يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۸۵۳۵
زمان انتشار: ۱۱:۰۱     ۱۰ تير ۱۴۰۰
معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه درصد خانم‌های معتاد نسبت به آقایان کمتر اما در حال رشد است، گفت: زنان و مردان معتاد یک سال پس از بهبود می‌توانند 50 میلیون تومان وام خوداشتغالی دریافت کنند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، فاطمه رضوان مدنی، معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی و لیلا ارشد مددکار اجتماعی در برنامه  «سعادت آباد رادیو تهران» بر ارائه راهکارهای پیشگیری از اعتیاد و خدمات بیشتر برای زنان تاکید کردند.

 فاطمه رضوان مدنی، معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در برنامه  «سعادت آباد رادیو تهران» ضمن اشاره به این موضوع که آمار قطعی در رابطه با زنان معتاد وجود ندارد، گفت: مراکزی هستند که به بانوان معتاد خدمات می‌دهند و آمار این مراکز موجود است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ۱۱۴۶ کمپ قانونی تحت نظر بهزیستی وجود دارد که ۶۶ مرکز آن مربوط به زنان است و در سال ۹۹ در حدود ۶۵۶۵ پذیرش داشته‌ایم. در مورد کاهش آسیب ۱۰۴ مرکز وجود دارد که ۱۳ مورد آن مختص زنان است که در سال ۹۹ حدود ۳۵۸۰ بسته کاهش آسیب به آنها ارائه شده است؛ ضمن اینکه در سراسر کشور ۷۰ مرکز سرپناه شبانه وجود دارد که ۲۱ مورد آن مربوط به زنان است که ۱۴۳۷ نفر خدمات ارائه شده است.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی افزود: ۳۵ مرکز هم در سراسر کشور وجود دارند که روزها به صورت گذری و شب‌ها به صورت سرپناه شبانه هستند و ۶ مرکز آن مختص زنان است که در سال گذشته به ۲۹۸۸ خانم خدمات ارائه شده است. از طرفی ۲۵ مرکز توانمند سازی و جامعه پذیری بهبودیافتگان اعتیاد در سراسر کشور وجود دارد که ۵ مرکز مربوط به خانم ها است و به ۱۱۲ نفر آنها ارائه خدمت شده است.

رضوان مدنی افزود: در کل کشور ۲۱ مرکز ماده ۱۶ که مختص درمان معتادان متجاهر تحت نظر بهزیستی وجود دارد که دو مرکز استان قم و خراسان رضوی مختص بانوان است که در سال گذشته به ۲۲۱۷ نفر خدمات ارائه داده است.

وی ادامه داد:همچنین مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان هم وجود دارند که در سال گذشته ۳۰ مرکز و در سال جاری یک افتتاح شد و ۲ مرکز آن در استان های البرز و اردبیل مختص بانوان هستند.

مدنی خاطرنشان کرد: از ۲۱۷۳ مرکز تحت نظر بهزیستی ۱۱۵ مرکزمختص خانم‌ها است و ۴۶ هزار و ۶۹۵ خانم در سال گذشته از این مراکز خدمات گرفته اند و مراکز دیگری هم هستند که این افراد به آنها مراجعه می کنند. درصد خانم‌های معتاد نسبت به آقایان کمتر اما در حال رشد است.
 
انگ حاصل از اعتیاد در زنان بسیار بیشتر از مردان است

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درباره روش‌های درمانی برای خانم‌های معتاد، گفت: زنان، مدیران نهاد خانواده هستند و حفظ سلامت آنان برای حفظ و ارتقاء سلامت و تربیت نسل‌های بعدی مورد تاکید است. بنابراین بیماری‌های روحی و جسمی این قشر نه تنها سلامت خانواده بلکه سلامت جامعه را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

رضوان مدنی بیان داشت: داشتن مهارت‌های زندگی برای مقابله با تنش‌ها و استرس‌ها بسیار مهم است و موجب پیشگیری از بیماری‌های روحی و روانی می شود. اعتیاد هم بیماری روانی و اجتماعی است که بروز آن هم درحال افزایش است و انگ حاصل از آن موجب طردشدن خانم‌ها از خانواده می شود که علاوه بر اعتیاد سایر آسیب‌ها مثل تروماهای جنسی هم در کمین آنهاست. سازمان بهزیستی برنامه‌های درمانی برای این قشر دارد اما کم است و نیاز است.

وی یادآور شد: سیاست‌هایی با توجه به شرایط مختلف سنی و اجتماعی و اقتصادی و دیگر شاخص‌ها ،اقدامات گسترده‌تر و متفاوتی برای آنها انجام شود. درمان باید با توجه به خصوصیات فردی انجام شود و این اقدام نیاز به سرمایه گذاری زیادی در حوزه های مختلف دارد. سازمان بهزیستی در راستای ارائه خدمات تلاش می کند تا خدمات درمانی استاندارد را پیاده سازی کند.
 
زنان اعتیاد را انتخاب نمی‌کنند

لیلا ارشد، مددکار اجتماعی دیگر مهمان برنامه سعادت آباد درباره دلایل مصرف بانوان به مواد مخدر، گفت: بیماری اعتیاد پیچیده، پیشرونده و در حال گسترش است. تجربه من نشان می دهد زنان اعتیاد را انتخاب نمی کنند اما آگاهی عوارض سوء اعتیاد را ندارند. ۱۰ مهارت توسط سازمان جهان بهداشت برای همه توصیه می شود که متاسفانه آموزش آن در کشور ما وجود ندارد.

وی ابراز داشت: ما پیشگیری سطح یک در کشور نداریم و پیشگیری سطح دو هم که حضور مددکار اجتماعی در مدارس است را نداریم؛ بنابراین سازمان بهزیستی و سایر سازمان‌ها و فعالان در این حوزه پیشگیری سطح ۳ را انجام می‌دهند که کافی نیست و انتظار می‌رود زنان پس از اعتیاد از خدمات تخصصی بهره‌مند شوند.

ارشد متذکر شد: واقعیت این است که زنان، تجربیات دشوارتری را در این دوره تجربه می‌کنند و باید برای درمان و پس از بهبود خدمات مناسبی بگیرند. من به عنوان یک مددکار اجتماعی طی سالهای گذشته هنوز نتوانسته ام وامی را برای خانم بهبودیافته بگیرم. اگرچه این موضوع در قانون تصویب شده است.
 
 بهبود یافتگان از اعتیاد می‌توانند وام خوداشتغالی دریافت کنند

رضوان مدنی معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در واکنش به اظهارات ارشد مددکار اجتماعی، اظهار داشت: سازمان بهزیستی خدمات خوبی را ارائه می‌کند و در حال افزایش است.

وی ادامه داد: این افراد(زنان و مردان) یک سال پس از بهبود می‌توانند ۵۰ میلیون تومان وام خوداشتغالی دریافت کنند. حق بیمه این افراد از ۷ سال به ۹ سال افزایش یافته است که توسط سازمان بهزیستی به کارفرمایان پرداخت می‌شود و حتی وام کارفرمایی به کارفرما و حقوق معادل قانون کار به این افراد پرداخت می‌شود.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی تصریح کرد: زنان بهبودیافته سرپرست خانواده تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند و تا زمان توانمندشدن مستمری دریافت می‌کنند. زنان و مردانی که در مراکز بازتوانی و درمان حضور دارند تا زمان توانمندی تحت نظر بهزیستی هستند و حتی خانواده های آنها تا زمان خودکفایی از این مستمری بهره مند می شوند.

رضوان مدنی اضافه کرد: همچنین حرفه آموزی برای این افراد انجام می شود و مراکزی این زنان را تحت پوشش قرار می دهند. متاسفانه نگاه جامعه نسبت به این زنان متفاوت از مردان است. زنانی که در کمپ‌های قانونی هستند توسط همین مراکز برای دریافت وام معرفی می شوند. شرایط دریافت وام برای این زنان تسهیل شده است.
 
وی ادامه داد: واجدین شرایط وام خود اشتغالی به واحد مشارکت‌های اداره کل بهزیستی مراجعه کنند

ارشد از معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی خواست تا راهکار معرفی خانمهایی که چندسال است پاک بوده و از نهادهای مدنی هستند را ارائه دهد تا وام مسکن و اشتغال بگیرند.

مدنی گفت: کسانی که ترک اعتیاد داشته، بهبود یافته و بر درمان ماندگار شده‌اند به معاونت مشارکت‌های اداره کل بهزیستی شهر تهران مراجعه کنند. این تسهیلات ویژه خانم‌ها جدید هستند و از خانم ارشد خواست با مراجعه به دفتر وی در ضلع شمالی پارک شهر کارهای مددجویان را به عنوان نماینده پیگیری کند.
 
عوارض مواد محرک از مواد مخدر بدتر است/ آگاهی باید افزایش یابد

ارشد در ادامه در پاسخ به اینکه چرا بانوان رغبت به استفاده از مواد مخدر دارند و آسیب‌های حاصل از مصرف چیست؟، گفت: مواد صنعتی یا مواد محرک بسیار زیاد شده و بسیاری از اشخاص از این مواد استفاده می‌کنند که بسیار عوارض بدتری نسبت به مواد مخدر دارد.

وی افزود: عدم آگاهی و آموزش مناسب در این بین بسیار مهم است. بسیاری از بانوان قرص‌های لاغری را از آرایشگاه ها و عطاری ها دریافت می‌کنند. دریافت این مواد از داروخانه ها هم بسیار بدتر از عطاری و آرایشگاه است.

این مددکار اجتماعی متذکر شد: چه کسی بر عرضه این قرص‌ها که متاآمفتامین و شیشه هستند نظارت دارد. افرادی به دلیل عدم آگاهی فکر می‌کنند اگر ماده جدیدی مثل شیشه را مصرف کنند از اعتیاد به تریاک خلاص می‌شوند. نقش آموزش  پرورش، صدا و سیما و بهزیستی بسیار مهم است و آگاهی رسانی همتی همه جانبه را می طلبد. 

وی تاکید کرد: طبقات اجتماعی مختلف با هم متفاوت هستند. افراد دهک‌های بالای اجتماعی مواد محرک را از مراکز شیک و لوکس دریافت می کنند. اما افرادی که به من مراجعه می کنند به اذعان خودشان به ته خط رسیده‌اند؛ سالها است که خانواده را ترک کرده و کارتن خواب شده اند.

ارشد تاکید کرد: اعتیاد زنان به مواد مخدر و محرک را نباید یکجانبه دید. ناآگاهی و ناتوانی در مقابل مشکلات در اثر نداشتن مهارت های کافی در برابر مسائل زندگی و اجتماعی است.

این مددکار اجتماعی تاکید کرد: فرزندان ما باید آموزش کافی ببینند و ابزار مقابله با این موارد را داشته باشند. دانشجویانی هستند که به خاطر مصرف شب امتحانی و در اثر ناآگاهی دچار مشکل شده‌اند. بچه‌های ما باید بتوانند در برابر افرادی که آنها را تشویق به استفاده مواد می کنند نه بگویند.
 
طرح پازک برای مادران و فرزندان توسط بهزیستی اجرا می‌شود

مدنی معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درباره آگاهی‌رسانی و آموزش توسط بهزیستی گفت: ما در چهار حوزه پیشگیری، درمان، کاهش عوارض و بازتوانی معتادین فعالیت داریم. پیشگیری در سطح جامعه انجام می شود.طرح پازک در راستای پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان خانواده ها در شرایطی که پدری در خانواده مشکل دارد در حال انجام است.

وی ادامه داد: پیشگیری در محیط‌های کار و آموزشی،دانشگاه ها، مدارس و مهدکودک‌ها و حتی آموزش‌های پیشگیری در محلات و محیط‌های نظامی هم در حال اجراست. اما ما به تنهایی قادر نیستیم تمامی فعالیت‌های لازم را انجام دهیم. در بحث اعتیاد باید نهادهای مختلف مثل صدا و سیما ورود بیشتری داشته باشند.

مدنی  تاکید کرد: در مسئله اعتیاد زنان بسیاری از مسائل مثل ناآگاهی، مشکلات اجتماعی و اقتصادی و روحی و روانی دخیل هستند و نیاز است تمامی جوانب با هم تقویت شوند تا زنان و مردان کمتری به سمت اعتیاد بروند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها