أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۸۹۶۴۷
زمان انتشار: ۱۵:۳۶     ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
مرداد ۱۴۰۰ درحالی آغاز شد که در اولین ماه فعالیت ویروس دلتا در سراسر کشور ۴۸۴۶ نفر در پیک پنجم قربانی این ویروس شده‌اند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم: مرداد ۱۴۰۰ درحالی آغاز شد که در اولین ماه فعالیت ویروس دلتا در سراسر کشور ۴۸۴۶ نفر در پیک پنجم قربانی این ویروس شده‌اند.

بررسی‌های آماری در یک ماه گذشته نشان می‌دهد از زمان تایید رسمی فعالیت ویروس دلتا در جنوب شرقی کشور تا امروز که تقریباً در سراسر ایران فعال شده است نشان می‌دهد نزدیک به ۵۰۰۰ نفر قربانی این ویروس شده‌اند و کارشناسان براین باورند که این اتفاق به دلیل کم‌توجهی مسئولان مربوطه در مهار ویروس بوده است.

در این زمینه کارشناسان تاکید دارند با درنظر گرفتن اینکه ویروس دلتا تقریبا از اوایل بهار ۱۴۰۰ در هندوستان شناسایی شده بود و مشکلات ناشی از آن کاملا مشخص بود مسئولان مربوطه می‌توانستند برای جلوگیری از ورود آن سیاست‌های مناسب‌تری را اتخاذ کنند درحالی که همه آن‌ها به این موضوع اشراف داشتند که میزان مبادلات مرزی ایران با هندوستان، پاکستان و افغانستان بسیار بالاست و احتمال ورود ویروس وجود دارد.

کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند کم توجهی و البته عادی انگاری شرایط باعث شد تا دوباره غافلگیر شده و نهایتا از ابتدای تیرماه ۱۴۰۰ ورود رسمی این نوع از ویروس جهش یافته که می‌تواند خسارات بالایی تحمیل کند، تایید شد.

این درحالی است که ویروس دلتا با قدرت سرایت پذیری بسیار بالا تنها ۱۵ روز زمان لازم داشت که در سراسر کشور پخش شود و رکورد‌های تازه‌ای از همه گیری را در ایران ثبت کند که یکی از آن‌ها ۴۸۴۶ مرگ تنها در یک ماه است که اگر این عدد را تقسیم به ۳۱ روز تیر ۱۴۰۰ کنیم می‌بینیم در این دوره زمانی روزانه ۱۵۶.۳ نفر از هموطنان مشخصاً به دلیل بیماری کرونا فوت شده‌اند.

این گروه تاکید دارند اتفاقی که کارشناسان براین باورند با توجه به رفتار ویروس دلتا تازه شروع ماجراست و درصورت ادامه سیاست‌های اشتباه و کوتاهی در امر واکسیناسیون و غربالگری هوشمند تابستان ۱۴۰۰ دوره‌ای تاریخی از همه‌گیری کرونا در ایران ثبت خواهد شد.

۷۰۰۰۰ مورد تست در یک روز!

در این زمینه البته واقعیت امر اینجاست که سیاست‌های اتخاذ شده برای مقابله کم هزینه با ویروس دلتا در پیک پنجم آنطور که وزیر بهداشت قبلا اعلام کرده تدوین نشده است و تصمیم‌گیری‌های غیرمنطقی باعث شده تا نه در بخش واکسیناسیون عمومی و نه در زمینه انجام تست‌های هوشمند آنطور که شایسته شرایط باشد کار‌ها انجام نشده باشد.

بررسی‌دقیق جداول آماری نشان می‌دهد در ۲۴ ساعت گذشته تنها ۶۹۷۳۱ مورد تست کرونا در سراسر مراکز درمانی ایران انجام شده که واقعاً براساس شرایط موجود و بحرانی که تهدید کننده سلامت جامعه است تناسب نداشته و این روند می‌تواند منجر به تردد ناقلان در سطح جامعه باشد که هر کدام از آن‌ها حداقل می‌توانند ۱۰ نفر را آلوده کنند.

به گفته کارشناسان مشکلات مربوط به انجام واکسیناسیون عمومی و البته بی‌توجهی به اهمیت غربالگری هوشمندانه و هدفمند در شرایطی که ویروس دلتا در سراسر ایران فعالیت گسترده‌ای دارد می‌تواند زنجیره‌ای از مشکلات را به سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل کند که نتیجه آن نگران کننده است، چون نهایتاً به افزایش قابل توجه موارد فوتی مستقیم و غیر مستقیم ناشی از کرونا خواهد شد.

این گروه تاکید دارند دومینوی مشکلات از اینجا آغاز می‌شود که قدرت سرایت‌پذیری بالای دلتا یکباره باعث می‌شود حجم بالایی از بیماران به مراکز درمانی برای دریافت خدمات مراجعه کنندکه براساس آخرین آمار‌های رسمی منتشر شده هر ۲ دقیقه یک بیمار در مراکز درمانی بستری شده است و هر ۶ دقیقه یک نفر به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست داده که در واقع رشد ۶.۱ درصدی تعداد موارد فوتی در ۲۴ آخرین گزارش رسمی وزارت بهداشت است.

تحلیل آمار‌های منتشر شده کاملاً این روند به‌گونه‌ای شکل گرفته که حجم بالای بیماران و کمبود امکانات درمانی در برخی نقاط حتی کلانشهر‌ها میزان مرگ و میر را افزایش خواهد داد که شاهد مثال این روند هم تکمیل ظرفیت برخی از مراکز درمانی در پایتخت و برخی از کلانشهر‌های دیگر کشورمان است.

کارشناسان بهداشت و درمان برای اثبات نظریه خود با اشاره به روند افزایشی تعداد موارد بستری در مراقبت‌های ویژه طی دو روز گذشته می‌گویند: براساس شواهد علمی بیمارانی که به دلیل بدحالی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند احتمال فوتشان بیشتر است و بررسی آماری نشان می‌دهد در این دوره زمانی شاهد رشد ۲.۴ درصدی موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بوده‌ایم و نهایتاً این اتفاق در میزان آمار مرگ در ابتدای هفته آینده اثرگذاری بالایی دارد.

به گفته این گروه سه راه‌کار اساسی برای جلوگیری از بروز بحران اکنون وجود دارد که اولین آن انجام گسترده واکسیناسیون است و دومین موضوع غربالگیری هدفمند برای جلوگیری از تردد بیماران احتمالی در سطح جامعه و گسترش چرخه بیماری در سایر نقاط است، اما کم‌هزینه‌ترین راهکار این است که هموطنان براساس قوانین با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و شرایط در شرایطی تردد و جابه‌جایی خود را به حداقل برسانند که ویروس منحوس کمترین زمینه انتقال را داشته باشد.

این درحالی است که شواهد نشان می‌دهد اکنون در هر سه بخش آنطور که شایسته بوده فعالیت نشده و همین امر می‌تواند مشکلات بیشتری را به نظام بهداشت و درمان ایران تحمیل کند که می‌توان از آن به عنوان آتش زیرخاکستر واقعیت دلتا یاد کرد.

استان ایلام

محمد کریمیان با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۴۲ هزار و ۳۲۲ نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۷۴ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۱۵۷ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۲۳ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۴۰ هزار و ۴۹۳ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان نشده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون ۸۱۵ نفر بوده است.

استان اصفهان

آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان ۲۵۶۵ نفر بودند که ۱۰۴۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده ۲۸۸ نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت ۱۱۷ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸۴۵ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۲۲۶ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان را ۱۶ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۲ نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان گیلان

آمار بیماران کرونایی در پیک پنجم در گیلان رشد تصاعدی دارد و شمار فوت‌شدگان کرونایی نیز که در هفته‌های گذشته به صفر رسیده بود رو به افزایش است.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیش از ۷۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که وضعیت ۱۰۷ نفر از این تعداد وخیم است.

طبق آخرین رنگ‌بندی کرونایی در استان گیلان در حال حاضر ۱۵ شهرستان از ۱۷ شهرستان گیلان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و تنها دو شهرستان فومن و ماسال در وضعیت نارنجی است.

اصلی‌ترین عامل حاد شدن وضعیت کرونایی در گیلان و افزایش روزافزون آمار بستری‌شدگان کرونایی در استان، عدم رعایت همگانی پروتکل‌های بهداشتی است که در برخی از شهرستان‌ها به ۳۰ درصد رسیده است.

همچنین حضور مسافران از اقصی نقاط کشور به‌ویژه استان‌های جنوبی در گیلان سبب شیوع سویه‌های جهش یافته کرونا نظیر دلتا و کرونای هندی در گیلان و افزایش فوت‌شدگان کرونایی شد.

استان هرمزگان

حال هرمزگان این روز‌ها خوب نیست و آمار‌های رسمی بیانگر این مطلب است که این استان جنوبی در بحران کرونا غوطه‌ور شده و راهکار عملی برای خروج از وضعیت فعلی نیز اجرا نشده است.

در ۲۴ ساعت گذشته یکی از سیاه‌ترین روز‌های کرونایی این استان به ثبت رسید و ویروس منحوس جان ۱۳ بیمار دیگر را گرفت، این در حالی است که رکورد میزان بیمار بستری شکسته شده و به حدود ۱۰۰۰ بیمار رسیده است.

کلمات از وصف وضعیت بحرانی هرمزگان قاصر هستند، اما آمار‌ها خود گواهی بر وخامت اوضاع است و اگر فکری اساسی برای کنترل این بیماری نشود با توجه به تعطیلات اخیر شاهد شدت گرفتن و از کنترل خارج شدن این بیماری در استان هرمزگان خواهیم بود.

در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا ۳۷۰۵۹۵ بوده که اکثر تست‌ها در هفته‌های اخیر مثبت بوده و بیماریابی صورت گرفته است.

وی افزود: شرایط حال حاضر استان بسیار نامطلوب بوده و کرونا به شدت در حال چرخش و گردش در این استان است، در ۲۴ ساعت گذشته میزان مرگ و میر کرونایی و میزان بیماران بستری رکورد‌شکستند و این مسئله بسیار نگران کننده است.

نوروزیان گفت: در حال حاضر ۹۶۳ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۱۵ بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت ۲۵ بیمار نیز بسیار وخیم گزارش شده است.

وی تصریح کرد: حجم میزان بیماران قرنطینه استان نیز همچنان زیاد است و به رقم ۱۱ هزار ۶۰۰ بیمار رسیده که بایستی با رعایت قرنطینه از سوی بیماران این حجم از بیماری در استان کاسته شود

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: متاسفانه در در شبانه روز گذشته کرونا جان ۱۳ بیمار دیگر شامل ۱۰ مرد و ۳ زن در محدوده سنی ۳۹ الی ۹۲ سال از شهرستان‌های بندرعباس و میناب هر کدام (۴ نفر) و بندرخمیر، بشاگرد، پارسیان و قشم هر کدام (۲ نفر) را گرفت و شمار جان باختگان به ۱۵۸۳ نفر رسید.

استان کرمان

قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر به شرق استان کرمان همه‌گیری بیماری کرونا در استان کرمان را رو به افزایش توصیف کرد و گفت "وضعیت چهار شهرستان در استان کرمان بحرانی است. "

در این شرایط نگاهی به آمار بستری ها، بیماران سرپایی و فوتی‌های کرونا در استان نشان می‌دهد که وضعیت قرمز کرونایی در استان کرمان روزبه‌روز پررنگ‌تر شده و این ویروس در شرایط فوق قرمز کرمان بی‌رحمانه قربانی می‌گیرد کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند روند صعودی شاخص‌ها به زودی در مراکز درمانی چالش برانگیز خواهد شد، چون رشد تعداد موارد شناسایی به موارد بستری منجر شده که براساس مدل‌های قبلی حداقل ۳۰ درصد از موارد بستری تازه نیازمند دریافت خدمات در بخش مراقبت ویژه خواهند شد که تعدادی از این افراد نیز متاسفانه فوت می‌کنند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۹۸۵ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۵۳۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۹۸ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۰۲ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۶۰ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۸۹ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۱۴۳ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۲۷ هزار و ۵۰ مورد رسیده است.

وی به فوت ۸ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۳ هزار و ۳۷۵ نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان ۲۲۲ هزار و ۶۶۸ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را ۷۸ هزار و ۸۳۳ مورد است.

استان قزوین

با وجود افزایش میزان خدمات مراکز تجمیعی واکسیناسیون استان آمار سیر ابتلا و بستری‌ها در استان قزوین همچنان ارقام نگرا‌ن‌کننده‌ای را تجربه می‌کند و همین افزایش آمار در سایر شهر‌های استان (به جز قزوین) سبب قرمز شدن وضعیت کرونایی در ۲ شهرستان مرزنشین آبیک و آوج شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین با اشاره به تداوم سیر صعودی میزان بستری‌های کرونایی در استان اظهار داشت: در طول ۲۴ ساعت اخیر ۹۹ بیماری کرونایی جدید در بیمارستان‌های استان بستری شدند که بیشترین آمار ما از ابتدای آغاز پیک پنجم ویروس کرونا محسوب شده و ۶.۵ درصد بیشتر از روز گذشته است.

پیمان نامدار همچنین از کاهش ۱۶ درصدی آمار ابتلای روزانه در مقایسه با روز قبل خبر داد و گفت: در شبانه‌روز اخیر ۴۴۳ مبتلای کرونایی جدید در سطح استان قزوین شناسایی شده که از روز قبل ۸۹ نفر کمتر است. ضمن اینکه میزان فوتی‌های کرونایی در قیاس با روز قبل نصف شده و از ۲ به یک نفر رسیده است و البته این آمار همچنان تا فرود موج کرونای هندی همچنان نوسان‌هایی رو به افزایش خواهند داشت.

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین با اشاره به ثابت شدن آمار بیماران بدحال کرونایی در ۲ روز اخیر اضافه کرد: در حال حاضر ۲۲ بیمار کرونایی با حال وخیم زیر دستگاه کمک‌تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های ما بستری هستند که این آمار هنوز در استان قزوین به مرز خطرناک شدن نرسیده و علت اصلی آن هم واکسینه شدن افراد مسن و گروه‌های سنی ۷۰ سال به بالاست.

نامدار ادامه داد: در ضمن آمار بهبودیافتگان کرونایی روزانه ما هم در شبانه‌روز گذشته ۴۵ درصد (۳۷ نفر) کاهش یافته و از ۸۲ به ۴۵ نفر رسیده است که بعد از چند روز افزایش متوالی یک کاهش جدی را تجربه می‌کند و در این زمینه هم مانند ۱۷ ماه اخیر با نوسان روبه‌رو خواهیم بود.

وی یادآور شد: از ابتدای آغاز بحران پاندمی کرونا در استان قزوین تاکنون ۷۱ هزار و ۳۲۹ بیمار کرونایی در استان شناسایی شده که ۲۷ هزار و ۹۲۶ نفر بستری و ۱۸۵۲ نفر هم فوت کرده‌اند که البته ۵۷۷ نفر هم بستری موقت داشتیم. در نهایت از کل آمار بستری‌های کرونایی ۲۳ هزار و ۸۹ نفر هم با علائم قطعی نقاهت از بیمارستان‌ها مرخص شدند.

استان آذربایجان غربی

جواد آقازاده در ارومیه، به آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه در شبانه روز گذشته سه نفر در شهر‌های ارومیه، سلماس و خوی بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند تا تعداد کل فوتی‌ها به چهار هزار و ۸۵۲ نفر برسد.

وی تصریح کرد: همچنین ۴۴۱ نفر در استان آذربایجان غربی به آمار مبتلایان افزوده شد و تعداد کل مبتلایان به ۱۸۸ هزار و ۹۰۴ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی بیان کرد: در شبانه روز گذشته کل بستری سندروم حاد تنفسی ۸۰۷ نفر و بستری‌های مشکوک در کل استان به تعداد ۳۳۸ نفر بوده اند.

وی افزود: همچنین تعداد هشت هزار و ۶۱۲ نفر واکسن کرونا دریافت کردند و کل واکسیناسیون به ۳۰۴ هزار و ۸۶۹ نفر رسید.

استان بوشهر

سعید کشمیری در بوشهر افزایش مبتلایان به بیماری کرونا را نگران کننده دانست و اظهار داشت: متأسفانه در روز‌های اخیر شمار مراجعان به بیمارستان‌های استان بوشهر به شدت افزایش یافته و این موضوع بسیار نگران کننده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌های ۱۰ گانه استان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: ۹۰ درصد شهرستان‌ها در وضعیت قرمز و تنها شهرستان دیر در حالت نارنجی قرار دارد که نشان از روند صعودی ابتلا، افزایش بستری و فوتی است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با بیان اینکه هم اکنون به لحاظ میزان ابتلا و بستری شدگان ناشی از بیماری کرونا، استان در وضعیت بحرانی و هشدار قرار دارد خاطر نشان کرد: تقریباً تمام تخت‌های بیمارستانی اختصاص یافته به بیماران کرونایی در استان بوشهر تکمیل شده است.

وی افزود: تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر به ۵۰۳ نفر رسیده و این درحالی است که تعدادی از این بیماران در وضعیت حاد قرار دارند و با کمک دستگاه اکسیژن‌ساز تنفس می‌کنند.

کشمیری به افزایش تخت‌های بخش کرونایی پرداخت و گفت: تخت‌های بخش کرونایی و تجهیزات بیمارستان‌های استان بوشهر برای پذیرش بیماران افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ثبت یک‌هزار و ۳۶۴ فوتی به سبب ابتلا به کرونا تاکنون را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: بخش عمده‌ای از این فوتی‌ها در پیک پنجم تابستان امسال به وقوع پیوست که ناشی از ساده‌انگاری برخی مردم نسبت به رعایت پروتکل بهداشتی است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر باتأکید بر رعایت دستورات بهداشتی از جمله استفاده مکرر از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و مسافرت افزود: تنها راه مصون ماندن از بیماری کرونا در خانه ماندن است و این مهم باید در دستور کار همگان قرار بگیرد.

وی افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا را سبب تسریع در تزریق واکسن دانست و تصریح کرد: با افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله سپاه پاسداران، هلال احمر، ورزش و جوانان و ادارات مختلف در شهرستان‌های گوناگون استان بوشهر سبب تسریع در تزریق واکسن به گروه‌های سنی مختلف شده است.

کشمیری، با بیان اینکه روزانه بیش از ۱۰ هزار نفر واکسن کرونا دریافت می‌کنند افزود: با افزایش مراکز تجمیعی تلاش می‌شود روزانه ۲۰ هزار نفر این واکسن بر اساس گروه سنی تعیین شده دریافت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را مورد تأکید قرار داد و از مردم در خواست کرد: با توجه به وضعیت خطرناک شیوع کرونا در استان بوشهر لازم است مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه ویژه و از هرگونه تردد غیرضروری، مسافرت و برگزاری دورهمی و تجمع خودداری کنند.

استان زنجان

پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اظهار داشت: اگر استان زنجان وارد پیک پنجم کرونا شود قطعاً محدودیت‌های جدیدی از جمله تعطیلی مشاغل در نظر گرفته خواهد شد؛ البته چاره‌ای جزء این کار نداریم.

وی با بیان اینکه این روز‌ها به طور میانگین حدود ۲۶۰ نفر در بیمارستان‌های استان به خاطر بیماری کرونا بستری هستند، عنوان کرد: قطعا با ورود به پیک پنجم این آمار افزایشی خواهد بود. با توجه به تجربه‌های تلخی که در چهار پیک گذشته تجربه کردیم تمام تلاشمان را می‌کنیم از ورود به پیک پنجم جلوگیری کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تاکید کرد: از شهروندان زنجانی تقاضا داریم که از حضور در دورهمی‌ها، مجالس عروسی، مجالس ترحیم و جشن‌های تولد خودداری کنند؛ متاسفانه برخی از شهروندان احساس می‌کنند که دیگر کرونا به اتمام رسیده و خبری از کرونا در جامعه نیست.

وی افزود: امیدواریم با توزیع واکسن ایرانی کرونا در سطح کشور و همینطور استان زنجان به زودی از شر ویروس کرونا خلاص شویم. خوشبختانه روند توزیع واکسن در کشور با شتاب بیشتری انجام می‌گیرد و امیدواریم هرچه سریعتر گروه‌های هدف نسبت به انجام واکسیناسیون اقدام کنند.

از سوی دیگر فتح‌الله حقیقی استاندار زنجان در جلسه فوق‌العاده ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده بود: با حاکم شدن وضعیت قرمز کرونایی، فعالیت کارکنان در دستگاه‌های دولتی به صورت یک سوم، بوستان‌ها و باشگاه‌ها تعطیل، روشنایی بوستان‌ها خاموش و اصناف متخلف تعطیل می‌شوند.

از سوی دیگر رضا عسگری فرماندار زنجان هم گفت: تردد خودرو‌های غیربومی در شهر زنجان تا چهار مردادماه ممنوع است و پلیس راهور با تردد خودرو‌های غیربومی برخورد می‌کند.

وی با ابراز تاسف از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهر زنجان گفت: متاسفانه این روز‌ها شاهد افزایش دورهمی‌ها از سوی شهروندان هستیم و با اینکه مدام از سوی رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود که پروتکل‌های بهداشتی حتما باید رعایت شود، ولی متاسفانه این توصیه از سوی شهروندان نادیده گرفته می‌شود.

فرماندار زنجان ادامه داد: اگر محدودیت‌های کرونایی در زنجان اعمال شود مشاغل دو، سه و چهار نمی‌توانند فعالیت کنند و باید مجدداً شاهد تعطیلی مشاغل باشیم.

محمد علی عظیمی رئیس پلیس راه استان زنجان هم در زمینه اعمال محدودیت‌های کرونایی در تعطیلات اخیر گفت: از زمان آغاز تعطیلی‌ها ۲ هزار و ۷۰۰ خودرو در جاده‌های استان زنجان اعمال قانون شدند. همچنین بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا اجازه ورود خودرو‌های غیربومی به چهار شهرستان قرمز استان زنجان داده نمی‌شود.

کاشان

مهدی دلاوری در کاشان، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۴ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۵۲ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان و ۱۲ نفر نیز در بیمارستان سیدالشهداء آران و بیدگل بستری شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل پنج و حداکثر ۸۹ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیماران بستری شده در بیمارستان سیدالشهداء ۲۸ سال و حداکثر ۷۳ سال است که نشان می‌دهد که ویروس کرونا در این مقطع زمانی محدود به سن و سال نیست.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۵۴۴ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۴۶۹ بیمار در شهرستان کاشان و ۷۰۵ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری هستند به نحوی که ۲۰۴ مورد از بیماران در بخش بستری موقت بستری هستند.

وی از بستری ۴۲ بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته متأسفانه یک بیمار آقا ۶۸ ساله در شهرستان کاشان و یک بیمار خانم ۴۲ ساله در شهرستان آران و بیدگل جان خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۲۹۴ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۳۸ نفر و بستری بیماران در بخش موقت تاکنون به یک هزار و ۵۲۶ بیمار می‌رسد که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

بیمارستان شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل از بیماران کرونایی و غیرکرونایی پر شده و ظرفیت هر دو بیمارستان نیز تکمیل شده است که این موضوع زنگ هشدار در راستای خدمت رسانی به بیماران کرونایی و غیرکرونایی و فرسایش کادر درمان است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها