يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۹۳۳۷
زمان انتشار: ۱۴:۳۷     ۲۵ تير ۱۴۰۰
در حالی ستاد ملی کرونا شوراهای حل اختلاف را از صدور حکم تخلیه برای مستأجران منع کرده که این شوراها در شرایط قرمز کرونایی احکام تخلیه صادر می‌کنند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، اواسط خردادماه امسال وزیر راه و شهرسازی از تصویب افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن در ستاد اقتصادی کرونا خبر داد و درباره تمدید قراردادهای اجاره مسکن با توجه به تداوم شرایط کرونا اظهار کرد: مصوبه تمدید یکساله قراردادهای اجاره مسکن در ستاد ملی کرونا تصویب شد.

وی با بیان این که وزارت راه و شهرسازی  تغییراتی در خصوص شرایط تمدید قراردادهای اجاره مسکن در نظر دارد، تصریح کرد: این تغییرات در کمیته اقتصادی کرونا مصوب شده و در ستاد هم طرح می شود و نتیجه آن را به زودی اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان این که در جلسه آتی ستاد ملی کرونا مصوبه جدید تمدید قراردادهای اجاره مسکن تصویب خواهد شد، افزود: تصمیمات جدید ستاد ملی کرونا پس از تصویب برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا شورای حل اختلاف به هیچ عنوان حق صدور حکم تخلیه برای مستاجر ندارد. نماینده شورای حل اختلاف در کمیته های اقتصادی ستاد ملی کرونا حضور داشت و در جریان صدور حکم تخلیه برای مستاجران قرار گرفته اند.

اسلامی تاکید کرد: هیچ مالکی بدون شروط اعلام شده که بر اساس آن می‌توان حکم تخلیه گرفت، نمی تواند برای صدور حکم تخلیه اقدام کند، ضمن اینکه مستاجران مکلف هستند که حقوق مالک را رعایت کنند.

به گزارش تسنیم،‌حدود دو هفته بعد ستاد ملی کرونا طی جلسه هفتاد و دوم تمدید یکساله قراردادهای اجاره با رقم افزایش نرخ‌ها را  به شرح زیر تصویب و اعلام کرد؛

حداکثر افزایش مبلغ اجاره‌بها یا مبلغ رهن برای قراردادهای اجاره در کلانشهر تهران تا سقف 25 درصد، سایر کلانشهرها تا سقف 20 درصد و سایر مناطق شهری تا سقف 15 درصد است.

با عنایت به استمرار شرایط شرایط بیماری کرونا، تمام قراردادهای اجاره املاک مسکونی که تا پایان سال 1400 اعتبار آنها به اتمام می‌رسد در صورت عدم توافق طرفین و تمایل مستأجرین به مدت یکسال به صورت خودکار تمدید می‌شود.

بر اساس بند 3-1 مصوبه ستاد ملی کرونا نیازی به مراجعه مالک و مستاجر به بنگاه‌های املاک برای تمدید قراردادها نیست.  حدود یکماه از مصوبه ستاد مذکور می‌گذرد اما شرایط به‌گونه پیش نرفته که دولت برای حمایت از مستأجران پیش بینی کرده است.

یکی از مشکلات کنونی مستأجران این است که برخی مشاوران املاک در همراهی با مالک،‌مستاجر را تحت فشار بی سابقه‌ای برای افزایش بعضا تا 100 درصد نرخ اجاره‌بها قرار می‌دهند. یکی از مستأجران ساکن در پونک در این‌باره به تسنیم می‌گوید: با این‌که بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا،‌ قرارداد اجاره باید تمدید شود،‌اما متاسفانه مالک از طریق مشاور املاک به بنده اعلام کرده که می‌خواهد خانه را به یکی از دانشجویان خودش اجاره بدهد.

وی ادامه داد: با مراجعه به بنگاه تاکید کردم که بر اساس قانون قراردادهای اجاره با افزایش 25 درصدی تا سال آینده تمدید شده است.

وی بیان کرد: این در حالی بود که مشاور املاک گفت ما راه دور زدن قانون را می‌دانیم.

به گزارش تسنیم، از سوی دیگر با آن‌که وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده شوراهای حل اختلاف حق صدور حکم تخلیه را برای مستأجران ندارند که این شوراها طی هفته‌های اخیر احکام متعددی را علیه مستأجران صادر کرده است.

احمد آذری عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به این‌که در مصوبه ستاد ملی کرونا شرایط عدم تمدید قرارداد اجاره اعلام شده است، افزود: یکی از این شروط آن است که مالک برای تخریب واحد مسکونی و ساخت ساختمان جدید یا تعمیرات اساسی پروانه ساختمانی یا پروانه تعمیرات اساسی داشته باشد.

وی تصریح کرد: عدم موافقت مستأجر با مبلغ افزایش اجاره، تضییع حقوق موجر، بروز رفتار برخلاف عرف از سوی مستأجر و... از جمله مواردی است که باعث عدم تمدید قرارداد اجاره می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از مواردی که مستأجران باید به آن توجه داشته باشند این است که مالک از مستأجر در شورای حل اختلاف برای تخلیه امضا می‌گیرد،‌در این صورت شوراهای حل اختلاف حکم تخلیه را صادر می‌کنند و به مستأجر برای مدت مشخصی جهت تخلیه مهلت می‌دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها