أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۶۸۸۵
زمان انتشار: ۱۱:۳۸     ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛
کتاب «معنای زندگی (در خوانش انتقادی نیچه، کامو و سارتر)» نوشته حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل علیخانی در ۳۱۴ صفحه منتشر شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی (تبلیغ نیوز)، يکي از مکتب‌های فلسفی که تا حد زيادي به مسئله معناي زندگي پرداخته، اگزيستانسياليسم است؛ در کتاب «معنای زندگی (در خوانش انتقادی نیچه، کامو و سارتر)»، به بررسی انتقادی اندیشه‌های سه‌ تن از خداناباوران برجستۀ مکتب اگزيستانسياليسم،‌ يعني نيچه، سارتر و کامو دربارۀ معنای زندگی پرداخته شده است.

نویسنده در معرفی کتاب آورده است: از بزرگ‌ترين پرسش‌هاي بشر، پرسش از معناي زندگي است و این پرسش در محل تقاطع مابعدالطبيعه، دين، فلسفة‌ اخلاق، روان‌شناسي، معرفت‌شناسي و فلسفة دين قرار دارد. از مهم‌ترين بحث‌هاي مرتبط با این مسئله به‌ویژه در غرب، وجود يا عدم خداوند و نقش او در معنابخشيدن به زندگي است. كنار‌نهادن خدا و دين از معنابخشيدن به زندگي بشر غربي و پيامدهاي آن، يعني دلهره و اضطراب و پوچي، برخي از انديشمندان مكتب اگزيستانسياليسم را به اين انديشه رهنمون شد كه براي زندگي بي‌معناي بشر غربی، معنايي اين‌جهاني درنظر گیرند. آنان اين معنايابي را به عهدۀ افراد انسانی نهادند. اساس رويكرد آنان، انسان‌گرايي، يعني آزادي مطلق انسان و منزلت مطلق او در هويت‌بخشی به خود و آفريدن ارزش‌ها توسط خود او بود.

نویسنده این اثر، حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل علیخانی « عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران » در این کتاب، به بررسی انتقادی رويکرد فکری سه تن از خداناباوران برجستۀ مکتب اگزيستانسياليسم،‌ يعني نيچه، سارتر و کامو پرداخته است.

برای این منظور وی نخست به توصيف ديدگاه اين سه متفکر دربارۀ معناي زندگي در سايۀ خداناباوري پرداخته‌ و سپس با رهيافتي انتقادي، انديشه‌ها و مباني اين متفکران را نقد کرده است.

کتاب مذکور در چهار فصل (‌‌با عناوین کلیات، نیچه و معنای زندگی، سارتر و معنای زندگی، کامو و معنای زندگی‌) و در یک جمع‌بندی انتقادی تنظیم شده و در ۳۱۴ صفحه و در شمارگان ۳۰۰ نسخه به همت پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و از سوی نشر این پژوهشگاه تقدیم علاقه‌مندان شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها