يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۹۱۱۲
زمان انتشار: ۱۱:۱۵     ۲۱ تير ۱۴۰۰
نماینده مردم مشهد در مجلس طی یادداشتی عنوان کرد که ازدواج در منطق قرآن کریم، به وجودآورنده مطمئن‌ترین و آرام بخش‌ترین رابطه‌ها و آغازگر زندگی همراه با طراوت، مودّت و ایثار است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، در یادداشتی عنوان کرد که  ازدواج در منطق قرآن کریم، به وجودآورنده، مطمئن‌ترین و آرام بخش‌ترین رابطه‌ها و آغازگر زندگی همراه با طراوت، مودّت و ایثار است. 

متن کامل یادداشت نماینده مردم مشهد در مورد روز ازدواج به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

روز نخست ماه ذی الحجه سالروز ازدواج دو نور الهی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه الزهرا(س) است، این پیوند زیباترین پیوند آسمانی در اسلام و بالاخص برای شیعه به شمار می‌آید چرا که ثمره این پیوند مبارک و مملو از عشق و محبت، درخت گهربار امامت است.

همان گونه که قرآن کریم به زیبایی تمام این پیوند الهی را توصیف می‌کند:

«مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ… یخَرُجُ مِنهْمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجَان» (در تفسیر این دو آیه، در روایات آمده که منظور از دو دریا حضرت علی و حضرت فاطمه و منظور از مروارید، امام حسن(سلام الله علیه) و منظور از مرجان، امام حسین (سلام الله علیه) است.)

زندگی مشترک حضرت علی علیه السّلام و حضرت زهرا علیها السّلام به رغم مدت کوتاه آن، حاوی نکته‌ها و راز و رمزهای شگفت‌انگیزی است که ضمن بیان عظمت و بزرگی این خانواده، الگویی مطمئن و بی مثالی در عرصه زندگی خانوادگی را فراروی رهروان قرار می‌دهد و در پرتو آن می‌توان به مهم‌ترین راهکارهای مؤثر در تحکیم خانواده دست یافت؛

۱. خدامحوری و عبادت خانوادگی
۲.قرآن گرایی
۳. اصل ساده زیستی و زهد خانوادگی
۴. ایثار و انفاق خانوادگی
۵. پاک نگه داری محیط خانه و خانواده از گناه
۶. جهادی و فدایی بودن تمام اعضای خانواده
۷. دفاع همه جانبه از حریم ولایت و امامت
۸.  دانش پژوهی خانوادگی
۹. عفت ورزی و عفاف محوری
۱۰. حضور در اجتماع به هنگام ضرورت
۱۱. تقسیم کار در خانه
۱۲.  برقراری ارتباط خانواده با مسجد
۱۳. همسایه مداری
۱۴. بهره‌گیری از لذت‌های حلال در جهت تقریب به ذات احدیت

بنابراین ازدواج هسته اول ایجاد خانواده و به نوبه خود، واحدی در سنگ بنای جامعه انسانی است. ازدواج زمینه‌ساز مطلوب‌ترین فرصت برای زیباترین تلاقی چشم‌ها، گیراترین تبادل کلام‌ها، استوارترین گام‌ها، تجلّی متعالی‌ترین ارزش‌ها و محبوب‌ترین کانون نزد خالق متعال است. حضرت محمّد (صلی الله علیه وآله) در این خصوص می‌فرمایند: هیچ کانونی در اسلام بر پا نشده است که نزد خداوند از کانون ازدواج محبوب تر و عزیزتر باشد.

ازدواج و گزینش همسر، انتخاب مطلوب‌ترین همراه و ترسیم روشن‌ترین طریق سعادت و پاسخی مناسب به عالی‌ترین نیاز فطری انسان یعنی وصول به کمال و سعادت است، و به این معنا حضرت علی (علیه السلام) اشاره فرمود: هیچ یک از یاران رسول خدا (صلی الله علیه وآله) ازدواج نکرد، مگر اینکه ایشان پس از ازدواج آنان فرمود: ایمانش کامل شد.

ازدواج در منطق قرآن کریم، به وجودآورنده، مطمئن‌ترین و آرام بخش‌ترین رابطه‌ها و آغازگر زندگی همراه با طراوت، مودّت و ایثار است. 

نهاد مقدّس خانواده، رکن بنیادین اجتماع بشری و محمل فرهنگ‌های گوناگون است تا آنجا که سعادت و شقاوت امّت‌ها، مرهون رشادت و ضلالت خانواده می‌باشد. اوّلین شـرط داشـتن جـامعه‌ای سـالم و پـویا، سـلامت و پـایداری خانـواده اسـت. همه دستاوردهای علمی و هنری بشر در سایه خانواده‌های سالم و امن پدید آمده است. قرآن کریم به عنوان برترین نسخة زندگی و عالی‌ترین راهنمای بشر برای دستیابی به حیات طیبه، بخشی عظیم از آیات را به تنظیم و تعدیل روابط اعضای خانواده، حقوق و وظایف همسران و فرزندان اختصاص داده است. رجوع به این آیات الهی می‌تواند انسان را برای دستیابی به بهترین راهکارها در تحکیم خانواده هدایت کند. برخی از سُوَر قرآن به صورت خاص مسایل خانواده را بیان می‌کنند؛ مانند سوره‌های نساء، انسان، تحریم، طلاق و ... . اهداف خانواده و اقتضای تأسیس آن ایجاب می‌کند که پایه‌گذاران آن یعنی زن و شوهر، در تحکیم و پایداری این بنا، نهایت سعی خود را بکنند و با همان انگیزه که بر تشکیل آن اقدام کردند، بر دوام آن اصرار ورزند تا وحدت و پویایی این نهاد مقدّس تا پایان حفظ شود.

خانواده بنیادی‌ترین نهاد در جامعه انسانی است که وظیفه تربیت و سازندگی افراد و انسان‌ها را بر عهده دارد و اگر افراد نتوانند خانواده را تحکیم بخشند و افرادی باایمان در آن پرورش دهند، نمی‌توانند جامعه‌ای ایده‌آل برای نسل آینده بسازند و از فرهنگ ایمانی خود جا مانده و به اهداف متعالی خود نمی‌رسند. مقصود از تحکیم خانواده، فراگیری اصل اعتدال میان همگان، حاکمیّت اخلاق و حفظ حقوق همه اعضاست. اگر هدف از برقراری زوجیّت و تشکیل خانواده، به تعبیر قرآن، «سکونت و آرامش اعضا» است، لازم است که همه رفتارها و تعامل‌ها در راستای تحقّق این هدف باشد.

ازدواج؛ گام نخست در تشکیل و استحکام خانواده است.

دولت اسلامی به اعتبار اینکه مسئولیت حفظ سلامت جامعه (سلامت اخلاقی، اجتماعی و نفسانی جامعه) را بر عهده دارد و به دلیل آنکه ازدواجِ به موقع، از انجام بسیاری از معضلات اجتماعی جلوگیری می‌کند و سلامت جامعه را در پی دارد، باید در این باره به طور جدی اقدام کند. حکومت اسلامی نسبت به برپایی ازدواج و احیای این سنت الهی نقش بسزایی دارد، و حتی در برخی موارد بر حکومت لازم است که مردم را بر ازدواج ترغیب و حتی اجبار کند. از وظایف دولت و جامعه در مسئله ازدواج، فراهم ساختن مقدمات ازدواج است. بر اساس اصل 10 قانون اساسی فراهم آوردن مقدمات ازدواج آسان برای افراد مجرد علاوه بر اینکه مسئولیت همگانی است و از وظایف افراد و خانوادهاست، به دلیل اطلاق آیهٔ شریفه «وَ أَنکِحوا الأیامی مِنْکُمْ و الصّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ»و آثار و فواید فراوان مترتب بر ازدواج از مهم‌ترین وظایف دولت اسلامی است و در این زمینه دولت موظف است از طریق کمک‌های مادی و معنوی در ازدواج و تشویق به ازدواج و... مقدمات تشکیل خانواده و ازدواج آسان را فراهم کند.

ان شاءالله با گذار از دولت کنونی به دولت اسلامی و دولت خدمت‌گزار به فضل الهی شرایط برای ازدواج آسان و بابرکت برای جامعه اسلامی فراهم خواهد شد، چراکه این مهم به عنوان یک واجب الهی وظیفه‌ دولت اسلامی‌ است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها