يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۰۰۷۷
زمان انتشار: ۱۱:۵۲     ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
زیرساخت‌های استان ایلام و مرز مهران با وجود احتمال برگزاری مراسم اربعین امسال، ناقص است و مدیران کارها را رها کرده‌اند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، مرز مهران طی ۶ سال گذشته همواره در ایام اربعین میزبان ۶۰ درصد کل زوار اربعین کشور بوده است، نزدیکی این مرز به شهرهای مذهبی عراق باعث استقبال مردم شده است.

به‌رغم میزبانی و مهمان‌نوازی مردم استان ایلام و ارائه خدمات شایسته به زائران، اما زیرساخت‌های استان ایلام و مرز مهران همواره دارای مشکلاتی برای تردد زوار بوده است.

در سال‌های گذشته طی مراسم اربعین مسئولان کشوری زیادی از مرز مهران بازدید کرده و در این بازدیدها وعده‌های زیادی را برای توسعه زیرساخت‌های مرز مهران و استان ایلام دادند که تاکنون بخش زیادی از آن‌ها محقق نشده است.

کمتر از ۲ ماه دیگر به اربعین حسینی باقی‌مانده است، سال گذشته به دلیل کرونا مراسم اربعین برگزار نشد و امسال هم سناریوهای مختلفی برای برگزاری مراسم اربعین طراحی‌شده ولی هنوز هیچ‌چیز قطعی و رسمی نشده، چراکه برگزاری مراسم اربعین قطعاً نیازمند موافقت کشور عراق است.

۳ چالش بزرگ در مرز مهران
علاوه بر زیرساخت‌های ناقص استان ایلام و مرز مهران، امسال سه چالش اساسی در مرز مهران وجود دارد، اولین چالش بزرگ کرونا است و اینکه چه جمعیتی باید از مرز مهران و پایانه مرزی تردد کنند.

قطعاً به دلیل ظرفیت‌های محدود پایانه مرزی باید برنامه‌ریزی لازم برای تسهیل در تردد زوار در نظر گرفته شود، به‌طور مثال در اربعین ۱۳۹۸ که روزانه ۲۰۰ هزار نفر مرز مهران تردد کردند، قطعاً با وضعیت کرونا این حجم تردد امکان‌پذیر نیست.

چالش بزرگ بعدی در مهران گرمای هوای مهرماه است، این شهرستان یکی از گرم‌ترین مناطق کشور است، مسئولان در صورت برگزاری مراسم باید تمهیدات ویژه به‌خصوص در بحث استقرار و تأمین امکانات درمانی و بهداشتی در مرز را بیندیشند.

کم‌آبی چالش بزرگ بعدی از پایانه مرزی مهران است، این مرز در سال ۱۳۹۸ باوجود خنک بودن هوا بازهم دارای مشکل کم‌آبی بود، با توجه به برگزاری مراسم اربعین در گرما، آب پایدار در این مرز باید برقرار شود.

زیرساخت‌ها باز هم ناقص است
بسیاری از وعده‌های مسئولان کشوری و استانی برای توسعه زیرساخت‌های استان ایلام و مرز مهران تحقق پیدا نکرده است، مسیر ایلام-مهران هنوز هم به‌طور کامل چهاربانده نشده است.

آمارها نشان می‌دهد حدود ۷۵ درصد مسیر ایلام- مهران چهاربانده شده و هم‌اکنون ساخت ۲ تونل در این مسیر در حال انجام است، بااین‌وجود روند کلی پروژه هم‌اکنون به‌کندی پیش می‌رود و قطعاً تکمیل این پروژه به اربعین امسال نخواهد رسید.

علاوه بر این، مسیر مهران-دهلران، ایلام- ملکشاهی-مهران، ایلام-کرمانشاه، دره شهر-بدره-ایلام و دیگر مسیرهای ارتباطی استان دارای مشکلات و نقاط حادثه‌خیز گذشته هستند.

بسیاری از وعده‌های مسئولان برای ایجاد راه‌آهن، آزادراه و بزرگراه نیز در استان به هیچ سرانجامی نرسیده و زیرساخت‌های ارتباطی استان تقریباً مانند سال ۱۳۹۸ است.

ورود بازرسی استان به تأمین زیرساخت‌های اربعین
مدیرکل بازرسی استان ایلام در پاسخ به سوال مهر در مورد اینکه چرا زیرساخت‌های اربعین به حال خود رهاشده است، می‌گوید: قطعاً بازرسی استان به پروژه‌های نیمه‌تمام استان به‌خصوص در حوزه راه و زیرساخت‌های اربعین ورود خواهد کرد.

مهدی اصلانی در مورد ترک فعل مدیران در حوزه زیرساخت‌ها نیز اضافه می‌کند:

بازرسی استان نظارت‌های خود را بر پروژه‌های اربعین بیشتر خواهد کرد.

آخرین وضعیت نقاط حادثه خیز استان ایلام
معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام هم در گفتگو با خبرنگار گفت: تعداد ۷۸ نقطه پر تصادف و مستعد حوادث جاده‌ای در سطح راه‌های استان توسط راهداری و پلیس‌راه استان شناسایی‌شده است.

محمدرضا رضایی افزود: ازجمله اقداماتی که در یک سال گذشته برای اصلاح این نقاط صورت گرفته، در قالب پروژه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت تعدادی از نقاط حادثه‌خیز استان اصلاح‌شده و تعدادی نیز در دست اقدام است.

وی بیان کرد: پروژه‌های بلندمدت هم از طریق حوزه راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در حال انجام است.

رضایی اظهار کرد: ۴۸ نقطه حادثه‌خیز استان ایلام در دست اصلاح بوده و ۳۰ نقطه حادثه‌خیز در مسیرهای ارتباطی استان نیز اصلاح و به بهره‌برداری رسیده است.

معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام متذکر شد: با توجه به کنگره عظیم اربعین و اینکه استان ایلام میزبان زائران اباعبدالله الحسین (ع) بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است، در استان آمادگی کامل برای توسعه راه‌های ارتباطی و تسهیل در تردد زوار اربعین وجود دارد.

رضایی بیان کرد: هم‌زمان با توسعه راه‌ها و زیرساخت‌های حمل‌ونقل در استان، پروژه‌های راهداری حول محورها و شاخص‌های اربعین در استان تعریف‌شده، چراکه زیرساخت‌ها و راه‌های استان نیازمند به آماده‌سازی، ایمن‌سازی و بهسازی دارند.
وی ادامه داد: توجه ویژه‌ای روی مبادی ورودی و اصلی استان که زائران اربعین تردد دارند، گذاشته‌شده است.

بخشی از پروژه ۶ خطه کردن و تعریض محور پل زائر تا مهران توسط مجموعه راه و شهرسازی در حال عملیاتی شدن است معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام اضافه کرد: این مسیرها شامل محور ایلام- ایوان- قلاجه، ایلام- حمیل، ایلام- سرابله- پل سیمره، ایلام -بدره- دره دره شهر -پل دختر و محور ایلام- مهران- دهلران و اندیمشک و درنهایت محور مهران- پایانه مرزی است.

رضایی ادامه داد: این محورها در اولویت اقدامات راهداری برای توسعه زیرساخت‌های اربعین است، علاوه بر این در حال حاضر عملیات نصب علائم و رفع نواقص موجود در علائم راه‌ها توسط مجموعه راهداری در حال انجام است.

وی گفت: بخشی از پروژه ۶ خطه کردن و تعریض محور پل زائر تا مهران توسط مجموعه راه و شهرسازی در حال عملیاتی شدن است.

معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام بیان کرد: در خصوص ایجاد امکانات رفاهی در پایانه برکت که نقش بسیار مهم و حیاتی در انتقال زوار در مسیر برگشت زائران دارد، این مهم نیز در حال انجام است که به‌محض تأمین اعتبار توسط عوامل اجرایی انجام می‌شود.

اولویت‌های مرز مهران برای اربعین امسال
معاون عمرانی استاندار ایلام در ارتباط با وضعیت مرز مهران برای اربعین ۱۴۰۰ در گفتگو با مهر اظهار کرد: آب شرب و برق پایدار از مهم‌ترین نیازهای پایانه مرزی مهران برای اربعین امسال است.

احمد کرمی اضافه کرد: بزرگ‌ترین چالش مرز مهران طی امسال و سال‌های اخیر این است که اربعین در گرما برگزار می‌شود، حتماً باید زیرساخت‌های مناسب برای این قضیه به‌خصوص آب‌رسانی پایدار دیده شود.

وی بیان می‌کند: علاوه بر آب‌رسانی پایدار، بحث توسعه سایبان و سرویس بهداشتی از دیگر زیرساخت‌های اولویت‌دار در پایانه مرزی مهران است.

معاون استاندار ایلام با اشاره به تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبارات اربعین به استان طی سال جاری، می‌افزاید: پروژه‌ها و زیرساخت‌های اربعین به‌صورت هفتگی رصد می‌شوند.

سناریوهای برگزاری اربعین
باوجود مشکلات زیرساختی در مرز مهران و استان ایلام، هنوز نحوه برگزاری اربعین طی سال جاری به‌طور رسمی اعلام‌نشده است و استاندار ایلام در جلسه ستاد اربعین استان ایلام بیان کرد: برای برگزاری مراسم اربعین امسال دو رویه وجود دارد.
محمد نوذری افزود: این مراسم یا به‌صورت محدود و با ساختاری جدید در قالب کاروان‌هایی با رعایت پروتکل‌های ویژه و تأییدیه واکسیناسیون انجام می‌گیرد یا همچون سنوات قبل با تعداد نامحدود، با این تفاوت که تمام کسانی که شرکت می‌کنند باید واکسینه شده باشند.

وی اضافه کرد: پیشنهادشده در مرحله اول تمامی عوامل درگیر در برگزاری امر اربعین واکسینه شوند و در صورت همراهی مسئولان ملی و به خاطر قرار گرفتن ایلام در کریدور اربعین و مواجهه کل استان با خطر کرونا، پیشنهادشده تمام مردم استان تا قبل از ایام اربعین واکسینه شوند.

استاندار ایلام اظهار کرد: شرایط کرونا و وضعیت گرما، اربعین امسال را وارد شرایط خاصی کرده که اجرای پروتکل‌ها و محدودیت‌ها از یک‌سو و وضعیت گرما از سوی دیگر مخاطرات، چالش‌ها و نیازمندی‌های خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های اولیه ازجمله تأمین آب پایدار و امکاناتی از قبیل آب‌سردکن، یخ‌ساز و… را در پایانه مرزی باید فراهم کنیم.

نوذری خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم زیرساخت‌های اولیه پایانه مرزی مهران در فصل گرما تکمیل شود.

متأسفانه در کمتر از ۲ ماه مانده به برگزاری احتمالی مراسم اربعین، بسیاری از زیرساخت‌های استان ایلام هنوز در بحث جاده، بهداشت، راه‌سازی، پایانه برکت، پایانه مرزی، سرویس‌های بهداشتی و… ناقص است.

قطعاً مثل سال‌های گذشته یکسری اقدامات دقیقه آخری در استان انجام خواهد شد ولی امسال باوجود شیوع کرونا، گرما و کم‌آبی؛ چالش‌های بزرگی در انتظار استان ایلام و مرز مهران خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها