کد خبر: ۴۸۹۳۱۲
زمان انتشار: ۱۰:۲۴     ۲۴ تير ۱۴۰۰
زمین سوخته؛
گوشت مرغ یکی از اقلام خوراکی خانوار است که قیمت آن از ابتدای دولت روحانی تاکنون 408 درصد افزایش یافته است.

نگاهی به تغییرات قیمت گوشت مرغ از 1392 تا 1400به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، گوشت مرغ یکی از اقلام خوراکی خانوار است که در سالهای گذشته با نوسان قیمتی زیادی همراه بوده، به گونه‌ای که قیمت آن از ابتدای دولت روحانی تاکنون 408 درصد افزایش یافته است.

در این گزارش روند افزایش قیمت گوشت مرغ که بعنوان یکی از منابع تامین‌کننده پروتئینِ موردنیاز خانواده‌ها محسوب می‌شود در فواصل تابستان ۱۳۹۲ تا تابستان ۱۴۰۰ در قالب اینفوگرافی تهیه شده است.

لازم به ذکر است که قیمت گوشت مرغ همچون بسیاری از کالاهای دیگر در دولت روحانی توسط دلالان مدیریت می‌شد و قیمت این محصول در بازار تابع قیمت‌گذاری‌های رسمی نبود و در برخی بازه‌های زمانی تا کیلویی ۴۰ هزارتومان نیز به مصرف‌کننده تحمیل می‌شد، با اینحال در این گزارش صرفا به قیمت‌گذاری رسمی دولت استناد شده هرچند که با قیمت‌های موجود در بازار متفاوت است.

نگاهی به تغییرات قیمت گوشت مرغ از 1392 تا 1400

یکی از دلایل اصلی گرانی گوشت، عدم تامین نهاده‌های دام و طیور است که این مسئله در ۳ سال گذشته و بدنبال افزایش نجومی نرخ ارز شدت گرفت، مشکل دیگری که در این خصوص وجود دارد قدرت گرفتن دلالان بزرگ در دولت روحانی بود که فرآیند تامین و توزیع نهاده‌های دام و طیور را به دست داشتند و اجازه نمی‌دادند نهاده‌ها در زمان مناسب و با قیمت واقعی به دست تولیدکنندگان برسد.

اوضاع کشور به لحاظ تامین گوشت قرمز در شرایط خطرناک‌تری قرار دارد، به گونه‌ای که گوشت قرمز اینک از سفره برخی طبقات ضعیف جامعه حذف شده و گوشت مرغ تنها گزینه‌ی مناسبی است که می‌تواند در نبود گوشت قرمز تا حدودی کمبود پروتئین در سبد غذایی خانوار را تامین کند.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها