أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۸۶۱۴
زمان انتشار: ۱۶:۰۴     ۱۲ تير ۱۴۰۰
وعده‌هایی از جنس دولت روحانی؛
مشکلات عجیب در جریان برگزاری کنکور نشان می‌دهد که انتظار "حذف کنکور" توسط دولت بیشتر به رویا شبیه است!

کنکور، نمونه‌ی کوچکی از مدیریت تاسف‌بار دولت روحانیبه گزارش پایگاه 598، دی‌ماه 1396 بود که منصور غلامی وزیر علوم دولت روحانی در دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: با همکاری سایر نهادها و براساس تکلیفی که هست برای سال ۱۴۰۰ مدل پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها عوض می‌شود و براساس آزمون سراسری نخواهد بود. وی تشریح کرد: باید قبل از زمان ورود به دانشگاه، این مدل را برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها شرح داد تا بتوانند براساس آن الگو جلو آیند.

اینک 4 سال از وعده وزیر علوم دولت روحانی می‌گذرد اما نه تنها کنکور حذف نشد، حتی برگزاری این آزمون به شکل سابق نیز برای دولت دشوار است؛ بعبارتی وقتی دولت از پس حل مشکلات پیش‌پاافتاده‌ای همچون طرح سوالات کنکور و آماده‌سازی محل آزمون برنمی‌آید وعده حذف کنکور و ایجاد زیرساخت‌های آموزشی در جهت اصلاح سازوکار رتبه‌بندی دانش‌آموزان امری دور از انتظار بنظر می‌رسد.

یکی از مشکلاتی که روز گذشته در آزمون کنکور سراسری 1400 مورد توجه آزمون‌دهندگان و معلمان قرار گرفت، تعیین سوالات دشوار و فراتر از توان دانش‌آموزان بود تا جایی که در برخی موارد سوالات آزمون دکتری در کنکور کارشناسی تکرار شده بود.

کنکور، نمونه‌ی کوچکی از مدیریت تاسف‌بار دولت روحانی

در یک مورد سوال 148 کنکور سراسری گروه آموزشی تجربی را می‌بینیم که با اندکی تغییر درجمله‌بندی، از آزمون دکتری حسابداری 1400 کپی‌برداری شده است. بر همین مبنا برخی معلمان و آزمون‌دهندگان معتقدند سوالات طراحی شده متناسب با توان پاسخگویی دانش‌آموزان نبوده و از این جهت سازمان سنجش را مورد انتقاد قرار دادند.

کنکور، نمونه‌ی کوچکی از مدیریت تاسف‌بار دولت روحانی

اتفاق تاسف‌بار دیگری که در جریان برگزاری انتخابات سراسری شاهد بودیم، عدم فراهم‌سازی مسیر رفت و آمد برای آزمون‌دهندگان در دانشگاه لرستان بود که تصاویر آن به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در همین زمینه میلاد شیراوند نوشت: کنکوری های خرم آبادی امروز صبح با جاده قفل شده مواجه شدن و با کلی استرس مجبور شدن پیاده از تپه های مجاور خودشون رو به محل آزمون برسونن. کل زحمات یک سال این بدبختا با چنین تنشی همراه شد!

اینگونه مسائل آنقدر سطحی و پیش‌پاافتاده است که حتی بیان آن در سطح ملی خوشایند نیست اما چه باید کرد وقتی دولت با تمام برج‌وبارو و ادعای خود در سطح مسائلی به این سادگی درمانده است.

طبق ادعای 4 سال پیش وزیر علوم، می‌بایست زیرساخت‌های رتبه‌بندی دانش‌آموزان در این مدت به نحوی ارتقا یابد که امسال کنکور به طور کامل حذف شده باشد اما اینک در شرایطی قرار داریم که حتی در طراحی سوالات آزمون یا ایجاد مسیر رفت‌وآمد برای آزمون‌دهندگان نیز با مشکل روبرو هستیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها