أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۸۹۴۴۷
زمان انتشار: ۱۹:۵۱     ۲۷ تير ۱۴۰۰
۲۴ و ۲۵ تیرماه گروهی از شهروندان در اعتراض به بی‌آبی دست به تجمع در خیابان‌های چند شهر خوزستان زدند اما واقعیت ماجرا چه بود؟

به گزارش پایگاه 598، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۵ و ۲۴ تیرماه به یکباره برخی از خیابان‌های شادگان شلوغ شدند و گروهی از شهروندان در چند شهر جنوبی خوزستان دست به تجمعات اعتراضی زدند که تصاویرشان در کانال‌های مختلف خبری منتشر شد.

ویدیو‌های منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌داد که نیرو‌های انتظامی خویشتن داری و خونسردی خوبی را از خود نشان می‌دهند و در انتهای صف تجمع کنندگان یا جلوتر از آنان مردم را هدایت می کردند و از آسیب رساندن به اموال عمومی جلوگیری می‌کردند.

طبق گفته‌های احمد یکی از حاضرین در نا آرامی‌های هویزه، تجمعات این شهر تا پاسی از شب و با حضور به گفته او «جمعیت کثیری» به درازا کشید.

همچنین بنا بر صحبت‌های یکی از افراد حاضر در تجمعات سوسنگرد که نخواست نامی از او برده شود، اعتراضات به صورت «مسالمت آمیز» در خیابان‌های شهر جریان داشت و بدون درگیری و تنش به پایان رسید.

البته در برخی نقاط از جمله مسیر‌های مهم ارتباطی به کلانشهر اهواز، مرکز استان خوزستان و در جاده‌های ارتباطی شوش و اندیمشک به اهواز گروهی با آتش زدن لاستیک خودرو، موجب ایجاد ترافیک، منع تردد کامیون‌ها و ایجاد صف‌های طولانی از خودرو‌ها شده بودند، اینکه چه گروه یا افرادی و به چه اهدافی دست به چنین اقدامی زده اند مشخص نیست، همچنین مسئولان فرمانداری اهواز و نیروی انتظامی تا زمان انتشار این گزارش به تماس‌ها و پیام‌های مکرر ما پاسخی ندادند.
 

 


یک جوان شادگانی قربانی اغتشاشات شد

اتفاقات دیشب موجب شد تا دستکم یک تن در شادگان کشته شود به همین سادگی. اما پشت پرده ماجرا چه بود؟

امید صبری پور سرپرست فرمانداری شادگان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص تجمعات در این شهر گفت: شهرستان شادگان مشکل عمده و گسترده ای در زمینه قطعی آب و برق ندارد، حتی تامین آب تالاب نیز در وضعیت بدی نیست و اهالی در حمایت از تجمع افراد در دیگر شهر های خوزستان به خیابان آمدند.

او با بیان اینکه سعی شد از راه های مختلف از جمله صحبت و گفتگو با تجمع کنندگان، از وقوع فاجعه و تنش جلوگیری گردد، افزود: گروه های معاند و تجزیه طلب نیز در بین مردم نفوذ کرده اند و سعی دارند، تجمعات مسالمت آمیز را به هر نحوی به خشونت بکشانند، عده ای از فرصت طلبان با شلیک گلوله یک جوان شادگانی را از پای در آوردند.

این مقام مسئول همچنین بیان کرد: این مسئله از سوی نیروهای امنیتی در حال بررسی است و افرادی نیز تاکنون شناسایی و دستگیر شده اند.
 

 


نگرانی از نفوذ گروه‌های تروریستی به صفوف مردم

تصاویر تجمعات دیشب نشان می‌دهد برخی افراد در شهر شادگان و سوار بر موتور سیکلت پرچم گروه «حرکة النضال» را در دست خود می‌چرخانند. علاوه بر آن در شهر سوسنگرد نیز یکی از افراد در میدان شهر پرچم این گروه را بالا برده است، حرکتی که اکنون موجب نگرانی بسیاری از شهروندان برای نفوذ گروه‌های تروریستی به صفوف مردم معترض شده است.

گروه « حرکة النضال العربی لتحریر الأهواز» به مشی مسلحانه اعتقاد دارند، مجهز به سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین هستند و فقط در سال ۱۳۸۴ در استان خوزستان ۱۳ مورد بمب گذاری انجام دادند که مجموع این حملات منجر به جانباختن و زخمی شدن بیش از ۱۶۵ تن شد.

علاوه بر این موارد، سرکرده این گروهک پس از حمله به رژه نیرو‌های مسلح در اهواز (سال ۱۳۹۷) از طریق شبکه «ایران اینترنشنال» وابسته به عربستان سعودی مسئولیت را بر عهده گرفت، اگرچه بعدا داعش آن را متوجه خود دانست، اما به هر حال این حمله تروریستی ۲۵ کشته و بین ۶۵ تا ۷۰ زخمی بر جای گذاشت که از جمله آن‌ها یک کودک ۵ ساله با نام طا‌ها اقدامی بود.

این گروهک به دلیل اقدامات خود علیه شهروندان ایرانی به خصوص در خوزستان و اهواز در لیست گروه‌های تروریستی قرار دارد و باید نسبت به نفوذ آن میان مردم تجمع کننده و استفاده از این شرایط هوشیار بود، زیرا اگرچه مردم خوزستان نسبت به مسائل معیشتی معترض هستند، اما همگی یکصدا نا امنی و اقدامات لجام گسیخته و کور را محکوم می‌نمایند.
 


امنیت خوزستان در خطر است

عبدالله ایزدپناه رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی پروژه‌های انتقال آب از سرچشمه‌های کارون را دلیل تنش‌های به وجود آمده در خوزستان عنوان کرد و گفت: امنیت خوزستان، امنیت ایران است و به مخاطره افتادن این استان مهم، تمام کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این در حالی است که قاسم تقی زاده خامسی وزیر نیرو در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان در استانداری خوزستان گفته بود که طرح انتقال آب موسوم به «بهشت آباد» در ۳ سال گذشته مورد بازنگری قرار گرفته و اکنون نیز به دلیل اثرات زیست محیطی تعطیل شده است، ضمن آنکه رها سازی آب از رودخانه زاینده رود نیز ارتباطی به سرشاخه‌های کارون ندارد.
 

 


خوزستان تشنه از شمال تا جنوب

خوزستان یکی از پر آب ترین استان های ایران است و رودخانه های کارون، کرخه و اروند که از پرآب ترین و طولانی ترین رودهای ایران هستند در این جلگه روانه تالاب ها، خورها و دریا می شوند. اما وضعیت آبرسانی به مردم به خصوص روستاییان نا مطلوب است و بسیاری از آنان با مشکلات آب شرب و نبود آب برای کشاورزی مواجه هستند.

احتمالا تاکنون بار‌ها نام غیزانیه و حکایت تشنگی آن‌ها را شنیده اید، این بخش یکی از بزرگترین نواحی استان خوزستان است که پیرامون آن پر از لوله‌های نفتی و شرکت‌های حفاری گاز و نفت است، اما مردم آن از آب نوشیدنی محروم بودند و برای رفع عطش حیوانات خود یعنی تنها منبع درآمدشان نیز محتاج آب تانکر بودند، اگرچه اعتراضات اهالی موجب شد تا روند طرح آبرسانی به روستا‌های این منطقه شتاب بیشتری بگیرد و به حد مطلوبی تری نسبت به گذشته برسد.

اما داستان غم انگیز تری نیز در خوزستان وجود دارد؛ بخش دهدز در شهرستان ایذه که بیش از یکصد روستای آن که در محاصره بزرگترین پروژه‌های سد سازی استان، کارون ۳ و ۴ قرار دارند، برای تامین آب نوشیدنی خود در تنگنا بوده و برداشت بی رویه از منابع آب زیر زمینی و همچنین نفوذ شیرابه‌های نفتی به این منابع موجب شده تا در این زمینه با چالش‌های جدی مواجه گردند.
 

 


کشت شلتوک بزرگترین عامل تنش‌های آبی

البته این مسئله باعث شده تا ایراداتی جدی به طرح های سد سازی در استان خوزستان وارد شود. هژیر کیانی دبیر انجمن دوست‌داران طبیعت و محیط زیست ایذه در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص می گوید: وزارت نیرو و سازمان آب و برق می توانست به جای ساخت آب بند به توسعه آبخیزداری و پوشش گیاهی بپردازد تا از وقوع سیلاب ها جلوگیری کند.

بسیاری از شهروندان و فعالان محیط زیست خوزستانی نیز بر همین عقیده اند که سدسازی عامل بحران‌های به وجود آمده در استان است و همین مسئله باعث شده آب به درستی به پایین دست و به خصوص تالاب ها، از جمله هورالعظیم نرسد و خشکی و اتلاف آبزیان را رقم بزند.

اما قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان برداشت آب در مسیر را دلیل تنش‌های به وجود آمده در این استان می‌داند. کشت شلتوک به شکلی گسترده در مناطق جنوبی خوزستان و علی رغم ممنوعیت و محدودیت رواج دارد.

کشت شلتوک به طور میانگین به ۱۵ هزار متر مکعب آب نیاز دارد، در حالی که وضعیت سد‌های خوزستان به لحاظ ظرفیت آبی مطلوب نیست.

روز جمعه مورخ ۲۵ تیرماه نیز رضا خشنودی معاون قضایی دادستان کل کشور در نشست ستاد مدیریت بحران استان خوزستان در استانداری گفته بود که با توجه به شرایط و کمبود آب در استان، شلتوک کاری باید به عنوان جرم تلقی شود.
 

 


پیش بینی‌های نادرست، تنش‌های اکنون را رقم زد

علی رغم آنکه استاندار خوزستان و همچنین مسئولان آبفا وعده داده بودند تا تابستان امسال بدون تنش سپری شود، اما از نا آرامی‌های به وجود آمده در اول راه، به نظر می‌رسد فصل پر تنش و سختی در راه باشد.

مردم در اعتراضات آب کشاورزی می خواهند که عمدتا نیز کشت شلتوک را شامل می شود که تامین آن هم بسیار دشوار خواهد بود. اما پرسشی که اکنون مطرح می شود آن است که آیا می شد با انجام اقداماتی از بی آبی جلوگیری کرد؟

مهدی قمشی رئیس دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: پیش بینی ها برای امسال نادرست بودند و همه تنش ها نیز از همانجا نشات می گیرند. 
 

 


عمده مشکل در زمینه تامین آب شلتوک است

او افزود: سازمان آب و برق انتظار داشت، امسال مانند ۲ سال گذشته پر بارش باشد و به همین دلیل نیز سعی کرد برای جلوگیری از وقوع سیل، آب پشت سدها را خالی کند تا میزبان سیلاب ها باشد، اما آسمان یاری نکرد و باعث شد ذخیره آب در پشت سدها به کمترین میزان خود برسد.

قمشی بیان کرد: اگر پیش بینی های دقیق تری انجام می شد شاید اکنون شاهد چنین رخدادهایی نبودیم، اما کشت برنج را هم نمی توان در این زمان نادیده گرفت، زیرا بسیار آب بر است و عمده مشکلات نیز در زمینه تامین آب در حوزه کشاورزی است.

استان خوزستان مقام نخست تولیدات کشاورزی را در کشور دارد و بسیاری از مردم نیز پس از تحریم ها و فشارهای حداکثری و با تعطیلی بسیاری از صنایع به این سمت گرویده شدند.

پیشتر نیز حمیدرضا یزدانی، مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: وضعیت سد کرخه به لحاظ دارا بودن منابع آبی مساعد نیست و خشکسالی و آورد اندک رودخانه ها، به شدت در این زمینه موثر واقع شده ضمن آنکه حتی اگر آبی هم به منظور تامین حقابه هورالعظیم رهاسازی شود، در راه برای کشت شلتوک مصرف می شود و مطمئنا «یک قطره» نیز به هورالعظیم نخواهد رسید.
 

 


همه مردم خوزستان در غم هم استانی‌ها یکصدا هستند

در مجموع شرایط خوزستان در وضعیت کنونی به لحاظ شرایط آبی با بحران و سختی مواجه است که تنها با همراهی و همدلی همه مردم می‌توان از این وضعیت دشوار عبور کرد. کشاورزان سعی کنند برای آنکه آب نوشیدنی مردم در پایین دست رودخانه‌ها تامین شود از کشت‌های پر آب صرف نظر نمایند.

همچنین از مسئولان کشوری انتظار می‌رود با توجه به خسارت کشاورزان، زمینه برای پرداخت زیان به آن‌ها فراهم و از سال بعد آموزش‌های لازم به کشاورزان برای استفاده کمتر از آب داده شود.

خوزستان یکی از استان‌های مهم کشور است که صنایع عظیمی در آن فعال و بخش بزرگی از نفت و گاز نیز از این منطقه تامین می‌شود، مردم استان خوزستان علی رغم آنکه به شرایط موجود اعتراض دارند و در غم هم شهری‌های خود یکصدا هستند، اما نفوذ گروه‌های تروریستی به صفوف مردم و استفاده از عواطف آنان خطر آفرین است.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها