يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۰۴۴۳
زمان انتشار: ۱۰:۵۷     ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
مدیر تولید داخلی واکسن کرونا با اشاره به افزایش روزانه تزریق واکسن در کشور گفت: به زودی ظرفیت واکسیناسیون روزانه در کشور به 500 هزار دز می‌رسد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، حسین وطن پور نماینده وزیر و مدیر تولید داخلی واکسن کرونا در برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران با اشاره به دریافت مجوز اضطراری واکسن پاستور کووک که کاری مشترک از موسسه تحقیقاتی پاستور وموسسه فینلای کوبا است گفت: تولید انبوه این واکسن آغاز شده و انتظار می‌رود در اوایل شهریور وارد کشور شود.

وی گفت: همزمان شرکت اکتوورکو توانسته تولید خود را نهایی کرده و تاییدیه فرآورده تولیدی خود را از شرکت اسپوتنیک روسیه دریافت کند و واکسن تولیدی این شرکت هم به زودی وارد بازار می‌شود. به نظر می‌رسد اواخر شهریور و اوایل مهرماه واکسن تولید داخلی بتواند نیاز داخل کشور را برطرف کند.

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر چه رده‌های سنی می‌توانند واکسن تزریق کنند؟، گفت:در حال حاضر متولدین 47 و قبل از آن می‌توانند ثبت نام کنند. امیدواریم بتوانیم به زودی سنین پایین تر را هم واکسینه کنیم.واقعیت این است که ظرفیت تزریق واکسن محدود است. وزارت دفاع، سایت جدید خودرویی را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است. با سرعت در گسترش ظرفیت مراکز تزریق واکسن به زودی بیش از 500 هزار دوز واکسن در روز برای هموطنان تزریق خواهد شد.

وطن پور در پاسخ به اینکه آیا خانم‌های باردار مجاز به تزریق واکسن کرونا هستند گفت: واکسن‌های وارداتی با مشاره پزشک می‌تواند برای خانم‌های باردار تزریق شود. واکسن‌های داخلی برکت و پاستور هم می‌تواند برای این افراد تزریق شود و نتیجه واکسن‌های جدید هم که پس از تجزیه تحلیل مطالعات بالینی به تدریج اعلام می شود.

وی از تست کارآزمایی بالینی واکسن‌های برکت و پاستور در برابر ویروس کرونای دلتا خبر داد و گفت: قرار است از این پس تمامی واکسن‌های تولید داخل بر روی ویروس‌های جهش یافته تست شده و گزارش آنها اعلام شود. واکسن‌های خارجی هم به جز فایزر و مدرنا که ادعای ایمنی در برابر ویروس دلتا را دارند؛ در مرحله آزمایش در برابر این ویروس هستند. ولی واقعیت این است که افرادی که واکسن زده اند حتی اگر به کرونا مبتلا شوند علائم خفیف‌تری خواهند داشت.

مدیر تولید داخلی واکسن کرونا با اشاره به عوارض بیشتر تزریق واکسن آسترازنکا نسبت به واکسن‌های دیگر گفت: واقعیت این است که عوارض واکسن آسترازنکا نسبت به واکسن‌های دیگر بیشتر است و چون سیستم ایمنی افراد زیر 50 سال با قدرت بیشتری با این واکسن برخورد می کند بروز علائم هم خیلی شدیدتر است. لذا با توجه به محدودیت تزریق این واکسن در کشور برای گروه‌های سنی مختلف و از طرفی تعدد واکسن در کشور تصمیم بر این شده است تا آسترازنکا برای افراد بالای 50 سال تزریق شود.

وی افزود: کوفتگی شدید، تب و اختلالات گوارشی و درد شدید عضلات از عوارض واکسن آسترازنکا تا 72 ساعت پس از تزریق است که در افراد زیر 50 سال شدیدتر بروز می کند.

وطن پور حداقل زمان مجاز تزریق واکسن کرونا پس از بهبودی و از بین رفتن علائم را 3 هفته عنوان کرد و اظهار داشت: هر چقدر این فاصله بیشتر شود بهتر است. افرادی که به کرونا مبتلا شده اند به قدر کافی ایمنی دارند و نباید خیلی نگران باشند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که تصمیم به تزریق واکسن کرونا دارند؛ باید دقت کنند قبل از تزریق به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا مبتلا نباشند. با پزشک درباره بیماری‌های زمینه ای مشورت کرده باشند. باید بدانیم سیستم ایمنی بدن پس از تزریق تحریک می‌شود به همین دلیل افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند؛ حتما باید پیش از تزریق واکسن با پزشک مشورت کنند. پس از تزریق هم باید استراحت کوتاه یک شبانه روزی داشته و از مایعات استفاده کنند و اگر درد داشتند باید از داروهای ضد درد استفاده نمایند.

وی تاکید کرد: واکسن از ویروس ضعیف یا غیر‌فعال ساخته می‌شود به همین دلیل، بسیار نادر است که فردی با تزریق واکسن به بیماری مبتلا شده و یا ناقل ویروس باشد.ولی به هر حال با توجه به رفتار ویروس، استفاده از ماسک، رعایت فاصله و ضدعفونی کردن دست‌ها توصیه می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها