أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۹۳۱۳
زمان انتشار: ۱۰:۰۲     ۲۴ تير ۱۴۰۰
مسئولان از رفع کسری عرضه مرغ در بازار تا هفته آینده و ثبات قیمت خبر می‌دهند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از شهرآرانیوز؛ هنوز چند ماهی بیشتر از ایجاد آرامش نسبی در بازار پرتلاطم مرغ نمی‌گذرد که دوباره خبر‌های دونرخی شدن این محصول پرطرفدار سفره ایرانی به صدر اخبار آمده و باعث بروز نگرانی برای مصرف کننده‌های آن شده است. البته بهتر است همین اول گزارش بگوییم که مسئولان خراسان رضوی از کاهش این تلاطم در چند روز آینده خبر می‌دهند و می‌گویند مشکلی در تولید مرغ در استان وجود ندارد و به زودی با جبران اندک کسری پیش آمده در تولید که به دلیل قطعی برق در هفته قبل و مازاد عرضه مرغ در آن موقع به بازار به وجود آمده است، این نوسان قیمتی برطرف خواهد شد.


۱۲ فروردین سال جاری بود که قرارگاه سامان دهی مرغ کشور از افزایش ۴۵۰۰ تومانی قیمت مرغ و رسیدن آن به کیلویی ۲۴ هزارو ۹۰۰ تومان خبر داد و بعد از آن به تدریج صف‌های طولانی خرید این محصول و سهمیه بندی آن پایان یافت، اما حالا با گذشت سه ماه ونیم از این تصمیم و ایجاد آرامش نسبی، طبق رصد میدانی شهرآرا، بار دیگر در دو روز اخیر شاهد افزایش قیمت این محصول تا ۲۸ هزار تومان در برخی مغازه‌های مرغ فروشی مشهد هستیم. آن طور که تعدادی از مرغدار‌های استان می‌گویند، این بار قطعی برق و افزایش تلفات و به دنبال آن عرضه زودهنگام محصولاتشان از ترس زیان بیشتر در هفته گذشته، موجب این نابسامانی شده است. به گفته مسئولان، برخی مرغداری‌ها در روز‌هایی که هوا خیلی گرم بود و در هنگام ظهر با قطعی برق رو به رو شده اند، تا ۵ درصد تلفات داده اند.

قطع برق؛ مشکل جدید مرغدار‌ها

حمید مشایخی، یکی از مرغدار‌های استان، در این باره می‌گوید: مشکل مرغدار‌ها تمامی ندارد. یک روز نهاده نیست، یک روزهم که نهاده هست، برای حمل آن دچار مشکل می‌شویم. از این موضوع هم که عبور کنیم، به تازگی قطعی برق دردسرساز شده است. هفته گذشته به دلیل گرمی هوا و ترس از قطعی برق و افزایش تلفات، مجبور شدیم مرغ هایمان را زودتر از موعد و حتی در برخی روز‌ها زیر قیمت به بازار عرضه کنیم.


یک مرغدار دیگر از تلفات ۶ هزار قطعه مرغ خود در یک روز به دلیل قطع برق به شهرآرا می‌گوید و تاکید می‌کند که نمی‌خواهد نامی از او برده شود. این مرغدار نیز با ردیف کردن مشکلاتی که همکارانش نیز به آن اشاره کردند، ادامه می‌دهد: مشکلاتمان کم بود که قطعی برق هم به آن اضافه شد. البته خدا خواست و هوا این هفته بهتر شد و فعلا خبری از قطعی برق نیست. امیدواریم تا ۱۰ روز دیگر روند تولید به حالت قبل بازگردد.


حسین ملاپور، یکی دیگر از مرغدار‌های استان، با تایید سخنان همکارانش یک مشکل دیگر را هم به این مجموعه اضافه می‌کند و می‌گوید: نهاده‌ای که از پشتیبانی اموردام می‌گیریم، به موقع نمی‌آید. ازطرفی قیمت کرایه‌ها بسیار زیاد است و باید مبلغی را نیز به عنوان پشت بارنامه پرداخت کنیم که رقم گزافی است. این مرغدار می‌افزاید: هرچند دریافت این مبلغ غیرقانونی است، مجبوریم برای حمل خوراک طیور خود آن را پرداخت کنیم. حالا درکنار انواع واقسام هزینه‌های تولید از دارو و نهاده بگیرید تا هزینه حمل و... موضوع قطعی برق نیز قوزبالاقوز شده است و با وجود افزایش هزینه تمام شده، گاهی مجبوریم محصولمان را زیر قیمت مصوب عرضه کنیم.


او می‌گوید: ما به تولید خود ادامه می‌دهیم، ولی اکنون نرخ مصوب مرغ زنده باید ۲۰ هزار تومان شود تا با هزینه هایمان هم خوانی داشته باشد. (اکنون نرخ مصوب مرغ زنده ۱۷ هزارو ۱۰۰ تومان است.)


پیگیری مشکلات مرغدارها، هرکدام یک گزارش اختصاصی را می‌طلبد که حتما مسئولان از تک تک آن‌ها باخبرند، اما ما فعلا در این گزارش قصد داریم بفهمیم که علت بروز سیگنال‌های افزایش قیمت در بازار مرغ مشهد چیست و آیا نابسامانی تازه‌ای در راه است؟ در این صورت با مطالبه گری از مسئولان، بخواهیم این بار قبل از بروز مشکلات عمیق تر، زودتر برای جلوگیری از آن اقدام کنند.


هیچ مشکلی در تولید مرغ نداریم

هرچند در چند ماه گذشته برخی کارشناسان صنعت مرغداری کشور با بیان اینکه دخالت و قیمت گذاری دولت در بازار رقابتی مرغ اشتباه است، پیش بینی کرده بودند که درصورت اصلاح نشدن نرخ مصوب مرغ زنده، قیمت آن در تیرماه به ۴۰هزار تومان هم می‌رسد و ازسوی دیگر اکنون به گزارش ایسنا، مرغ در خرده فروشی‌های تهران بین ۳۳ تا ۳۷هزار تومان فروخته می‌شود، مسئولان خراسان رضوی از نبود مشکل در تولید مرغ و بازگشت قیمت آن به نرخ مصوب خبر می‌دهند.


مدیر طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در این باره به شهرآرا می‌گوید: وضعیت تولید مرغ ما در استان از مدت زمان مشابه در همه سال‌های گذشته بهتر است. اما در هفته قبل به دلیل قطع برق و گرمای شدید هوا، تعدادی از مرغدار‌های ما تلفات دادند و تعدادی نیز مجبور به عرضه زودهنگام محصول خود به بازار شدند؛ به همین دلیل هفته قبل با مازاد عرضه مواجه بودیم، اما حالا دو روزی می‌شود که عرضه محصولات کمی کاهش یافته است.


محمدمهدی یعقوب زاده با اشاره به تولید متوسط روزانه ۵۰۰ تن مرغ در دو هفته قبل ادامه می‌دهد: در دو روز اخیر این میزان به ۴۴۰ تا ۴۵۰ تن رسیده است که نتیجه کاهش همان عرضه زودهنگام است. تضمین می‌کنیم تا هفته آینده همین میزان از کسری نیز جبران شود و بازار به آرامش برسد.
او درباره خسارات قطع برق به مرغداری‌ها نیز می‌گوید: به طور متوسط در روز‌هایی که هوا خیلی گرم بوده و مرغداری هنگام ظهر با قطعی برق رو به رو شده است، برخی مرغداری‌ها تا حدود ۵ درصد تلفات داده اند. البته بیشتر این خسارات مربوط به مرغداری‌های مرغ تخم گذار بوده است؛ چون مرغداران گوشتی در این شرایط توانستند محصول خود را سریع‌تر به بازار عرضه کنند.


احمد بوروغنی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان رضوی، نیز با تایید سخنان مرغدار‌ها درباره مشکلات تولید اظهار می‌کند: مشکلات ایجادشده این چند روز مربوط به عرضه زودهنگام مرغ به بازار در هفته گذشته به علت گرمی هوا و قطعی برق است که باتوجه به خنک شدن هوا و ادامه تولید، تا هفته دیگر کسری ایجادشده در بازار جبران خواهد شد.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها