يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۹۹۱۰
زمان انتشار: ۱۲:۵۰     ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
دستاورد مذاکرات روحانی برای ایران:
چاپ اسکناس در دولت‌ روحانی به حدی بوده که ریال ایران بعد از بولیوار ونزوئلا به بی‌ارزش‌ترین پولِ دنیا تبدیل شد.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، بر اساس گزارش منتشرشده از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، تورم ایران در تیرماه 1400 به 46.9 درصد رسید؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد اینک تورم ایران 31برابر تورم افغانستان، 9برابر تورم عراق و 2.8برابر تورم ترکیه است.

افزایش 522 درصدی چاپ پول در دولت روحانی/ تورم ایران 31 برابر افغانستان شد + نمودار

کشور افغانستان سال‌ها گرفتار درگیری‌های داخلی بوده و در یک سال اخیر بر شدت ناآرامی‌های این کشور افزوده شده اما وضعیت اقتصادی ایران در دولت روحانی به نقطه‌ای رسیده که تورم ایران 31 برابر یک کشور جنگ‌زده شده است.

روحانی در شرایطی سکان اداره کشور را به دست گرفت که پایه پولی 96 هزار میلیارد تومان بود اما طبق آخرین اطلاعات منتشرشده در پایان خردادماه 1400 این عدد با رشد 522 درصدی به 501 هزار و 107 میلیارد تومان رسیده است؛ چاپ بی‌رویه اسکناس در دولت روحانی به حدی بوده که ریال ایران بعد از بولیوار ونزوئلا به بی‌ارزش‌ترین پولِ دنیا تبدیل شده است.

افزایش 522 درصدی چاپ پول در دولت روحانی/ تورم ایران 31 برابر افغانستان شد + نمودار

روحانی در تاریخ 23 مهرماه 1397 ادعا کرده بود: "ما در هیچ شرایطی و به رغم تحمل سختی‌ها، خلق پول و یا استقراض از بانک مرکزی نکردیم"، روحانی 19 آذرماه همان سال اعلام کرده بود: "این دولت تحت هیچ شرایطی برای حل مشکلات از پایه پولی برداشت نکرد".

روحانی در سخنرانی های خود مدام از عدم خلق پول در دوران ریاست‌جمهوری خود می‌گفت اما در عمل کاملا برعکس رفتار می‌کرد تا جایی که عبدالناصر همتی به صراحت از دولت روحانی بخاطر استقراض از بانک مرکزی و چاپ اسکناس انتقاد کرد.

با توجه به آمارهای نجومی در زمینه تورمِ چندسال گذشته بد نیست نگاهی به سخنان انتخاباتی حسن روحانی در سال 1392 بیاندازیم؛

«با چه حقی هر روز دست تو جیب مردم می‌کنیم و پول مردم را نصفش برداشت می‌کنیم؟ ارزش پول ملی را نصف کرده‌ایم و هنوز هم شعار می‌دهیم؟ تورم بالای ۳۰ درصد، کاهش قدرت خرید پول ملی به کمتر از نصف، بیکاری بالای ۱۳ درصد و رشد اقتصادی صفر یا حتی منفی. چقدر شرم آور است که بانک مرکزی ما سکوت کند و IMF (صندوق بین‌المللی پول) برای ما اعلام کند که رشد امسال ما منفی بود. قرار بود که رشد ۸ درصد و قرار بود نرخ تورم و بیکاری تک رقمی شود. همه ضعف‌ها و همه ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت. من دولت راستگویان و درستکاران را تشکیل خواهم داد.» (حسن روحانی –۲فروردین۹۲)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها