أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۰۵۶۹
زمان انتشار: ۱۴:۴۲     ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
آیت الله میرباقری در شب دوم ماه محرم ۱۴۲۳ در مدرسه فیضیه قم:
عضو خبرگان رهبری گفت: امام حسین علیه السلام در کربلا با وفاداری به عهد خود و برطرف کردن همه موانع مسیر، طرح هدایت الهی را در مرحله جدیدی وارد کردند.

به گزارش سرویس دین و فرهنگ پایگاه 598، آیت الله میرباقری در سخنرانی خود در مدرسه مبارک فیضیه قم بیان داشت: آنطور که از بیانات امام حسین علیه السلام در ماجرای عاشورا فهمیده می‌شود، ایشان به وسیله شهادت خود می‌خواستند آن انسدادی که در دین و اسلام به وسیله منافقین و کفار به وجود آمده بود را برطرف کنند.

وی افزود: در واقع موضوع نزاع در عاشورا همان حقیقت اسلام است که این حقیقت جریان واحدی است که از عالم بالا نازل می‌شود و همه انبیاء برای تحقق این امر الهی که همان تحقق جریان نور و هدایت الهی، در زمین است، مبعوث شده‌اند.

میرباقری در ادامه گفت: باطن و حقیقت دین، تسلیم وجه برای خداست و طریق این تسلیم، اطاعت ولیّ الهی است. در واقع آن گوهری که انبیاء برای تحقق آن تلاش می‌کردند، تحقق عبودیت الهی در میان امت‌هاست، و تنها راه رسیدن به مقام عبودیت، استغناء از غیر و اظهار فقر در نزد خداست.

وی در ادامه خاطر نشان کرد، طبق آیات شریفه قرآن و روایات فراوانی که در این زمینه به ما رسیده است، تنها راه دستیابی به مسیر نفی الوهیت از غیر خداوند، تعالی و اعلام فقر به خداوند، اطاعت از انبیاء و تسلیم وجه نسبت آنهاست، همانطور که آنها خود را تسلیم وجه الهی کرده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خودش در باب طریقیت انبیاء برای تحقق عبودیت الهی بیان کرد: آنچه در متن آیه شریفۀ «و لقد بعثنا فی کل امت رسولا ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت» آمده نیز مؤید این امر است که محتوای دعوت همه انبیاء از آدم تا خاتم، چیزی غیر از فرمان عبادت الهی و پرهیز از طواغیت عالم نیست.

وی در ادامه به حقیقت جریان طاغوت در عالم اشاره کرد و افزود: جریان طاغوت همان جریانی است که می‌خواهد مانع پرستش خداوند متعال در عالم بشود و راهکار آن‌ها برای ایجاد مانع در مسیر عبودیت الهی انحراف امت‌ها از طریق تبعیت انبیا و هدایتشان به سمت و سویی غیر از اطاعت رسولان الهی است.

استاد سطوح عالی حوزه در ادامه، به این نکته اشاره کرد که ورود به حقیقت اسلام و تبعیت قلبی از طریق آن که همان اطاعت از رسولان الهی است، یک مسئله کاملاً اختیاری است، ولی باید دانست که هر کس از این مسیر رویگردان شود، دچار وادی ضلال و حیرت شده و در نهایت در دام ابلیس و طواغیت عالم گرفتار می‌شود.

وی ادامه داد: خداوند متعال در آیه شریفه قرآن می‌فرماید: «ففروا الی الله»، که این فرار به سمت خداوند متعال، در حقیقت فرار از طرح ابلیس و طواغیت عالم است که در مقابل طرح انبیاء به پا شده است.

میرباقری افزود: البته خداوند متعال در قرآن، کریم طبق آیه شریفه «لیظهره علی الدین کله»، به تحقق دین الهی که محور دعوت همه انبیا سلام الله علیهم بوده است، وعده داده است.

وی در ادامه، با بیان آیات و روایت دیگر به این وعده الهی اشاره و بیان کرد: سرانجام درگیری جریان حق و باطل، تحقق همه جانبه طرح نبی اکرم صلوات الله علیه برای هدایت انسان‌ها و برچیده شدن همه طرح‌های ابلیس و نابودی همه امکانات و بساط مستکبرین و طواغیت عالم است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در ادامه به تشریح تحرکات و برنامه‌های طواغیت عالم پرداخت و هدف اصلی و نهایی آن‌ها را که همان غلبه و استکبار بر امت‌ها است، تبیین کرد.

وی گفت: هدف نهایی طواغیت عالم، ایجاد انحراف در مسیر اطاعت الهی و تغییر در حدود الوهیت خداوند متعال و معرفی حدود جریان خود در مقابل حدود الوهیت الهی است.

میرباقری در ادامه به تبیین حدودالله پرداخت و بیان کرد که حدودالله همان حدود نبوت انبیا سلام الله علیهم و حدود جریان ولایت الهی است.

وی با بیان اینکه خداوند امکانات زیادی به دستگاه کفار داده است و این وفور امکانات نیز از مقتضیات امتحانات الهی در عالم است، افزود: با این حال خداوند از ما خواسته تا از همه طواغیت عالم و امکانات آن‌ها فرار کنیم؛ زیرا که طرح کفار و همه امکانات طواغیت عالم، در مقابل با طرح انبیا است که برای هدایت انسان آمده است و کسی که از طرح پیچیده آنها فرار نکند ناگزیر در مرداب طرح آنها گرفتار و مبتلا به پرستش غیر می‌شود.

میرباقری در بخش پایانی سخنان خویش به مرحله تحقق عینی دو طرح انبیاء برای هدایت انسان‌ها و طرح طواغیت عالم برای انحراف انسان‌ها اشاره کرد و گفت: امام حسین علیه السلام در کربلا با وفاداری به عهد خود و برطرف کردن همه موانع مسیر، طرح هدایت الهی را در مرحله جدیدی وارد کردند.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها