کد خبر: ۴۸۸۹۲۹
زمان انتشار: ۱۱:۲۱     ۱۹ تير ۱۴۰۰
واکسیناسیون سراسری با تزریق واکسن ایرانی در سیستان و بلوچستان شروع شد؛
نمکی: در هفته‌های آینده تزریق روزانه را به 500 هزار دوز می‌رسانیم
به گزارش پایگاه 598، اولین دوز واکسن «کوو ایران برکت» در سیستان‌و‌بلوچستان تزریق شد. به گزارش«وطن‌امروز» عصر روز چهارشنبه هفته گذشته نخستین محموله واکسن «کوو ایران برکت» به سیستان‌و‌بلوچستان رسید و نخستین دوز نیز در مرکز واکسیناسیون سردار شهید بخته‌ای تزریق شد. به گفته مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در سیستان‌و‌بلوچستان 28 هزار دوز واکسن «کوو ایران برکت» توسط وزارت بهداشت و درمان به سیستان‌و‌بلوچستان رسید و تحویل دانشگاه‌های علوم پزشکی این استان شد. واکسیناسیون افراد 50 سال به بالا نیز در سیستان‌و‌بلوچستان بزودی و جلوتر از دیگر نقاط کشور شروع می‌شود تا ویروس مهار شود. وی ادامه داد: 28 هزار دوز واکسن «کوو ایران برکت» شامگاه چهارشنبه وارد استان شد و واکسیناسیون از روز پنجشنبه با این نوع واکسن شروع شده و در حال انجام است. همچنین این محموله واکسن در سطح استان و در 3 دانشگاه علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر برای تزریق گروه‌های هدف توزیع شده است. استقبال مردم از این نوع واکسن و حضور خانوادهای معظم شهدا جهت تزریق واکسن «کوو ایران برکت» باعث حمایت چشمگیر از محققان و دانشمندان ایرانی شد. تزریق‌کنندگان این نوع واکسن اعلام کردند استفاده از واکسن داخلی افتخاری است که نصیب ما شده است و از آنجایی که مقام معظم رهبری بر توان داخلی و واکسن داخلی تاکید دارند و از این نوع واکسن استفاده کردند ما نیز مفتخر به تزریق واکسن ایرانی شده‌ایم. طبق گفته مسؤولان با آغاز خط تولید دوم واکسن «کوو ایران برکت» واکسیناسیون جامعه هدف در استان سیستان‌و‌بلوچستان افزایش خواهد یافت و در برخی شهرستان‌ها هم واکسیناسیون زیر 70 سال با تزریق این نوع واکسن شروع شده است. علاوه بر این با تحویل نخستین محموله واکسن «کوو ایران برکت» به استان سیستان‌و‌بلوچستان قرار است واکسیناسیون افراد 50 سال به بالا در این استان بزودی شروع شود. همچنین وزیر بهداشت و درمان نیز در نامه‌ای به سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش بر مراقبت بیشتر از مرزهای گسترده استان برای جلوگیری از هرگونه ورود غیرقانونی و انتقال بیماری و مساعدت و همکاری ارتش در این زمینه تاکید کرد.
با آغاز واکسیناسیون با واکسن «کوو‌ایران برکت» در سیستان و بلوچستان، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: تزریق واکسن «کوو ایران برکت» در استان سیستان‌و‌بلوچستان از روز پنجشنبه 17 تیر آغاز شده و قرار است با تداوم ارسال این نوع واکسن به استان علاوه بر واکسیناسیون جامعه هدف، افراد بالای 50 سال نیز در این استان واکسینه شوند. 
حسینعلی‌شهریاری در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره اقدام وزارت بهداشت برای در اولویت قرار دادن استان سیستان‌وبلوچستان برای تزریق واکسن «کوو ایران برکت» گفت: آمار ابتلا و مرگ‌و‌میر در استان سیستان و بلوچستان به نسبت سایر استان‌ها بالاست به طوری که هم‌اکنون ویروس دلتا جوانان و کودکان و افراد میانسال را در این استان درگیر کرده است. 
وی به رویکرد وزارت بهداشت در واکسیناسیون افراد بالای 50 سال در استان سیستان‌وبلوچستان اشاره کرد و افزود: قرار است بزودی واکسیناسیون این افراد انجام شود، این رویکرد باعث خواهد شد تا بیماری «کووید-19» که این روزها سراسر استان را فرا گرفته است، مهار شود البته مردم در کنار واکسیناسیون باید با جدیت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. 
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همچنین به استقبال مردم از واکسن «کوو ایران برکت» اشاره کرد و اظهار داشت: هر چند 28 هزار دوز واکسن تاکنون به این استان وارد شده و در حال استفاده است اما با توجه به شیوع گسترده این بیماری در استان، می‌طلبد که با تولید انبوه آن در کشور محموله‌های جدید به این استان گسیل شود. شهریاری تصریح کرد: پراکندگی جمعیت در استان باعث شده است تا همه‌گیری شدت بسیار بالایی نداشته باشد، چرا که سرایت‌پذیری و مرگ‌و‌میر ناشی از ویروس هندی بسیار بالاست و اگر مردم نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کم‌توجه شوند موج پنجم کرونا سخت‌تر از موج‌های گذشته قربانی می‌گیرد. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر بهداشت قول مساعد داده که روند ارسال محموله‌های واکسن به این استان تسریع شود تا نیاز مردم این منطقه به واکسن رفع شود. 
 
* واکسیناسیون سرعت بیشتری می‌گیرد
همچنین وزیر بهداشت گفت: واکسیناسیون با واکسن ایرانی از دیروز (روز پنجشنبه) در برخی استان‌های جنوبی بویژه استان سیستان‌و‌بلوچستان شروع شده است و از هفته‌های آینده واکسن‌های خریداری شده را نیز که تعداد قابل توجهی است برای تزریق در اختیار مراکز تزریق قرار می‌دهیم. 
سعید نمکی به تدارک تیم‌هایی برای واکسیناسیون جامعه هدف اشاره کرد و گفت: تیم‌های مفصلی برای تزریق واکسن در کشور تدارک دیده شده است تا روند واکسیناسیون سرعت بیشتری به خود گیرد. این تیم‌ها در ایستگاه‌های خودرویی و بوستان‌ها، همچنین محل‌های مشخص دیگر مستقر شده‌اند، به طوری که فقط در تهران حدود 19 مرکز برای تزریق واکسن مهیا شده است. وی ادامه داد: خواهش بنده از مردم این است تا زمانی که به آنها پیام دعوت به تزریق ارسال نشده است در مراکز تزریق حضور نیابند، چرا که نظم مجموعه به هم می‌خورد. 
نمکی افزود: الحمدلله در هفته‌های آینده به اندازه کافی واکسن به دست ما می‌رسد و قرار است تزریق روزانه را به 500 هزار دوز برسانیم تا در زمان کوتاهی بتوانیم جمعیت هدف از جمله گروه‌های بالای 60 سال و بیماران صعب‌العلاج و خاص را که به دلیل بدعهدی تامین‌کنندگان واکسن تزریقات آنها با تاخیر انجام شده است، با استفاده از واکسن‌های داخلی و وارداتی واکسینه کنیم و پس از آن سراغ سایر افراد برویم.
 
* روند کند واکسیناسیون در کشور
آمارهای روزانه وزارت بهداشت نشان می‌دهد روند واکسیناسیون علیه «کووید-۱۹» در کشور به کندی پیش می‌رود. طبق اعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۸۴۵ نفر در کشور موفق شده‌اند دوز اول واکسن کرونا را دریافت کنند. ۲ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۸۵۰ نفر نیز تا شبانه‌روز گذشته موفق شده‌اند دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کنند. با احتساب دوز اول و دوم، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۶۹۵ دوز رسیده است که در مقایسه با روز قبل از آن که ۶ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۱۱۷ دوز تزریق در کشور صورت گرفته بود، کمتر از ۵۱ هزار دوز تزریق در یک شبانه‌روز انجام شده است. این در حالی است که گفته می‌شد با صدور مجوز مصرف اضطراری برای ۲ واکسن «کوو ایران برکت» و انستیتوپاستور ایران، واکسیناسیون سرعت بیشتری خواهد گرفت.
 
* خدمات‌رسانی سپاه و ارتش به مردم سیستان‌و‌بلوچستان
نیروهای نظامی سپاه و ارتش در قالب تیم‌های پزشکی- درمانی برای خدمات‌رسانی به استان سیستان‌‌و‌بلوچستان اعزام شدند. مدیر روابط عمومی قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه گفت: ۲۰۰ نفر از کادر درمان سپاه برای خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی وارد زاهدان شدند. سرهنگ قاسم حسن‌زاده در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: «در راستای ادامه خدمات درمانی و با توجه به شرایط ویژه کرونایی در سیستان‌و‌بلوچستان، برابر تدابیر فرماندهی نیروی زمینی سپاه، ۳ سامانه بیمارستان تخصصی صحرایی مجهز برای کمک به بخش درمان این استان بنا به درخواست دانشگاه علوم‌پزشکی آماده به‌ کارگیری است. همچنین در ادامه این روند تعداد ۷ سامانه بیمارستان صحرایی آماده است تا بنا به درخواست وارد کار عملیات درمانی شوند. امروز (دیروز جمعه) نیز 200 نفر کادر درمانی از نیروی زمینی سپاه برای کمک به امر پزشکی استان وارد زاهدان شدند». همچنین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: ۲۰۰ نفر از کادر درمانی نزاجا تا پایان بحران کرونا در سیستان‌وبلوچستان مستقر خواهند بود. امیرسرتیپ کیومرث حیدری اخیرا در جریان سفر به زاهدان اظهار داشت: ارتش ۳ بیمارستان تنفسی سیار ۱۰۰ تختخوابی در شهرستان‌های زاهدان، خاش و زابل برای مقابله با ویروس کرونا راه‌اندازی می‌کند. وی بیان کرد: فرمانده کل ارتش با صدور دستوری بر ضرورت حضور گسترده‌تر ارتش و تسریع در امداد‌رسانی به مردم سیستان‌و‌بلوچستان تاکید کرد. وی افزود: فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به من مأموریت دادند تا پایان کرونا و رفع بحران آب در کنار مردم عزیز سیستان‌و‌بلوچستان باشم و آماده‌ایم عاشقانه در کنار مردم مرزدار و ولایتمدار استان باشیم.
***
    استقرار بیمارستان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در کنار بیمارستان میلاد   
بیمارستان سیار احسان در کنار بیمارستان میلاد خدمات‌دهی می‌کند. مدیرعامل بنیاد احسان گفت: بیمارستان سیار احسان با ظرفیت سرم‌تراپی ۴۰۰ نفر در روز به یاری کادر درمان بیمارستان میلاد رفت. سعید سلیمانی، مدیرعامل بنیاد احسان با اعلام این خبر افزود: با توجه به آغاز پیک جدید کرونا و قرمز شدن وضعیت پایتخت، بیمارستان سیار احسان برای کمک به کادر سلامت و درمان و ارائه خدمات پزشکی با ۱۶ تخت در محیط بیمارستان میلاد مستقر شد. سلیمانی افزود: بخش دیگری از این بیمارستان سیار طی روزهای گذشته با ظرفیت ۲۸ تخت به استان سیستان‌و‌بلوچستان اعزام شده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: بیمارستان سیار احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، مجهز به ۱۰۰ تختخواب، ۱۴ تیپ بیمارستانی، آزمایشگاه و بخش ویژه بیماران کرونایی، دارای انواع اتاق عمل مجهز و مدرن، تله‌مدیسین، سونوگرافی، دستگاه اکسیژن‌ساز، اورژانس، داروخانه و... است و تا ۴ روز بدون احتیاج به برق و شارژ مجدد می‌تواند فعالیت کند و به سرعت قابل جابه‌جایی و استقرار در مکان‌های بحران‌زده و مورد نظر است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها