يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۸۳۶۱
زمان انتشار: ۱۳:۳۹     ۰۶ تير ۱۴۰۰

از قبای ایتالیایی روحانی تا واکسن ایرانی کرونا۱_ آخرین روز‌های نیمه سرد و ابری اسفند ۹۹ مصادف شده بود با آخرین روز جلسه کابینه در حیاط ساختمان نشست‌های هیات دولت، که ناگهان وزش باد و نزول باران جلسه هیات دولت را بهم ریخت. شاید جناب رئیس جمهور در خواب هم نمی‌دید که وزش ساده یک باد زمستانی، اینچنین آبروی او را دستخوش نیش و کنایه و تمسخر رسانه‌ها و مردم کوچه و بازار ساخته، اعتبار تضعیف شده دولت او توسط باد‌های نافرجام برجامی را این بار با وزش باد اسفندماه، بیشتر از گذشته بر باد دهد. اما متاسفانه آنچه در تصور نبود و نباید اتفاق می‌افتاد، به واقعیت پیوست و فاصله عمیق "شعار تا عمل" رئیس جمهور محترم را به منصه ظهور رسانید تا مردمی که سال ۹۲ و ۹۶ به او رای داده بودند، شناخت بیشتر و دقیقتری از منتخب خود کسب نمایند و با چشم‌های خود ببینند که چگونه کاندیدای مورد نظرشان از عزت و شرف و کالای ملی حمایت نموده! و تا چه حد به اشتغال‌زایی و رفع معضل بیکاری جوانان کشور اهتمام می‌ورزد!.


انتشارغافلگیرانه تصویری از مارک ایتالیایی قبای حسن روحانی در آخرین جلسه هیات دولت در روز‌های پایانی سال ۹۹ بسیار خبرساز و شوک آفرین گشت. اما منتقدین و شاکیان اصلی این افتضاح برملا شده این بار نه دلواپسان برجام _که قبلا به جهنم حواله داده شده، با القابی همچون بی‌سواد، بی شناسنامه، کاسب تحریم، تازه به دوران رسیده، و ... مورد نوازش قرار گرفته بودند _ بلکه اینک مردم کوچه و بازار بودند که جناب رئیس جمهور را به باد انتقاد و سرزنش گرفته بودند که با چه رویی قبای ایتالیایی بر تن کرده و شعار حمایت از کالای ایرانی سر می‌دهی؟ آیا ابتدا یک سوزن خرید تولید ملی به خود زده‌ای که حالا می‌خواهی جوالدوز تحریم کالای اجنبی را به دیگران تحمیل نمایی؟!. خلاصه آنکه آش آنقدر شور شده بود که تن خواجه حافظ شیرازی را هم در قبر به لرزه درآورده، بگونه‌ای که به گلایه از دولت بی‌عمل "تدبیر‌و‌امید" فریادش بلند شده بود که: واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند/، چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند * مشکلی دارم ز دانشمند مجلس بازپرس / توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می‌کنند * گوییا باور نمی‌دارند روز داوری/ کاین همه قلب و دغل در کار داور می‌کنند.


۲_ آری، گویا باد و باران آخرین روز‌های اسفند ۹۹ ظاهرا ماموریت ویژه‌ای دریافت کرده بود تا نقاب نفاق از چهره برخی مسئولین ضربه زننده به تولید داخلی برداشته، باطن آن‌ها را مکشوف کرده و در معرض قضاوت خاص و عام قرار دهد. آری اینک باد زمستانی ماموریت یافته بود تا ذغال مسئولین نااهل را سیاه‌تر و نامعتبرتر ساخته، آبروی نداشته حاکمان پشت‌میز‌نشین، تجملگرا، بی‌عمل، ناکارآمد، کدخدا شیفته و پرادعا را بیش از پیش بر باد فنا دهد.


واقعیت ماجرای آخرین روز‌های اسفند ۹۹ از این قرار بود که پریزیدنت روحانی که هوس کرده بود به سبک برخی روسای جمهور غربی سخنرانی‌اش را در محیطی باز و زیر آسمان ادامه دهد، با شروع وزش باد و شدت گرفتن بارش باران، مجبور شد جلسه‌اش را کنسل کند. ایشان هنگامی که در حال ترک جلسه بود، ناگهان باد زمستانی وزیدن گرفته، موجبات فرود طشت رسوایی رییس‌جمهور را فراهم آورده، گوشه لباده پرزیدنت را کنار زده، عبارت شرم‌آور «made in italy» از گوشه قبا بیرون افتاده، و متاسفانه _یا شاید هم خوشبختانه_ سبب شد آنچه دیگران نباید می‌فهمیدند را ادراک نموده، و میزان عمل حسن روحانی نسبت به پایبندی به شعار "حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی" به منصه ظهور و بروز رسیده، و میزان پایبندی عملی ایشان برای اشتغال جوانان، در معرض قضاوت و ارزیابی ملت قرار گیرد.


همزمان با پرده‌برداری از قبای ایتالیایی جناب روحانی، گویی دگمه حاشیه‌ها و تمسخر‌ها و متلک‌پراکنی‌ها از زیر لباده روحانی آغاز به کار کرده و حاشیه را بر متن غلبه داد. حاشیه‌های این تصویر از آن جهت بود که درست همان روز رییس جمهور در حال بیان دستاورد‌های دولت و دعوت مردم به صبوری برای آینده بهتر در سال ۱۴۰۰ بود!؛ بنابراین انتشار سخنان روحانی بیش از آنکه بازتاب خوشایندی برای مردم داشته باشد، باعث ناراحتی و نمک‌پاشی بر زخم اقشار مستضعف شد؛ چه آنکه منتقدان با بیان کنایه «زنده باد تولید داخلی» می‌گفتند: "چگونه یک رییس جمهور می‌تواند ندای «حمایت از تولید ملی» سر بدهد، اما در صنعت نساجی _ به عنوان نماد یکی از مهمترین تولیدات داخلی _ به صنایع ایرانی و به کیفیت کالای وطنی اعتماد نکرده، و نهایتا پارچه ایتالیایی را بر کالای ایرانی ترجیح داده، و مرغ همسایه را غاز بپندارد.


نکته جالب و خنده‌دار _بخوانید تلخ و دردناک_ ماجرا اینجا بود که بر اساس مصوبه دولت و برای حمایت از تولید داخلی، واردات پوشاک خارجی به کشور ممنوع شده بود. اما رئیس دولت بی‌توجه به این قوانین بازدارنده، اقدام به مصرف کالای ساخت ایتالیا نموده، و آنچه کشورش داشته بود را ز بیگانه تمنا کرده بود. این اتفاق البته باعث خشم و عصبانیت و غیرتی شدن مردم شده بود، تا اینگونه دولت تدبیر و امید به نفاق و دورویی متهم شده، و سیل پیامک‌های انتقادی به سمت ایشان سرازیر شود.

۳_ خبرگزاری «دانشجو»، تصویر مارک خارجی قبای رئیس جمهور را از حاشیه آخرین جلسه هیات دولت در سال ۹۹ با عنوان «پارچه ایتالیایی قبای آقای رئیس‌جمهور!» منتشر نمود که اتفاقا دلخوری افکار مردم و بازتاب اعتراضی فراوانی در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت. خبرگزاری «ایسنا» در توضیح این عکس نوشت: «تصویر نشان می‌دهد این قبا از پارچه ایتالیایی دوخته شده است. این در حالی است که رهبر انقلاب همواره بر حمایت از تولید داخل اصرار داشته و از مسئولان خواسته‌اند راه را برای تولیدکنندگان داخلی هموار کنند و همچنین ایشان حتی از ماسک تولید داخل استفاده می‌کنند».


و، اما واکنش‌های تند و توام با عصبانیت مردم کوچه و بازار نسبت به قبای ایتالیایی حسن روحانی از ساعاتی بعد از آن ماجرای بی‌حیثیت کننده استارت زده شد.


به عنوان مثال یکی‌از نمایندگان مجلس به مارک ایتالیایی قبای حسن روحانی در جلسه هیات دولت واکنش تندی نشان داد و در این‌باره نوشت: «جناب روحانی! ‎برند ایتالیایی قبای شما یعنی نفی ساده زیستی روحانیت وتقابل با حمایت ازتولیدملی. حداقل حرمت مصوبه هیات وزیران خود را نگه دارید، مگرتصویب نکردید واردات جنس خارجی دارای مشابه داخلی ممنوع است؟ اگر ‎فراکسیون کارآفرینان قسم حضرت عباس را باور کند، با دم خروس که بیرون زده چه کند؟»


یکی از نمایندگان سابق مجلس در توییتی عکس قبای دکتر روحانی را بازنشر کرده و نوشت: «تعجب می‌کنم از کسانی که به آرم Made in Italy لباس طرف گیر داده‌اند، وقتی Made in England سال‌هاست، کشور را قفل کرده».


دیگری نوشت: «اینجا مردم پول ندارند گوشی بخرند، شیخ ما از ایتالیا عبا سفارش می‌دهد.»


یکی‌از روزنامه نگاران نوشت: «واردات پوشاک به کشور ا ممنوع و قشر جوان را بیکار کردید. آن‌وقت واردات عبا از ایتالیا ممنوع نیست؟ آیا عبا جزو پوشاک و البسه محسوب نمی‌شود؟»


دیگری گفت: «لعنت بر بادی که بی‌موقع وزید!. یک وقت شرکت‌های ریسندگی و بافندگی داخلی که تعطیل شدند ناراحت نشوند که گوشه لباس پریزیدنت روحانی نوشته ساخت ایتالیا. چیزی نیست رئیس جمهور اعتقادی به کالای ایرانی ندارند!.»


یکی از منتقدین بیان کرد: «وای که اگر خدا بخواد یک نفر را بی آبرو کند. زیر باران جلوی دوربین یک ثانیه کافی است تا آن دو‌تا کلمه (ساخت ایتالیا) با فونت ریز شکار دوربین‌ها شود». مخاطب دیگر یادآوری کرد: «باد مامور خدا بود!» دیگری به طعنه گفت: «یک وقت زشت نباشد شرکت‌های نخ‌ریسی در کشور خودمان ورشکست شدند، اما قهرمان تدبیر عبای ایتالیایی می‌پوشد!».


اما این نخستین بار نبود که برخی مسئولین بی‌عمل و برجام‌زده کشورمان با برند‌های خارجی‌و با بی‌اعتنایی‌اش نسبت به تولید داخلی مورد مواخذه و انتقاد ملت قرار می‌گرفت. به عنوان نمونه چند سال پیش دکتر روحانی همراه با عده‌ای از اطرافیانش به کوهنوردی رفته بود و رویت مارک لباس آلمانی "puma" در لباس ورزشی وی، برایش حاشیه‌ساز و دردسر آفرین گردیده بود. آن زمان هم قیمت دلار یکباره جهش کرده بود و ناگهان تصویری از رییس جمهور با لباس غیرایرانی _ با برند آلمانی puma_ منتشر شد و انتقاد‌های زیادی علیه دکتر روحانی مطرح شد که نسبت به خرید و مصرف کالای ایرانی کم‌توجهی نموده، و به قول خواجه حافظ شیرازی: "چون به خلوت میرود آن کار دیگر می‌کند".

۴_ اکنون اتفاق تلخ_بخوانید شرم‌آور_ بالا را مقایسه کنید با رویداد افتخارآمیز، مسرت‌بخش و درس‌آموزی که در صبح جمعه چهارم تیرماه ۱۴۰۰ در سالی که ملقب به لقب "جهش تولید، پشتیبانی و نانع‌زدایی‌ها" است، با حضور میدانی رهبر انقلاب _به عنوان نماد مدیریت انقلابی_ به وقوع پیوست.


حضرت آیه الله خامنه‌ای دُز اول واکسن "کوو ایران برکت" را در این روز به یاد ماندنی دریافت کرده، در صحنه عمل از کالای ایرانی حمایتی جانانه نموده، با جان و تن خود از تولید داخلی واکسن کرونا پاسداری و تجلیل کردند.


این واکسن که محصول خودباوری و نتیجه تلاش محققان و دانشمندان جوان و داری اعتماد به نفس ایرانی است به تازگی مجوز مصرف را با اتکا به دانش بومی دریافت کرده و بدین ترتیب ایران اسلامی به جرگه یکی از ۶ کشور تولیدکننده واکسن کرونا در جهان تبدیل شده بود.


رهبر معظم انقلاب با اشاره به اصرار‌هایی که از چند ماه قبل برای تزریق واکسن به ایشان وجود داشت، خاطرنشان کردند: "من اولاً مایل نبودم از واکسن غیر ایرانی استفاده کنم بنابراین گفتم منتظر واکسن ایرانی می‌مانم چرا که باید این افتخار ملی را پاس بداریم و تا وقتی امکان پیشگیری و علاج در داخل وجود دارد، چرا از آن استفاده نکنیم؟. "


ایشان در ادامه افزودند: "البته وقتی نیاز باشد، استفاده از واکسن خارجی در کنار واکسن ایرانی نیز ایرادی ندارد، اما باید به واکسن ایرانی احترام بگذاریم و از همه دانشمندان جوان، پر تلاش و فعال در تولید این واکسن و سایر مراکزی که در کشور مشغول تولید واکسن هستند، تشکر کنیم. "

۵_ نتیجه‌ای که از مقایسه بین این دو رویداد _واقعه ۲۹ اسفند ۹۹ و واقعه ۴ تیرماه ۱۴۰۰ _ میتوان گرفت آنست که در عرصه حمایت از تولید داخلی و مصرف کالای ایرانی و پیشرفت کشور، بین "مدیر غربگرا" با "مدیر انقلابی" فاصله‌ای بس طولانی و پر‌ناشدنی به مسافت پیمایش فرش تا عرش وجود دارد.


الف_ مدیر غربگرا تنها گفتار درمانی بلد است، اما در مقام عمل پایش لنگ می‌زند. با قبای ایتالیایی و پیراهن ورزشی خارجی و با بی اعتنایی نسبت به واردات بی‌رویه و ... می‌خواهد از کالای ملی حمایت کند!


اما مدیر انقلابی با عمل و رفتار و سبک زندگی‌اش کالای ایرانی را مورد تقدیر و تشویق و تجلیل قرار داده، نسبت به خرید و مصرف کالای ایرانی و حمایت از تولید ملی تعصب و غیرت می‌ورزد.


ب_ مدیریت غربگرا موجب سلب اعتماد و کاهش امید مردم به مسئولین میگردد، اما مدیریت انقلابی امید به بهبود شرایط و اعتماد مردم به نظام اسلامی را ارتقا می‌بخشد.


ج_ مدیریت لیبرال چشمش به چشم آبی‌های فرنگی و کدخدا دوخته شده و با آویزان شدن به متمدن‌نمایان غربی درصدد است تا چرخ اقتصاد را به گردش درآورد، اما نه تنها نمی‌تواند بلکه چرخ سانتریفیوژ‌ها را هم از کار انداخته، اقتصاد را به رکود و قهقرا برده، اقتصاد سرمایه داری و تجارت آزاد و واردات کالا‌های لوکس خارجی را هموارسازی می‌کند.


اما مدیر جهادی با خودباوری و تکیه به سرمایه‌های انسانی و فعال سازی ظرفیت‌های درونی و با بکارگیری جوانان و میدان دادن به شرکت‌های دانش بنیان و با تشویق کارآفرینان و حمایت عملی از اختراعات و ابتکارات دانشمندان جوان داخلی، سنگ بنای اقتصاد مقاومتی و حرکت به سمت قوی شدن را مستحکم‌تر مینماید.


د_ مدیرخودباخته به پیروی از غربزدگانی همچون تقی‌زاده معتقد است که ایرانی جماعت از فرق سر تا ناخن پا باید غربی شده، حتی طرز لباس پوشیدن و سخن‌گفتنش را هم به سبک فرنگی درآورده، متواضعانه در برابر اروپایی و امریکایی جماعت دُم تکان دهد، تا شاید بتواند اندکی به مرز‌های توسعه‌یافتگی دسترسی پیدا کند. اما مدیر انقلابی معتقد است که با تقویت اعتماد به نفس ملی میتوان عقب‌افتادگی‌ها را جبران کرده، با تکیه به نسخه‌های بومی و با میدان دادن به جوانان متخصص و متعهد وطن مسیر پیشرفت مادی و معنوی را در کمترین زمان پیمود و از تمدن تهی از معنویت غربی جلو افتاد.

۶_ خدا بر درجات شهید حاج قاسم سلیمانی بیفزاید که می‌فرمود: 《یک فرمانده زمانی موفق است که از واژه "بیا" استفاده کند، نه "برو"؛ یعنی وقتی دیگران را فرابخواند که خودش در دل معرکه ایستاده باشد، نه بیرون از گود!...


این عبارات شهید سلیمانی گویی ترجمه دیگری از این آیات شریفه قرآن است که می‌فرماید:
(یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ * کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ) (صف: ۲ و ۳)
اى کسانى که ایمان آورده اید! چرا سخنى مى گوئید که خود به آن عمل نمى کنید؟! نزد خدا بسیار موجب خشم است که سخنگوی بی‌عمل باشید!


امید است که با پایان قریب الوقوع دولت تدبیر و امید _بخوانید دولت مدعیان بی‌عمل و برجام‌زده_، و با تشکیل هرچه سریعتر دولت سیزدهم به سردمداری آقای رییسی _ که در واقع نخستین رئیس جمهور گام دوم انقلاب است_ شاهد عملگرایی، عزم و اقدامات شجاعانه مسئولین انقلابی برای حمایت و تجلیل از کالای ایرانی بوده، فعال سازی ظرفیت‌های عظیم داخلی و تحقق ایرانی قوی، خودکفا و عزتمند را شاهد باشیم، تا بتوانیم به دنیا اعلام کنیم که دیگر دوران غربزدگی، خودکم‌بینی، برجام زدگی، کدخداپرستی، بی‌تدبیری، سوءمدیریت، خودتحریمی، رانت‌خواری، حقوق نجومی گرفتن، سازش، کرنش در برابر مستکبرین بین‌المللی، واردات بی‌رویه، اقتصاد لیبرالی، نفوذ‌زدگی، لگدمال کردن اقشار مستضعف، تورم افسار‌گسیخته، بیکاری، رکود، سردرگمی تولید‌کننده داخلی، واردات خسارت‌زای اجناس مشابه داخلی همچون مربا، بیل و کلنگ، سنجاق، پوشاک، سنگ پا، کود‌انسانی و ... به پایان رسیده است. إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیداً وَ نَراهُ قَرِیباً

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها