کد خبر: ۴۹۰۵۴۹
زمان انتشار: ۱۶:۰۸     ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
بررسی و رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم پس از ایام تاسوعا وعاشورای حسینی در دستورکار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، سیدابراهیم رئیسی با کسب بیش از 18 میلیون رای توسط مردم انتخاب شد. ریاست جمهوری پس از مقام معظم رهبری عالی‌ترین مقام رسمی کشور بوده و مسئولیت اجراء قانون اساسی را بر عهده دارد. رئیس جمهور در حدود اختیارات و وظائفی که دارد در برابر مردم، رهبر انقلاب و مجلس شورای اسلامی مسئول است.

سیدابراهیم رئیسی میتواند برای وظایف قانونی خود معاونانی داشته باشد. در همین راستا رئیس جمهور محمد مخبر را طی حکمی به عنوان معاون اول خود منصوب کرد. معاون اول رئیس جمهور اداره هیات وزیران و مسئولیت هماهنگی سایر معاونتها را برعهده دارد. مهم‌ترین وظیفه معاون اول کفالت ریاست جمهوری در زمان غیبت یا بیماری بیش از دو ماه ، عزل ، فوت و یا استعفای وی است.

وزرای دولت سیزدهم تا اواسط شهریور منصوب میشوند

رئیس جهمور همچنین طی حکمی غلامحسین اسماعیلی را به سمت ریاست دفتر ریاست جمهور منصوب کرد.

رئیس جمهور از زمان مراسم تحلیف به مدت دو هفته مهلت دارد تا برنامه دولت و همچنین لیست وزرای پیشنهادی خود را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد به مجلس تقدیم کند.

پس از آن رئیس مجلس موظف است نامه معرفی هیأت وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول کند و پس از قرائت به کمیسیون تخصص ارجاع دهد. کمیسیون ذیربط نیز مکلف است ظرف مدت یک هفته گزارش خود را پس از بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی به هیأت رئیسه ارائه کند تا گزارش مذکور برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود. گزارش کمیسیون در مورد هر وزیر قبل از صحبت مخالفان و موافقان به مدت 10 دقیقه توسط سخنگو قرائت میشود.

به گفته سخنگوی هیات رئیسه مجلس بررسی و رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم پس از ایام تاسوعا وعاشورای حسینی در دستورکار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.

بدین ترتیب میتوان گفت وزرای دولت سیزدهم تقریبا تا اواسط شهریورماه منصوب میشوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها