يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۸۵۰۷
زمان انتشار: ۱۰:۳۵     ۰۹ تير ۱۴۰۰
در افغانستان چه خبر است؛
قرائت‌های جدید از طالبان اگرچه در فضای رسانه‌ای ایران با پذیرش از سوی برخی طرفداران یک گروه خاص همراه بوده است؛ با این حال این اظهارات از سوی فعالان رسانه‌ای افغانستان به «سفید کردن طالبان» تعبیر شده است.

آیا طالبان آن‌طور که روزنامه کیهان و کارشناس تسنیم می‌گوید؛ تغییر کرده است؟!به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، در روزهای اخیر طالبان دور جدیدی از پیشروی‌های خود را در کشور افغانستان آغاز کرده است. این پیشروی در برخی مناطق با غافلگیری نیروی دولتی موسوم به اردوی ملی همراه بوده؛ با این حال با پای کار آمدن نیروهای مردمی در افغانستان، پیشروی‌های طالبان با مانع جدی مواجه شده است.

روزنامه کیهان در یادداشتی که با عنوان «در افغانستان چه خبر است؟» منتشر شده، ادعا کرده است که طالبان "با طالبانی که می‌شناختیم و مثلاً سر می‌برید، تفاوت‌هایی کرده است... در پیشروی‌های اخیر این گروه در افغانستان خبری از جنایت‌های هولناک، شبیه جنایات داعش در عراق نیست و طالبان حتی اعلام کرده که با شیعیان این کشور هم کاری ندارد."

این روزنامه اصولگرا همچنین در بخشی دیگری از یادداشت خود این‌طور مدعی شده است که "جمعیت قابل توجهی از مردم افغانستان نیز بنا به دلایلی از جمله بی‌اعتمادی به دولت‌های خود، در بسیاری مواقع، مشکلات خود را نه با مراجعه به مراکز دولتی که، رجوع به ریش سفیدها یا همین بزرگان طالبان حل و فصل می‌کنند."

آیا طالبان آن‌طور که روزنامه کیهان و کارشناس تسنیم می‌گوید؛ تغییر کرده است؟!

قرائت‌های جدید از طالبان به روزنامه کیهان محدود نمانده است. در روزهای اخیر برخی فعالان رسانه‌ای نظیر علی‌اکبر رائفی‌پور نیز استدلال کردند که طالبان در رویکرد خود تغییری بنیادین ایجاد کرده و مصلحت «برهه حساس کنونی» در افغانستان این گونه اقتضا می‌کند که مردم افغانستان به خصوص شیعیان و قوم هزاره، نباید مقابل این گروه ایستادگی کرده و دست به سلاح ببرند.

آقای رائفی‌پور همچنین گفته است که تفاوت طالبان با القاعده و داعش یک واقعیت میدانی است! در این بین حتی برخی اکانت‌های حامی رائفی‌پور پا را فراتر گذاشته و یادآوری سابقه وحشتناک و جنایت‌بار طالبان را امری «بی‌خود و بی‌جهت» دانسته‌اند.

آیا طالبان آن‌طور که روزنامه کیهان و کارشناس تسنیم می‌گوید؛ تغییر کرده است؟!

حسام رضوی، مدیرکل دفترهای خارجی خبرگزاری تسنیم نیز در برنامه تلویزیونی جهان آرا گفت: "طالبان بنای نسل‌کشی ندارد و نسل‌کشی هرگز اتفاق نیافتاده است! همین الان من به عنوان هشدار می‌گویم که جنگی بین شیعه و طالبان در افغانستان وجود ندارد. نه الان، نه در گذشته. یعنی هرچه بوده، در میدان نبرد اتفاق افتاده است."

قرائت‌های جدید از طالبان اگرچه در فضای رسانه‌ای ایران با پذیرش از سوی برخی طرفداران فکری یک گروه خاص همراه بوده است؛ با این حال این اظهارات از سوی فعالان رسانه‌ای و چهره‌های جهادی افغانستانی به «سفید کردن طالبان» تعبیر شده است.

در همین خصوص سید زهیر مجاهد که از رزمندگان مدافع حرم افغانستانی و مسئول فرهنگی لشکر فاطمیون است؛ طی چند توییت با کنایه به این استدلال موهوم که «طالبان تضمین کرده است جنایات گذشته را تکرار نکند» نوشت: "افرادی که برای تطهیر طالبان تلاش می‌کنند و امضای ملا برادر را تضمین می‌دانند؛ چشمانشان را بر این حقیقت بسته‌اند که طالب نزدیک‌ترین ایدئولوژی به عربستان سعودی را دارد! آیا هزار کیلومتر مرز ایران و شیعیان افغانستان با تفکر سعودی در امان خواهند ماند؟"

آیا طالبان آن‌طور که روزنامه کیهان و کارشناس تسنیم می‌گوید؛ تغییر کرده است؟!

وی در توییت دیگری با سوال از حامیان طالبان جدید، نوشت: "رهبر جمهوری اسلامی ایران، حکومت طالبان را «متعصب و وحشی و بیگانه از تعالیم نورانی اسلام» خواندند در این بیست سال به غیر از نقطه مشترک (مبارزه با امریکا) طالبان چه پیشرفتی کردند که به یکباره از «متعصب و وحشی» به شریک قابل اعتماد تبدیل شدند!؟"

مسئول فرهنگی لشکر فاطمیون در ادامه تناقضات گفتاری و رفتاری طالبان در مناطق متصرفه را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: "رهبران طالبان در کنفرانس‌های خبری با ادبیاتی دیپلماتیک (که تازه یاد گرفتند) از رعایت حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ها صحبت می‌کنند؛ اما از شهرهای تصرف شده به دست طالبان خبر سختگیری شدید بر زنان و تهدید هزاره و شیعیان به نسل کشی به گوش می‌رسد."

اشاره سید زهیر مجاهد به خبرهایی است که در روزهای اخیر از مناطق اشغال شده توسط طالبان منتشر شده است.

سید محمدعلی جاوید سیاستمدار و رهبر حزب حرکت اسلامی افغانستان از روحانیون سرشناس شیعه‌ای است که همپای اهل سنت افغانستان در برابر اشغالگری طالبان دست به سلاح برده است.

وی در صفحه فیس‌بوک خود به گوشه‌ای از وضع قوانین سخت‌گیرانه در شهرهایی که به تازگی به تصرف طالبان درآمده؛ اشاره کرده است.

آیا طالبان آن‌طور که روزنامه کیهان و کارشناس تسنیم می‌گوید؛ تغییر کرده است؟!

در بخشی از خبرهایی که آقای جاوید در حساب فیس‌بوک خود منتشر کرده، طالبان در شهر شیعه نشین شولگر از توابع استان بلخ، کوتاه کردن ریش مردان را قدغن اعلام کرده و حضور مردان در نماز جماعت اجباری اعلام شده است. همچنین بر اساس دستورالعمل‌های بنیادگرایانه طالبان زن‌ها نیز حق ندارند بدون همراه محرم از منزل خود بیرون بیایند و تخطی از این قوانین با مجازات سختی همراه خواهد بود.

کاربران دیگر افغان نیز با یادآوری جنایات دهشتناک طالبان، تغییر رویه این گروه تروریستی را امری مضحک دانسته و اساس حمایت از طالبان را نادیده گرفتن حاکمیت کشور افغانستان تلقی کرده‌اند. یک کاربر افغانستانی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "کسانی که از طالبان حمایت می‌کنند؛ آیا خبر دارند که این گروه چند بیمارستان و مرکز تولید اکسیژن بیماران را خراب کرده است؟!"

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها