يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۰۳۹۸
زمان انتشار: ۱۰:۵۲     ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
گروه طالبان گمرگ «سپین بولدک-چمن» در مرز افغانستان با پاکستان را که پیشتر توسط طرف پاکستانی بازگشایی شده بود، بست.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر از رویترز، گروه طالبان گذرگاه کلیدی «سپین بولدک-چمن» در مرز افغانستان با پاکستان را بست. این گروه اعلام کرده است که اجازه هیچ ترددی از این گذرگاه را تا زمانی که اسلام آباد شرایط روادید برای افغان ها را لغو و یا تسهیل نکند، نخواهد داد.

فرماندار غیر رسمی این گروه در ولایت قندهار، طی بیانیه ای اعلام کرد: این گذرگاه جهت هرگونه تردد شامل ترانزیت و تجارت برای هر دو طرف و همچنین برای عابران پیاده بسته خواهد ماند تا زمانی که طرف پاکستانی گذرگاه را برای افغان هایی که دارنده کارت مهاجرت صادر شده از پاکستان یا کارت شناسایی افغانستانی هستند، از صبح تا شب باز بگذارد.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز گفت که رهبر طالبان این اقدام را تأیید کرده و گمرک سپین بولدک-چمن بسته شده است.

پیشتر و همزمان با تسلط طالبان بر این گمرک، پاکستان این گذرگاه را بسته بود تا اینکه هفته گذشته این گذرگاه مرزی مهم واقع در جنوب غرب این کشور را بازگشایی کرد. همزمان با این بازگشایی، مقامات مرزی پاکستانی مستقر در این گذرگاه اعمال الزامات روادید برای افغان ها را آغاز کردند که قبلاً به این شدت اجرا نمی شد.

گمرگ سپین بولدک-چمن از حدود سه هفته پیش به این سو، در تصرف اعضای طالبان بوده است. در توضیح دلیل بازگشایی این گذرگاه مرزی، گفته می شود که دولت اسلام آباد از سوی تجار تحت فشار بوده است.

وزارت دارایی افغانستان پیشتر اعلام کرده بود که در یک ماه گذشته حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون افغانی درآمد گمرکی را از دست داده است.

دولت کابل از یک ماه گذشته به این سو، بر گمرک‌های اسلام‌قلعه، تورغندی، ابونصر فراهی، سپین بولدک، آی خانم، دندپتان و شیرخان بندر تسلط ندارد و به این دلیل حدود نصف درآمدهای گمرکی در این مدت به خزانه حکومت واریز نشده است.

همزمان با خروج غیرمسئولانه نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان در هفته های اخیر، درگیری ها بر سر کسب قدرت و تسلط بر مناطق بیشتر بین طالبان و نیروهای دولتی در افغانستان افزایش یافته است که در این میان مناطقی بین این دو دست به دست می شود. گذرگاه های مرزی افغانستان با کشورهای همسایه نیز از این کشکمش ها مستثنی نیستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها