يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۸۱۰۴
زمان انتشار: ۰۹:۲۶     ۰۱ تير ۱۴۰۰
اگرچه خشکسالی امسال تهدیدی برای کم‌آبی و بی‌آبی در برخی مناطق کردستان است اما آب آلوده به آرسنیک نیز مضاف بر این قضیه شده و اکثر روستاهای قروه و بیجار را با مشکل جدی مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، خشکسالی و بحران آب سخت گلوی برخی از روستاهای کردستان را می‌فشارد، چشمان مردمان روستاهای قروه بر آسمان دوخته شده است، اما از باران خبری نیست!

از زمان آغاز نخستین نشانه‌های معادن طلا و سایر معادن در قروه، روستاهای این منطقه از آب شرب سالم و بهداشتی محروم شدند.

آب روستای قزلجه‌کند و خیلی روستاهای دیگر و شهر مالوجه قروه آلوده به آرسنیک است، معدن طلا زندگی مردمان این دیار را سیاه کرده است، سال‌ها وعده و وعید برای رفع مشکل آب آشامیدنی، اما هرگز رنگ عمل به خود نگرفته است.

بنا به گفته یکی از اهالی روستا سال 83 آب شرب روستای قزلجه‌کند مورد آزمایش قرار گرفت و بعد از پیگیر مشخص شد که آب ناسالم است.

براساس اعلام آزمایشگاه غلظت آرسنیک آب روستا قزلجه‌کند بالای ۶۷ پی‌پی‌ام است، مردم واقعیت را می‌دانند، اما نبود و کمبود آب موجب شده گاهی به اجبار از آبی که می‌دانند سم خالص است استفاده کنند و همین موضوع موجب شده بیش از 15 نفر از اهالی این روستای 230 خانواری با بیماری سرطان دست و پنجه نرم کنند.

دو رشته قنات روستا هم 22 سال است که لایروبی نشده و همین مسئله موجب شده مسیر نابود شدن را با سرعت طی کند، تاسیسات جدید آب هم برای روستا در سال 92 اجرا شده، مخزن آماده و لوله‌کشی هم در همان سال 92 اجرا شده، اما با وجود پیگیری‌های مداوم تاکنون آب به مخزن هدایت نشده است.

وضعیت امسال بدتر از سال‌های قبل است، کاهش نزولات آسمانی قنات را هم تشنه لب کرده است اگرچه آب خود روستا به خاطر بالابودن میزان آرسنیک قابل آشامیدن نیست، ولی همینکه می‌توانستند از آن برای استحمام و سایر مسائل بهداشتی استفاده کنند راضی بودند، اما چه کنند که کم سخاوتی آسمان و کاهش چشمگیر نزولات آسمانی همین کورسوی امید را هم از آنان گرفته است.

هفته‌ای دو بار تانکرهای تعبیه‌شده در روستا پر می‌شود آب را از قروه برایشان می‌آورند.

راننده تانکر می‌گوید اطلاع‌ دقیقی از آب شرب این منطقه ندارم، برای آبرسانی به روستاهای این اطراف هفته‌ای دو تا سه بار می‌آیم،کلرسنجی صورت می‌گیرد و تانکرها برای مصرف شرب مردم پر می‌شود.

آبرسانی مرتب صورت می‌گیرد وظیفه ما آوردن آب است اینکه مردم به برخی مشکلات ابراز نارضایتی می‌کنند حق دارند اما در این زمینه کاری از دست بنده بر نمی‌آید.

باجی فاطمه باکه به دست به سمت تانکر می‌آید ترکی حرف می‌زند،اگرچه کلماتش برایم نامفهوم است اما از حالت تکان دادن دست و تندتند حرف زدنش مشخص است که از وضعیت موجود سخت نگران و گله‌مند است.

فهم واژه‌هایی که می‌گوید برایم ممکن نیست، دیگر ساکن روستا پل ارتباطی بین ما و باجی می‌شود و می‌گوید: مردم سخت از وضعیت موجود نگران هستند در شرایط کرونایی مردم آب ندارند.

میزان آبرسانی در هفته جوابگوی نیاز جمعیت روستا نیست و از سوی دیگر استفاده از تانکرهای که بدون قفل رها می‌شود نگرانی افتادن چیزی در منبع آب شرب مردم را برای مردمان این روستا ایجاد کرده است.

فاطمه خانم رشته کلام را از آقا محمد می‌گیرد و با همان گویش ترکی در حالی که به شدت از وضعیت تانکر بی‌قفل روستا انتقاد دارد می‌گوید: پس مسئولان کی می‌خواهند به فکر این مردم باشند.

مردم به خاطر نبود آب در رنج هستند، روز به روز وضعیت بدتر می‌شود، آیا خودشان حاضر هستند از آب این تانکر که درب آن را با نایلون می‌بندند و سه تا چهار روز یک بار پر می‌شود استفاده کنند؟

آزمایش‌های زیادی روی آب روستا انجام شده، قابل شرب نیست همه اهالی روستا برای آشامیدن و درست کردن غذا از آب این تانکرها استفاده می‌کنند البته ماندگاری آب در تانکرها موجب تغییر طعم آن می‌شود.

زندگی در روستاهای قروه با وجود ثروت عظیمی که از معادن طلا، پوکه و غیره در آنها وجود دارد بسیار سخت است، سهم ما از این ثروت درد و محنت بی‌آبی است.

کسی پاسخگو نیست، در روستاهایی که آب شرب کم باشد مردم می‌توانند به چشمه‌ها رجعت کنند، اما آب این منطقه آغشته به آرسنیک است و سلامت اهالی را با خطر مواجه کرده‌ است، سرطان به جان خیلی‌ها افتاده و حتی تعدادی هم معلول داریم!

نمی‌توانم بگویم همه اینها واقعا به خاطر استفاده از آب ناسالم است یا نه، ولی آنچه مشخص است، شرایط اگر با این سبک جلو برود آسیب روز به روز بیشتر می‌شود.

این تانکر را چند روز پیش آوردند، درب تانکر خوب بسته نمی‌شود، قفل هم ندارد، اگر چیزی درون آن بیفتد چه کسی پاسخگو است آیا فشار مالی زیادی روی دستگاه متولی خواهد آمد که از امکانات بهتر برای آب شرب مردم یک روستا استفاده کند.

امسال همانطور که همه می‌دانیم سال سخت و خشکی را آغاز کرده و این روند هم ادامه خواهد داشت،این وضعیت نیاز به مدیریت دارد صرفه‌جویی کار مردم است، ولی مردم این آبادی آب ندارند چه چیزی را صرفه‌جویی کنند، مسئولان ناآگاه از وضعیت موجود نیستند ولی متاسفانه در حد حرف و وعده وعید عمل می‌کنند.برای رفع مشکل آب مردم باید تدبیر اساسی صورت می‌گرفت هزینه‌ برای ایجاد تاسیسات جدید در سال 92 اجرا و  مخزن آماده و لوله‌کشی هم در همان سال انجام گرفته، اما تاکنون آب به مخزن هدایت نشده است مردم باید چند سال دیگر صبر کنند؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها