يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۹۲۶۱
زمان انتشار: ۰۹:۱۲     ۲۳ تير ۱۴۰۰
متخصص قلب و عروق گفت: نخوردن صبحانه موجب به هم ریختن سیستم متابولیسم بدن می‌شود و شرایط را برای ایجاد بیماری‌های قلبی و دیابت فراهم می‌کند به همین دلیل توصیه ما بر این است که وعده صبحانه حذف نشود.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، محمود افتخار زاده متخصص قلب و عروق، گفت: وظیفه قلب پمپاژ خون است و دو پمپ چپ و راست دارد. پمپ سمت راست، خون اندام‌ها و دیگر مناطق بدن را از دهلیز راست به داخل ریه می‌فرستد و در ریه‌ها با از دست دادن دی اکسید کربن و دریافت اکسیژن به دهلیز چپ باز می‌گردد. پس از آن خون سرشار از اکسیژن با پمپاژ بخش چپ قلب به سایر نقاط بدن می رود. این دو پمپ باید به صورت همزمان و هماهنگ عمل کنند و اگر اختلالی در این روند وجود داشته باشد فرد دچار نارسایی قلبی می‌گردد.

وی افزود: قلب باید بتواند در حالت استراحت ۵ لیتر خون را در دقیقه پمپ کند و در حال فعالیت این مقدار به ویژه در ورزش‌های سنگین تا ۵ برابر افزایش می‌یابد. به هر دلیلی در بیماری‌های مادرزادی مثل تنگی دریچه ، سوراخ بین بطن ها و دهلیزها و مشکل عضله‌های قلبی که اصطلاحا کاردیو میوپاتی نامیده می شود؛ پمپاژ دچار مشکل می‌شود. بی نظمی و آریتمی هم می‌تواند موجب اختلال در روند پمپاژ خون شده و نارسایی ایجاد کند. فشار خون بالا و دیابت هم می‌توانند موجب نارسایی قلبی شوند.

افتخارزاده درباره علائم نارسایی قلبی بیان کرد: گروهی از این علائم به دلیل نرسیدن خون به احشاء ایجاد می شود. در این حالت کلیه‌ها و کبد دچار نارسایی می‌شوند و فرد را دچار خستگی می‌کند. برخی علائم هم به دلیل این است که خون به درون ریه پس می‌زند و فرد در هنگام راه رفتن و طی سربالایی دچار تنگی نفس و سرفه می شود.

وی اظهار داشت: درمان نارسایی قلبی ابتدا از پیشگیری شروع می‌شود. اگر فشار خون و دیابت کنترل شوند موجب پیشگیری از نارسایی قلبی می‌شوند. همچنین با اصلاح دریچه‌های قلب و سوراخ بین دهلیزی و بطنی می توان نارسایی قلبی را کنترل کرد و از نظر غذایی به غیر از داروها که در نارسایی قلبی کاربرد بسیاری دارند، استفاده از رژیم کم‌نمک از نارسایی قلبی جلوگیری می‌کند.

افتخارزاده بر خوردن صبحانه تاکید کرد و گفت: نخوردن صبحانه موجب به هم ریختن سیستم متابولیسم بدن می‌شود و شرایط را برای ایجاد بیماری‌های قلبی و دیابت فراهم می‌کند به همین دلیل توصیه ما بر این است که وعده صبحانه حذف نشود.

وی در توضیح سندروم متابولیک بیان کرد: سندروم متابولیک ترکیبی از چاقی به ویژه چربی‌های شکمی است که با افزایش چربی‌های داخل شکم ، قند خون و تری گلیسرید و آپنه(وقفه) تنفسی همراه است که موجب تنگی عروق شده و منجر به مقاومت در برابر انسولین می‌شود. بنابراین چاقی هسته مرکزی است که می‌تواند منجر به ایجاد بقیه فاکتورهای خطر به ویژه نارسایی قلبی در انسان شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها