يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۸۲۴۶
زمان انتشار: ۱۴:۴۲     ۰۳ تير ۱۴۰۰
ششمین انتخابات شورای شهر قم متفاوت از انتخابات‌های گذشته برگزار شد. این انتخابات اگرچه با کاهش 25 درصدی مشارکت همراه بود؛ با این حال از بررسی آمارهای مختلف این انتخابات نتایج جالبی را می‌شود استنتاج کرد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، ششمین انتخابات شورای شهر قم متفاوت از انتخابات‌های گذشته برگزار شد. این انتخابات اگرچه با کاهش 25 درصدی مشارکت همراه بود؛ با این حال از بررسی آمارهای مختلف این انتخابات نتایج جالبی را می‌شود استنتاج کرد.

بر اساس نتایج ششمین انتخابات شورای شهر قم، برای اولین بار شالوده لیست شورای هماهنگی اصولگرایان قم در هم شکست. این لیست که در تمامی انتخابات‌های مجلس و شورای شهر قم در ادوار گذشته پیروز بلامنازع میدان بوده است؛ در دوره ششم شورای شهر قم نتوانست تمامی کرسی‌های شورای شهر قم را از آن خود کند و به این ترتیب بخشی از کرسی‌ها از آن رقیب شورای هماهنگی اصولگرایان _یعنی لیست مجمع هم‌افزایی جوانان انقلابی_ شد.

با این حال بررسی و مقایسه آمارهای دو انتخابات پنجمین و ششمین دوره انتخابات شورای شهر قم، نشان می‌دهد که سبد رای شورای هماهنگی اصولگرایان با احتساب درصد مشارکت، تغییر محسوسی نیافته است.

بر اساس داده‌های موجود اگر از حسن مالکی‌نژاد و مرتضی استقامت _که در دو لیست مطرح انتخابات شورای شهر قم، مشترک بودند_ چشم‌پوشی کنیم؛ با توجه به کاهش نزدیک به 25 درصدی مشارکت در قم، روند رای آوری اعضای لیست شورای هماهنگی اصولگرایان در دوره پنجم و ششم شورای شهر قم تقریبا ثابت بوده است.

همچنین داده‌ها حاکی از آن است که غیر از حسن مالکی‌نژاد _که همزمان در دو لیست شورای هماهنگی و مجمع هم‌افزایی حضور داشت_ در نگاه کلی آرای تمامی اعضای شورای پنجم که در دوره ششم ثبت‌نام کردند؛ با ریزش همراه بوده است.

به عنوان نمونه آرای آقای عبدالله جلالی، در انتخابات ششم با کاهش چشمگیر 46841 هزارتایی مواجه شده است. نکته در خور توجه این که آقای جلالی رئیس شورای پنجم شهر قم و یکی از رسانه‌ای‌ترین چهره‌های این شورا بوده؛ با این حال نام وی در برای انتخابات شورای ششم در هیچ لیستی نیامد.

با توجه به این که تمامی منتخبین شورای ششم دست کم در یکی از دو لیست شورای هماهنگی اصولگرایان یا مجمع هم‌افزایی جوانان انقلابی حضور داشتنه‌اند؛ از تفاوت فاحش آرای آقای جلالی می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که بیشتر شهروندان قمی در انتخابات ششم شورای شهر، همچنان به لیست‌های انتخاباتی نظر داشته‌اند. هرچند در این بین یک لیست به طور کامل رای نیاورده است.

افزون بر این معصومه آمره در لیست مجمع هم‌افزایی جوانان انقلابی بیش از 50 هزار رای را از آن خود کرد. این در حالی است که وی در دوره قبل بدون آن‌که در لیست‌های انتخاباتی حضور داشته باشد؛ 23 هزار رای آورد.

همچنین کمترین رای نامزدهای لیست مجمع هم‌افزایی جوانان انقلابی به محمدحسین مرادی با 25 هزار رای تعلق گرفت. در کنار این، رشد 23 هزاری آرای حسن مالکی‌نژاد نسبت به دوره پنجم _به عنوان نامزدی که در هر دولیست مطرح انتخابات شورای شهر قم حضور داشته است_ قابل توجه است (این درحالی است که تمامی اعضای شورای پنجم که در انتخابات ششم شورا حضور داشتند با کاهش آرا مواجه شدند).

از افزایش 27 هزارتایی رای خانم آمره، افزایش 23 هزارتایی آقای مالکی‌نژاد و همچنین رای 25 هزارتایی آقای مرادی می‌توان این‌طور برداشت کرد که سبد رای مجمع هم‌افزایی جوانان انقلابی به عنوان گروهی «نوپا» دست کم 25 هزار رای است.

کف رای لیست شورای هماهنگی اصولگرایان نیز به نعمت‌الله دیانی با 35 هزار رای تعلق گرفت. در دوره پنجم آخرین نفر لیست شورای هماهنگی اصولگرایان 39 هزار رای آورد.

مجموع آرا دو منتخب زن شورای شهر قم که هر کدام در لیستی مجزا عضو بوده‌اند؛ نیز می‌تواند حاکی از آن باشد تمام کسانی که در این انتخابات به لیست رای داده‌اند؛ حداقل اسم یکی از این دو نامزد خانم شورای شهر را در برگه رای خود نوشته‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها