يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۸۵۵۱
زمان انتشار: ۱۲:۴۵     ۱۰ تير ۱۴۰۰
یک مقام مسئول دولتی در استان صلاح‌الدین عراق از تداوم خرابکاری‌ها در شبکه توزیع برق و سقوط سه برج انتقال برق میان بغداد و استانهای شمالی خبر داد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، یک مقام مسئول دولتی در استان صلاح‌الدین عراق از خرابکاری مجدد در خطوط انتقال برق از استانهای شمالی به بغداد خبر داد.

«حاتم طلک الشمری» مدیر ناحیه «تلول الباج» در ۱۵ کیلومتری غرب شهرستان «الشرقاط» در استان صلاح‌الدین، امروز (پنج‌شنبه - ۱ جولای) در گفت‌وگو با «شفق نیوز» تصریح کرد: سه برج انتقال برق (دکل برق)، میان بغداد و استانهای شمالی در پی یک اقدام خرابکارانه با مواد منفجره، ساقط شد که این امر بر تامین برق مناطق مشمول این خط انتقال برق تاثیر منفی گذاشته است.

تداوم خرابکاری‌ها در شبکه برق عراق

الشمری با خرابکارانه توصیف کردن این اقدام و آغاز تحقیقات درباره آن، افزود: گروه‌های تعمیر و نگهداری شبکه‌های برق، تعمیر برج‌های آسیب دیده را برای بازگرداندن خط به سرویس انتقال برق آغاز کردند. 

به گفته مقامات مسئول در استان صلاح‌الدین، تاکنون، ده‌ها دکل برق در این استان هدف حملات خرابکارانه و تروریستی عناصر داعش یا طرف‌های ذینفع از این هرج و مرج در خدمات‌رسانی به شهروندان عراقی قرار گرفته است.

شب گذشته، یک منبع امنیتی اعلام کرد که خط انتقال برق قیاره – کرکوک در پی انفجار جدید علیه دکل‌های برق در غرب ناحیه تلول الباج از توابع شهر الشرقاط، خط انتقال برق قیاره – کرکوک از دسترس خارج شد.

پیشتر، خط انتقال برق دیالی – بغداد از دسترس خارج شده بود و روز گذشته نیز نیروهای امنیتی عراق موفق شدند که یک عملیات تروریستی جدید علیه دکلهای برق در دیالی را خنثی کنند.

دو روز پیش برخی منابع آگاه از استعفای «ماجد مهدی حنتوش» وزیر برق عراق به دلیل عدم تامین برق مورد نیاز شهروندان عراقی در فصل گرما، خبر دادند و اعلام کردند که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر نیز با این استعفا موافقت کرده است و رسما این خبر اعلام خواهد شد.

همزمان با اعلام رسانه‌ای استعفای وزیر برق عراق، شرکت توزیع برق در جنوب این کشور، (سه‌شنبه - ۲۹ ژوئن) از توقف فعالیت کلیه نیروگاه‌های مناطق جنوبی عراق بدون اطلاع از دلیل آن، خبر داد و اداره برق «میسان» اعلام کرد که، برق در چهار استان ذی‌قار، بصره، میسان و السماوه قطع شده است.

اما «احمد موسی» سخنگوی وزارت برق ضمن تایید نامه استعفای وزیر برق گفت که نخست‌وزیر هنوز با این استعفا موافقت یا مخالفت نکرده است.

وی می‌گوید: «این وزارت‌خانه هدف جنگی بی‌برنامه یا برنامه‌ریزی شده قرار گرفته تا مردم  اذیت شوند. طی تنها نه روز ، ۳۱ خط انتقال برق با مواد منفجره هدف قرار گرفت. باید تحقیقات در این زمینه صورت بگیرد».

تروریست‌های داعش، ماه‌هاست که بر روی عملیات‌های خرابکارانه سازمان‌دهی شده در شبکه توزیع برق عراق، برای ایجاد هرج و مرج در این کشور حساب کرده‌اند و از آن به عنوان یک‌تاکتیک برای به ستوه درآوردن مردم عراق استفاده می‌کنند و طی این چند‌ماه موجب قطعی برق در اغلب بخش‌های استانهای صلاح‌الدین، کرکوک و دیالی شد‌ه‌اند.

برج‌های انتقال برق در مناطق دور دست و دور از حضور نیروهای امنیتی در استان‌هایی چون دیالی، کرکوک و صلاح‌الدین اغلب هدف حملات تروریست‌های داعش قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد که بقایای داعش در این استان‌ها برای ابراز وجود و تقویت روحیه خود با هدف فشار و آسیب به دولت عراق و تشدید نارضایتی مردم این کشور از شرایط خود، حملات برنامه‌ریزی شده‌ای برای هدف قرار دادن خطوط انتقال برق انجام می‌دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها