أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۸۹۱۲۷
زمان انتشار: ۱۱:۵۴     ۲۱ تير ۱۴۰۰
در حالی که نرخ مصوب دولتی مرغ ۲۴۹۰۰ تومان است آشفتگی بازار نهاده باعث شد قیمت مرغ در بازار کیلویی ۳۷ هزار تومان افزایش یابد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، قیمت مرغ در بازار تهران علیرغم اینکه دولت نرخ دولتی ۲۴۹۰۰ تومان تعیین کرده، اما به قیمت ۳۷ هزار تومان رسیده و در حقیقت بازار نرخ مصوبات دولتی را قبول ندارد و راه خود را می‌رود.

تنها مرغ نیست که نرخ‌های دولتی را قبول ندارد؛ بلکه محصولاتی مانند شیر، گوشت و محصولات لبنی هم سرکش شده و از قیمت‌های تعیین  شده پیروی نمی‌کنند. خوراک دام که ۷۰ درصد هزینه تمام شده تولید این محصولات را شامل می‌شود، نیز در بازار آزاد به چند برابر قیمت به فروش می‌روند، سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی که قرار بود خوراک دام ذرت، سویا و جو را به نرخ دولتی به دامداران بدهد، به طور کامل نمی‌تواند نیاز آنها را تامین کند.

به گفته مرغداران علت اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار ، گران شدن نهاده و خوراک دام است که به نرخ  دولتی در اختیار مرغداران قرار نمی‌گیرد و آنها مجبور می‌شوند، به قیمت‌های گران‌تری از بازار تهیه کنند.

سعیده مشایخی مرغدار اصفهانی گفت: « دولت از مرغداران تعهد می‌گیرد که مرغ زنده را کیلویی ۱۷۱۰۰ تومان بفروشند، اما هزینه تولید آنها بالاست.»

وی افزود: دولت در یک ماه نخست دوره تولید مرغ نهاده به مرغدار نمی‌دهد و در این مدت مرغدار مجبور است، دست به دامن محتکران گرانفروش نهاده شود که هزینه زیادی را روی دست تولید کننده می‌گذارد و مرغدار دو راه دارد یا گرانتر می‌فروشد و یا صبر می‌کند تا وزن مرغ به بیش از ۲.۵ کیلوگرم برسد و بفروشد تا شاید بخشی از هزینه‌اش جبران شود.

در یکی دو ماه گذشته کمبود و گرانی نهاده در بازار جدی شده و مشکلاتی را برای تولید کنندگان دام و مرغ ایجاد کرده است. خوراک دام ۷۰ درصد هزینه‌های تولید  مرغ را شامل می‌شود.

مرغداران می‌گویند، جوجه یک روزه هم که نرخ ۴۲۰۰ تومان دولت تعیین کرده است، به  قیمت ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان خریداری می‌شود و هزینه‌های تولید مرغدار را بالا می‌برد.

به گزارش گمرک و بر اساس بازدید رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از گمرک بندر امام خمینی(ره)، بیش از ۴ میلیون تن خوراک دام و طیور در گمرکات کشور وجود دارد که به صورت قطره چکانی ترخیص و وارد بازار می‌شود، اما عطش بازار فروکش نکرده است.

دو میلیون تن از این نهاده‌ها در انتظار تخصیص ارز بانک مرکزی است و ۲ میلیون تن دیگر هم به دلیل کمبود کامیون به کندی به بازار تزریق می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها