يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۸۶۵۶
زمان انتشار: ۱۴:۳۶     ۱۳ تير ۱۴۰۰
کاربران برای سیستان وبلوچستان هشتگ راه انداخته اند و در روز‌های کرونایی آمیخته با گرما و بی آبی و بی برقی، از زبان آن‌ها سخن می‌گویند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از شهرآرانیوز؛ کرونا در سیستان‌وبلوچستان کار مردم را از جست‌وجوی تخت خالی در بیمارستان‌ها، به جست‌وجوی قبر خالی در گورستان‌ها کشانده است. این، جمله آغازین گزارش الیاس براهویی‌نژاد، خبرنگار اهل سیستان‌وبلوچستان است که در روزنامه همشهری به چاپ رسید. جمله‌ای که وضعیت بغرنج این روز‌های سیستان‌وبلوچستان را آشکارا نشان می‌دهد.

 

استانی که انگار قبل‌تری برایش وجود ندارد و از ازل هرزمان صحبت از سیستان‌وبلوچستان، زاهدان و تک‌تک شهر‌های آن به میان آمده، تصویری از محرومیت، مهجوربودن و فقر هم با آن گره خورده است و هجوم می‌آورد به ذهنمان. تصاویری از مردمی که با لباس‌های محلی خود، زیر گرمای آفتاب، در صف آب ایستاده‌اند و منتظر سررسیدن تانکر آب هستند تا جیره آب خود را بردارند، یا از ریزگرد‌های آزاردهنده‌ای که به سمتشان هجوم می‌آورد، می‌نالند، یا از هزارویک فقدانی که جانشان را به لب رسانده است. این روز‌ها هم بدتر از همیشه.

 

روز‌هایی که با داغی آفتاب تابستان آمیخته، سایه بی‌برقی هم بر سرشان افتاده است و کرونای جهش‌یافته که از آن با نام دلتا یاد می‌شود هم دارد با همه قدرت می‌تازد و جان می‌گیرد. ویروسی که به‌نظر سدی را برای ورود به کشورمان مقابل خودش ندیده و به گفته ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، از جنوب‌شرقی وارد کشور شده، خاستگاهش هند است و با توجه به وضعیتی که در افغانستان به وجود آمده، امکان سرایتش به دیگر شهر‌های کشور کاملا مهیاست.


حرف زدن بس است، کسی کاری بکند

به نظر همین الان هم کار از کار گذاشته باشد. دیگر صحبت از هشداردادن نیست، یا اینکه پیشگیری کنید که کار به جا‌های وخیم نرسد، یا اینکه مقام و مسئولی از راه برسد و با خواهش و التماس از مردم بخواهد تا نکات بهداشتی را رعایت کنند. حالا هشتگ‌های توئیتر، صحبت مسئولان محلی و آمار و ارقامی که اعلام می‌شود، همه و همه دارد از یک فاجعه صحبت می‌کند. فاجعه‌ای که رخ داده و کاری کرده است که وضعیت همه شهر‌های این استان به سیاهی بزند.

 

فاجعه‌ای که می‌گوید این روز‌ها بیشتر از حرف زدن مقابل دوربین و تلاش برای داخل کادر تصویربودن و خواهش و التماس برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، به یک اقدام عملی نیاز است؛ حرکتی که بتواند وقفه‌ای را در انتقال زنجیره کرونا ایجاد کند تا شاید لابه لای این همه ترس و جو روانی منفی که ذهن اهالی سیستان وبلوچستان را پر و آشفته کرده است، کورسوی امید هم برایشان روشن شود.


مردمی که صدای سیستان وبلوچستان اند

مردم مثل همیشه به توئیتر پناه آورده اند و صدای سیستان وبلوچستان شده اند برای مردمی که هشتگ زدن هم برایشان مقدور نیست و با همه توان نام سیستان وبلوچستان را فریاد می‌زنند.

 

کاربری نوشته است: «مردم صبور سیستان وبلوچستان در تب بی آبی و بیماری گرفتارند.» و دیگری پرسیده است: «چرا کسی دغدغه این مردم رو نداره؟ چرا همیشه دارن توی سختی زندگی می‌کنن؟» فرد دیگری گفت: «سیستان وبلوچستان رو دریابین. کرونا داره فاجعه درست می‌کنه توی این استان. وزیر بهداشت کجاست و چه می‌کنه؟ فقط موج‌های جدید رو اعلام می‌کنه؟» کاربری هم سؤالی را مطرح کرده است که به نظر کسی پاسخی برای آن ندارد: «مردمی که حتی آب آشامیدنی ندارن، چطوری ازشون توقع می‌ره که نکات بهداشتی رو رعایت کنن؟» مریم طالشی خبرنگار هم در توئیتی نوشته است: «الان با یک پزشک در زاهدان صحبت کردم و گفت ۲ هفته است ظرفیت بیمارستان‌ها پر شده است.

 

ویروس جهش یافته دلتا داره مردم رو قتل عام می‌کنه. می‌گفت کسی صدای ما رو نمی‌شنوه.» در این میان بودند بسیاری افراد که از لزوم واکسیناسیون حرف زدند و از جای خالی آن در این بحرانی که هرچه بیشتر می‌گذرد، بیشتر جان می‌گیرد: «زندگی در خیلی از نقاط دنیا داره به حالت عادی برمی گرده. کاش ما هم با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی بتونیم به روزای عادی نزدیک بشیم.»


وقتی از فاجعه صحبت می‌کنیم، از چه چیزی حرف می‌زنیم؟

در میان هشتگ‌هایی که با اسم سیستان وبلوچستان گره خورده است، هشتگ فاجعه هم به چشم می‌خورد، اما وقتی از فاجعه صحبت می‌کنیم، از چه چیزی حرف می‌زنیم؟ نماینده مردم زاهدان در جلسه علنی مجلس می‌گوید: «روزانه بیش از ۱۲۰۰نفر از مردم سیستان وبلوچستان به کرونا مبتلا می‌شوند، اما وزیر بهداشت حتی جواب تلفن استاندار را نمی‌دهد و مدیریتی بر ستاد کرونای استان ندارد.» استاندار از این می‌گوید که ۱۰شهرستان سیستان وبلوچستان بیمارستان ندارد و نیاز است فرد برای درمان و رسیدن به بیمارستان بیش از ۱۰۰کیلومتر را طی کند و همین امر موجب شده است بیماران به علت دوری راه در وضعیت بدحال به بیمارستان مراجعه کنند.

 

آمار‌های رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از این می‌گوید که تعداد مبتلایان جدید کرونا در این استان سه چهاربرابر موج قبلی است. معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اعلام کرده که میزان بستری کرونا در سیستان وبلوچستان از میانگین کشوری فراتر رفته است. آمار‌های دیگر می‌گوید ۴۴درصد مردم زاهدان حاشیه نشین هستند و درآمدی که دارند، به مراتب کمتر از آن است که بتوانند مرتب ماسک عوض کنند و مواد ضدعفونی کننده بخرند.

 

درنهایت اینکه مشخص شده که این استان با رعایت ۴۸درصدی آیین نامه‌های بهداشتی در اماکن عمومی، آخرین استان کشور شده است. نکته‌ای که هربار مطرح شده، انگشت اتهام مثل همیشه به سوی مردم نشانه رفته است که دست از برپایی مراسم و سنت‌های خود برنمی دارند، اما کسی به این پرسش مهم پاسخ نمی‌دهد که کدام نهاد و کدام مرجع وظیفه فرهنگ سازی و آگاهی رسانی را برای بومی‌های این خطه بر عهده داشته و انجام نداده است که حالا عده‌ای هرچه گلوشان را پاره کنند که تجمع نکنید و ماسک بزنید، نمی‌توانند قانعشان کنند؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها