يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۸۵۲۸
زمان انتشار: ۰۹:۰۶     ۱۰ تير ۱۴۰۰
یک سایت خبری با تحریف اظهارات معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی درباره موانع آزادسازی پول‌های بلوکه شد بانک مرکزی، مشکل آزادسازی دارایی‌ها را عدم الحاق ایران به FATF اعلام کرد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از سایت خبری تجارت نیوز به نقل از معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی نوشته است: «۹.۴ میلیارد دلار از اموال توقیفی ایران در بانک‌های اروپایی آزاد شده اما نمی‌توانیم به ایران بیاوریم. معاون حقوقی بانک مرکزی علت این اتفاق را حضور ایران در لیست سیاه FATF ذکر کرده است. این درحالیست که آزادسازی چنین مبلغی بازار ارز ایران را به شدت می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد.»

خبرسازی جدید درباره FATF

این روایت ناقص تجارت نیوز با هدف خبرسازی دوباره درباره تاثیر اجرای خواسته‌های fatf بر نقل و انتقالات مالی ایران منتشر شده است. چرا که در واقع جمله‌ای که امیرحسین طیبی‌فرد معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی از این قرار است: «در حال حاضر این وجوه آزاد شده و در توقیف نیستند، اما "به دلیل تحریم‌ها" و عدم اجرای توصیه‌‌های ‌FATF و به تبع، نداشتن روابط کارگزاری بانکی، این مبالغ فعلاً قابلیت انتقال به کشور را ندارند.»
 
طبق صحبت‌های معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی پول‌های بلوکه شده بانک مرکزی آزاد نشده است و این منابع فقط از مصادره و دستبرد دادگاه‌های آمریکا به بهانه‌های واهی جلوگیری شده است. همانطور که این مسئول بانک مرکزی اعلام کرده دلیل اصلی عدم انتقال پول‌های بانک مرکزی تحریم است چرا که بانک مرکزی به طور مشخص در لیست تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا قرار دارد.
 
بنابراین مانع اصلی بر سر آزادسازی پول‌های بانک مرکزی تحریم‌ آمریکا است نه عدم الحاق به FATF. اگر ایران به طور کامل عضو FATF شود و اکشن‌پلن بسیار سخت‌گیرانه طراحی شده برای ایران را بپذیرد ( کما اینکه اغلب توصیه‌های این نهاد را هم پذیرفته و اجرا کرده است)، باز هم به دلیل اینکه بانک مرکزی در لیست تحریم‌های خزانه‌داری آمریکاست، مانع حقوقی انتقال پول همچنان به وقت خود باقی است و هیچ پولی رد و بدل نخواهد شد. در طرف مقابل اگر تحریم‌ها برداشته شود، توصیه‌های فتف مانع انتقال پول ایران نخواهد شد. چنانکه تا کنون نیز هیچ موردی گزارش نشده که این توصیه‌ها مانع انتقال پول در بانک‌های دنیا شده باشد. چنانکه به تازگی وزارت خزانه‌داری آمریکا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که اغلب کشورها استانداردهای FATF را اساسا اجرا نمی‌کنند.
 
نکته دیگری که در این خبرسازی باید مورد توجه قرار گیرد، ماهیت منابع بلوکه شده است. همه پول‌های بلوکه شده کشور در خارج از کشور، پولی است که پیش‌تر دولت آن را به بانک مرکزی فروخته است. بنابراین این پول‌ها جزء ذخایر ارزی بانک مرکزی است. با این نگاه بانک مرکزی باید مدام ذخایر ارزی‌ را بفروشد تا ارز 4200 تومانی رانتی در اختیار واردکنندگان قرار بگیرد.
 
پیش از این سایت خبری تجارت نیوز به نقل از یک منبع خبری غیر معتبر درباره هدیه امیر قطر به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب کشور خبرسازی کرده بود که پس از دو روز عدم صحّت آن اعلام شد.
 
در این خبرسازی اعلام شده بود امیر قطر یک فروند هواپیمای ایرباس A380 به ابراهیم رئیسی هدیه داده است و سایت منتشر کننده در خبرهای بعدی بر اساس این خبرسازی تحلیلی هم ارائه کرده بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها