أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۸۰۷۰
زمان انتشار: ۱۲:۳۵     ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
سخنگوی وزارت امور خارجه برگزاری موفقیت آمیز سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به مقام معظم رهبری و مردم ایران تبریک گفت .

به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، سعید خطیب زاده در نشست خبری این هفته خود همچنین برای رییس‌جمهور منتخب آرزوی موفقیت کرد و گفت : برای ایشان بهترین آرزوها را دارم.

تبریک ۴۵ مقام خارجی به رئیسی تاکنون 

وی گفت: در طول ۴۸ ساعت گذشته تاکنون ۴۵ نفر از مقامات ارشد کشورهای مختلف پیام های تبریک خطاب به رییس جمهور منتخب ارسال کردند که ۲۴ نفر آنها رییس جمهور ، نخست وزیر و رییس دولت بودند.  ۴ نفر آنها رییس پارلمان هستند و بقیه از شخصیت های ارشد سیاسی و ارسال این پیام ها  طی روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

کمیته بررسی و تطبیق متن توافق وین با حضور نمایندگانی از دولت ، مجلس و شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است

خطیب زاده در پاسخ به سوالی تأیید کرد که کمیته بررسی و تطبیق متن توافق وین با حضور نمایندگانی از دولت ، مجلس و شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است.

وی افزود : قبل از سفر آقای  عراقچی این کمیته یک بارجلسه تشکیل داده است و بعد از بازگشت آقای عراقچی  به تهران نیز  تشکیل جلسه خواهد داد.

ظریف امروز به دعوت رییسی به دیدار رییس‌جمهور منتخب رفت

خطیب زاده خبر داد : امروز صبح آقای ظریف به دعوت آقای رییسی به دیدار رییس جمهور منتخب رفتند و گفت‌وگوهای خوبی در حوزه برجام و سیاست خارجی انجام شد.

نیروگاه بوشهر به دلیل نقص فنی و مرتفع کردن برخی موضوعات فنی به صورت موقت تعطیل شده است

خطیب زاده در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روز گذشته خبری منتشر شد که نیروگاه هسته ای بوشهر به صورت موقت و اضطراری تعطیل شده است و آیا این به علت خاصی صورت گرفته و مشکلی در مورد این نیروگاه ایجاد شده است، گفت: خیر. قبلا نیز اعلام شده بود که به دلیل نقص فنی و مرتفع کردن برخی از موضوعات فنی این نیروگاه به صورت موقت از مدار خارج می شود و از قبل نیز به وزارت نیرو در این زمینه اطلاع رسانی شده بود.

وی ادامه داد: در نیروگاه های هسته ای این امر مرسومی است که به دلیل رسیدگی های فنی در طول سال یک الی دو بار و یا حتی بیشتر این اتفاق انجام شود و موضوع خاصی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گویی سفارت افغانستان در تهران اعلام کرده است که تعدادی از شهروندان این کشور در هنگامی که برای امور کنسولی به سفارت افغانستان در تهران مراجعه کرده بودند دستگیر شده اند، گفت: از موضوعی که شما اشاره کردید اطلاع داریم. نیروها و بخش های مربوطه در حال بررسی این موضوع هستند و بعد از آنکه جزئیات آن روشن شد در مورد آن اطلاع رسانی می کنیم.

بعید نیست که دور بعدی مذاکرات دور پایانی باشد

خطیب زاده همچنین در این نشست در مورد برخی از اظهارنظرها در ارتباط با موضوع احیای برجام و زمان حصول توافق در ارتباط با آن و ارتباط آن با انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: از این گونه گمانه زنی ها طی ماه های گذشته کم نبوده است و این گزارش ها تأیید نمی شود و حتی نزدیک به واقعیت گفت‌وگوها نیست.

وی با بیان اینکه تمامی طرف ها در وین در مورد جزئیات احیای توافق برجام گفت وگو کرده‌اند و هیچ کدام این احساس را نداشته اند که وقت اضافی را در وین گذاشته اند، گفت: هیچ وقت سیاست جمهوری اسلامی ایران این نبوده و نخواهد بود که در صورت امکان رفع تحریم ها آن را به تأخیر بیاندازد.

خطیب زاده ادامه داد: این سیاست اعلامی مقام معظم رهبری بوده و هیأت مذاکره کننده نیز همین مسیر را طی کرده اند و هیچ بعید نیست که دور بعدی مذاکرات دور پایانی باشد.

شورای فنی ایکائو تصمیم گیر نیست

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد حضور معاون حقوقی و بین الملل وزیر خارجه در نشست ۲۲۳ شورای ایکائو در خصوص هواپیمای اوکراینی و اینکه آیا گزارش ایران در این نشست مورد قبول این دادگاه قرار گرفت، گفت: شورای فنی ایکائو دادگاه محسوب نمی شود و تصمیم گیر نیست و موضوعات فنی در آن مطرح می شود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران قبلا گزارش خود را در ارتباط با هواپیمای اوکراینی ارائه کرده و به ابهامات پاسخ داده است. در این جلسه نیز اظهاراتی از سوی نماینده کانادا مطرح شد که به این اظهارات پاسخ های دقیق و مبسوطی داده شد.

خطیب زاده ادامه داد: گزارش فنی ایران در ارتباط با این موضوع کامل بوده و در آنجا نیز مورد توجه قرار گرفت.

هیچ گاه در مورد برجام جدیدی گفت‌وگو نحواهد شد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا در ارتباط با مذاکرات ایران و وین گفت: هم ایشان و دیگر مقامات آمریکایی می دانند که جمهوری اسلامی ایران سیاست واحدی را در این چند سال داشته است. برجام به سختی مذاکره، امضا، مهروموم و کنار گذاشته شده و هیچ گاه برجام جدیدی گفت‌وگو نخواهد شد.

وی افزود: ایشان باید بداند که در برجام عینا آمده که اجرای کامل برجام اطمینان بخش از ماهیت صلح آمیز فعالیت های هسته ای ایران است و پرونده بسته می شود لذا اگر کسی می خواهد از موقعیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران مطمئن شود بهتر است اجرای کامل برجام را در دستور کار خود قرار دهد.

خطیب زاده با بیان اینکه بهترین چیزی که آمریکا می تواند به آن فکر کند ارائه تضمین های لازم برای بازگشت به برجام و عدم نقض مجدد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است، گفت: اگر قرار باشد در مورد موضوعاتی صحبت شود وقتی آمریکا به برجام برگردد، لیستی هست که آمریکا باید پاسخگوی آن ها باشد.

متن تدوین شده در مذاکرات وین فاقد ابهام است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد برجام و اینکه آیا این پیش بینی وجود دارد که در دور بعدی مذاکرات توافق حاصل شود، تصریح کرد: دیپلمات ها آدم های خوش بینی هستند ولی برای قضاوت همواره زود است و باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا تصمیمات سیاسی از سوی تمام طرف ها گرفته می شود یا نه.

وی افزود: متن تدوین شده فاقد ابهام است و در تمامی کارگروه ها به یک متن روشنی رسیده ایم و آنچه که باقی مانده بیش از آنکه به مذاکر نیاز داشته باشد احتیاج به تصمیم سیاسی تمامی طرف ها دارد و اگر تصمیمات سیاسی گرفته شود می توانیم امیدوار باشیم که دردور پایانی گفت وگوها قرار بگیریم.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها