أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۹۷۵۶
زمان انتشار: ۱۰:۰۰     ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
تورم تیرماه از ۴۴درصد عبور کرد؛
اگرچه ترامپ نتوانست طرح "تابستان داغ" را در ایران اجرا کند اما دولت روحانی شرایطی را بوجود آورد که شاید آمریکا هیچگاه نمی‌توانست به چنین توفیقی دست یابد!

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، دیماه 96 بود که مردم با قطع امید از دولت روحانی به شکل گسترده دست به تجمعات اعتراض‌آمیز زدند، این اعتراضات که به لحاظ منشاِ شکل‌گیری با تمام تحرکات اعتراضی پیشین متفاوت بود طبقات ضعیف جامعه را به خیابان آورد.

بدنبال شدت گرفتن اعتراضات سال 96 مقامات آمریکایی باری دیگر در اندیشه فروپاشی جمهوری اسلامی فرو رفتند، طبق پیش‌بینی که از سوی رئیس‌جمهور وقت آمریکا در آن زمان مطرح شد، قرار بر این بود که اعتراضات بصورت گسترده در ایران ادامه یابد تا به اصطلاح "تابستان داغ" رقم بخورد و جمهوری اسلامی نتواند 40 سالگی خود را تجربه کند.

آمریکا برای اجرای طرح "تابستان داغ" صرفا به اعتراضات داخلی ایران اکتفا نکرد بلکه در هیاهوی این اعتراضات تحریم‌هایی از سوی خزانه‌داری آمریکا و کمیته روابط خارجی مجلس سنا علیه ایران طراحی و اجرا شد تا کار ایران یکسره شود اما در نهایت این تلاش‌‌ها راه به جایی نبرد.

اگرچه دولت ترامپ نتوانست طرح "تابستان داغ" را در ایران اجرا کند اما دولت روحانی شرایطی را در کشور بوجود آورد و میزان نارضایتی اجتماعی را به حدی بالا برد که شاید آمریکا هیچگاه نمی‌توانست به چنین توفیقی دست یابد.

طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه تیرماه ۱۴۰۰ برای خانوار‌های کشور به ۴۴.۲ درصد رسید؛ در این میان نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ٤٢.٩ درصد و برای خانوار‌های روستایی ٤٧.٧ درصد بوده است.

«تابستان داغی» که روحانی برای ایران رقم زد + جدول

با نگاهی به تابستان سال گذشته نیز می‌توان دریافت که شرایط سختی بر مردم تحمیل شده است، طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی شاخص اجاره‌بها که یکی از اجزای مهم شاخص قیمت مصرف‌کننده است و به علت سهم بالای آن در هزینه‌های خانوار، تغییرات آن  تأثیر بسزایی در رفاه خانوار دارد فقط در شهریورماه 1399 نسبت به خردادماه حدود 12 درصد رشد داشته که بالاترین میزان رشد طی چند سال پیش از این تاریخ را رقم زده است.

علاوه بر جهش نرخ اجاره‌ها در تابستان سال‌های گذشته، نرخ مصالح ساختمانی نیز در تابستان‌ها (که بیشترین حجم ساخت‌وساز در آن زمان انجام می‌شود) به طور حیرت‌انگیزی افزایش می‌یابد به طور نمونه در تابستان گذشته درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن معادل  71.4 درصد بود که زمینه گران شدن مسکن را تشدید کرد.

آمار تاسف‌بار دیگری که در تابستان 98 شاهد آن بودیم، شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور بود که نسبت به فصل مشابه سال 97 رشد ٤٩,٤ درصدی را تجربه کرد؛ شاخص قیمت تولیدکننده به میزان تغییرات قیمت کالاهایی گفته می‌شود که تولیدکننده در اختیار بازار قرار می‌دهد، این شاخص بر اساس قیمت عمده‌فروشی ها محاسبه می‌شود و تاثیر مستقیمی بر کاهش قدرت خرید خانوار دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها