أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۹۲۸۹
زمان انتشار: ۱۰:۴۰     ۲۳ تير ۱۴۰۰
در این نوشتار اهم مامویت وظایف بخش مخابرات یگان های زرهی لشکرها و تیپ های رزمی در دوران جنگ تحمیلی تبیین شده است .

به گزارش پایگاه 598/ دکتر سید جواد هاشمی فشارکی پژوهشگر دفاع مقدس نوشت: دفاع مقدس والاترین عرصه ملت ایران در صحنه حضور و خلق حماسه های بدیل در طول تاریخبود و همه اقشار مختلف مردم؛ بویژه جوانان در آن نقش داشتند . یکی از مهم‌ترینامور نبرد، سازماندهی نیروهای حاضر در جبهه ها بود و این سازماندهی معمولا در قالب لشکرها ؛ تیپ‌هاوگردان ها انجام می‌شد. یگانهای پیاده ومکانیزه مهمترین نقش را دردفاع مقدس در برابردشمن بعثیداشتند. یگانهای زرهی سپاه از غنایم بدست آمده به مرور تشکیل و سپس ارتقا یافتند . بخش مهم یگان زرهی، برقراری ارتباط بین تانکها (تانک تی-54 و تی 55  وتی 72  ) و نفربر های زره‌پوش (زرهی)در انواع چرخ‌دار و شنی‌دار (مثل شنی تانک‌ها)  بود. بخصوص اینکه در صحنه جبهه ها از داخل اشراف زیادی بر منطقه وجود نداشته و حتی صحبت در داخل تانک و نفربر نیز بدلیل صدای بسیار زیاد نیاز به ارتباطات داخلی بود. برای همین منظور در یگان زرهی بخشی بنام مخابرات وجود داشت.

اهم ماموریت و وظایف مخابرات زرهی در دوران دفاع مقدس، شامل موارد زیر بوده است:

  • 1- برقراری ارتباط مخابراتی

ایجاد ارتباط بی‌سیم مابین فرماندهی و خودرو‌های نفربر و زرهیو مقر استقراری گردان زرهی در عقبه و... به‌منظور هدایت ادوات زرهی  بودند.

  • 2- انتقال خبر به‌صورت حضوری

انتقال خبر‌های سری با پیک، موتور و... با هدف جلوگیری از عدم امکان شنود توسط دشمن و یا در شرایطی که ارتباطات بی‌سیم هنوز نبایستی روشن می‌شدند و یا در شرایطی که ارتباطات با اختلال مواجه بودند.

  • 3- تامین امنیت ارتباطات

تامین امنیت ارتباطات با استفاده از دستگاه‌های رمزکننده و همچنین تهیه و استفاده از برگه کد و رمز برای مکالمه بخش‌های مختلف زرهیبا یکدیگر و نیز مخابره پیام‌ها به‌صورت رمز در بین نیرو‌های خودی. و نیز ارتباط با بخش های دیگر لشکر و محورهای مجاور.

  • 4-تعمیر و نگهداری تجهیزات مخابراتی آسیب‌دیده

بخش دیگری از فعالیت «مخابرات» در طول جنگ، تعمیرتجهیزات ولوازم مخابراتی زرهی آسیب‌دیدهویا بعلت فرسودگی و .... بود که اینتعمیرات باید به سرعت انجام می‌شد؛زیرا اختلال مخابراتی ، سبب اختلال در ارتباط تانک یا نفربر مربوطه سبب ناکارمدی ان شده ودر مجموع بر ماموریت یگان زرهی تاثیر منفی می توانست بگذارد.

  • 5- پشتیبانی و تأمین لوازم و تجهیزات مخابراتی مورد نیاز

برای امکان انجام ماموریت‌های محوله به نحو مطلوب و تأمین نیاز‌های مقر‌ها و خودروهای زرهی، لوازم و تجهیزات مخابراتی مورد نیازتامین می‌شد.

  • 6- تامین منابع انسانی

جذب و به‌کارگیری نیرو‌های علاقمند و همچنین سازماندهی و به‌کارگیری آن‌ها در بخشهای مورد نیاز( بیسیم چی تانک ، مرکز بیسیم زرهی ، تعمیرکار بیسیم و.... )، از دیگر وظایف مخابرات در جنگ تحمیلی بود.

  • 7- آموزش نیرو‌های مخابراتی و ارتقای سطح آمادگی

آموزش نیروهای موجود و یا جدید در دو سطح عمومی و تخصصی،با هدف ارتقای سطح آمادگی ها از دیگر وظایف مخابرات در جنگ تحمیلی بود. آموزشهای اولیه و محدود درمنطقه صورت میگرفت ولی اموزشهای تخصصی در عقبه انجام می گرفت.

  • 8- وسایر امور مرتبط

مواردیمانند امور پشتیبانی، خدماتی و سایر موارد باقیمانده بخش مخابرات یگان زرهی که در تعامل با سایربخشهای لشکر ویا تیپ بایستی دنبال میشد.

  • سخن پایانی

در دوران دفاع مقدس در خصوص امور زرهی، مخابرات زرهی و دیگر بخشها ابتکارات و خلاقیت هایی جهت رفع نواقص و اشکالات و تامین نیازهای ضروری بسیاری صورت گرفت و منشا اثربخشی بیشتر امور دفاع مقدس گردید.

پس از پایان جنگ تحمیلی نیز صنایع زرهی، صنایع دفاعی مخابراتی و رمز کننده ها وغیره ، با جهاد خودکفایی صورت گرفته، تولیدات بی نظیری ابداع و مورد بهره برداری قرارگرفته که بعضا در دنیا بی نظیر می باشد.

چنانچه پس از جنگ تحمیلی این روحیه و این اراده، بجای اتکا به واردات و چشم امید به برجام و..... ؛ در بخشهای کشوری نیز دنبال میشد ، امروز صنایع مختلف کشور متحول شده بودند و در بسیاری از امور کشور بی نیاز به بیگانگان شده بود و تحریمهای دشمنان بلااثر میشد . وان شاالله در دولت جدید ( دولت انقلابی آیت الله رییسی) این مهم دنبال خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها