امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۸۹۱۵۴
زمان انتشار: ۱۴:۲۵     ۲۱ تير ۱۴۰۰
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: ما الگو‌ها و اسوه‌هایی همانند زندگی «امیرالمومنین (ع)» و حضرت «فاطمه زهرا(س)» را داریم که تامل در زندگی این دو بزرگوار ابعاد، سبک و شیوه انتخاب اهداف درست زندگی در جامعه انسانی را نشان می‌دهد.

ضرورت الگوبرداری جوانان از سبک زندگی «امیرالمومنین (ع)» و حضرت «زهرا (س)»به گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام مهدی فرضی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون سالروز ازدواج «امیرالمومنین (ع)» و حضرت «فاطمه زهرا (س)» گفت: توجه به سبک زندگی «امیرالمومنین (ع)» و حضرت «فاطمه زهرا (س)» نکاتی ارزنده پیرامون مسیر تعالی خانواده و به دنبال آن جامعه را نشان می‌دهد.

رویکرد «امیرالمومنین (ع)» و حضرت «زهرا (س)» کلید بسیاری از مشکلات زوج‌های امروزی

وی در همین راستا ابراز کرد: توجه معنوی و روحانی «امیرالمومنین (ع)» و حضرت «فاطمه زهرا (س)» در زندگی به عنوان هدف و مسیر اصلی به ترسیم یک زندگی ارزنده و نمونه در طول تاریخ بدل شده است، هنگامی که «پیامبر اکرم (ص)» از «امیرالمومنین (ع)» در مورد زندگیشان با حضرت «فاطمه زهرا (س)» سوال می‌پرسند، «امیرالمومنین (ع)» می‌فرمایند: «حضرت «فاطمه زهرا (س)» به عنوان همسر بهترین کمک کننده و یاور در اطاعت از پروردگار برای من است»؛ این جمله نشان می‌دهد که هدفگذاری در زندگی بر چه پایه‌هایی استوار شده و هر یک از این دو زوج برای رسیدن به هدف چه مسیری را در نظر گرفته‌اند در عین حال رویکرد ایشان در زندگی کلید بسیاری از مشکلات زوج‌های امروزی محسوب می‌شود، زیرا زندگی بشر همراه با فراز و فرود‌هایی مواجه است و تنها توجه به حضرت حق است که می‌تواند ما را به سر منزل مقصود هدایت کند.

فرضی به رویکرد حضرت «فاطمه زهرا (س)» در زندگی اشاره و اظهار کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» دقت ویژه‌ای بر رضایت همسر در زندگی مشترک داشتند همانگونه که در خانه پدر به عنوان دختر خانواده نقشی اثر گذار را بر عهده داشتند و به عنوان ام ابی‌ها لقب گرفتند ایشان در زندگی با «امیرالمومنین (ع)» نیز تمام توان خود را مبتنی بر این مهم قرار دادند که همسرشان از ایشان رازی باشد و همواره بر این مهم توجه داشتند که مبادا کاری انجام دهند که باعث ناخشنودی ایشان شوند، این دو عنصر مهم، ملکوتی و هدایتگر هستند.

*** رمزی به نام ساده زیستی

وی به ساده زیستی حضرت «فاطمه زهرا (س)» اشاره و بیان کرد: در خانواده‌ای که پایه‌های اصلی بر رضایت پروردگار استوار است ساده زیستی جزو جدایی ناپذیر آن خواهد بود در روایات آمده است روزی حضرت «فاطمه زهرا (س)» پرده‌های ساده‌ای برای خانه خریداری کردند، هنگامی که «امیرالمومنین (ع)» متوجه آن‌ها شد نگاهی سرد به پرده‌ها انداخت، حضرت «فاطمه زهرا (س)» که متوجه عدم تایید پرده‌ها از سوی ایشان شده بودند آن‌ها را در راه رضای خداوند به فقرا بخشیدند این برخورد و این توجه از سوی حضرت «فاطمه زهرا (س)» نشان می‌دهد ایشان تا چه حد بر عملکرد خود توجه داشتند.

این کارشناس علوم قرآنی تصرح کرد: سخنان حضرت «فاطمه زهرا (س)» با «امیرالمومنین (ع)» بسیار شنیدنی است ایشان در زمانی که در بستر شهادت قرار داشتند خطاب به «امیرالمومنین (ع)» فرمودند من همسر و کنیز شما هستم و هر آنچه شما در نظر داشته باشید و تصمیم بگیرد به آن احترام می‌گذارم، اما در زمان تشییع پیکرم نمی‌خواهم جز تعداد اندکی کسی حضور یابد لذا «امیرالمومنین (ع)» هم شبانه و تنها با تعدادی معدود از صحابه نزدیک «پیامبر اکرم (ص)» این مراسم تشییع را برگزار کردند. این تصمیم برای تاریخ ماندگار است و نکاتی فراوان را در شرایط آن زمان خاندان عصمت و طهارت را بیان می‌کند.

فرضی پیرامون سبک زندگی «امیرالمومنین (ع)» و حضرت «فاطمه زهرا (س)» تاکید کرد: در پیش گرفتن سبک زندگی‌ ساده و در عین حال گرم و جامعه ساز به تربیت الهی این دو بزرگوار باز می‌گردد به عبارت دیگر تربیت ملکوتی «امیرالمومنین (ع)» و حضرت «فاطمه زهرا (س)» بود که به انتخاب هدف برتر یعنی رضایت خداوند متعال انجامید، این همان حلقه مفقوده و نیاز جامعه امروز ما محسوب می‌شود.

***رابطه آمار طلاق با نادیده گرفتن الگو‌ها

وی اشاره‌ای به آمار طلاق در جامعه کرد و افزود: آمار‌ها و میزان بالای طلاق در جامعه خبر از انتخاب معیار‌های نادرست دارد شکل گیری چنین وضعیت نا‌مناسبی برای جامعه نشان می‌دهد که جامعه معیار‌های اصلی برای زندگی و خانواده را را فراموش کرده و یا آموزش ندیده، ما الگو‌ها و اسوه‌هایی همانند زندگی «امیرالمومنین (ع)» و حضرت «فاطمه زهرا(س)» را داریم تامل در زندگی این دو بزرگوار ابعاد سبک زندگی و شیوه انتخاب اهداف درست زندگی در جامعه انسانی را نشان می‌دهد، متاسفانه جامعه امروز چنان در بند مادیات و امور اقتصادی غرق شده که اهداف اصلی انسان و جامعه به فراموشی سپرده شده و خود محوری جای خود را به ثبات کانون خانواده داده است.

وی چالش زوج‌های امروزی را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: عنصر اصلی از هم پاشیدگی خانواده امروز عدم مسئولیت پذیری زوجین اعم از دختر و پسر محسوب می‌شود، چنانچه زیر بنای اصلی توکل بر خدا بنا نهاده شود قطعا مرد سالاری و یا زن سالاری در زندگی بی معنا خواهد بود و تنها خداوند است که معیار بسیاری از امور قرار خواهد گرفت. بدین ترتیب زندگی سالم و موفقی را خواهیم داشت و نتیجه این زندگی نیز فرزندان ارزنده‌ای خواهند شد اگر چه واقعیت زندگی امروز به سادگی نادیده گرفته شده و این امر که سختی‌ها بخشی از زندگی هر بشر بشمار می‌رود و خوشبختی به معنای وجود همه نعمت برای ما نخواهد بود به فراموشی سپرده شده است.

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا ابراز کرد: ادامه این روند نیز باعث می‌شود کانون خانواده متزلزل باشد و با کوچکترین مشکل دچار نابودی شود در این زمان‌ها تنها حضور زوجین و همراهی آنان برای پشت سر گذاشتن سختی‌ها است که به زندگی جذابیت می‌بخشد از سوی دیگر باید در نظر داشت که ما همواره در امتحان و آزمایش خداوند به سر می‌بریم؛ خداوند متعال نیز در قرآن کریم و در آیه ۴ سوره بلد حضور آن‌ها را در امتحانات الهی یاد آوری کرده است. پروردگار یکتا در این آیه می‌فرمایند: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی کَبَدٍ، که ما انسان را به حقیقت در رنج و مشقّت آفریدیم و به بلا و محنتش آزمودیم»؛ بدین ترتیب خداوند با آزمایشات خود عیار آدمی را به او نشان می‌دهد و میزان باورش به ملکوت را نمایان می‌کند.

***زن سالاری، مردسالاری یا خدا محوری

این کارشناس علوم قرآنی یاد آوری کرد: سبک زندگی «امیرالمومنین (ع)» و حضرت «فاطمه زهرا (س)» را باید در اولویت زندگی خود قرار دهیم و توجه به پروردگار را در زندگی در دستور کار داشته باشیم نکته مهم دیگر که در زندگی «امیرالمومنین (ع)» و حضرت «فاطمه زهرا (س)» مورد نظر است،خدا را محور بسیاری از تصمیمات و کار‌های خود قرار دهیم. یکی از بزرگترین کشمکش‌های جامعه روانشناسی همواره محورقرار دادن مدیریت خانه بر مبنای الگوی زن سالاری و مرد سالاری بوده در حالی اسلام تاکید دارد تنها الگوی شاخص و میزان برای زندگی رضایت پروردگار خواهد بود، زیرا هر دو بنده خداوند بوده و تنها منبع ارجحیت و مزیت آنان نسبت به یکدیگر عبادت و عبد خداوند متعال بودن است.

فرضی خاطرنشان کرد: زندگی «امیرالمومنین (ع)» و حضرت «فاطمه زهرا (س)» سراسر درس است از فرزند داری و تربیت نسل آینده گرفته تا همسر داری آنان و تلاش برای رفع موانع متعدد زندگی همه و همه قابل توجه است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها