشت مردم است فراهم شده است و نباید در این مسیر مانعی ایجاد کنند. گشودن گره‌های ناشی از تحریم‌های شدید سه ساله که ضربات سنگینی بر پیکر اقتصاد کشور وارد کرده است کاری بسیار دشوار و سنگین است. ادامه مسیر رفع عزتمندانه تحریم‌ها را باید مدبرانه پی گرفت و البته بعد از پایان تحریم‌ها نیز بازسازی اقتصاد کشور دشواری‌ها و پیچیدگی‌ها و الزامات زیادی دارد.
جهانگیری ادامه داد: بیکاری، فقر و نابرابری فزاینده، توقف بسیاری از کسب و کارها، کاهش مداوم سرمایه‌گذاری‌های نو، خشکسالی و بحران آب، تخریب‌های جبران‌ناپذیر محیط زیست، کاهش اعتماد عمومی به نهادهای حکمرانی، کاهش امید به اثربخشیِ رای مردم، افزایش فساد، مشکلات ناشی از ساختار بودجه و نظام بانکی و مالیاتی کنونی و مشکلات در تولیدِ صنعت، کشاورزی و خدمات کشور از جمله مسائل مزمن کشورند. بحران کرونا و ضرورت سازماندهی قوی‌تر واکسیناسیون رایگانِ همگانی و سریع‌تر هم در صدر اولویت‌ها قرار گرفته است. همه این‌ها تصویر نگران‌کننده را مقابل نامزد ریاست جمهوری که به عمق مشکلات توجه دارد قرار می‌دهد.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنان که در کارنامه طولانی کاری‌شان کمتر اقدام واقعی و موثری برای حل عملی مشکلات مردم دیده می‌شود، چنان شعار می‌دهند که قادرند مشکلات پیچیده کشور و مردم را یک‌شبه حل کنند. من واقعاً نگران سنگینی بار این مسئولیت‌ام. با این‌حال، مبتنی بر شناخت وسیع و عمیق از ظرفیت‌های انسانی، مادی، طبیعی و قدرت زیرساختی ایران باور دارم با افزایش ظرفیت و کیفیت حکمرانی و همیاری دولت و جامعه می‌توانیم بر این مشکلات فائق بیاییم.

وی اظهار داشت: با مشکلات کنونی کشور از نزدیک آشنا هستم و می‌پذیرم اگر مسئولانه به میدان نیایم در بدتر شدن وضع جامعه و خسارت‌های ناشی از عدم ورود به انتخابات ممکن است سهیم باشم. برای همین، در کنار همه نیروهایی که نگران وضعیت و آینده کشورند و دغدغه‌ رنج هم‌وطنانشان را دارند، برای جلب مشارکت موثر مردم تلاش خواهم کرد. می‌دانم بدون افزایش مشارکت مردم و به صحنه آمدن جمعیت خاموش در انتخابات نمی‌توان پیروز شد. درک می‌کنم که اکنون بسیاری از هم‌وطنانم به سوه حکمرانی‌ها معترض‌اند و امیدی به انتخابات ندارند و راه قهر با صندوق را مطرح می‌کنند. اما برای بهروزی همین ایرانیان راهی روشن‌تر از احیای صندوق رای و تلاش مصلحانه برای افزایش اثربخشی رای عموم مردم نمی‌شناسم.

جهانگیری افزود: اکنون گشایش وضعیت کشور نیازمند رأی ایرانیانی است که دلخسته و آزرده از امروز و ناامید از آینده به انتخابات پشت کرده‌اند. در راهی که به آن قدم نهاده‌ام نیازمند رأی همین هم‌وطنان‌ هستم و امیدوارم با برنامه‌ها و تیمی که معرفی خواهم کرد آن‌ها را قانع‌ کنم که رای دادن آن‌ها بهتر از انفعال است.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: علی‌رغم توصیه‌های روشن مقام معظم رهبری و بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری در ادوار گذشته تمایل و تشویق مردم به مشارکت حداکثری و کاستن از موانع تحقق آن در بخش‌هایی از حکومت هم کاهش یافته است. متاسفانه برخی نهادها، رسانه‌ها و مراکز تأثیرگذار ظاهراً براین باورند که مشارکت حداکثری منجر به شکست جریان و نامزد مطلوب آنان خواهد شد. حال آن‌که، کاهش مشارکت به جمهوریت نظام لطمه‌ای جدی می‌زند و بر بحران‌ها می‌افزاید. سوابق آن‌ها که عوام‌فریبانه مردم‌مردم می‌کنند نشان می‌دهد که منافع‌شان در غیاب مردم تامین می‌شود و ضد مردم‌سالاری بوده‌اند. ما ایرانیانی که می‌خواهیم شرایط زندگی هم‌وطنانمان در ایران را عملا بهبود ببخشیم، راهی جز تلاش برای تقویت مشارکت و رقابت عادلانه در این انتخابات نداریم. برنده مشارکت بالا جامعه ایران است و برنده‌ مشارکت پایین اقلیت و حامیان اندک‌سالاری.

برای دفاع از صندوق و حق رأی موثر مردم نامزد شده‌ام
وی اظهار داشت: من برای دفاع از صندوق و حق رأی موثر مردم نامزد شده‌ام و با اتکا به رأی ایرانیانی که از مشارکت در انتخابات ناامید شده‌اند امید پیروزی دارم. برای گشایش در زندگی مردم، توسعه ایران و آغاز مرحله نوینی از اصلاحات افق‌گشا آمده‌ام. مسیر دشواری پیش رو است، اما به لطف خدا و با حمایت و رأی شما می‌توانم جمعی از بهترین متخصصان و شایسته‌ترین مدیران کشور را در جهت بسط خیر همگانی ایرانیان به همکاری دعوت کنم، برنامه‌ای برای اداره دولت ارائه خواهم کرد که با بهره‌گیری از مشورت و توان بهترین کارشناسان و نهادهای کشور و تجربه گذشته بیش از سایر برنامه‌ها غنا و قابلیت تحقق داشته باشد، مسیر احیای برجام، رفع تحریم‌ها و ارتقای جایگاه ایران در منطقه و جهان را ادامه خواهم داد، جوان‌سازی دولت و اصلاحات نهادیِ کاهنده فساد و انواع تبعیض و افزاینده کارآمدی را پیش خواهم برد، می‌توانم برای ساختن توافق در خارج و داخل و ائتلاف‌های مساله‌محور «حل مساله» کنم، آنچه به عنوان معاون اول اختیارش را نداشتم و برای بسط توسعه فراگیر و پایدار، دموکراتیک، متوازن و مشارکتی ضروری و ممکن می‌دانم را اجرایی خواهم کرد و برای بسط عدالت، آزادی، مردم‌سالاری و رفاه ایرانیان و بالیدن ایران در قرن پانزدهم شمسی هر چه در توان دارم را عرضه می‌کنم و «دولتِ ملت» را تشکیل خواهم داد.

«دولتِ ملت» را تشکیل خواهم داد
داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: متاسفانه در این انتخابات شایسته‌ترها یا نیامدند یا امکان نامزدن شدن نداشتند. بسیاری از شایستگان حتی از مدیریت و خدمت در مسئولیت‌های دیگر علمی، فرهنگی و اجرایی در مؤسسات دولتی و غیردولتی محروم می‌شوند. من بنا دارم که همه توان و همتم را به کار گیرم که شایسته‌ترین‌ها در سرنوشت کشور تأثیرگذار شوند. من اصلاح‌طلبم ولی می‌خواهم تواناترین‌ها،‌ صرف نظر از گرایش‌ سیاسی‌شان، مسئولیت‌های اجرایی و علمی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی کشور را به عهده بگیرند و فرصت‌های خدمت در بخش‌های عمومی و غیردولتی به روی آنان گشوده شود، و امید و برنامه‌ای که برای توسعه‌ ایران دارم با اختیارات ریاست جمهوری صورت عمل به خود بگیرد
وی تصریح کرد: به خدای بزرگ تکیه می‌کنم و همیاری یکایک هم‌وطنانم را در این مسیر می‌طلبم که با همراهی شما همه این اهداف دور و نزدیک دست‌یافتنی می‌شوند. جزئیات برنامه‌های پیشنهادی تحقق‌پذیر، گام‌های عملی و تیم همکارانِ توانا را در روزهای آتی تقدیم‌ می‌کنم؛ فرصت‌ها کوتاهند و وظایف بسیار. تصمیم بنده بر این است که در این انتخابات عمدتا ایجابی صحبت کنم. گرفتاری های مردم بسیار زیاد است  و مردمی که در این سالها این رنج و گرفتاری را تحمل کرده اند، انتظار دارند که کسانی که می خواهند در قامت ریاست جمهوری ظاهر شوند، به فکر آنان باشند.

وی با اشاره به اینکه از نظر بنده سه گروه عامل وضع موجود هستند، بیان کرد: در رأس آن ترامپ نژادپرست، ضد ایران و ضد بشر است که تحریم های ظالمانه ای را علیه ملت ایران وضع کرد و با تمام ظرفیت ها ایستاد تا این تحریم ها را عملیاتی کند.گروه دوم کسانی هستند که به دست دشمنان ایران در خارج از کشور بهانه دادند؛ چه آنهایی که در دی ماه ۹۶ تظاهراتی به پا کردند که بگویند در ایران، دولت اعتبار ندارد و به اختلافات دامن زده اند. بنده همان روز گفتم که دود این کار به چشم کسانی می رود که بانی این کار بودند.

مافیا کسی است که مردم را ناامید کند
جهانگیری ادامه داد: علاوه بر این، حتما ضعف هایی در مدیران اجرایی در بخش هایی بوده است که باید همواره هم پاسخگو باشند و هم عذرخواه ملت ایران باشند. هر سه گروه مذکور باید در پیشگاه ملت ایران به دلیل اتفاقاتی که افتاده است باید پاسخگو باشند.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مافیا کسی است که مردم را نسبت به آینده ناامید می کند و به دنبال انتخابات بی رمقی باشد.

*خوش‌چهره نماینده سابق مجلس با حضور در ستاد انتخابات کشور داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 1400 شد.
 

*مسعود زریبافان رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور در ستاد انتخابات کشور داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 1400 شد.
 

وی بعد از ثبت نام با تاکید بر اینکه رئیس جمهور مجری قوانینی است که در چارچوب سره و قانونی اساسی و سیاست‌ها طراحی می‌شود، گفت: کار رئیس جمهور خوب اجرا کردن است نه برنامه ریزی. رئیس جمهور باید تلاش کند و وقت بگذارد و همکارانی خوب و پرتلاش و با انرژی و جوان انتخاب کند. رئیس جمهور خوب کسی است که کم حرف بزند و بیشتر عمل کند و حرف خود را در عمل به مردم ثابت کند و صداقت گفتار داشته باشد. او باید وقت بگذارد و شب و روز نشناسد و اخلاق مدار باشد. مجری خوب کسی است که از مدیرانی استفاده کند که ذی نفع نباشند.

این کاندیدای داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «مجری خوب کسب است که در گفتارش فریب برزو نکند و وجود نداشته باشد»، اظهار کرد: خدمت صادقانه و بی منابع مردم داشته باشد. بنظر من ایران کشوری کاملاً ثروتمند است و با این ثروت خدادادی همه مشکلات کشور قابل حل است. مسئول خوب کسی است که این سرمایه را بشناسد و اگر مشکلی وجود دارد به دلیل بی عدالتی در استفاده از منابع سرشار الهی است.

زریبافان در پاسخ به این پرسش که آیا با حمایت از احمدی نژاد پایه عرصه انتخابات گذاشته است؟ گفت: من با حمایت هیچ کس وارد انتخابات نشدم و دوستی من با افراد به دلبستگی آن‌ها به مردم، نظام و ولایت است. به هیچ فردی وابستگی ندارم. من از کسی که انتخابات را بخاطر خودش تحریم کند، برائت می جویم چه بسا که قبلاً هم اعلام برائت کرده‌ام.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر محمود احمدی نژاد اظهار کرد: مرجع تشخیص صلاحیت شورای نگهبان است و هر تصمیمی که این شورا میگیرد باید مورد احترام واقع شود؛ کسی باید پایه عرصه انتخابات بگذارد که قانون مدار باشد.
 
*سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ وارد ستاد انتخابات شد.
 

آیت الله سیدابراهیم رئیسی، پیش از ظهر امروز و در حاشیه ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: لازم می‌دانم از دست‌اندرکاران انتخابات در حوزه اجرایی و نظارت تقدیر کنم و نیز از اصحاب رسانه تشکر کنم.

وی افزود: از مردم عزیز جای جای کشور که برای حضورم در انتخابات دعوت کردند و از گروه ها و تشکل های مختلف و همه زنان و مردان کشورم تشکر می‌کنم و برای اجابت دعوت آنها که به اشکال مختلف آن را  تکرار کردند، به صحنه آمده ام.

رئیس قوه قضائیه افزود: برخی عزیزان و دغدغه‌مندان معتقد بودند که تحول باید در قوه قضائیه و امر مبارزه با فساد ادامه یابد و نگرانی ادامه کار قوه قضائیه را داشتند؛ بخاطر این دغدغه از آنها تشکر می‌کنم، ولی مسئله با اولویت قوه مجریه و معیشت و مشکلات و بیماری و سفره مردم و مسئله اقتصادی آن‌ها نیز دغدغه ایجاد می‌کند.

رئیسی با بیان اینکه خود را رقیب فساد و ناکارآمدی می‌دانم نه گروه های سیاسی، گفت: بانیان و شرکای وضع موجود نمی‌توانند مدعی تغییر در وضع موجود باشند.

وی با اشاره به لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات گفت: مردم خانه های خود را ستاد انتخاباتی کنند و هر خانه یک ستاد خواهد بود و امید داریم که با نقش دادن به مردم، مشکلات را حل کنیم.
 
*سید عباس نبوی رئیس موسسه تمدن و توسعه ایران برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ وارد ستاد انتخابات شد.
 

*علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ وارد ستاد انتخابات شد.
 

علیرضا زاکانی پس از ثبت‌نام در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در نشست خبری با بیان اینکه امروز با یک تعارض مواجهیم، گفت: از یک طرف دارای مکتب عالمگیر اسلام، ایران متمدن، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، ملتی شیعه و موقعیت سوق الجیشتی بی نظیر، امکانات و سرمایه های عظیم انسانی، مادی و معنوی، عمق استراتژیک و اراده عمومی برای تحول و پیشرفت ایران اسلامی هستیم که به راستی همه اینها حکایت از توانمندی ایران قوی و پیشرفته برای تکیه بر جام جهان دارد، اما از سوی دیگر، با حجم انباشته ای از ناکارآمدی های متعدد و آزاردهنده برای مردم مواجهیم.

وی بیان کرد: تورم دو رقمی، خط فقر تشدید شده، نرخ بالای بیکاری، وعده های فراموش شده دولتمردان، ناترازی در نظام بانکی، نقدینگی افسارگسیخته، وضعیت اسفبار بازار بورس و زیان جمع زیادی از مردم، کاهش ارزش پول ملی، عدم توجه به توانمندی های داخلی، سیاسی کاری ها، شعارزدگی ها و فساد اقتصادی خانمان سوز، تبعیض های ناروا و دنیاطلبی برخی از مسئولان و قدرت طلبی برخی از سیاسیون و انفعال و خدشه به استقلال سیاسی کشور در مقابل بیگانگان امید را در دل مردم به ویژه جوانان آینده ساز کشور کمرنگ کرده و انتظار از دولت آینده برای سامان دادن و کارآمدساختن حکومت در ارائه خدمت به مردم و تسریع پیشرفت کشور در گام دوم انقلاب اسلامی را بالا برده است.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه عدالت، استقلال، آزادی، پیشرفت در سایه معنویت و عقلانیت باید به معنای حقیقی کلمه محقق شود، تصریح کرد: تصمیم اینجانب تا دیروز، نیامدن بود و همه تلاش خود را معطوف به تبیین شرایط سخت کشور و انسجام جبهه انقلاب نمودم اما آرایش جدیدی در صحنه رقابت شکل گرفته است و تمام نمادهای فساد، اشرافیت سیاسی و ناکارآمدی به صحنه آمده اند.

زاکانی ادامه داد: مسببین وضع اسفبار فعلی و حامیان آنها طلبکارانه به عرصه آمده اند و سودای دولت سوم روحانی را در سر می پرورانند و در پاسخ به نیاز جبهه انقلاب و با اهتمام به منطق وحدت، پذیرفتم به میدان بیاییم تا ان شاالله با زمین زدن شبکه فساد و نفوذ، ایران قوی و پیشرفته محقق شود.

وی تاکید کرد: کشورداری و تحول اقتصادی نه با قانون شکنی، نه با حرف درمانی، نه با سستی و بیگانه پرستی، نه با غفلت از ظرفیت های داخلی و نه با تصمیمات ۲۰ دقیقه ای میسر نخواهد شد.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: جبهه انقلاب به سطحی از بلوغ و عقلانیت و هوشمندی رسیده است که هیچ نگرانی بابت تصمیم گیری جمعی در رسیدن به نامزد واحد نخواهیم داشت.

زاکانی گفت: مردم به جای کنترل از راه دور و پشت میز، حضور در میدان و حل مشکلات اقتصاد را می خواهند و دو قطبی انتخابات امروز، میز قدرت پرستی در برابر حضور جهادی در میدان خدمت رسانی و مبارزه بی امان با فقر، فساد و تبعیض است.

باید به خدا توکل کرد، به مردم اعتماد و تکیه نمود. اهل علم و شایستگان را محور تحول قرار داد و از همه فرصت های جهانی و منطقه ای برای پیشبرد مصالح انقلاب و منفعت ملت بهره برد.

*عزت‌ الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صدا و سیما برای ثبت‌نام در انتخابات در ساختمان وزارت کشور حضور یافت.
 

سید عزت الله ضرغامی امروز و پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز ۵ نفر از دستیاران جوانم را همراه با خود آورده و معرفی می‌کنم، میانگین سنی آن‌ها زیر ۴۰ سال است بدین خاطر که لبیکی عملی به فرمایشات رهبری در جوانگرایی باشد.

وی افزود: حبیب اله راد .دستیار اقتصادی؛ هادی عباسی ، دستیار اقتصادی، سجاد نوروزی ،دستیار فرهنگی هنری ؛ محمد سجاد نوروزیان دستیار کسب و کار های نوین؛ طاهره قیومی , دستیار ارتباطات رسانه ای دستیاران دولت جوان و انقلابی بنده هستند. 

وی با بیان اینکه من چرا آمده ام، افزود:اشراف و مستکبران با تمام قوه و هیمنه، رخ در رخ محرومان و مستضعفان، به تاراج و چپاول بیت‌المال مشغولند و نمرودوار، ستم‌دیدگان ایران زمین را به بند اسارت و محرومیت می‌کشند.

تبارگرایان و اصحاب نکبتِ قدرت و ثروت، مکیدن خون فرودستان را پیشه‌ی بت‌پرستانه‌ی خود ساخته و بر اسب راهوار آن و هزارتوی سیاست، مستانه و فرعون‌وار می‌تازند.

هنوز خون شهیدان وارسته و پاکباز انقلاب و دفاع‌مقدس می‌جوشد که یاران و هم‌نفسان آن‌ها و نیز مردم مظلوم و بی‌پناه در باتلاق و مرداب تدارک شده‌ی مرفهین بی‌درد برآمده از مناسبات رانتی و الیگارشی خودکامان و سلطان‌های نوظهور، مردم ایران زمین را گرفتار و زمین‌گیر کرده است.

باید بساط این برساخته‌های ضدمردمی جماعت هزارفامیل را بر هم زد و طرحی نو در تراز خروش عاشورایی خمینی کبیر در انداخت، تا با اتصال رود خروشان جوانان هوشمند و تحصیل‌کرده و خدابنیاد به دریای زلال انقلاب اسلامی، دنیایی از استعداد و توان ملی را برای نوسازی ایرانی سربلند، پیشرفته و مقتدر و بر پایه عدالت اجتماعی فراهم ساخت؛ و چرا نباید با صلابت و قدرت زیر میز این وضعیت میرا و موهوم و جعلی بازماندگان تقاطع قدرت و ثروت، که همه‌ی مقدسات را هزینه‌ی خود کرده‌اند، زد و انقلاب خمینی بزرگ را از این اشراف جهنمی و تبصره‌ساز که انگیزه‌ای جز بی‌رنگ کردن و دور زدن قوانین الهی و انسان‌ساز قرآن ندارند، رهانید.

خودشیفتگان متوهمی که خود را قبه‌ی نور می‌پندارند و دیگران را خاکستری می‌نامند، در حالی که خودشان جز لکه‌ی سیاهی بر چهره‌ی نورانی ملت، هویت دیگری ندارند.
شاقول به دستانی که دیربازی است از قطار انقلاب فاصله گرفته‌اند و در خیال و رویایی کاذب، مشغول پیاده کردن دیگران از قطار هستند.کوچک صفتانی که سال‌هاست بر طبل دفع حداکثری می‌کوبند و انقلاب را صرفاً به انحصار قبیله‌ی خود در آورده‌اند.

سوداگرانی که هرگز بهره‌ای از «اصول» و «اصلاح» نبرده و سال‌هاست ملت بی پناه را اسیر جنگ زرگری خود ساخته‌اند.

زدن زیر میز، یعنی فرصت زندگی!
فرصت زندگی برای آنانی که با نگاه معصومانه‌ی خود، انتظار دارند تا پای این زورمداران ریاکار از گلوی نحیف آنان برداشته شده تا نفسی تازه کنند.

زدن زیر میز یعنی مبارزه!مبارزه با فقر، فساد، تبعیض، ناکارآمدی، اشرافیگری، انحصار، آقازادگی، تبارسالاری، خاصه‌خرجی، پنهان‌کاری، خستگی و بی‌انگیزگی، تکبر و فخرفروشی، تملق و چاپلوسی، فاصله‌ی طبقاتی و انواع باستی‌هیلز‌های لعنتی!و انجام این رسالت مهم صرفاً در توان کسانی است که خودشان گرفتار انواع تعارض منافع، بدهکاری‌ها و وابستگی‌های حزبی و قبیله‌ای نباشند.

به فضل خدا می‌آئیم تا با همت و انگیزه و نیت خدایی جوانان گمنام، اما کارشناس و خردمند و با عقلانیت ایرانی اسلامی و تجربه‌ی برآمده از دانش جهانی و روزآمد، این وضعیت دل‌آشوب‌کننده را بر هم زده و ایران بزرگ را به اعتلا و اوج معهود خویش و باور خود و ایمان به سرشت تابناک و عظیم شهیدان برسانیم.

خمینی بزرگ! و خامنه‌ای عزیز!با شما عهد می‌بندیم که تا پای جان، بر آرمان فرودستان و ستمدیدگان، بمانیم و لحظه‌ای از این مسیر منیر، تا آخر، پای در نکشیم.

وی با اشاره به برنامه اولیه خود درباره تامین امنیت غذایی گفت: امروز مردم ما نیازمند اولین نیازهای معیشیتی و خرد و خوراک خود هستند. 13 قلم جنس اولیه مردم را در اولویت قرار داده ام و نیازهای ارزی و پشتیبانی های داخلی را انجام دادیم تا مردم با کارتی اعتباری بدون اینکه در صف ها بروند و عزت شان پایمال شود با سهیمه ای که دارند از این حداقل تامین مایحتاج عمومی شان بهره مند شوند. 

ضرغامی درباره برنامه سیاسیت خارجی گفت: بواسطه رفتار دولت روحانی که یکی از شعارهایش این بود که من روحانی نیستم، مهمترین مسائل کشور را تبدیل به دو قطبی های سیاسی  کرد. یکی  از این دوقطبی ها،  مذاکره و غیر مذاکره و دومی فضای مجازی و فیلترینک است. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مردم ایران بدانند دولت روحانی فرصت مذاکره را از ملت ایران گرفت، گفت: او نشان داد  یارای صحبت و تعامل با دنیا راندارد و اگر ایشان توان مذاکره از موضع قدرت را در این مدت به کار می گرفت وضعیت مردم خیلی بهتر بود.

وی تصریح کرد: در مورد تحریم هم معتقد هستم راه حل اساسی خنثی سازی تحریم هاست، دور زدن و برداشتن آنها در عین اینکه مهم است اما راه حل اصلی نیست و سفرای ما باید کنشگر این سیاست باشند و نه صرفا برای تشریفات و پروتکل بازی. 

ضرغامی عنوان کرد: از الان هشدار می دهم که برخی از آقایان به عنوان سفیر انتخاب می شوند تا به کشورهای مهم بروند و با سیاستی که من دارم آنها نمی توانند به این کشورها بروند. 

وی در پاسخ به این سوال که به نفع آقای رئیسی کنار می روید، گفت: ضرغامی آمده است تا بماند. 

*مصطفی کواکبیان نماینده سابق مجلس و دبیر کل حزب اصلاح طلب مردم سالاری برای ثبت‌نام در انتخابات در ساختمان وزارت کشور حضور یافت.


مصطفی کواکبیان امروز و پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: مشکل اساسی مردم در حوزه‌های معیشتی و اقتصادی است که همه کاندیدا‌ها نیز به این مهم توجه دارند.

وی با بیان اینکه بزرگترین ضربه‌ای که به اقتصاد کشور واردشد، کاهش ارزش پول ملی است، افزود: برای تقویت و تثبیت ارزش پول ملی برنامه دارم از جمله اینکه حتما باید به استقلال بانک مرکزی بیندیشیم. متاسفانه ضربات زیادی از این عدم استقلال خوردیم که بانک مرکزی تحت فرمان ریاست جمهوری است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مضرات افزایش نقدینگی در جامعه گفت: طرحی دارم در نظر گرفتن کارت رفاهی است بدون اینکه پولی به دست مردم دهیم، این کارت بتواند حداقل وضعیت معیشیتی و سلامت و آموزشی و حمل و نقل عمومی مردم را تامین کند. در این زمینه ۱۵ برنامه تفصیلی در نظر گرفته ام. در هفته جاری ۱۵ برنامه از ۵۰ برنامه ای که برای ریاست جمهوری در حزب مردمسالاری در نظر گرفتیم را رونمایی خواهیم کرد.
 
وی با بیان اینکه مشکل دوم ما بحث های ساختاری است و بن بست هایی که در قانون اساسی وجود دارد، گفت: شعارم صداقت با مردم است. باید صادقانه به مردم بگوییم بخشی از مشکلات ما ناشی از موازی کاری ها است که برنامه ای را برای این مهم دارم. راه حل آن جمهوری سوم است. 

*سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد.
 

وی در نشست خبری گفت: شاخص ها حاکی از افزایش حاشیه نشینی، افزایش جمعیت زیر خط فقر و افزایش نگرانی مردم از آینده است باید در این راستا چاره جویی کنیم.

فیروزآبادی ادامه داد: توصیه هایی از قبیل خصوصی سازی، مقررات زدایی و کوچک سازی دولت از سوی سازمان های بین المللی مطرح شده که تا امروز اجرایی نشده است. توجه کمی به پدیده شبکه ای شدن اجتماع وجود دارد باید به اقتصاد دیجیتال و نوسازی صنایع توجه کرد.

وی اجرای دولت دیجیتال و دولت هوشمند را ضروری خواند و گفت: در حوزه عدالت برساخت ها و فرآیندها توجه خواهم داشت بزرگترین مشکل کشور عدم توجه به شایسته سالاری است تمام انتصابات در دولت بنده غیرسیاسی خواهد بود شایسته ترین افراد را انتخاب می کنم.

فیروزآبادی با تاکید بر ایجاد عدالت پایدار گفت: عدالت آموزشی و بهداشتی امری ضروری و مهم است برای دستیابی به عدالت پایدار باید توسعه فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد.

شعار «دولت به مثابه پلتفرم» را مطرح خواهم کرد
وی با بیان اینکه شعار «دولت به مثابه پلتفرم» را مطرح خواهم کرد، گفت: بر اساس این شعار دولت زمینه را فراهم خواهد کرد که همه مردم، بخش خصوصی و جامعه مدنی بتوانند روی پلتفرم به ارائه خدمت و فعالیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بپردازد شفافیت لازم در کشور برقرار خواهد شد که از این طریق صرفه جویی های بزرگی در مصرف انرژی انجام می شود.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم نوسازی تامین اجتماعی گفت: نظام بیمه تامین اجتماعی فرسوده است، سن بازنشستگی ۵۰ سال و امید به زندگی ۷۴ سال است لذا دولت باید ۲۴ سال حقوق کامل به بازنشستگان بپردازد. باید امنیت معیشت مردم را تضمین کرد.

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه فضای امنیتی کشور را بهبود خواهم بخشید گفت: نباید در کشور کوله بر و سوخت بر وجود داشته باشد اما به دلیل ناکارآمدی ها متاسفانه این اشتغال وجود دارد، باید امنیت کوله برها و سوخت برها و همچنین دانشمندان هسته ای تامین شود.

هیچ وقت بدون قید و شرط از فیلترینگ دفاع نکردم
وی با بیان اینکه به صورت مستقل در انتخابات شرکت می کنم، گفت: امروز ملت ها با هم رقابت می کنند و رقابت احزاب و جریانات سیاسی به پایان رسیده است، باید ملت یکپارچه برای اعتلای کشور بسیج کرد.

فیروزآبادی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد فضای مجازی گفت: بنده هیچ وقت بدون قید و شرط از فیلترینگ دفاع نکردم، مخالف تقلیل مسائل فضای مجازی به فیلترینگ هستم. معتقدم باید در فضای مجازی همانند فضای فیزیکی حدود و مرزهایی را به عنوان حدود ایرانیت مشخص کرد. در کشور پلتفرم هایی وجود دارد که بدون اینکه نسبت به ما تعهداتی داشته باشند و اصول اولیه را رعایت کنند، صفحات، عکس ها و اپلیکیشن ها را حذف می کنند. باید با این پلتفرم ها به تعامل برسیم. کشور نمی تواند بدون پلتفرم خارجی باشد هر گونه خدمتی که مردم از پلتفرم های خارجی دریافت می کنند باید از پلتفرم های داخلی نیز دریافت کنند.

با فیلترینگ اینستاگرام مخالف هستم
داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: تا زمانی که خدمتی مشابه اینستاگرام در کشور نداشته باشیم با فیلترینگ اینستاگرام مخالف هستم. ناهنجاری، بی ارزشی و بی مقررات بودن فضای مجازی به کشور ما و به همه کشورها ضرباتی وارد کرده، شاهد صفحات و کانال هایی هستیم که خرید و فروش سلاح و مواد مخدر انجام می دهند و سبک زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده اند. نمی توانیم بی تفاوت باشیم.
فیروزآبادی تاکید کرد: باید قلمروی مشخصی در پلتفرم ها وجود داشته باشد، معتقد به تقدم پلتفرم های داخلی هستم.

*عباس آخوندی، وزیر مستعفی راه و شهرسازی و صاحب نظریه «مسکن مهر مزخرف است» و «افتخارم این است که یک خانه هم نساختم» برای انتخابات ثبت نام کرد.
 

عباس آخوندی پس از ثبت‌نام در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در نشست خبری با خبرنگاران، گفت:بنده نگران این هستم که با ارزیابی اشتباه از قدرت سخت مان، «گرازان» در منطقه چیره شوند همانطور که شاهد ریخته شدن خون بی گناهان در بسیاری از کشورهای منطقه هستیم.

وی بیان کرد: متاسفانه ما با پدیده چند دولتی یا دو دولتی مواجه هستیم و دولت مستقر در این شرایط امکان سیاست گذاری ندارد و کمتر سیاستی را می تواند به نتیجه برساند و مشکلات بر هم انباشته می شود.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: شاهدیم دولت حتی توان مدیریت بیماری کرونا را هم از دست داده است به گونه ای که ۱۰ هزار کسب و کار فرو پاشیده و سه میلیون نفر بیکار شدند و دولت امکان حمایت از خانوارها را نداشته است.

آخوندی ادامه داد: سطح عمومی قیمت ها و بهای اقلام خوراکی هر روز افزایش می یابد و هیچکس نمی تواند قیمت ها را طی روزهای آینده پیش بینی کند. نرخ ارزهای خارجی روزانه تعیین می شود و مردم باید هر روز نگران نوسانات نرخ ارز باشند.

وی اظهار داشت: قدرت خرید مردم هر روز کاهش می یابد و مفهوم تفکیک قوا به غلط به تجزیه قوا و شکل گیری دولت های چند گانه انجامیده و دولت های چندگانه به جای پرداختن به درد مردم، در پی جنگ و نزاع با هم هستند.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: بر اساس قانون، دولت موجودیتی مستقل از ملت ندارد و ملت تنها یک اراده دارد و آن هم باید در دولت ملی و مدرن متجلی شود و لازم است موانع بر سر راه برداشته شود و دولتی کارآمد ایجاد شود.

آخوندی تصریح کرد: متاسفانه میل به سرمایه گذاری در ایران از بین رفته و نرخ رشد سرمایه گذاری طی ۱۰ سال اخیر منفی شده است. همچنین هیچ گاه اصلاح سیاست های پولی در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری به طور جدی و غیرقابل بازگشت در دستور کار قرار نمی گیرد.

وی تصریح کرد: نپیوستن به FATF منجر به زیرزمینی شدن تجارت و وابسته ساختن فعالان اقتصادی شده و دنبال آن هستم که گلوگاه های تجاری را باز کنم. متاسفانه شاهد فسادهای هزاران میلیاردی هستیم و هر کس به جنگ با این باندها برود با هزاران تله و مانع مواجه می شود و سیاست مدار ملی باید تمام این مخاطرات را به جان بخرد و با فساد مبارزه کند.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: من می‌آیم تا با اتکای به نیروی ملت در مقابل شبکه های فساد بایستم.

آخوندی گفت: رفع بیکاری، توجه به بهداشت عمومی، توسعه مرزها، رفع نابرابری بین شهرها و روستاها و همچنین و همچنین بین شهرها و برخی کلان شهرها و تلاش برای رشد اقتصادی از جمله برنامه هایی است که بنده در دستور کار خواهم داشت.

*مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس دهم و وزیر بهداشت در دولت اصلاحات صبح امروز در انتخابات ریاست‌ جمهوری سیزدهم ثبت نام کرد. پزشکیان هم‌ اکنون نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی است.
 

«مسعود پزشکیان» بعد از ثبت‌نام در انتخابات:

من کاندیدای پوشش جهانگیری نیستم و با قدرت در صحنه خواهم بود.

اگر در جبهه اصلاحات آن هم اصلاحات به معنای وحدت، همصدایی و همدلی، نیروهایی که هستند به صحنه بیایند، در نهایت آن نظر مردم است که تعیین‌کننده است.

اگر اقبال به فردی بیشتر از نفر دیگری باشد، باید به نفع آنکه رای‌اش بیشتر است کنار رفت.

*شمس الدین حسینی، رئیس فعلی کمیسیون اقتصادی مجلس و وزیر اقتصاد در دولت های نهم و دهم برای ثبت نام به ستاد انتخابات آمد.
 

سید شمس الدین حسینی پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری، در نشست خبری با خبرنگاران گفت: با توجه به شرایط و موقعیت خاص کشور به ویژه در عرصه اقتصادی اعلام آمادگی در عرصه ریاست جمهوری کرده ام. در این سال ها جمهوری اسلامی حتما دستاوردهای فراوان و قابل احترامی داشته اما حتما کاستی های فراوان هم داشته است که چشمگیرترین این کاستی ها مشکلات اقصادی بوده است.

حسینی افزود: به عنوان یک دانش آموخته اقتصاد و کسی که عمر خود را صرف علم کرده ام حس کردم مردم باید این شانس را داشته باشند که بتوانند یک مدیر اقتصادی و اقتصاد دان را برای این مسئولیت برگزینند.

وی خاطر نشان کرد: تا امروز مقامات و چهره های سیاسی که اغلب فاقد دانش در عرصه اقتصاد بوده اند، همواره با نگاه سیاسی، گزینش های اجرایی کرده اند و امروز به این وضع دچار شده ایم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با نشان دادن چند نمودار توضیح داد: در نمودار تشکیل سرمایه ناخالص درکشور می بینیم که در فاصله ده سال این شاخص از حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان به کمتر از ۹۷ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده و در این مدت هیچ رشد اقتصادی را شاهد نبوده ایم.

حسینی عنوان کرد: این شیوه اداره بوده که کشور را هر سال با قرض از سیستم بانکی و مردم اداره می کنیم و سال بعد با قرض بیشتر می خواهیم آن را جبران کنیم و نه تنها نتوانستیم بر رشد نقدینگی افسار بزنیم بلکه بر این شاخص افزوده شده است.

وی تصریح کرد: نقدینگی از ۴۷۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ پیش بینی می شود در پایان دولت به ۴هزار هزار میلیارد تومان برسد. سرعت گردش نقدینگی که به کمتر از یک رسیده است یک نشانه برای رکود است.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در سال های گذشته هیچگاه از رکود خارج نشدیم؛ شاهد تورم نقطه به نقطه حدود پنجاه درصد هستیم و حتی اگر روند افزایش قیمت ها متوقف بشود باز هم در سال آینده با تورم ۴۰ درصدی مواجه خواهیم بود.

حسینی خاطر نشان کرد: درآمد سرانه ملی از حدود ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ به کمتر از ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار میلیارد رسیده است و ۳۴ درصد کاهش داشته است.

وی عنوان کرد: ای کاش همه مسئله کوچکتر شدن سفره مردم بود، کاهش درآمد ملی سرانه یعنی کاهش توان مردم؛ اما این موضوع یعنی نا برابری است که هرروز هم در حال افزایش است.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: نابرابری که در سال ۱۳۹۱ حدود ۳۶ درصد بود امروز به حدود ۴۲ درصد رسیده است همه اینها یعنی شاخص رفاه اجتماعی در جهت عکس پیش رفته و کاهش یافته است. با توجه به این شرایط باید به مردم این شانس را بدهیم که اگر در اقتصاد با مشکل مواجه هستند یک گزینه اقتصاددان داشته باشند.

حسینی اظهار کرد: حتما مقام سیاسی که بتواند باید خودش بی واسطه نظرات متخصصین را بگیرد و خودش قادر باشد تحلیل کند. این یک فرصت است و بنده خودم را به عنوان گزینه ای پیش روی مردم قرار می دهم تا یک بار بتوانند مدیریت اقتصادی را تجربه کنند.

وی با بیان اینکه توجه به اقتصاد کشاورزی و اقتصاد جهانی از برنامه های انتخاباتی من است تاکید کرد: در سمت های متفاوتی در عرصه اقتصادی تجربه خدمت دارم و مسائل موضوعات اقتصادی کشور را از نزدیک می شناسم.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: این بیان مقام معظم رهبری را درک می کنم که می گوید دولت ستون خیمه مدیریت کشور اسن و مادامی که دولت کاهل و سست است، هیچ کاری از پیش برده نخواهد شد. نظام حکمرانی اقتصادی ایران باید تغییر کند.

حسینی اظهار کرد: بازار سرمایه باید با نشاط و با ثبات باشد و شرایط امروز باید اصلاح شود و از تجارب خودم در این مسیر استفاده خواهم کرد. اصلاح کندی رشد اقتصادی اصلاح مدیریت نقدینگی و اصلاح نابرابری ها از مهم ترین اهداف من است که نیازمند اصلاح نظام تامین مالی است.

وی با بیان اینکه نظام حکمرانی اقتصاد ایران باید تغییر کند گفت: دولت باید مشارکت بین خود و مردم را افزایش دهد. در کنار هدفمند کردن یارانه ها و اصلاح مسکن مهر مهم ترین برنامه من این است که صنعت نفت را از ملی شدن به مردمی شدن تغییر بدهم. مردم باید از افزایش قیمت نفت و منابع طبیعی بهره مند شوند که در فرصت های بعدی به شرح جزئیات آن خواهم پرداخت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که برای رفع تورم چه برنامه دارید عنوان کرد: نه برای تورم نه هیچ مشکل دیگری کلید نشان نمی‌دهم ولی قفل هم بر امور کشور نمی زنم. برای حل تورم باید قفل مشکل تامین مالی حل شود و  من آمده ام که قفل تامین مالی در کشور را باز کنم. تنها در این صورت که می توانید  نقدینگی را کنترل کنید.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: با حل مشکل تامین مالی در جهت کنترل نقدینگی و همچنین حمایت و پشتیبانی مالی از تولید داخلی در جهت تسهیل کسب و کار می توان شرایط را بهبود بخشید و از برآیند این دو می توان تورم را کنترل کرد.

*علی لاریجانی، رئیس ادوار مجلس هشتم تا دهم با حضور در ستاد انتخابات مستقر در وزارت کشور ثبت نام کرد.
 

اظهارات علی لاریجانی در نشست خبری:
علی لاریجانی صبح امروز(شنبه) پس از ثبت‌نام در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: ساده لوحی است که بگوئیم مسائل اساسی کشور می‌تواند با چند اقدام نمایشی و پوپولیستی و یا با کلید جادویی وبا سوپرمن بازی و با دارو درفش قابل حل باشد.

لاریجانی گفت: ملت ایران! عده ای اداره کشور را از مسیر حکمت و عقل خارج کردند. با وار شدن بر موج احساسات و پناه بردن به مسیرهای انحرافی و فراموشی از آرمان‌های امام هزینه های زیادی برای مردم ایجاد کردند و همبستگی ملت را مخدوش کردند.

وی گفت: جهش تولید و پرش اقتصادی نیازمند با ثبات سازی وتعادل در صحنه بی المللی است. اداره کشور نباید در دست افراطیون و سازشکاران باشد.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: من رایزنی در مورد انتخابات با کسی نداشتم و آنچه من را برای ثبت نام مصمم کرد این بود که احساس کردم شرایط ایران به نحوی است که کسانی که در این مسیر قرار دارند، نمی‌توانند مسائل اقتصادی کشور را سامان دهند.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از طرف دولت می خواهید ثبت نام کنید و گفته می‌شود که وزرای فعلی با رئیس جمهور شدن شما در سمت‌شان ابقا می‌شوند، گفت: این از خط‌ها تخریبی است که شروع کردند و بد اخلاقی هایی است که وجود دارد. از اول انقلاب تاکنون کدام دولت ها شبیه یکدیگر بودند؟ من راه سومی را برای اداره کشور در نظر گرفتم.

وی گفت: دولت من ربطی به دولت روحانی ندارد. سبک و سلیقه من در اداره کشور و در حل مسائل بین المللی و منطقه ای در عرایض من مستتر بود.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: من به صورت مستقل در انتخابات شرکت کردم.
 
*محسن هاشمی، فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی و رئیس شورای شهر تهران داوطلب ریاست دولت سیزدهم شد. هاشمی پیش تر گفته بود که قصد کاندیداتوری ندارد مگر انکه فشار بر روی او زیاد شود.
 

محسن هاشمی پس از ثبت‌نام در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: جامعه ایران در وضع دشواری قرار دارد و شرایط سخت اقتصادی، معیشت و تبعیض زندگی بخش مهمی از مردم را مختل کرده است درحالی که ایران برخوردار از منابع خدادای است و سرمایه های انسانی زیادی دارد.
هاشمی گفت: ملت ایران در سه سال اخیر جنگ اقتصادی سختی را تجربه کرد و خوشبختانه با تمام فشارها و رنج‌هایی که متحمل شدند، امیدهایی برای پایان این جنگ اقتصادی ایجاد شده است.

وی افزود: می‌توانیم در این مقطع با اراده ملی و همتی عمومی آسیب‌های وارده به رفاه و معیشت مردم و اعتماد عمومی جبران کنیم.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه‌ای که آماده کردم در معرض داوری قرار خواهم داد. این برنامه با عنوان «دولت رفاه و عدالت» عرضه شده و هدف آن رفتن به سمت رفاه و مبارزه با تبعیض و فساد است.

هاشمی تاکید کرد: از ۱۴ نامزد پیشنهادی اصلاح‌طلب خواسته شد که در انتخابات ثبت‌نام کنند و احتمالا بعد از تائید صلاحیت، نسبت به انتخاب کاندیدای اصلح اقدام خواهد شد.

هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آقای لاریجانی گزینه اصلاح طلب ها هستند؟ گفت: اجازه دهید به همان توضیح سخنگوی جبهه اکتفا کنیم که از نامزدها خواسته شد اقدام به ثبت نام کنند و وضعیت نهایی پس از تایید صلاحیت ها مشخص می شود.

هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا شما اصلاح طلب هستید؟ بیان کرد: با توجه به گفته هایی که داشتم، من یک اصلاح طلب میانه رو هستم.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم ما در کوتاه مدت باید به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشیم و در میان مدت بتوانیم رشد اقتصادی که در کشور دچار رکود شده است و حتی منفی شده را جبران کنیم و به رشد مناسبی که در حد مردم ایران است برسانیم. البته در این میان باید رقابت مناسب و شفافیت مناسب و رانت زدایی و مبارزه با تبعیض را در روش‌های مدیریتی خود استفاده جدی بکنیم.

هاشمی اضافه کرد: در برنامه دولت رفاه و عدالت با رویکرد مسئله محوری پیش خواهیم رفت و البته توسعه‌ای متعادل، متوازن، جامعه محور و پایدار را دنبال می‌کنیم تا ان‌شاءالله بتوانیم برای این موضوع جایگاه درونی بین‌المللی ایران را ارتقاء چشمگیری بدهیم.

وی تاکید کرد: اعتقاد دارم در نهایت با توجه به شرایط موجود ایران و شرایط سختی که مردم ایران در زندگی خودشان تحمل می‌کنند، باید رویکرد سیاسی نامزدهای محترم پرهیز از تخریب و ایجاد فضایی توأم با احترام به یکدیگر باشد. باید به هم افزایی بپردازیم و در نهایت در برابر مردم و اراده عمومی در صندوق‌های رای احترام بگذاریم.

هاشمی در پاسخ به سوالی پیرامون ائتلاف اصلاح طلبان و ثبت نام علی لاریجانی در انتخابات گفت: توضیحات زیادی لازم است. اجازه دهید به سخنی که سخنگوی جبهه اصلاحات ایران انجام داد، اکتفا کنیم. از ۱۴ نامزد پیشنهادی اصلاح‌طلب خواسته شد بروند و ثبت نام کنند و بعد از ثبت نام و تایید صلاحیت، نسبت به انتخاب کاندیدای اصلح اقدام می‌کنیم.

وی در خصوص کناره گیری او به نفع جهانگیری عنوان کرد: من با آقای جهانگیری رایزنی داشتم و می دانید در دوره اصلاحات بیشترین رای را در ابتدا آوردند و از ایشان مشورت گرفتم آیا ثبت نام کنم؟ به من گفتند ثبت نام کنید.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس قانون از نظر شورای نگهبان در مورد تایید صلاحیت ها تمکین خواهیم کرد و البته اجبار هم هست تصریح کرد: بنده به عنوان یک اصلاح طلب میانه رو فعالیت سیاسی خود را انجام می دهم.

وی در ادامه تاکید کرد: درباره نامزدهای دیگر اظهار نظر نمی کنم. ان شاءالله بعد از تایید صلاحیت ها در صورتی که اسامی نامزدهای نهایی درباره گزینه ها نهایی شد، صحبت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم توسعه کشور را به یک رشد حداقل ۸ درصدی در برنامه ششم برسانیم راهی نداریم که از فضای بین المللی مناسبی بهتر از وضعیت امروز حرکت کنیم، تصریح کرد: یادآوری می کنیم ما برای تحقق این وضعیت نیازمند ارتباط با همسایگان هستیم از این رو منش آیت الله هاشمی یعنی تنش زدایی را در دستور کار خود قرار خواهم داد. حتی می توان حل مشکلات کشور از طریق استفاده از تمام منابع داخلی و خارجی را مدنظر قرار داد.

وی درباره توافق برجام و اقدامات مثبت شورای شهر تاکید کرد:  برجام توانست در ابتدای پنج سال دولت اول آقای روحانی بخشی از مشکلات اقتصادی را حل کند و این ترامپ بود که توافق برجام را برهم زد. اما ما برای حل برخی از مشکلات به مذاکرات نیاز داریم. ۷۵ درصد مردم ایران در شهرها زندگی می کنند و تجربه من در شورای شهر می تواند برای اداره کشور مفید باشد مخصوصا اینکه کارهایی که دیگران قبلا انجام دادند را تکرار نکنیم.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها